verzekeringen en dingen van Nederland

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Re: verzekeringen en dingen van Nederland

Postby Ilona » Thu Jun 11, 2009 9:07 pm

Hoi Karin,
Wat betreft pensioen: je spaart tussen je 15e en 65 2% per jaar. Als je je uitschrijft uit de gemeente gaat het gelijk 'op slot' zeg maar. Je kunt je dan wel vrijwillig bijverzekeren, maar dat kost heel veel geld (wat je meestal met een israelisch salaris niet kunt betalen). Ik adviseer je om je nog niet uit te schrijven bij de gemeente. dat kan over een jaar ook als je wat meer zeker bent dat je hier blijft :-).
De ziektekosten: zelfde verhaal, tenminste, als je op een toeristenvisum komt. dan kun je je nl niet verzekeren bij het ziekenfonds, dus ik raad je aan om een reisverzekering ofzo af te sluiten voor een jaar. bepaalde zaken zijn hier nl niet te verzekeren (zoals tandarts en bril).
Alles hangt af van je persoonlijke situatie. welke verzekeringen heb je nog meer in Holland waar je wat over wil vragen?
good luck!
Ilona
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sat Jun 13, 2009 8:46 am

Hoi Karin,

Ik liep met dezelfde overwegingen toen ik hierheen kwam en heb uiteindelijk gewoon de gemeente gebeld, je hoeft niet te zeggen wie je bent als je dat niet wilt en kreeg zo wel alle antwoorden. Ze hielden destijds in Amsterdam de norm van 6 maanden aan. De ambtenaar zei dat veel mensen voor een poos naar het buitenland gaan en die schrijven zich ook niet uit. Ik zou dus Ilona's antwoord lekker te harte nemen, je gewoon nog niet uitschrijven. Voor zover ik weet heb je niet perse een adres nodig, wellicht is een postadres wel handig.

Succes!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Sun Jun 14, 2009 5:58 pm

Ik moest destijds (4 jaar geleden) naar Den Haag om de aanvraag te laten ondertekenen.
Noortja
Veteran
Veteran

Postby Lobke » Mon Jun 15, 2009 10:44 am

Hee,
over dat bewijs van goed gedrag..
ik heb destijds een mail gestuurd naar de ambassade van NL in Israel,
die stuurden mij gelijk een brief met reden waarom ik die verklaring nodig heb,
die vervolgens doorgestuurd met de aanvraag voor de verklaring (die ik op het gemeentehuis heb gekregen),
na een week had ik hem al binnen. Toen een apostille erop!
(maar ik moet toegeven, ik heb ontzettende mazzel gehad met al deze bureaucratie, ik had binnen 2 weken in israel al een werkvergunning :oops: )
Succes ermee!!!
Lobke
Lobke
Veteran
Veteran

Re: belastingen en dingen van Nederland

Postby Hans & Malie » Mon Jun 15, 2009 5:04 pm

karinvangeffen wrote:He,

Een nieuw vraagje, hoe zit het met de belastingen, gemeente, water en de andere die ik zo even niet weet. Die moet ik ook opzeggen of beter van niet?
Ben benieuwd.

Groetjes Karin

dat hangt af van wat je plannen zijn..kom je hier voor een fact finding mission,even proeven,of iets permanent?
Als je alles open laat...en je moet eens ten kantoren ergens verschijnen?..hoe los je dat dan op?...en...als men je een formulier stuurt,en je moet je adres invullen?...welk adres geef je dan?..en is dat dan geen valsheid in geschriften?..ect...ect..ect....zomaar een paar zaken die naar boven komen borrelen... :mrgreen:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Mon Jun 15, 2009 9:03 pm

karinvangeffen wrote:Waarschijnlijk is het dus permanent, maar ik weet niet hoe ik me zal aarde in Israel en dat we misschien dan toch in Nederland willen gaan wonen. Voor de dingen in Israel zal ik mijn adres daar opgeven en voor de dingen van Nederland het adres van mijn ouders. Maar inderdaad dat is ook n beetje mijn vraag is het niet strafbaar of wat dan ook....

Ik denk dat velen gewoon het risico nemen...en als Israel bevalt pas dan de laatste string doorknippen.
Het is eigenlijk ook behoorlijk eng wat je gaat doen :mrgreen: ....liefde kan inderdaad ook zomaar ineens over zijn...en dan ben je ver van huis.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby ietjepietjes » Tue Aug 18, 2009 9:26 am

Ik ben bezig met het aanvragen van een visum en heb de aanvraag voor een bewijs voor goed gedrag nu rond. Weet iemand of je de aanvraag rechtstreeks naar het COVOG kan sturen, of moet dat via de gemeente? Ik heb ooit ergens gelezen dat je het kan scannen of faxen...
ietjepietjes
Active Member

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen