Levensduurte en verzekering

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Levensduurte en verzekering

Postby gerrit_be » Sun Jun 01, 2008 11:53 pm

Hoi,

Het is een behoorlijke tijd dat ik nog postte ; ik las het forum nog wel heel regelmatig maar gezien de jobhunt-ervaringen steeds strandden bij de werkvergunningen (geen aliyah kunnen maken) en je vanop afstand toch moeilijk echt betrokken bent bij het dagelijkse leven was mijn rol wat beperkt tot vooral geinteresseerd meelezen.

Maar mogelijks is er goed nieuws. Ik ben via via in contact gekomen met iemand die de hotelindustrie in Eilat vrij goed kent, waaronder enkele mensen met een beleidsfunctie. Hij heeft me aanbevolen voor een baan daar en ik wacht nu op antwoord van de sollicitatie. Na enkele telefonische gesprekken liet men me weten dat de kansen erg reeel zijn dat ik de baan krijg.

Hoewel het nog niet zeker is (ik verwacht deze week een antwoord, of ten laatste de week nadien) wil ik wel graag weten waar ik aan toe ben. Vooral wat betreft de kosten die ik voor de relocatie moet in rekening brengen, de levensduurte, etc.

Vooreerst de levensduurte in Eilat. Ik vroeg dit reeds aan een kennis van me uit Jeruzalem die echter meermaals in Eilat verbleven heeft voor een tijdje en er enkele mensen kent. Hij berekende een 2500 tot 3000 NIS voor een maand leven:
* 1500 NIS huur voor een apartementje + een 500 NIS voor elektriciteit, water etc
* een 500 tot 1000 NIS voor ander onderhoud, zoals transport, voeding, etc (moet er bij vermelden dat het hotel waarmee ik een interview had maaltijdcheques aanbiedt en die voedinguitgaves voor me dus een stuk lager zouden liggen)

Ik schrok een beetje van die prijzen want zelfs een 3000 NIS is nog steeds minder dan 600 euro voor huur en levensonderhoud samen.

Kloppen deze prijzen min of meer? Heeft men me bij die berekening iets over het hoofd gezien of is leven in Eilat inderdaad niet duurder?
Ik weet ook dat het minimumloon 3500 NIS per maand zou zijn, doch mits ik aangeworven zou worden beloofde men me wel een iets hoger salaris (zonder te spreken over een echt hoge wedde)

Daarnaast had ik nog een vraagje over ongevallen/ziekteverzekeringen. Ik weet dat hier al enkele topics over bestaan maar deze zijn allen meer dan 1 tot anderhalf jaar oud, dus ik weet niet in hoeverre die situatie nog up-to-date is.

In mijn "thuisland" Belgie kan ik me niet meer laten verzekeren, gezien ik daar officieel niet meer woonachtig ben (ik ben in 2004 geemigreerd). Nu zou de werkgever in Eilat, mits ik de job zou krijgen, voor een verzekering zorgen eens de proefperiode voorbij is. Dit betekent dat ik een 3 tot 6 maanden zelf voor een verzekering zou moeten zorgen, eens die proefperiode voorbij zorgt de werkgever hiervoor.

Aangezien er in Belgie zelf geen optie voor me is om me te verzekeren, is het misschien geen slecht idee eens te kijken naar verzekeringen in Israel zelf. Ik hoef geen verzekering die diefstal en materiele schade dekt, een verzekering die ziekenhuisopname dekt is al ruim voldoende (niet dat die normaalgezien nodig is, maar just in case...). Indien zo een verzekering ook medicatie bij apothekers terugbetalen zou is het helemaal geweldig, maar ik zou met een gewone tijdelijke verzekering voor ongevallen al meer dan tevreden zijn. Weet iemand hier meer van af?

(ik moet er bij vermelden: ik ben niet joods, maar gezien in de hotelindustrie heel wat buitenlanders werken neem ik aan dat er wel verzekeringsmaatschappijen zijn die hier op ingespeeld zijn?)

Bedankt voor advies.

PS: ik weet de komende twee weken het antwoord op de sollicitatie, mogelijks reeds deze week. Ik ben dus best nerveus maar "fingers crossed and hoping for the best" :)
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby Kiskillilla » Mon Jun 02, 2008 1:17 pm

Hallo Gerrit,

Dat zou leuk nieuws zijn als je die baan in Eilat zou kunnen krijgen! Succes!

Wat betreft de ziektekostenverzekering; je kunt je nog steeds via Harel of Clalit in Israel een z.g.n. ziektekostenverzekering voor toeristen afsluiten. Het kostte een jaar geleden 1,40 US dollar per dag. Zodra New in Israel Forum weer up and running is post ik het telefoonnummer hier ook.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby gerrit_be » Tue Jun 03, 2008 4:15 am

Bedankt voor de reactie!

Zijn die kosten van levensonderhoud ietwat realistisch? Ik kreeg dezelfde cijfers intussen van een drietal mensen in Israel, dus je zou geneigd zijn het te geloven, anderzijds lijkt het me wel erg goedkoop.

Men zei dat ik moest rekenen op
1500 NIS huur (kleine flat) + 500 NIS water en elektriciteit + 500 tot 1000 NIS transport en voeding.

Alles samen dus 3000 NIS ongeveer, dat is nog geen 600 euro voor een maand leven, huur inclusief. Lijkt me erg goedkoop, al kan het natuurlijk best juist zijn, het zou zo een verhuis alleszins heel erg betaalbaar maken :) ; weet iemand hier meer over of die cijfers ietwat correct zijn?

@ Kiskillilla : als je contactgegevens van zulke verzekeringsmaatschappijen hebt die ziekenhuisopname/ziekte dekken voor enkele maanden, zou ik die erg graag kennen. Dan kan ik hen even bellen of een email sturen en kijken welke de toelatingsvoorwaarden zijn. (als veel buitenlanders er gebruik van maken neem ik aan dat men niet heel moeilijk doet, maar ik kan best toch even natrekken lijkt me)

Eens ik de uitkomst van de sollicitatie heb weet ik ook meer over concreet salaris, hoe lang de proefperiode duurt voor de werkgever voor een verzekering zorgt, eventuele maaltijdcheques, etc... Nog enkele dagen en dan krijg ik normaalgezien antwoord.
gerrit_be
Veteran
Veteran

Postby Guest » Fri Jun 06, 2008 12:12 pm

gerrit_be wrote:1500 NIS huur (kleine flat) + 500 NIS water en elektriciteit + 500 tot 1000 NIS transport en voeding.

Alles samen dus 3000 NIS ongeveer, dat is nog geen 600 euro voor een maand leven, huur inclusief. Lijkt me erg goedkoop, al kan het natuurlijk best juist zijn, het zou zo een verhuis alleszins heel erg betaalbaar maken :) ; weet iemand hier meer over of die cijfers ietwat correct zijn?

Voor 1000 NIS kun je je voeden wanneer je niet elke avond aan de tap hangt. Wat je met transport bedoeld weet ik niet. De huur wordt gerekend in $. Die is ongeveer $500. (d.i. ongeveer 2000 NIS) 500 NIS water en elektriciteit lijkt me realistisch wanneer je alleen bent.

3000 NIS in jou ogen is niet veel, tenzij je beseft dat het gemiddelde salaris hier nog geen 6000 NIS netto is.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Kiskillilla » Sun Jun 08, 2008 1:39 pm

Hallo Gerrit,

Je kunt de Harel Groep zodra je in Israël bent bereiken onder nummer
*2735 of via 03-7547921. Je vraagt ze naar de toeristenziektekostenverzekering en ze kunnen je dan een aanmeldingsformulier faxen die je ingevuld retour faxt. De verzekering kost (nog steeds) 1,40 US Dollar per dag. Je vroeg of je ook voor ziekenhuisopname bent verzekerd, dat ben je met die verzekering inderdaad.

De prijzen die je gehoord hebt over leven in Eilat klinken aardig realistisch. Ik heb voor je op www.homeless.co.il gekeken en zag 6 appartementen staan;
de 3-kamer appartementen kosten tussen de 2000 en 2800 shekels.
het 2-kamer appartement kost 1500 shekels. (een 2-kamer appartement in Israël betekent een woonkamer met een slaapkamer)

De huurprijzen werden voorheen vaak in US Dollars aangegeven, maar sinds de US Dollar in NI Shekels gezakt is, zie je de prijs tegenwoordig bijna altijd in NI Shekels.
Link Guide for Newcomers
Click
Get around in Israel
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen