Wonen in Israel, werken voor een NL werkgever & belasting

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Wonen in Israel, werken voor een NL werkgever & belasting

Postby Noortja » Wed Jul 07, 2010 10:22 am

Ha allemaal,

Na de overwinning gisteren nu even back to business voordat we Duitsland verslaan en reden hebben om een week feest te vieren ;)

Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met een soortgelijke situatie als de mijne of me iemand hier of NL kan aanraden om eea mee door te spreken.

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben uitgeschreven bij de gemeente en werk vanuit huis voor een Nederlands werkgever. Zij hebben mij niet uitgezonden. Ik heb een contract, krijg loonstroken. Mijn salaris wordt overgemaakt op mijn Nederlandse bankrekening.

Ik weet inmiddels dat ik in Israel belasting moet betalen en ik mijn Nederlands werkgever kan vragen om mijn salaris zonder aftrek van loon- en premieheffingen te storten maar dat is niet noodzakelijk. Daar moet de Belastingdienst dan wel mee akkoord gaan. Ik heb een formulier van ze liggen “Verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen”, waar ik na vraag 1 al vastloop.

Ik heb een grondige hekel aan belasting- en geldzaken en ben dus op zoek naar iemand die me niet alleen kan uitleggen hoe of wat maar me ook adviseert en eea voor me regelt. Een Nederlandse belastingadviseur in Israel bijvoorbeeld :)

Dank!
Noortje
Noortja
Veteran
Veteran

Re: Wonen in Israel, werken voor een NL werkgever & belasting

Postby DCM » Wed Jul 07, 2010 3:43 pm

Ik ben zeker geen expert, maar volgens mij is het vooral afhankelijk waar je toekomst ligt. Is die in Israel dan moet je zeker die vrijstelling aanvragen, maar ben je tijdelijk in Israel en verwacht je over een paar jaar terug te keren naar Nederland (en de rest van je leven daar te slijten) dan is het misschien handig om toch de Nederlandse belastingen te betalen. (sociaal vangnet 65/67+)

daarnaast is er een belastingverdrag tussen Nederland en Israel ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Op basis daarvan kan je dus zelf kiezen of Israel of Nederland een deel van je zuur verdiende geld opslokt.

Een belangrijke overweging kan natuurlijk ook de hoogte van de belastingvoet zijn. geen idee wat dat in Israel is (volg zelf trouw Nederland), maar ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die dat wel weten hier.

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/files/belastingverdragen_09/israel.pdf
DCM
Active Member

Postby Noortja » Wed Jul 07, 2010 6:40 pm

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat het verdrag het mogelijk maakt om te kiezen en vandaar dus op zoek naar iemand die me daarin kan adviseren. Goed om jouw punt van lange/korte termijn daarin mee te nemen. Aan mijn pensioen al wel gedacht maar het sociale vangenet nog niet in mijn overwegingen meegenomen (nog iets om over na te denken pffff ;) )

Nou ja, als iemand me een Belastingadviseur kan aanraden hoor ik dat nog steeds heel graag!
Noortja
Veteran
Veteran

Postby marcelmorren » Wed Feb 23, 2011 8:39 pm

noortja,

heb je nog iemand kunnen vinden die je kon helpen, zit namelijk met een indentieke situatie, en ben druk opzoek naar iemand die mijn kan helpen.

alvast bedankt.
marcelmorren
Newby

Postby Noortja » Thu Feb 24, 2011 6:53 pm

Niemand gevonden die kan helpen maar ik ben er wel achter dat ik hier belasting moet betalen en niet in Nederland. Mijn werkgever betaald mij dus een bruto salaris. Binnenkort de eerste aangifte hier en in Nederland doen dus dan weet ik wellicht weer wat meer :)
Noortja
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen