basisziektenkostenverzekering Nederlanders in Buitenland

Vragen en informatie i.v.m. financien belastingen en verzekeringen in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

basisziektenkostenverzekering Nederlanders in Buitenland

Postby Malka » Fri Nov 11, 2005 11:03 am

Hallo! Ben nieuw op dit forum dus zal me even voorstellen. Wij zijn joods, nederlands en wonen op dit moment in België. We overwegen al jaren om op aliya te gaan. De redenen om dat niet te doen zijn persoonlijk (ouders nog in leven en zeer bejaard, studerende kinderen). Ook financiën spelen natuurlijk een rol.

We worden nu geconfronteerd met een enorme verhoging van onze ziektekostenverzekering per 2006 (van 2500 naar 5900 Euro per jaar :( ). Moeten bijv. weer AWBZ gaan betalen terwijl we daar helemaal niets voor terugkrijgen. België heeft een systeem van een basiskostenverzekering met een eigen bijdrage (het zgn. remgeld) voor elke keer dat je naar een dokter gaat. Ook een extra verzekering voor ziekenhuisopname. Die kosten blijven we gewoon allemaal betalen; dat wordt niet vergoed vanuit Nederland.

Nu mijn vraag aan Nederlanders in Israël die op aliya zijn gegaan: hebben jullie al informatie van het CVZ gekregen en wat moeten jullie gaan betalen aan Nederland? Wij leven van een VUT-uitkering, dus het interessantste zou zijn om van VUTters in Israël te horen hoe hun situatie is. Ik hoop dat die ook actief zijn op dit forum!

Verder: heb ik het goed begrepen uit eerdere draadjes dat je als oleh chadash direct lid kunt worden van een koepat choliem? We zijn gelukkig gezond maar ik zou geen zin hebben om onverzekerd rond te lopen.

Alle tips en opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt en shabbat shalom.

groetjes, Malka
Malka
Newby

Re: basisziektenkostenverzekering Nederlanders in Buitenlan

Postby Hans & Malie » Fri Nov 11, 2005 11:25 am

Malka wrote:
Verder: heb ik het goed begrepen uit eerdere draadjes dat je als oleh chadash direct lid kunt worden van een koepat choliem? We zijn gelukkig gezond maar ik zou geen zin hebben om onverzekerd rond te lopen.

Dat klopt....en je krijgt ook nog een korting...wij kregen 6 maanden korting...maar dat was in '98.

Malka wrote:Alle tips en opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt en shabbat shalom.

groetjes, Malka

Het is niet veel van alle vragen die je hebt....maar je schrijft alle tips,en hoop ik je hiermee te hebben geholpen.
Voor de rest kan ik je niet helpen daar die regelingen allemaal zijn ingevoerd nadat wij waren vertrokken.....maar er is genoeg kennis op de site die je wel verder kunnen helpen.

Niks te danken..graag gedaan..en ook een goed en gezond sjabbes voor jullie.....enuuh,welkom op de site :wink:

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Malka » Fri Nov 11, 2005 11:41 am

Voor de rest kan ik je niet helpen daar die regelingen allemaal zijn ingevoerd nadat wij waren vertrokken

Hallo Hans, dank voor je snelle reactie. Nog even voor de duidelijkheid: het gaat om een nieuwe regeling per 2006 die - als ik het goed heb begrepen - gevolgen heeft voor alle Nederlanders in het buitenland die hun inkomen alleen uit Nederland krijgen. Maar er is wel verschil tussen EU en niet-EU landen. Zoals ik het nu begrijp geldt die belachelijke verhoging alleen binnen de EU en niet voor Israël. Dus misschien moet ik om een goede vergelijking te kunnen maken eigenlijk vragen: hoeveel kost een deelname aan de koepat choliem voor twee personen van 51 en 58 ongeveer (welke orde van grootte moet ik denken)?

groetjes, Malka
Malka
Newby

Postby Hans & Malie » Fri Nov 11, 2005 12:19 pm

Malka wrote:
Voor de rest kan ik je niet helpen daar die regelingen allemaal zijn ingevoerd nadat wij waren vertrokken

Hallo Hans, dank voor je snelle reactie. Nog even voor de duidelijkheid: het gaat om een nieuwe regeling per 2006 die - als ik het goed heb begrepen - gevolgen heeft voor alle Nederlanders in het buitenland die hun inkomen alleen uit Nederland krijgen. Maar er is wel verschil tussen EU en niet-EU landen. Zoals ik het nu begrijp geldt die belachelijke verhoging alleen binnen de EU en niet voor Israël. Dus misschien moet ik om een goede vergelijking te kunnen maken eigenlijk vragen: hoeveel kost een deelname aan de koepat choliem voor twee personen van 51 en 58 ongeveer (welke orde van grootte moet ik denken)?

groetjes, Malka

Ik sta niet meer ingeschreven in Holland..heb er geen inkomen....en dus zal deze regeling niet meer op mij van toepassing zijn?en als dat toch anders is dan hoor ik het vanzelf wel als iemand mij weer eens op m'n vingers tikt.... :wink: ....Kopat Goliem?

Ik heb een gezins verzekering afgesloten met een extra dekking voor allerlei mogelijke kortingen e.d...en ik betaal zo'n 156 shekkel p/m....das omgerekend zo ongeveer 30 euri...afhankelijk van de koers van de euro die nu schommeld rond de 5.50 shekkel

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Suzanne » Sat Nov 12, 2005 9:25 am

Bij het Kupat cholim betaal je naar inkomen, 5% van je inkomen voor ziektekosten en 5% voor AOW , eerste zes maanden zijn voor OliemChadashim voor de helft van dat bedrag.Als je geen inkomen hebt in Israel is er een standaard bedrag van ongeveer 150 shekel maar prik me er niet op vast.Velen onder ons weten nog steeds niet hoe het zal lopen mat de verzekeringen.

Zelf ben ik al jaren niet meer verzekerd in Nederland.

Suzanne
Suzanne
Veteran
Veteran

Return to Financien, Belastingen en Verzekeringen