Koninginnedag 2004 op de residentie - Verhaal en Foto's

Plaats hier informatie over andere Nederlandse Events die in Israel plaats vinden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Koninginnedag 2004 op de residentie - Verhaal en Foto's

Postby Jim Hasenaar » Thu May 06, 2004 9:34 pm

Koninginnedag 2004 op de residentie.

Velen vroegen mij of ik toestemming gekregen had te fotograferen. Mijn antwoord was dat ik me na twaalf jaar aangepast heb aan ’s land’s normen door niets te vragen, gewoon te doen en je, in dit geval, voor te doen als de grootste persfoto-
graaf. Ik werk volgens het principe: “Niet geschoten, altijd mis!” Mocht het verboden zijn, dan had iemand me dit wel laten weten. Het tegendeel heb ik geconstateerd, dus klikte ik rustig verder.

Image

Ik had de indruk dat er op de residentie van onze ambassadeur dit jaar minder genodigden verschenen dan op de koninginnedagen in het verleden. De beneden- verdieping werd dit jaar ook niet benut. Wellicht was het zien van Macabi Tel Aviv, in the final four, voor enkelen onder ons belangrijker. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar ik ben dan ook helemaal geen liefhebber van basketbal.

Image

Onze nieuwe ambassadeur, B. Hiensch, lijkt me een stuk rustiger dan z’n voorganger en het dunkt me dat hij de kat nog wat uit de boom kijkt. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij zich hier snel helemaal thuis gaat voelen. Van zijn speech zullen volgend jaar de vonken afspringen. Nu nog niet, maar gun de man, bijgestaan door zijn charmante vrouw, wat tijd en het komt wel goed. Hij lijkt me uit gedegen hout gesneden.

Groot was mijn verbazing bij het bezoek aan de sanitaire voorziening. Wit toiletpapier.? Schandalig.! Vorig jaar was dat nog oranje. Wellicht wordt daar niet van je verwacht koningsgezind te zijn en/of de hoffelijke kleuren te besmeuren… Flauwekul natuurlijk. Verleden jaar was het daarentegen opmerkelijk of juist schandalig. Eerlijk gezegd mijn petje af voor niet al te overdreven vertoon van de oranje kleur. Nu ik dan toch mijn petje afzet, eigenlijk hoed in mijn geval, dan bij deze ook mijn waardering voor de voldoende hoeveelheid kaas en haring, dat was in het verleden anders, en mijn complimenten aan sponsor Heineken die de drank weer fantastisch goed wist te verzorgen. Als immer gleden de haringen één voor één smakelijk naar binnen en bij de eerste ook de hoed van mijn hoofd. Dom van me, want bij het naar boven bewegen van mijn mond om de haring te verorberen, gleed de hoed af en zeilde haast het zwembad in. Dat had prachtig voor velen onder ons geweest, mij het eruit te zien vissen. Wees eerlijk, we zaten op iets of iemand te wachten dat of die er in zou vallen.

Image

Het Wilhelmus. “Ben ik van Duitse bloed..” Dat moet Dietse bloed zijn, volgens mijn buurman die kennelijk niet van Duitsers houdt. Origineel gevonden, het klinkt net zo goed in de oren, maar zo is het nu eenmaal niet. Overigens opmerkelijk dat de Tikvah luider en warmer gezongen werd dan ons eigen volkslied. Hieruit blijkt weer eens duidelijk dat voor de Nederlanders hier, anders dan in het buitenland meestal het geval is, Israël beschouwd wordt als hun nieuwe vaderland.

Image

De jongste dochter van de heer en mevrouw Hiensch. Ze heeft nog drie oudere zussen en een broer.

V.l.n.r. Joost, Fred en Karin.
Image

Image

Image

“Een anjerkweker en zijn moeder.” Niet natuurlijk. Wel Joost Nillissen en mevrouw Soesman. Lees evt. “De anjers bloeien” op http://www.joostories.com/

Image

Je maintiendrai. Kolonel van D., nummer twee van de blauwe baretten in het Midden Oosten, kan zo nog jaren handhaven.

Image

Conny aan de lijn en de kolonel handhaaft.

Image

Image

Een collega columnist maar dan van het NIW, Simon Soesan.

Image

Gonny en Herma.

Image

De ambassadeur later op de avond.

Image

Tot slot een mij onbekende levensgenieter en het haringvrouwtje uit Zweden.

Jim Hasenaar.
Jim Hasenaar

Postby siempie » Sat May 08, 2004 9:49 pm

Ik wilde alleen even duidelijk maken dat die haring mijn keel in vloog, onverklaarbaar, en dat ik precies bezig was om die haring dus uit mijn keel te trekken. De foto insinueert dat ik gewoon een haringkje stond te eten en dat doet men toch niet bij de ambassadeur thuis!
Straks zeggen ze nog dat ik te veel nasj....

Mooi geschreven trouwens, Jim!

Simon Soesan
siempie
Veteran
Veteran

Postby alexandra » Sun May 09, 2004 4:58 pm

Hai Jim
Leuk stel zijn willem en ik, hij met volle mond en ik aan de telefoon je had geen betere shot kunnen hebben. Trouwens je zou natuurlijk wel willen weten met wie ik aan de lijn was......groetjes alexandra
alexandra
Newby

niets dan lof

Postby Guest » Sun May 16, 2004 6:13 pm

Een prachtig weergegeven reportage.
Guest

Goed gedaan

Postby Guest » Thu May 27, 2004 6:05 pm

Een schouderklopje aan of op mezelf. 275 lieden hebben dit verhaal met de foto's bekeken. Bedankt allemaal. Mogelijk is dit het begin van een nieuwe vorm van foto's etaleren. Euro 2004 komt eraan. Wellicht kan ik de feestvreugde in het volgeladen postcafe op 15-06 nog meer diepgang geven. Zoals Bert schrijft: Hup Holland Hup. Dan komen ook de foto's wel.

Jim.
Guest

Return to Overige Nederlandse Events