Het gevaar van een cd-hoesje in Israël

Vragen over reizen en bezoeken van locaties in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Matthew » Wed Jan 31, 2007 9:45 am

Gepubliceerd op vrijdag 26 januari 2007

- COLUMN -
Schiphol, zondagochtend. Ik vlieg weer terug naar Israël. De El Al vlucht zit vol. Ik wordt naar een interviewtafeltje geroepen. In het Hebreeuws meld ik dat ik op 'de lijst' sta. Bama’arechet. Het is een soort geheim-speak voor een snelle afhandeling.

Omdat ik vaak Amsterdam-Tel Aviv doe, heeft de beveiliging van El Al me op een frequente-ondervragingslijst gezet. Het betekent dat ze me kennen en me niet meer helemaal binnenstebuiten hoeven te keren.

De jonge beveiligingsbeambte verdwijnt naar een achterkamertje. Even later komt hij terug. Hij glimlacht en ratelt voor de vorm een aantal vragen af. Heeft iemand je iets gegeven, wanneer heb je de koffer ingepakt, hoe ben je naar Schiphol gekomen?

Risicogroep
De Israëlische opzichter herkent me en knipoogt. “Hoe gaat het?” roept hij joviaal. Ik haal opgelucht adem. Ik ben er weer door. Hier tenminste niet de eindeloze barrage vragen die je in Tel Aviv krijgt.

Daar zorgt mijn joodsklinkende achternaam steevast voor verwarring. Waar heb je Hebreeuws geleerd? Spreken je ouders de taal? Heb je familie in Israël? Allemaal om er achter te komen of je joods bent of niet. Rechtstreeks vragen mag namelijk niet.

Ben je joods, dan gaat de veiligheidsprocedure veel sneller. Een Israëlische vriendin die voor El Al werkte, vertelde eens dat ongetrouwde, niet-joodse vrouwen tot de risicogroep horen.

Sushi
Maar goed. In Amsterdam lijk ik dus de dans te ontspringen. Behalve dan dat ze me vertellen voor de boarding nog even bij G10 langs te gaan.

Na een intrigerend rondje duty-free-en (in verband met de nieuwe Europese veiligheidsmaatregelen moeten zelfs mijn flessen water in een gesealde plastic tas; “Het bonnetje goed bewaren hoor,” zegt de verkoopster; mijn alternatieve lunch, een bakje sushi, vormt geen probleem) kom ik bij de pier.

G10 is een kelder onder de gate. Ik ben er eerder geweest. Toen lieten ze me een keer extra door een poortje lopen. Nu moet ik plaatsnemen op een kuipstoeltje. Naast me zitten andere reizigers gelaten voor zich uit te kijken. De meeste met een onmiskenbaar Nederlands uiterlijk.

Het lijkt wel alsof we straf hebben. Het is koud. Een legertje Israëlische beveiligingsbeambten opent koffers en tassen. Met een soort stofdoek aan een stokje gaan ze door de bagage. Het ding wordt daarna in een machine gehouden en meldt of er explosieven zijn gevonden.

Cd-hoesje
De opzichter verschijnt weer. Hij voelt zich duidelijk schuldig. “Waarom neem je geen Israëlische identiteitskaart?” vraagt hij, leunend op mijn handtas. Ik leg hem uit dat dit niet gaat: alleen als je als jood naar Israël immigreert of trouwt met een Israëliër is dat naar mijn weten mogelijk. Met een zwaai komt hij overeind: “Waarom trouw je dan niet!” roept hij triomfantelijk.

Ik hoor mijn naam. Achter een schotje ligt mijn koffer. De inhoud voor een groot deel ernaast. Een meisje met een grote bos krullen wroet erin rond. Ik begin geïrriteerd te raken.

Maar ze is duidelijk op zoek naar iets. Ze overlegt met een andere beambte. “Ja, ja, dat is het,” wijst die. Vanonder een stapel truien komt een cd tevoorschijn. Het is de Algerijn Sheb Khaled. Gisteren in de Utrechtsestraat gekocht. Op het hoesje staan Arabische letters. Het beveiligingsmeisje kijkt me streng aan: “Is deze van jou?”

Ondanks de moslimcontrabande mag ik, samen met mijn groepje, uiteindelijk toch aan boord. We vertrekken te laat, maar dat schijnt de Israëlische beambten niet te deren. Een obsessie met veiligheid kun je ze niet ontzeggen. Controle is controle, of je nu op de lijst staat of niet.

Emma Blijdenstein
Matthew
Team Member

Postby E.T. » Wed Jan 31, 2007 6:28 pm

Kan er niet helemaal uit wijs of mevr. Blijdenstein er nou positief of negatief over denkt. Kan wel zeggen na het hele verhaal gelezen te hebben dat ik het 100% eens ben met de veiligheidsdiensten, blij ben dat ze hun werk grondig en toch netjes doen, en dankbaar ben voor hun bestaan en goede werk.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Feb 01, 2007 1:45 am

De volgende tip die bedoeld is om lastige reisgenoten in de stoel naast je de mond te snoeren op lange intercontinentale vluchten, is dus NIET aan te bevelen op Israel vluchten .......:

בפעם הבאה , שאתם יושבים במטוס ,והבן אדם שלידכם מתעקש לדבר איתכם במהלך הטיסה , ולבלבל לכם ת'מח - אני ממליץ לכם ,לפתוח את התיק לידו בזהירות , להוציא את המחשב לאט לאט ובזהירות ,

לפתוח את המסך ממש ממש לאט ,להסתכל שמאלה ימינה בחשדנות (ולוודא שהבן אדם שלידכם יכול לראות את המסך ) , ואז ללחוץ על הקישור הזה
http://www.thecleverest.com/countdown.swf

ROTFLMAO
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Feb 01, 2007 6:21 am

die is leuk ja...of de rest 'm leuk gaat vinden op de vlucht is een ander verhaal :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby sanderopdeboot » Thu Feb 01, 2007 5:31 pm

KLM vliegt ook op tel aviv, geachte mevrouw Bleijdenstein........ Overigens denk ik dat je denkt te weten wat zij denken. Think again. :wink:
sanderopdeboot
Newby

Return to Reizen en bezoek in Israel