open ticket

Vragen over reizen en bezoeken van locaties in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

open ticket

Postby Aaltje » Sat Sep 08, 2007 7:49 pm

Zoals in het woonruimte-gedeelte ook al staat, ben ik van plan om in december naar Israel te komen. Ik zal dan iig van 2 tot 23 december via Sar-El in het leger zijn (althans: dat is mijn planning), en daarna wil ik door naar Tel Aviv.
Geen idee hoe lang ik daar zal blijven, dat hangt er dus een beetje vanaf of ik een horecabaantje kan vinden.

Nu leek het mij dan het handigst om een open ticket te kopen. Dat geeft mij de meeste garantie dat ik terug naar Nederland kan zodra mijn geld op is, zeg maar. :lol:
Want stel dat het met baantje en woonruimte prima lukt, dan wil ik langer blijven - maar ja, als alles tegenzit en mijn geld is op in januari, dan is het toch wel fijn om weer naar huis te kunnen. ;-)
Het liefst plan ik mijn terugreisdatum dus nog niet, omdat het van omstandigheden afhangt die ik nu nog niet weet.

Ik vroeg me nu dus alleen af: krijg ik geen gedoe met de veiligheidsmensen als ik naar Israel wil vertrekken met een open ticket, dus zonder dat er een retourdatum bekend is?
Uiteraard vertrek ik wel voordat mijn visum afloopt, dus binnen 3 maanden ben ik wel weer weg, maar voor de rest weet ik dus nog niets over wanneer ik weer terug ga. Kan dat gewoon of mag dat niet?
Aaltje
Veteran
Veteran

Re: open ticket

Postby E.T. » Sat Sep 08, 2007 8:06 pm

Aaltje wrote:Ik vroeg me nu dus alleen af: krijg ik geen gedoe met de veiligheidsmensen als ik naar Israel wil vertrekken met een open ticket, dus zonder dat er een retourdatum bekend is?

Het interesseert de veiligheiddiensten niet voor hoe lang je naar Israel komt, maar of je een gevaar bent op de vlucht of niet. De vraag hoe lang je hier verblijft is een vraag die op het vliegveld bij aankomst gesteld kan worden door de douane politie.
Als de veiligheid deze vraag stelt, is dat alleen om een indruk van je te krijgen, en van je manier van antwoorden. Niet dat het ze echt wat interesseert.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Sun Sep 09, 2007 12:00 am

Haha, nou, ik wou mezelf niet echt een gevaar noemen, nee. :lol:

Omdat ik me van de vorige keer idd nog herinnerde dat ze vroegen "hoe lang blijf je, wanneer vlieg je weer terug", enzovoorts, dacht ik dat een open ticket misschien problemen op kon leveren.
Maar ik begrijp dus dat het geen punt is als ik zeg: "Geen idee hoe lang ik blijf, dat hangt er vanaf hoe het na het leger verloopt qua werk en woonruimte vinden"?
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Sep 09, 2007 6:24 am

Aaltje wrote:Omdat ik me van de vorige keer idd nog herinnerde dat ze vroegen "hoe lang blijf je, wanneer vlieg je weer terug", enzovoorts, dacht ik dat een open ticket misschien problemen op kon leveren.

Ze stellen allerlei vragen, die veiligheid relevant lijken maar meerendeels bedoeld zijn je te horen praten, je manier van antwoorden, etc.

Maar ik begrijp dus dat het geen punt is als ik zeg: "Geen idee hoe lang ik blijf, dat hangt er vanaf hoe het na het leger verloopt qua werk en woonruimte vinden"?

Bij mijn weten niet, maar als je helemaal safe wil zijn, zeg je gewoon dat je komt voor de periode dat je via SarEl in het leger zit, en misschien nog daarna nog even op vakantie blijft.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sun Sep 09, 2007 2:06 pm

Dat is in principe wel waar. Je moet gewoon een normaal en logisch verhaal hebben en ze gewoon op een vriendelijke manier met zelfvertrouwen antwoord geven.
Als je niets te verbergen hebt, hoef je ook niet nerveus te zijn. De vragen krijg je toch wel. Als je wel of geen open ticket hebt. Het verschil zijn misschien een klein aantal vragen meer met een open ticket.

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Sun Sep 09, 2007 3:02 pm

Gelukkig, dat is een hele opluchting dan. Ik had natuurlijk geen zin in allerlei onnodige problemen...

Iemand anders adviseerde mij trouwens om gewoon een enkele reis te boeken, en dan mijn terugreisticket in Israel zelf te kopen op het moment dat ik weer naar huis toe wil. (dat scheelt namelijk ruim 75 euro open ticket fee) Is dat ook mogelijk, en geldt er dan hetzelfde als bij een open ticket, of moet je wel echt een retourticket hebben?
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Fugel » Sun Sep 09, 2007 4:47 pm

Voor zover ik weet moet je met een toeristen visum verplicht een terugticket hebben. De security mensen vinden dat niet belangrijk maar je loopt de kans dat de vliegtuigmaatschappij je niet mee wil nemen.

Wat een open ticket betreft, ik weet niet waar je boekt maar ik heb een paar jaar geleden bij ISTA zon ticket geboekt en zij hebben toen gewoon een nepdatum op het ticket geplakt. Dat maakte het allemaal wat makkelijker. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan maar je zou ze even kunnen bellen.

Hoop dat het helpt
Fûgel
Fugel
Veteran
Veteran

Re: open ticket

Postby straatje » Wed Sep 12, 2007 6:59 pm

Aaltje wrote:Maar ik begrijp dus dat het geen punt is als ik zeg: "Geen idee hoe lang ik blijf, dat hangt er vanaf hoe het na het leger verloopt qua werk en woonruimte vinden"?

Dat baantje zou ik persoonlijk niet noemen bij de douane... hou het maar gewoon op een eventuele vakantie afhankelijk omstandigheden - geld over, vrienden om mee samen te reizen, logeeradressen - maar geen baantje!
straatje
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Wed Sep 12, 2007 7:03 pm

Ok, dan zal ik ze dat niet vertellen idd, is misschien handiger. :-)

Ik zal eens met Issta gaan bellen. Heb ook al op allerlei advertentiesites gezocht of er niet toevallig iemand van z'n ticket Tel Aviv af moet, maar tot nu toe helaas nog niks gevonden. Ik geef ze ook geen ongelijk eigenlijk - ik zou ook zélf gaan. ;-)
Aaltje
Veteran
Veteran

Open ticket

Postby LMZ » Thu Sep 13, 2007 7:03 pm

Hoi Aaltje,

Ik ben zelf net met een open ticket met El Al naar TLV gevlogen en dacht ook dat dat problemen zou opleveren. Na contact te hebben gehad met het reisbureau bleek dat ze nu geen nepdatum meer op mn ticket konden doen, dat dat eerst idd wel gebruikelijk was, maar dat dat inmiddels gewijzigd is en dus niet meer kan. Maar dat zou verder geen problemen opleveren.

Ik heb er idd geen problemen mee gehad, ze vroegen bij aankomst in TLV wel waarom ik een open ticket had en geen retourdatum, en toen zei ik dat ik nog niet wist hoe lang ik zou blijven en dat was prima. Alleen bij aankomst in TLV werd er overigens naar gevraagd bij de douane, verder niet.

Succes!

Merry
LMZ
Active Member

Return to Reizen en bezoek in Israel