Na Nach?

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Na Nach?

Postby Jair » Mon Jan 19, 2009 2:44 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal dingen hierover opgezocht. Snap er nog steeds weinig van. In ben namelijk van plan zo een keppeltje te kopen waar in hebreeuwse letters "Na_Nach_Nachma_Nachman_Meuman" op staat. Dit verwijst naar zijn graf ofzo? Ik vind deze keppeltjes gewoon mooi, verder is er geen achterliggende reden. Als dit een soort enge mantra spreukje is dan zal ik het keppeltje niet kopen. Maar afgezien van dat, wil ik gewoon meer info over deze groep.

Groet
Jair
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Jan 19, 2009 7:19 pm

Rabbi Nachman uit Breslev levende rond het eind van de 18e eeuw en het begin van de 19e.
Hij is de oprichter van de Breslev chassidut, een chassidut als vele anderen, maar met een eigen karakter.

Hij heeft veel geschreven (sommige dingen zijn door zijn leerlingen opgeschreven), waar onder 'sloguns' die hij juist achte voor het leven.
Zo bijvoorbeeld komt "mitswa gdola lehi'jot besimcha tamied", het is een grote mitswa om altijd in blijschap te leven van hem. En ook "kol ha'olam koelo gesher tsar me'od, weha'iekar lo lefached klal", de hele wereld is een nauwe brug, het belangrijkste is niet bang te zijn.

Hij preekte voor afzondering (als dit het juiste woord is in het Nederlands), het alleen zijn van de mens 'buiten in het veld' om zich nabijer bij G-d te voelen en zo beter te kunnen bidden. Ook is zijn mening bekend dat een Jood zich alleen maar echt Joods kan voelen als hij in erets Jisrael vertoeft. Interessant genoeg, bracht hijzelf wel een bezoek aan Israel, maar keerde hij terug naar zijn volgelingen in Ukraine.

Hij ligt begraven in Uman, Ukraine. Velen van zijn volgelingen (en ook anderen) gaan daar naar toe met Rosh HaShanna om daar het gevoel van dwekut beHaShem (ja, hoe vertaal je dat nou weer?) beter te kunnen voelen. Men spreekt over enkele tienduizenden mensen die daar met Rosh HaShanna te vinden zijn.

Over de spreuk "na-nach-Nachman-meUman" zijn verschillende verhalen. Over het algemeen wordt aangenomen dat deze regel op een briefje stond wat in zijn boeken gevonden is lang na zijn dood (nog niet eens zo heel lang geleden). Niemand die echt weet wat het betekent, of het uberhaupt een betekenis heeft, maar in de afgelopen jaren is het de vaste slogun van de chassidut geworden, en zodoende kan je hem terug vinden op keppels, als graffiti, enzovoort.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Danieel » Mon Jan 19, 2009 11:38 pm

Danieel
Veteran
Veteran

Re: Na Nach?

Postby Frederike » Wed Aug 18, 2010 3:07 pm

Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Return to Overige Onderwerpen