Zonder extra kosten in IL pinnen?

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Zonder extra kosten in IL pinnen?

Postby jeroenvanoostrom » Thu Jan 26, 2006 1:25 pm

Toen ik in Israel ging pinnen bleek, tot mijn grote verbazing, hier helemaal geen extra kosten over te worden gerekend. Ik had eerlijk verwacht dat ik met mijn NL bankpas toch wel een transfer of omreken percentage moest betalen. Je betaald immers overal voor in Nederland.
Maar dit was niet het geval. Het bedrag was direct van mijn rekening afgeschreven dus het is geen kwestie van; 't moet nog komen.
Ik heb een Rabobank Europa pas. Is dit bij alle NL banken in IL gratis? Dat maakt van te voren valuta inkopen compleet overbodig.
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Thu Jan 26, 2006 1:37 pm

Yep!!
Destiny is shaped by what we give, not by what we get.
astrid1
Veteran
Veteran

Re: Zonder extra kosten in IL pinnen?

Postby Hans & Malie » Thu Jan 26, 2006 2:14 pm

jeroenvanoostrom wrote:Toen ik in Israel ging pinnen bleek, tot mijn grote verbazing, hier helemaal geen extra kosten over te worden gerekend. Ik had eerlijk verwacht dat ik met mijn NL bankpas toch wel een transfer of omreken percentage moest betalen. Je betaald immers overal voor in Nederland.
Maar dit was niet het geval. Het bedrag was direct van mijn rekening afgeschreven dus het is geen kwestie van; 't moet nog komen.
Ik heb een Rabobank Europa pas. Is dit bij alle NL banken in IL gratis? Dat maakt van te voren valuta inkopen compleet overbodig.

Ik betaal bij elke pin-handeling gewoon 2.25 euri..en ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat een bank hier jou deze handeling gratis aanbied om vervolgens bij jou bank in Holland het bedrag te gaan verekenen verder.......maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben en dat nu juist jou bank dat inderdaad wel gratis doet...de ABN-Amro doet dat dus niet.

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby astrid1 » Thu Jan 26, 2006 2:16 pm

Hans, is dat met pinpas of creditcard?
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Fugel » Thu Jan 26, 2006 2:30 pm

Ik heb een speciaal pakket van de postbank waarvoor ik jaarlijks een klein bedragje betaal en daarmee kan ik onder andere gratis pinnen in het buitenland. Kost inderdaad helemaal niks. pinnen met je credit card schijnt wel heel duur te zijn (doe ik dus ook nooit). Als ik met mijn credit card in winkels en restaurants betaal, kost het 11 eurocent per transactie. Dat vind ik voor grote bedragen best te overzien.
Ik ga binnenkort echter een bankrekening in Israel openen om loon op te kunnen ontvangen. Heeft iemand nog tips bij welke bank dat het goedkoopst is (ik heb dus wel een werkvergunning en visa maar geen temporary residency enzo)? Mijn vriend en ik overwegen om er een gedeelde rekening van te maken. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoor het graag
groetjes
Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jan 26, 2006 2:33 pm

astrid1 wrote:Hans, is dat met pinpas of creditcard?

Gewoon een europas :cry:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby jeroenvanoostrom » Thu Jan 26, 2006 2:42 pm

Het leek mij ook sterk, maar het is toch echt zo. De Rabobank heeft hier verder geen kosten aan verbonden, noch de bank in Q.Ata.(6 maanden geleden) Ik betaal wel kosten voor de gebruik van mijn Euro pas. Da's ongeveer 6 Euro per jaar.

ik heb gepinned voor 72,47 = 400NIS = EUR=5.519525 ILS (Aug. 2005)
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Thu Jan 26, 2006 3:20 pm

Ff off-topic...
Hoorde van de week nog een mooie uispraak:
De bank is een plek waar je geld kunt lenen nadat je hebt bewezen het niet nodig te hebben :wink:
astrid1
Veteran
Veteran

.

Postby Kiskillilla » Thu Jan 26, 2006 5:02 pm

Heb ook een gedeelde rekening (bank Hapoalim), dit konden we zelfs via de telefoon doen. Ik heb een bankcard, waarmee ik geld kan opnemen vanuit een pinautomaat, een creditcard konden ze niet via de telefoon regelen, daarvoor moet je naar een van de filialen.

Leuk feestje gehad, Fugel?

Over de kosten voor pinnen met een Ned. bankkaart in Israel, ik betaal iets van 1,80 euro daarvoor. Ik weet dat het in Europa pinnen niks kost, misschien dat je bank Israel bij Europa rekent?!
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jan 26, 2006 5:17 pm

jeroenvanoostrom wrote:Het leek mij ook sterk, maar het is toch echt zo. De Rabobank heeft hier verder geen kosten aan verbonden, noch de bank in Q.Ata.(6 maanden geleden) Ik betaal wel kosten voor de gebruik van mijn Euro pas. Da's ongeveer 6 Euro per jaar.

ik heb gepinned voor 72,47 = 400NIS = EUR=5.519525 ILS (Aug. 2005)

Dan moet ik er toch eens serieus over gaan nadenken om van bank te wisselen.... :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby Noortja » Mon Jan 30, 2006 10:00 am

Hoi Joost,

Ik heb ook een Rabobank pinpas, en daar worden wel degelijk kosten voor geld opnemen in Israel berekend. Namelijk 4,50 per opname. Dat wordt niet verrekend met de opname, maar apart. Ik denk dat het mazzel is dat niet aan jou wordt doorberekend. Fijn dus!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Mon Jan 30, 2006 11:03 am

Nou, dat begrijp ik niet helemaal want ik heb een Europas van de Rabobank en ik kan overal ter wereld gratis pinnen....
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Mon Jan 30, 2006 11:19 am

Mmm, misschien tijd voor mij om even contact op te nemen met de Rabobank... :?
Noortja
Veteran
Veteran

Postby jeroenvanoostrom » Mon Jan 30, 2006 12:44 pm

Misschien ligt dat aan de bank waar je gaat pinnen? Ik heb steeds gepinned bij de bank. Kan het zijn dat pinnen via winkels wel geld kost? Ik doe maar een gooi.

:idea:
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Mon Jan 30, 2006 12:45 pm

Nee, ik pin alleen bij de bank... gek he?
Noortja
Veteran
Veteran

Postby jeroenvanoostrom » Mon Jan 30, 2006 12:50 pm

Ook bank Hapoalim?
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Mon Jan 30, 2006 12:51 pm

Ja, ik geloof dat ik onderhand wel bij elke bank gepind heb... snap er niets van :?
Noortja
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Mon Jan 30, 2006 8:07 pm

astrid1 wrote:Nou, dat begrijp ik niet helemaal want ik heb een Europas van de Rabobank en ik kan overal ter wereld gratis pinnen....

Zonder jou te na te komen, lijkt mij dat jouw uitspraak meer lijkt op diegene die altijd maar voor 100 shekel zijn benzine tank vol laat maken omdat hij op die manier geen "last" heeft van prijsverhogingen...... :lol:
imklaber
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Mon Jan 30, 2006 8:32 pm

Huh, die uitspraak begrijp ik niet helemaal :?:
astrid1
Veteran
Veteran

Postby astrid1 » Mon Jan 30, 2006 8:35 pm

Btw, op de rabobanksite staat er bij de Europas ook gewoon dat je wereldwijd gratis kunt pinnen....
Nou, ik ga ff tanken!?!
astrid1
Veteran
Veteran

Postby Vincent » Sun Feb 05, 2006 7:32 pm

Nu we het toch over dit onderwerp hebben, maak ik hieruit op dat de meeste nederlanders die in Israel wonen nog steeds zijn aangemeld bij een nederlandse bank en dat zij dus niet beschikken over een israelisch rekeningnummer?
Vincent
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Sun Feb 05, 2006 10:21 pm

Vincent wrote:Nu we het toch over dit onderwerp hebben, maak ik hieruit op dat de meeste nederlanders die in Israel wonen nog steeds zijn aangemeld bij een nederlandse bank en dat zij dus niet beschikken over een israelisch rekeningnummer?

Ik denk dat het juist andersom is.
Tenzij jij de nieuw-aankomers en tijdelijke en/of vaste gasten bedoeld, die waarschijnlijk nog financieele verplichtingen in Nederland hebben.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Mon Feb 06, 2006 12:09 am

Vincent wrote:Nu we het toch over dit onderwerp hebben, maak ik hieruit op dat de meeste nederlanders die in Israel wonen nog steeds zijn aangemeld bij een nederlandse bank en dat zij dus niet beschikken over een israelisch rekeningnummer?
Ik ben hier nog maar een paar maanden maar heb toch wel een Israëlische bankrekening (buiten mijn Nederlandse om)
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Mon Feb 06, 2006 12:14 am

Hans jij hebt ABN Amro, maar kun je daarmee tussen Nederland en Israël internet bankieren? Het kan namelijk niet bij de Rabobank, waardoor ik er over denk om van bank te wisselen.

peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Mon Feb 06, 2006 10:47 am

fatamorgana wrote:Hans jij hebt ABN Amro, maar kun je daarmee tussen Nederland en Israël internet bankieren? Het kan namelijk niet bij de Rabobank, waardoor ik er over denk om van bank te wisselen.

peter

Hoewel ik niet Hans ben, kan ik jou dit ook beantwoorden.
Ik heb een ABN Amro account in Nederland en kan gemakkelijk internet bankieren hier in Israel.

Vraag beantwoord??
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Feb 06, 2006 10:54 am

Ziehier je antwoord.... :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby fatamorgana » Mon Feb 06, 2006 1:08 pm

Ja helemaal beantwoord. :?
Dat wordt dus twijfelen tus internet bankieren of gratis pinnen. Btw wat kost dat internet bankieren van de AMRO?

Peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Feb 06, 2006 1:34 pm

Ik zelf gebruik het niet...maar de site zegt " gratis "...en das voor 'n Hollander altijd goed nieuws :wink:

http://www.abnamro.nl/nl/particulier/tarieven/betalen/trf_p_basistarieven.html#ib

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby fatamorgana » Mon Feb 06, 2006 2:09 pm

Jofi tovi :)
dank je wel
peter
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Jozimba » Thu Jul 05, 2007 3:57 pm

Ter info:
Op de rabobank-site staat, dat als er geld in het buitenland is opgenomen in een andere valuta (geen Euro's dus) er 1% opslagpercentage over de wisselkoers wordt gehanteerd. Dit blijkt dan niet direct uit je afschrift (of je moet toevallig de precieze wisselkoers uit je hoofd weten)!
De aansluitende vraag is dan: Waar is het het goedkoopst om de Euro's in te wisselen in de valuta die je nodig hebt?
Op het moment weet ik dit niet, maar wellicht kan iemand anders hier iets over zeggen.

Bron: http://www.rabobank.nl/particulieren/kl ... buitenland
Jozimba
Newby

Next

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen