Natuurgebieden rond Jeruzalem, met de bus te bereiken?

Vragen over reizen en bezoeken van locaties in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Natuurgebieden rond Jeruzalem, met de bus te bereiken?

Postby Daniel » Mon Mar 13, 2006 7:47 pm

Ik woon nu al drie maanden in Jeruzalem en al vijf maanden in Israel en ben nog nooit gaan wandelen in een bos of in de bergen of iets dergelijks. Ben alleen nog maar in Bnei Brak, Petach Tikvah, Ramat Gan, Tel Aviv, Jeruzalem, en een keer in Tsfat geweest.

Nu ben ik altijd al een fanatiek (berg)wandelaar, ik kom (nouja, kwam) elke zomer weken in Zwitserland om te wandelen daar. Nu schijn je hier in Israel ook wel te kunnen wandelen, maar hoe kom je zonder auto bij de wandelgebieden?

De bussen lijken alleen van stad naar stad te rijden..... Bovendien is van de dienstregelingen geen hout te begrijpen, en ik ga toch echt niet (voor de terugweg) op goed geluk bij de halte staan van een bus die om de twee uur ofzo rijdt. (Heen vanuit Jeruzalem is wel een dienstregeling te vinden, online of bij de infobalie in het tachanah merkazit.)

Heeft iemand enig idee welke wandelgebieden (liefst met vrije entree) vanuit Jeruzalem makkelijk per bus (of trein) te bereiken zijn?

Trouwens: mocht iemand een wandelpartner zoeken ofzo, ik ben beschikbaar. Stuur een PM of een mailtje!
Daniel
Active Member

Postby martin » Mon Mar 13, 2006 11:12 pm

Daniel, hoe is je hebreeuws? er zijn bij steimatzky goede wandelgidsen te koop. Met de bus naar mooie routes is lastig. In jouw geval kan je de omgeving van bet shemesh proberen, maar hoe je daar precies met de bus komt is lastig te zeggen. ga naar eged zou ik zeggen en zoek de lijnen uit.
de echt mooie plekken in Israel om te wandelen (en dat zijn er vele) zijn alleen te bereiken per auto.

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Daniel » Tue Mar 14, 2006 12:47 am

M'n Ivriet is nog niet goed genoeg daarvoor.

En ja, tot die ontdekking ben ik ook gekomen, je hebt voor alles een auto nodig...... Met de bus kan je heel leuk naar Tel Aviv, Haifa of Beer Sheva. Maar natuurgebieden ofzo, vergeet het maar...
Daniel
Active Member

Postby AFDV » Tue Mar 14, 2006 9:06 am

Tja, in jouw geval is er geen keus dan: lopen :P

maar ja, zonder auto ben je vreselijk beperkt in dit land. Het heeft me een rib uit het lijf gekost, maar ons eerste autootje is een aankoop waar we nog met weemoed aan terugdenken
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Mar 14, 2006 10:32 am

Ik ben het, met alle respect, niet eens met de conclusie dat je zonder auto in Israel niet naar natuurgebieden kan, je moet alleen weten hoe je er komt. Enkele jaren geleden, heb ik samen met nog een paar vrienden, een beetje vakantie genomen van het allerdaagse leven om Israel te touren. Kan zeggen dat we bij heel veel natuurgebieden geweest zijn, en gelopen/geklommen/gekeken/onderzocht/gevaart hebben, en allemaal zonder auto. Bij de meeste komen wel degelijk bussen, die natuurlijk onderweg zijn ergens anders naar toe, en daarom herkent iemand die dat niet weet het niet. Bijvoorbeeld de bus naar Tveriya stopt bij somigge plaatsen onderweg waar je naar prachtige natuurgebieden kan komen na even te lopen, maar dat heb je niet in de gaten omdat het "de bus naar Tveriya" is.

Bottom line, even goed informeren, en als je jong en sportief bent kan je het dan best met de bus.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Daniel » Tue Mar 14, 2006 12:55 pm

Oke, uitgebreider graag, ET!!

Ik dacht al wel zoiets, maarja, ik ken al die dingen dus niet. Heb je enig idee van plaatsen rond Jeruzalem? Dan bedoel ik op maximaal 1-2 uur met de bus, dus voor een dagtochtje te doen. Tveriya en Tzfat etc. zijn te ver weg voor een dagtochtje. (Overigens vind ik de omgeving van Tzfat zeker heel erg mooi, en daar loop je vanuit de stad zo het bos in!)

Alles is interessant: woestijn, bos etc. Ik ben nog nooit in m'n leven in enig soort woestijn geweest, terwijl ik al 4.5 maanden in Israel woon. Dat klinkt best dom.

En het is nu lente, dus het is nu de tijd ervoor -- straks is het zomer en is het waarschijnlijk te heet om goed te kunnen wandelen. Temperaturen zoals vandaag zijn echt ideaal.

Zondag zou het geloof ik 19 graden en zonnig zijn, en dan ben ik vrij (ik werk ma-do 's avonds), dus als iemand me voor die tijd aan een goed idee kan helpen zou dat fijn zijn!
Daniel
Active Member

Postby BenZion » Tue Mar 14, 2006 3:42 pm

Daniel wrote: Alles is interessant: woestijn, bos etc. Ik ben nog nooit in m'n leven in enig soort woestijn geweest, terwijl ik al 4.5 maanden in Israel woon.

Heel voordehandliggend: Sdeh Boker en Mitzpeh Ramon - zeer simpel met de bus te bereiken, voor (niet al te zware maar wel mooie) Negev ervaringen.

edit: is wel wat verder weg - zie bij herlezing pas dat je rondom Jeruzalem wil. Maar toch...
BenZion
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Mar 14, 2006 4:16 pm

Daniel, sde boker is een goed idee. vlak naast de kibbutz begint de wandeling, erg mooi. Aan het eind klim je weer omhoog naar de weg en kan je teruglopen naar de bushalte of liften naar de bus halte.
dat lijkt me een goede start voor het kennismaken met de woestijn. Er zit in sde boker ook een koffiebar (bij het bezinestation) voor een broodje oid. Vergeet niet water mee te nemen en te drinken.

rond jeruzalem zou je naar Bet Shemesh kunnen gaan, volgens mij kan je daar in de omgeving goed wandelen. ik zou toch even een boekwinkel inlopen, er zijn volgens mij ook wel wandelgidsen in het engels.

Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby dami » Tue Mar 14, 2006 4:25 pm

Daniel: ik heb ook wat voor je gevonden:

Ein Gedi is located on route 90 from Jerusalem to the south. Within the vicinity of Ein Gedi you will find the following:

Massada (The Roman Fortress) - 10 minutes south of Ein Gedi
Qumran Caves (Dead Sea Scrolls) - 1/2 hour north of Ein Gedi

Ein Gedi National Park:
- David Waterfall
- Arugot Waterfall
- Ein Gedi Antiquities

- 5 minutes from Ein Gedi
Ein Bokek (Hotel and Shopping area) - 25 minutes south of Ein Gedi
Jerusalem (Capital City) - 1 hour north of Ein Gedi
Ben Gurion Airport / Tel Aviv - 1 1/2 hours north of Ein Gedi
Beersheva (Biblical Town) - 1 hour 20 minutes south of Ein Gedi

= Guided tours and transport are available at any of these destinations. Bus routes are frequent, roads well maintained. All enquiries from Ein Gedi Country.

Ein Gedi/Dead Sea is a hikers paradise. The Nature Reserves are a good place to start but the whole of the Dead Sea is abundant with hikes, walks, caves, animals and history.

Is maar een uurtje (??) van Jerusalem, alleen heb ìk geen busverbindingen gevonden (bij de Egged).

http://www.ein-gedi.co.il/en_Info.html
Veteran
Veteran

Postby dami » Tue Mar 14, 2006 4:52 pm

En van al dat wandelen, krijg je natuurlijk veel honger :D :D

dus:

ALONG THE HUMMUS HIGHWAY !
13 delicious culinary detours in Israel
Judy Stacey Goldman & Janet Kaplan

More popular than peanut butter! Healthier than hamburgers! More fun than tuna fish! Hummus is the fastest food of the Middle East and one that really has no American equivalent. Its memory for untold millions of tourists, pilgrims, travelers and journalists who have tasted it, sung its praises, then missed it mightily back home, have lifted hummus to cult food status all over the world.

That a chopped chickpea could turn into an international culinary cult within half a century is an amazing phenomenon, but cult it is, and momentum is gathering even as we read...

http://www.goisrael.com/discoverisrael/flavor/index.asp#eleven
Veteran
Veteran

Postby Daniel » Tue Mar 14, 2006 5:30 pm

dami wrote:Massada (The Roman Fortress) - 10 minutes south of Ein Gedi
Qumran Caves (Dead Sea Scrolls) - 1/2 hour north of Ein Gedi

Dat is dus 10 / 30 minuten met de auto...... Dus dat kan rustig 10 km en 40 km van Ein Gedi zijn. Sta je daar in Ein Gedi bij de bushalte...

Ein Gedi wil ik wel eens heen, ja, maar ik weet niet waar je dan precies heen moet dus. Stap je uit de bus, waar sta je dan, middenin een stadje? Hoe ver is het lopen van de stad naar de natuurgebieden? Ik vrees te ver, en als dat zo is sta ik daar dus mooi voor niets...
Daniel
Active Member

Postby Daniel » Tue Mar 14, 2006 5:41 pm

Martin: Beit Shemesh lijkt me misschien ook wel iets, maar dat is dus ongeveer dezelfde vraag als met Ein Gedi. Ik ken bussen 417 en 418, die gaan op loopafstand van m'n huis.
Daniel
Active Member

Postby martin » Tue Mar 14, 2006 7:53 pm

als ik jou was zou ik het gewoon proberen. ik heb zelf een auto dus ik maak geen gebruik van openbaar vervoer als we gaan wandelen.
Massada is een flink eindje van Ein Gedi af, dat zou ik niet gaan lopen. Volgens mij stopt er wel een bus in de buurt. En bij ein gedi stopt ook een bus, dat is geen probleem.

martin
martin
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Tue Mar 14, 2006 9:27 pm

http://www.egged.co.il/Eng/

Kijk eens op de volgende link, Daniel!
En omdat je toch niet zo heel erg ver van het busstation woont kan je natuurlijk altijd even langs gaan en het even vragen.
Er zijn ook een soort druipsteengrotten in de omgeving van Beth Shemesh, ik zal eens even kijken of ik meer informatie kan vinden en dan kan ik je die geven.
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Mar 15, 2006 8:54 am

Waarom loop je niet even binnen bij een outdoor winkel. Helaas in Jerusalem weet ik ze niet te zitten, maar in TA in Dizengov Center (bovenin) en in Bograshov (vrijwel om de hoek bij Dizengov). Die hebben zowiezo ook goede kaarten (naast water ook HEEL belangrijk).

Zelf heb ik diverse boekjes en zelfs in het nederlands
"Wegwijzer voor Israel met zuid-Jordanie en de Sinai" autotochten - wandelingen - picknicks
isbn 1-85691-094-6

bevat 44 lange en korte wandelingen. (plus 9x auto en 20 x picknick)

voorbeeld:
Ein Kerem
3km (halve dag of langer)
niveau: gemakkelijke wandeling voor ieder seizoen
heen en terug: bus 17 vanaf centrale busstation van jeruzalem of auto naar ein kerem

ook met die boekjes blijft het natuurlijk uitkijken of de bussen nog hetzelfde rijden, maar dan is er vast een basis
straatje
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Mar 15, 2006 9:09 am

En dan is er natuurlijk SWIL ISRAEL (israel trail):

Trail of Israel is a 850 km long trail going from Dan to Eilat, which means from North to South of Israel.

The trail goes near Jewish and Arab cities and villages and near varying views from green areas in the Galilee to the desert of the Negev, and sacred sites to all 3 main religions

http://www.shvil.org.il/shvil.html
http://www.fauziazarinn.com/english/hig ... erview.asp
http://www.sahr.com/israeltrail/

In het hebreeuws:
Israel Trail

by Yakov Buchan

Carta, Jerusalem, 1998
160 pages, Hebrew
Cloth
ISBN: 9652204013
straatje
Veteran
Veteran

Postby Fugel » Mon Mar 27, 2006 5:10 pm

Hoi Daniel,

Beetje late reactie maar er is een engelstalige wandelgroep in Jerusalem die regelmatig samen 1 of 2 dagen gaan hiken en dan samen ergens afspreken en erheen rijden zodat je dus niet over vervoer hoeft te beschikken. Hier is de link voor de yahoo group: http://groups.yahoo.com/group/jrsmosaic/

Succes ermee
Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Return to Reizen en bezoek in Israel