bank

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

bank

Postby Fugel » Mon Mar 20, 2006 10:06 am

Nu dat ik een baan heb moet ik natuurlijk ook een bankrekening openen. En wel tussen nu en donderdag (oeps).
Bij welke bank zijn jullie? heeft er iemand nog goeie raad? Onlangs nog bankrekeningen geopend?
We overwegen een gezamelijke regeling te openen (met mijn Israelische vriend) is dat een goed idee?

elk advies is welkom
groetjes
Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Postby martin » Mon Mar 20, 2006 10:53 am

hoi, bij welke bank zit je vriend? je schoonouders etc? aangezien de bank hier ook werkt als de markt is het handig om zoveel mogelijk bij 1 bank te zitten, dat legt gewicht in de schaal.

de afweging om een gezamelijke rekening te open is hier hetzelfde als in NL, heeft voor zover ik heb kunnen nagaan geen speciale gevolgen oid.

succes met je werk!
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Mar 20, 2006 11:53 am

Het afsluiten van een rekening waar de hele familie al een rekening heeft is inderdaad wel bijna altijd de te volgen weg.
Het geeft inderdaad wat gewicht in de schaal ja.....en of het afsluiten van een gezamelijke rekening een goed idee is zul jij alleen kunnen beantwoorden.
Het schept natuurlijk een eenheid,maar kan helaas,bij onverhoopte problemen tussen jou en je vriend,ook een bron zijn van veel problemen.

Wij hebben destijds de weg van de familie gevolgd en een rekening lopen bij de bank Hapoaliem....voor ons tot nu toe de beste service....maar dat kan ook zo weer veranderen natuurlijk.....verder ontloopt het elkaar niet zo veel hoor denk ik.

Succes met je werk en je rekening :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Mon Mar 20, 2006 12:05 pm

martin wrote:aangezien de bank hier ook werkt als de markt is het handig om zoveel mogelijk bij 1 bank te zitten, dat legt gewicht in de schaal.

Ben het hier niet mee eens. Het behouden van rekeningen op verschillende banken kan helpen in meerdere gevallen, zoals bijvoorbeeld daar waar je iets van je bank wilt hebben en hij dat vertikt, er is een wedstrijd tussen de banken, en zo voort.

Persoonlijk hebben wij rekenen op verschillende banken, en we zorgen er dan ook voor dat elke bank van de ander af weet (dat is vrij makkelijk). Op deze manier hebben we al vaker iets van de bank gedaan gekregen wat we anders waarschijlijk niet gekregen hadden.
E.T.
Veteran
Veteran

klinkt plausibel wat E.T. zegt

Postby Salomon » Mon Mar 20, 2006 2:38 pm

Concurrentie is altijd goed en in het belang van de consument!
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Guest » Mon Mar 20, 2006 5:32 pm

Ik adviseer een gezamelijke rekening te openen op een kleine Bank als Masad. D.i. een zusterbank van de Hapoalim bank. Geld trek je uit de Hapoalim kaspomaten.

Mijn vrouw en ik hadden aanvankelijk ook allerlei bankrekeningen bij verschillende banken w.o. Hapoalim en Leumi. Bij die laatste twee was op een gegeven moment de service zo slecht en de wachttijden zo lang, dat we alles ondergebracht hebben op mijn vrouw haar rekening bij de Masad.

Geen lange wachttijden, vaak wordt je direct geholpen, en tevens een persoonlijke benadering. Veelal hoef ik mijn rekeningnummer niet te zeggen want dat weten ze uit hun hoofd.

Bij de Hapoalim en Leumi moest ik altijd minstens een half uur vantevoren een kaartje trekken en drongen er altijd anderen voor. Zo'n kaarttrekautomaat heeft de Masad niet eens. Het is de bank waar al het onderwijzend personeel bij aangesloten is. Het gaat daar heerlijk gemoedelijk.

Jim Hasenaar
Guest

Postby petershlomy » Tue Mar 21, 2006 10:11 pm

Hallo Fugel,

als je een bank zoekt waar je (gebruiksvriendelijk) kunt internetbankieren neem dan bank luemi absoluut niet, heb hier eerder al wat vragen over gedeponeerd in een ander topic, ben nu een half jaar bezig en kan alleen in hebreeuws (wat ik nog niet goed genoeg ken) alleen binnen israel geld overmaken :oops: :cry: , ook mijn vriendin komt niet verder, we hebben de moed inmiddels opgegeven, en gaan binnenkort switchen

groetjes

Peter
Heb het ontzettend naar mijn zin hier :lol:
petershlomy
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Tue Mar 21, 2006 11:46 pm

Mijn raad is als volgt:
1. welke filialen (doet er niet veel toe van welke bank...) zijn voor jou het makkelijkst bereikbaar?
2. ga deze filialen binnen en maak een praatje met de chef van de afdeling prive rekeningen.
3. maak je zelf een mening over de sfeer, de mensen en de persoonlijke behandeling
4. nadat je een of twee filialen hebt gekozen, ga erheen en probeer de beste (goedkoopste provisies) condities te krijgen voor het openen en beheren van een (loon ?) rekening

Success/de mazzel ermee gewenst!!!
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Fugel » Thu Mar 23, 2006 10:15 am

Bedankt voor de hulp mensen. Heb gister een rekening geopend bij Discount, moet vandaag alleen nog terug om te tekenen (weer een stap dichterbij het ontvangen van mijn eerste salaris ;)). Het is best een goeie deal. Ik betaal de eerste twee jaar geen fees.

groeten
Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Postby sarah » Fri Mar 24, 2006 4:58 pm

oh oh oh...wat een feest. Ik ben ook naar discount gegaan want ik weet dat Fugel een vergelijkbare situatie heeft. Ik met goede moed daarnaartoe maar dat was al snel over. Ik moet 2 geldige ID's laten zien. Iets wat een foto heeft en mijn paspoortnr of mijn social security nummer. Zover ik weet heb je dat alleen maar op een Europese ID, Paspoort en Rijbewijs. Ik heb dus alleen een paspoort. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, alle kaarten en passen die ik heb laten zien en hoog en laag gesprongen maar het maakte niks uit. Volgens hun was het volgens de wet dat je 2 IDs moet hebben. Waar ik dat vandaan moet halen konden ze mij niet vertellen. Ik heb even gechecked met Fugel en die heeft haar rekening met 1 ID kunnen afsluiten dus ik weer terug naar binnen. Het mocht allemaal niet baten.
Heb even een andere bank geinformeerd maar die wilden geld voor elke transactie en een vast bedrag per maand. Geen drama maar ik had ook graag 2 jaar geen kosten gehad....Helaas was het inmiddels te laat en ben ik weer afgedropen zonder bankrekening. Mijn eerste salarisstrookje gaat dus maar in de matras.
There is no way to Happiness, Happiness is the way.
sarah
Veteran
Veteran

Postby michiel » Fri Mar 24, 2006 5:16 pm

Mijn eerste salarisstrookje gaat dus maar in de matras

Bij mij heeft het ook veel moeite gekost. ik ben alle banken langs geweest in tel aviv. Uiteindelijk ging ik naar de internationale afdeling van bank leumi. Daar kreeg ik een briefje mee van de manager, dat ik mij bij een gewoon filiaal aanmelden kan en het is gelukt :)
michiel
Veteran
Veteran

Postby petershlomy » Fri Mar 24, 2006 8:01 pm

de bankrekening die ik bij bank luemi (in Nahariyya) heb lopen heb ik simpel kunnen openen terwijl ik alleen maar een nederlans paspoort heb, maar heb, zoals ik al eerder schreef, er enorm veel spijt van.

groetjes

Peter
Heb het ontzettend naar mijn zin hier :lol:
petershlomy
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Sun Mar 26, 2006 12:26 am

Na die jammerlijke verhalen gelezen te hebben, lijkt het dat het bij de banken (zeker geen geisoleerde sektor) nog steeds gaat zoals dat zo'n 30 jaar geleden gebruikelijk was:
Voor alles had je "relatie" of "vitamine P" nodig.
Of, indien dat niet op persoonlijk niveau mogelijk was (bijv. kenteken/T.N.O. bureau - a.k.a. misrad harishui), het gebruik maken van een "macher" :cry:.

Ik ben er van overtuigd dat indien Michiel en Sarah een israelische kennis/vriend/familielid hadden meegenomen die het woord had gevoerd, er in het geheel geen Kafka-achtige situaties waren ontstaan.
Helaas maakt de toon nog steeds de muziek in zulke gevallen.
Als oud "Oleh" in deze "post-zionistische" periode sta je daar natuurlijk niet zo gauw bij stil dat dat nog steeds in Israel Anno2006 mogelijk is....... :roll: :roll: :roll:
imklaber
Veteran
Veteran

Postby michiel » Sun Mar 26, 2006 10:19 am

Na die jammerlijke verhalen gelezen te hebben, lijkt het dat het bij de banken (zeker geen geisoleerde sektor) nog steeds gaat zoals dat zo'n 30 jaar geleden gebruikelijk was

Voor alles had je "relatie" of "vitamine P" nodig.

Ergo,.... Allemaal "mifleget neged ha bankim" stemmen!!! :wink: :D

Ach ja, zo jammerlijk is het nu ook weer niet, ik heb uiteindelijk een bank rekening en nu kennen ze mij persoonlijk en krijg je alles voor elkaar en zo´n persoonlijke service heeft ook wel weer wat :D
michiel
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen