belastingen

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

belastingen

Postby csterrenburg » Sun Jan 08, 2006 9:38 pm

Hallo,

Ik had een vraag m.b.t. de belasting die ik betaal op m'n werk en het zou super zijn als iemand me hier mee kon helpen (daar ze het me niet kunnen uitleggen op m'n werk :))

Ik ben 24, woon al 10 maanden in Israel, ben niet joods en ik heb een werkvergunning. Ik werk al 4 maanden bij een israelisch bedrijf, waar ik een vast contract heb. Ik ben in nederland verzekerd voor m'n ziektekosten.

Heeft iemand enig idee hoeveel belasting ik behoor te betalen? Ik betaal iets van 15% belasting, klopt dat?

En weet iemand hoe het hier zit met het terugvragen van belastingen?

Cindy
csterrenburg
Veteran
Veteran

Postby beer1966 » Mon Jan 09, 2006 10:48 am

Cindy,

Ik weet niet precies hoeveel belasting je dient te betalen, maar ik weet wel dat het de moeite waard is om je jaaropgave in te leveren bij de belastingdienst hier in IL. Ik heb in 2003 een halfjaar gewerkt met werkvergunning en het volledige bedrag (!) aan betaalde belastingen teruggegekregen. Ook het jaar daarna (2004) heb ik een leuk bedrag teruggekregen. Beide keren heb ik alleen mijn jaaropgave ingeleverd, niks bijzonders met aftrekposten o.i.d. Dus .. niet geschoten is altijd mis! Succes.

Michelle
beer1966
Active Member

Postby michiel » Mon Jan 09, 2006 8:56 pm

Ik had een vraag m.b.t. de belasting die ik betaal op m'n werk en het zou super zijn als iemand me hier mee kon helpen (daar ze het me niet kunnen uitleggen op m'n werk

Het is mij ook totaal niet duidelijk. de ene maand betaal ik twee keer zoveel als de andere maand, en ook niemand die mij wat uitleggen kan :D Ik ben nog bezig alles uit te zoeken. Het systeem werkt hier met tax credit points. Elke inwoner van israel heeft er twee. vrouwen krijgen nog een extra en als je in een ontwikkelings stad woont krijg je weer extra etc. hoeveel korting elke tax credit point inhoudt weet ik ook niet precies. En volgens mij heb je als tourist met werk vergunning ook recht op deze punten. voor de belasting is iedereen die langer dan een half jaar in israel woont gelijk, geloof ik :D

verder heb ik nog een link met wat info over de arbeidstijdenwet.
חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-19
http://www.patentim.com/forum_articles.asp?Fnumber=33&ArticleID=272
michiel
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Tue Jan 10, 2006 8:56 am

Ik heb in mijn eerste jaar in IL bijna geen belasting betaald.

Er is mij toen uitgelegd (dat was 1998, misschien is de situatie nu iets anders) dat ik als buitenlander met een werkvergunning, geacht word belasting te betalen in het land waar ik vandaan kom. De IL fiscus neemt de helft van je loon als hetgeen je in IL verdient en waar belasting over betaald moet worden. De helft van wat ik toen verdiende, was zo weinig dat het nauwelijks over de belastingvrije voet heenkwam. Daardoor verdiende ik netto ongeveer 90% van mijn bruto loon.

Na dat eerste jaar, begon ik belasting te betalen als een buitenlander die (inminddels toshav ara'i) al een jaar in IL werkt en dus belasting moet betalen over zijn gehele loon. Vanaf dat moment viel ik onder het min of meer normale regime, zij het, zo heb ik altijd begrepen, het % inkomstenbelasting is een ietsepietsie hoger lag, en je hebt natuurlijk ook minder nekudot (soort puntensysteem op basis waarvan belasting geminderd wordt). In dit regime ben ik gebleven tot ik toshav keva werd. Vanaf dat moment had ik al iets meer nekudot en nu ik ook Israeli ben geworden is ook het ietjes hogere belastingpercentage niet meer geldig. Maar de verschillen zijn nauwelijk voelbaar. Ik mag maandelijks tussen de 50 en 60% van mijn bruto loon besteden.

De voordelen van het eerste jaar, zijn zodanig de moeite waard dat de investering in een accountant aan te bevelen is.
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jan 10, 2006 9:08 am

michiel wrote:
Ik had een vraag m.b.t. de belasting die ik betaal op m'n werk en het zou super zijn als iemand me hier mee kon helpen (daar ze het me niet kunnen uitleggen op m'n werk

Het is mij ook totaal niet duidelijk. de ene maand betaal ik twee keer zoveel als de andere maand, en ook niemand die mij wat uitleggen kan :D Ik ben nog bezig alles uit te zoeken. Het systeem werkt hier met tax credit points. Elke inwoner van israel heeft er twee. vrouwen krijgen nog een extra en als je in een ontwikkelings stad woont krijg je weer extra etc. hoeveel korting elke tax credit point inhoudt weet ik ook niet precies. En volgens mij heb je als tourist met werk vergunning ook recht op deze punten. voor de belasting is iedereen die langer dan een half jaar in israel woont gelijk, geloof ik :D

verder heb ik nog een link met wat info over de arbeidstijdenwet.
חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-19
http://www.patentim.com/forum_articles.asp?Fnumber=33&ArticleID=272

Michiel,

Heeft het in jou geval wellicht te maken met jou variabele werktijden?

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby michiel » Sun Jan 15, 2006 4:26 pm

beer1966 :
Ik weet niet precies hoeveel belasting je dient te betalen, maar ik weet wel dat het de moeite waard is om je jaaropgave in te leveren bij de belastingdienst hier in IL

kun je ook vertellen waar en hoe je dat terug kunt vragen? heb je een adres voor mij misschien?
michiel
Veteran
Veteran

Postby beer1966 » Sun Jan 15, 2006 5:45 pm

Michiel,

Ik ben niet zeker maar ik geloof dat het afhangt onder welk belasting 'district' je valt. Ik woon in Modiin en val onder Ramle voor wat de IL bureaucratie betreft.
Ik doe hierbij een link naar de government portal van de IL overheid.

http://www.gov.il/firstgov

Soms een beetje lastig vanwege het Hebreeuws maar een aardige hulp om informatie over de verschillende ministeries te vergaren.

Succes

Michelle
beer1966
Active Member

Postby beer1966 » Sun Jan 15, 2006 5:52 pm

Michiel,

hier nog een link specifiek over de belastingen.

http://www.mof.gov.il/taxes/

Hier vind je ook de benodigde formulieren. Zo te zien moet je formulier 135 hebben.
Nog even om je hoe te beantwoorden. Ik zelf ben gewoon naar het belastingkantoor gegaan met mijn jaaropgave van het werk in de hand en heb het gewoon gevraagd hoe het moest. En de ambtenaren daar hebben mij geholpen het formulier in te vullen.

Nou maar hopen dat je een goede fles jenever kan kopen van je teruggave!!

Michelle
beer1966
Active Member

Postby michiel » Sun Jan 15, 2006 7:14 pm

hoi michelle,

bedankt voor de link, daarmee kom ik een stuk verder.
en met wat hulp van collegas moet dat wel lukken.
Ik hoop eigelijk wel op wat meer terugave dan een fles jenever :D
maar ja, bedankt in ieder geval.

groeten michiel
michiel
Veteran
Veteran

Postby csterrenburg » Thu Jan 19, 2006 10:56 pm

Bedankt voor al the info. Ik denk dat ik maar zo snel mogelijk een jaaropgave ga aanvragen bij m'n werk en dan een ochtend bij het belasting kantoor ga doorbrengen. Als ik daar zinvolle informatie krijg, zal ik hier posten...

Een ander vraagje. Ik kreeg een belastingterugvraag formulier in nederland toegestuurd gekregen, omdat ik in 2005 1 maand in Nederland heb gewerkt. Ik heb nu ook 4 maanden in Israel gewerkt in 2005. Hoe moet ik dit nu opgeven?

Als ik ook m'n loon uit Israel opgeef in het belasting programma (bij buitenlands loon), moet ik opeens belasting gaan bijbetalen, terwijl ik anders (bij alleen NL loon voor 1 maand) behoorlijk wat terug krijg. Heeft iemand enig idee hoe dit precies werkt? Heeft NL recht op belastingen over mijn werk in Israel?

Ik heb de site van de NL belastingdienst wel 10x gelezen, maar snap er nog steeds niets van...

Cindy
csterrenburg
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Jan 20, 2006 10:35 am

Hoi Cindy,

Het buitenlands loon is geloof ik enkel van toepassing als je verder nog gewoon in Nederland woont/werkt en belastingplichtig bent en voor je werkgever een tijd in het buitenland gewerkt zou hebben.

Verder is het de vraag of je voor dat bedrag nog slapende honden moet gaan wakker maken....als het geen groot bedrag is zou ik het persoonlijk verder zou maar laten....heb je jezelf wel helemaal uit geschreven uit Holland dan?

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby csterrenburg » Fri Jan 20, 2006 7:54 pm

Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad uitgeschreven uit Nederland (vanaf juli 2005) Betekent dit dat ik wat ik hier verdien niet hoef op te geven? Kom ik daar niet mee in de problemen?

Cindy
csterrenburg
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jan 21, 2006 9:06 am

csterrenburg wrote:Hoi Hans,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad uitgeschreven uit Nederland (vanaf juli 2005) Betekent dit dat ik wat ik hier verdien niet hoef op te geven? Kom ik daar niet mee in de problemen?

Cindy

Ik geloof enkel als je aanspraak ergens op maken gaat zoals het terug vorderen van eventueel teveel betaalde inhoudingen zoals jij nu doen wilt,en zelfs dan ben ik er nog niet zeker van dat je salaris van toepassing is op een vordering over inkomsten van een afgelopen boekjaar in Holland....verder heb je geen inkomsten meer in Holand en dus ook niet meer belastingplichtig.

Over het salaris wat je hier verdiend worden reeds inhoudingen gedaan volgens de Israelische belastings wetten en die hebben verder niets van doen met het belastingstelsel in Holland.

Althans dat is wat ik ervan begrijp....maar een emailtje richting Holland zal je zeer zeker verder helpen..of een naar de ambasade hier? :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby michiel » Sat Mar 18, 2006 1:29 pm

Nou maar hopen dat je een goede fles jenever kan kopen van je teruggave!!

Ik heb mijn jaaropgave gekregen en wil proberen in ieder geval een deel van mijn belasting terug te krijgen. Hoewel het met de informatie hier op het forum wel ongeveer duidelijk is waar en hoe ik het terug kan krijgen , heb ik geen zin om in de rij te staan bij een of ander ministerie.

Kent iemand misschien een adviseur of iets dergelijks die dat kan doen voor een commissie van 10% bijvoorbeeld? of voor een redelijk bedrag?
michiel
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Mar 18, 2006 7:15 pm

michiel wrote:
Kent iemand misschien een adviseur of iets dergelijks die dat kan doen voor een commissie van 10% bijvoorbeeld? of voor een redelijk bedrag?

Persoonlijk heb ik het gedaan via "hechzere mas besheva". Ben het nummer kwijt, maar 144 kent ze (die krijg ik nu niet te pakken), en ze zitten in het centrum, dacht Rosh HaAyin. Die namen destijds 20%, maar het pluspunt was dat zij de officieele documenten regelen die jij eigenlijk zou moeten hebben.

Een ander is de volgende: 1-800-27-27-77. Die praat over 14%, maar ken ik verder niet.

Bij beiden betaal je geen cent als je niks toekomst van de belasting dienst.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby michiel » Sat Mar 18, 2006 11:02 pm

Bedankt E.T
Ik ga morgen kontakt opnemen met die twee bedrijven.
Gut woch :)
michiel
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen