Trouwen en scheiden in Israel

Alle overige onderwerpen in verband met religie in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby alice » Sun Aug 14, 2005 11:02 pm

E.T. wrote:
alice wrote:
Trouwens een heel ander verhaal. Op de oelpan leerde ik het woord huiseigenaar, baal habajiet. En opeens begreep ik de betekenis van het woordje baali, mijn eigenaar. 'Waar slaat dat nou op?', vroeg ik de morah. Dus zeg ik vaak: gever sheli.

Als je het leuk wil zeggen, is het ishi, mijn man. Ish sheli (ik geloof dat ben Gurion dit al voorstelde). Gever klinkt te macho achtig hier voor.

Het komt volgens mij van de gmara, hoe een echtpaar gehuwd wordt. Een van de 3 verplichte dingen die moeten gebeuren, is de be'ila, hoe bo'el ota, dat ze met elkaar naar bed gaan. Zonder dat, is er geen sprake van een huwelijk. Van dat woord, komt ba'ali, oftewel, hoe ba'al oti. Alleen heeft het woord dus ook de betekenis die jij noemde, mijn eigenaar. Maar ik geloof niet dat dat de oorsprong er van is.

Ish sheli gebruikte ik ook. Maar in mijn toen nog gebrekkige Ivriet zei ik Ishi (persoonlijk). Trouwens jammer dat Ben Goerion niet doorgezet heeft. Volgens de Bijbel is dan de verlossing naderbij (als ik het goed heb staat het ergens in Jesaja, pin me er niet op vast het is al laat). Dus als heel Israel nou opeens ishi gaat zeggen.... :lol: Wie weet komt de vrede dan echt dichterbij. Dat zou mooi zijn.
Alice
Last edited by alice on Sat Nov 15, 2008 8:35 pm, edited 1 time in total.
alice
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Aug 15, 2005 2:17 am

alice wrote:Ish sheli gebruikte ik ook. Maar in mijn toen nog gebrekkige Ivriet zei ik Ishi (persoonlijk), nou Ayalon lag dubbel natuurlijk.

Ishi is prima. Zoals ook ba'ali, heeft het gewoon een paar betekenissen. Een daarvan is ish sheli. Niks fouts aan.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Overige Onderwerpen