Vragen over ziekefonds etc

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Vragen over ziekefonds etc

Postby jeroenvanoostrom » Thu Sep 07, 2006 12:09 pm

Ik ben weer terug. Ik was 2-7 t/m 30-7 weer in Israel om mijn vrouw te bezoeken en alvast ons huis in te ruimen voor mijn spullen (lees rotzooi)
Dat was ook zo'n beetje het enigste wat we konden doen. Door de situatie waren we aan ons huis gebonden. We wonen in de omgeving van Haifa.

Ondanks alles, ik wil nog steeds naar IL. En daarom mijn volgende vragen. Ik ben verplicht verzekerd in NL en krijg van de belastingdienst maandelijks de bijdrage voor ziektekosten.

Kan iemand mij vertellen hoe dit geregeld hoort te worden. Moet ik alles opzeggen? Moet ik overstappen naar een verzekering voor NL in butenland? Vanaf het moment dat ik vertrek moet ik ongeveer 6 maanden in IL overbruggen voordat ik daar kan verzekeren.
jeroenvanoostrom
Veteran
Veteran

Re: Vragen over ziekefonds etc

Postby martin » Thu Sep 07, 2006 12:43 pm

jeroenvanoostrom wrote:Vanaf het moment dat ik vertrek moet ik ongeveer 6 maanden in IL overbruggen voordat ik daar kan verzekeren.

dit begrijp ik niet. ik kon me hier direct verzekeren (prive). echter niet bij 1 van de kupots (clalit of maccabi) dat kon pas na een paar jaar/6 maanden na het verkrijgen van mijn TZ.

in principe moet je alles opzeggen in NL. Maar je kan ook even wachten en een reisverzekering oid afsluiten voor een langere periode. hier had ik een verzekering die niet duur was dus dat was ook een goede optie.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby roger coolen » Thu Sep 07, 2006 1:29 pm

Ik woon hier nu 6 maanden. Ben officieel tourist (met een jaarvisum en een werkvergunning) en heb me vanaf dag 1 verzekerd. Bij Harel, kost 1,4 dollar per dag.

Verder kun je je ook in Nederland verzekeren voor ziektekosten en al wat je maar wilt via OOM verzekeringen. Heb ik al een paar keer gedaan voor trips naar Nederland of elders. En is zeker veel goedkoper dan de verplichte verzekerd blijven in Nederland.

Groeten,

Roger
roger coolen
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Thu Sep 07, 2006 3:50 pm

Wil je je definitief in Israel vestigen, of is er nog iets dat je bindt met Nederland, d.w.z. ga je binnen niet afzienbare tijd terug?

Als je die binding nog hebt, dan is het misschien slim om je ziektekostenverzekering voor een bep. tijd door te laten lopen. Dat kun je doen met en ook zonder inkomsten in Nederland.
Ook kun je vaak naast je normale ziektekostenverzekering een reisverzekering voor Israel erbij afsluiten. Dit kost je minder dan een aparte reisziektekostenverzekering bij een andere maatschappij af te sluiten.

Als je wel definitief emigreert naar Israel kun je 2 dingen doen;

- je ziektekostenverzekering in Nederland opzeggen en een reisziektekostenverzekering afsluiten terwijl je nog in Nederland bent (dit mag je officieel n.l. niet doen terwijl je al in het buitenland zit)

of

- via Harel of Clalit in Israel een z.g.n. ziektekostenverzekering voor toeristen afsluiten. Allebeide maatschappijen kosten je 1,40 dollar per dag.

Als je uiteindelijk je teudat zehut ontvangt, kun je je (pas) 6 maanden na die datum verzekeren zoals elke andere Israeli.

Ik ben, nadat ik vertrokken ben naar Israel, nog enkele maanden ingeschreven gebleven in een Ned. gemeente. Ik heb in die periode geen "verplichte" ziektekostenverzekering in Nederland gehad en hier ook geen problemen mee gehad.

Als je contact info wilt van Clalit, stuur me ff een pm.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby nienke » Fri Sep 08, 2006 3:21 pm

Hoi
Sinds een half jaar oid is het nieuwe ziekenfonds ingegaan. Het is daarmee nu zo dat je voor zover ik weet je verplicht moet verzekeren wanneer je bij een gemeente ingeschreven staat. Zoniet dan vervalt die verplichting. Tevens zijn er verschillende speciale ziektekosten verzekeringen speciaal om een periode te overbruggen in het buitenland waarmee je zowel vergoeding in het land zelf als nederland krijgt. Ik ben even de namen vergeten van die organisaties maar moet google moet je ze wel kunnen vinden.
Doei Nienke
nienke
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Fri Sep 08, 2006 3:25 pm

Nienke zei:

Sinds een half jaar oid is het nieuwe ziekenfonds ingegaan.

Per 1 januari 2006 is dit ingegaan...
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Re: Vragen over ziekefonds etc

Postby Eefke » Mon Aug 06, 2007 2:14 pm

martin wrote:dit begrijp ik niet. ik kon me hier direct verzekeren (prive). echter niet bij 1 van de kupots (clalit of maccabi) dat kon pas na een paar jaar/6 maanden na het verkrijgen van mijn TZ.

Martin

Is dit prive verzekeren hetzelfde als je verzekeren via Harel of Clalit!?!?
Eefke
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Mon Aug 06, 2007 4:59 pm

Dit is hoe ik het heb gedaan.
Ik woon op het moment in Israel, heb een visum voor "volunteership" waardoor ik mijn verzekeringsmaatschappij heb kunnen zeggen dat ik naar Israel ben gegaan voor een sabbatical. Ik heb namelijk een lang in het buitenland verzekering. Deze kost volgens mij ongeveer 200 euro per jaar en die kun je maximaal 2 jaar achtereen afsluiten. Hiermee ben je voor alles verzekerd.
gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Wed Aug 08, 2007 5:59 pm

Clalit of Harel (een privé/toeristenverzekering) is, volgens heel veel mensen die in dezelfde situatie als jij zitten, de beste optie als je nog niet bij een kupat holim hoort.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby awi » Sat Aug 11, 2007 11:03 am

Ola Jeroen,

Ik raad je aan om in Nederland een reisverzekering af te sluiten.

Zelf ben ik December 06 terug gekomen naar Israel als "toshav hozer" (heb in Israel gewoon van 14 t/m 21), eenmaal hier dacht ik dat het allemaal zo geregeld was... mooi niet dus, ik dacht als ik "Bituach Leumi" binnen zou wandelen dat ze wel blij zouden zijn dat een "Israeli weer thuis komt", het eerste wat ik te horen kreeg is dat ik een boete van 5 duizend shekel had omdat ik Btoach Leomi niet opgezegd had toen ik Israel verliet met 21 jaar. Toen kwam er nog eens over heen dat ik mijzelf 6 maanden niet kon verzekeren (wel particulier). Dit alles heb ik maar moeten accepteren, formuliertjes netjes ingevuld en naar huis gegeaan. Na 6 maanden bel ik die pipo's op om te vragen hoe het er voor staat, het antwoord dat ik kreeg; U staat helemaal niet ingeschreven als inwoner van Israel, u bent naar het buitenland gegaan tijdens deze periode waaruit wij dachten dat u weer weg was.... Ik zat 4 dagen voor mijn werk in de US, ze zagen wel dat ik het land uit was gegaan maar dat ik na 4 dagen weer terug was ho maar... Wat een heerlijk land is het toch, al met al moest ik dagelijks die gekken bellen, fax sturen (die natuurlijk nooit aan kwam), brief sturen (die natuurlijk ook nooit aan kwam), en maar weer bellen...

Ik zit hier nu 9 maand en vorige week "zeiden" ze dat het nu opgelost is, ik zal komende week weer moeten bellen om het "zeker te weten"...

Israel, wat een heerlijk land... I love it !
awi
Veteran
Veteran

Ziektekosten in NL en Reisverzekering

Postby Eefke » Wed Aug 15, 2007 4:13 pm

fatamorgana wrote:Ik woon op het moment in Israel, heb een visum voor "volunteership" waardoor ik mijn verzekeringsmaatschappij heb kunnen zeggen dat ik naar Israel ben gegaan voor een sabbatical.

Heb je aangegeven een sabbatical voor een jaar te hebben? En blijf je ook een jaar? Mijn ziektekosten verzekering doet erg moeilijk. Kan alleen ziektekosten opzeggen als een jaar wegblijf en me uitschrijf uit de gemeente waar ik nu woon !? Nu betaal ik dus doodleuk 120 euro per maand aan NL verzekering en ben ik via mijn doorlopende reisverzekering ook medisch verzekerd (wat ik niet meer kan veranderen).
Heb je hier ervaring mee??
Eefke
Veteran
Veteran

Postby gianna68 » Thu Aug 16, 2007 6:41 pm

roger coolen wrote:Ik woon hier nu 6 maanden. Ben officieel tourist (met een jaarvisum en een werkvergunning) en heb me vanaf dag 1 verzekerd. Bij Harel, kost 1,4 dollar per dag.

Verder kun je je ook in Nederland verzekeren voor ziektekosten en al wat je maar wilt via OOM verzekeringen. Heb ik al een paar keer gedaan voor trips naar Nederland of elders. En is zeker veel goedkoper dan de verplichte verzekerd blijven in Nederland.

Groeten,

Roger

Roger,

Ben jij wel of niet Joods?

Zou je contact me kunnen opnemen.
Ik ben namelijk HEEL geinteresseerd in hoe jij een jaarvisum en een werkvergunning hebt kunnen bemachtigen :D
gianna68
Active Member

Re: Ziektekosten in NL en Reisverzekering

Postby fatamorgana » Thu Aug 16, 2007 9:54 pm

Eefke wrote:
fatamorgana wrote:Ik woon op het moment in Israel, heb een visum voor "volunteership" waardoor ik mijn verzekeringsmaatschappij heb kunnen zeggen dat ik naar Israel ben gegaan voor een sabbatical.

Heb je aangegeven een sabbatical voor een jaar te hebben? En blijf je ook een jaar? Mijn ziektekosten verzekering doet erg moeilijk. Kan alleen ziektekosten opzeggen als een jaar wegblijf en me uitschrijf uit de gemeente waar ik nu woon !? Nu betaal ik dus doodleuk 120 euro per maand aan NL verzekering en ben ik via mijn doorlopende reisverzekering ook medisch verzekerd (wat ik niet meer kan veranderen).
Heb je hier ervaring mee??

Ehm nee, maar weet er wel wat van.
Gezien de prijs van je gewone verzekerd ben je dus aanvullend verzekerd, maar je moet wel even nakijken of het alleen voor noodgevallen is of niet. Deze verzekering kun je nooit beeindigen tenzij je dood gaat of geen Nederlander meer bent.
Een gewone reisverzekering was voor mij niet goed omdat ik wist dat ik hier langer dan 3 maanden zou blijven en een gewone reisverzekering is alleen geldig voor 3 maanden. Hierdoor ben ik dus naar een verzekeringsmaatschappij gegaan om een lang op reis verzekering, maar dat mag dus niet als je hier wil gaan vestigen dus heb ik gezegt dat ik een sabbatical doe en voor mij is dat dus voor een jaar. Maar ik denk niet dat het wat uit maakt.

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby LMZ » Thu Aug 16, 2007 11:24 pm

Voorzover ik weet zit het zo (althans in NL):

- Sinds het nieuwe zorgstelsel va. 2006 bestaat er de zgn. verzekeringsplicht. Iedereen die in NL in het GBA is ingeschreven is verplicht zich voor zijn ziektekosten te verzekeren. Als je niet staat ingeschreven, ben je dus ook niet verzekeringsplichtig. De reden voor je niet-inschrijving is voor de zorgverzekeraar niet relevant, de enige relevantie voor hun is je inschrijving zelf.

- Op het moment dat je 8 mnd of langer weggaat/weg bent uit NL ben je formeel gezien verplicht je uit te schrijven uit het GBA. Dit is gewoon de letter van de wet, maar kan niet worden afgedwongen. Er is volgens mij ook geen controle op. Aan de andere kant zullen ze bijv. net zomin gaan steigeren als je je ivm. emigratie hebt uitgeschreven, en achteraf eerder dan die 8 mnd terugkomt.

- Je GBA-inschrijving heeft alleen consequenties voor de ziektekostenverzekering en overheidsinstanties, die hun databases hebben gekoppeld aan het GBA-systeem (gemeentelijke belastingen, Belastingdienst, IB-Groep etc.)

- Ook het doorgeven van een postadres bij het GBA geldt voor hun als een GBA-inschrijving (op grond waarvan je dus verplicht zou zijn je voor je ziektekosten in NL te verzekeren)!! Het doorgeven van een postadres bij andere instanties (zoals banken, telefoonmaatschappijen etc.) heeft in beginsel geen enkele invloed op je GBA-inschrijving en de daaraan gekoppelde verzekeringsplicht.

- Op het moment dat je een bep. overbruggingsperiode hebt, tussen het in NL verzekeren en in IL verzekeren, of als je bijv. voor langere periode gaat werken, stage lopen of studeren in het buitenland, kan je het beste een lang-op-reisverzekering afsluiten, zoals bijv. van ISIS of ELVIA. Die zijn speciaal voor mensen die hun NLse verzekering opzeggen. Die van ISIS kan je bijv. tot 4 jr online verlengen, mocht dat nodig zijn. De max. premie en het meest uitgebreide pakket van ISIS is (voor IL) iets meer dan € 500 voor een jaar, dit is incl. medische en tandartskosten, reisverzekering, WA etc. (ik had nog gebeld naar die verzekeringsafdeling, en daar zeiden ze dat zelfs een zelfmoordaanslag mocht je die overleven, gedekt is - onder bep. voorwaarden ook als er een negatief reisadvies is uitgegeven en dit alles ondanks de terrorisme-clausule die ze hebben)

- Er bestaan ook speciale expat-verzekeringen voor mensen die echt gaan emigreren, die zijn nog weer uitgebreider qua dekking, maar ook meteen weer een stuk prijziger.

- Een doorlopende reisverzekering daarentegen dekt meestal slechts een kort verblijf in het buitenland (bijv. 60 dagen) en is qua dekking ook niet zo uitgebreid als een lang-op-reisverzekering. Dit moet je echt meer zien als een aanvulling op je NLse verzekering voor het geval je een paar x p/j een tripje over de grens maakt.

Check voor vb. van verschillende verzekeringen www.joho.nl
LMZ
Active Member

Postby Kiskillilla » Sat Aug 18, 2007 1:16 pm

Reactie op LMZ;
Na 10 maanden in Israël te zijn geweest heb ik me uiteindelijk laten uitschrijven uit de GBA in NL. Er was inderdaad geen controle hierop.

Toen ik Nederland verliet eind 2005 heb ik mijn ziektekostenverzekering opgezegd met als reden "emigratie". Na de opzegging was ik nog 10 maanden ingeschreven in de GBA. Officieel zou ik dus mijn verzekering hebben moeten doorbetalen. Ik heb echter niets van de ziektekostenverzekering of andere controlerende instanties vernomen.

Wat ik wil zeggen is; er zijn regelingen en wetten over dit onderwerp, maar die zijn op mijn situatie niet gehandhaafd.

Eefke, je schrijft dat je nu dubbel betaalt voor je ziektekosten. Je zou dit kunnen voorkomen door een reisverzekering bij je ziektekostenverzekering af te sluiten. Op die manier betaal je niet voor je medische verzekering.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen