Dubbele nationaliteit

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Dubbele nationaliteit

Postby ericdew » Mon Dec 28, 2015 9:29 pm

Hi!

Ik ben een Nederlander woonachtig in Israel en ben getrouwd met een Israelische.
Na een aantal jaar een A5 visum te hebben gehad kan ik binnenkort de Israelische nationaliteit aanvragen.

Om er zeker van te zijn dat ik mijn Nederlandse nationaliteit niet verlies heb ik contact opgenomen met de Nederlandse ambassade in Tel Aviv. De ambassade heeft mij super hebben geholpen door het sturen van de "regels" per email.

Ik kan de Nederlandse nationaliteit behouden omdat mijn vrouw de Israelische nationaliteit heeft.
Het enige wat me niet geheel duidelijk is zijn de papieren die ik nodig heb om mijn Nederlandse paspoort volgende keer te verlegen... Ik begrijp de uitleg niet helemaal.

Heeft iemand ervaring met het verlengen van een Nederlands paspoort na het verkrijgen van een tweede (Israelische) nationaliteit?

Over verlenging van het paspoort staat het volgende:

Als u aan een van bovengenoemde voorwaarden voldoet en u neemt de Israëlische nationaliteit aan, zult u de Nederlandse nationaliteit niet verliezen. U zult echter de eerstvolgende keer als u uw Nederlandse paspoort wilt vernieuwen, hiervan originele, vertaalde en gelegaliseerde bewijsstukken moeten kunnen overleggen teneinde vast te stellen of u voldoet aan de gestelde eisen. De volgende bewijsstukken zijn minimaal vereist:.

Ad 1. de orginele geboorteakte alsmede documenten waaruit blijkt waar u uw hoofdverblijf heeft. Dit kan door een verklaring van uw werkgever, inschrijving in de gemeente waar u woont, een huurcontract etc, een uittreksel uit het persoonsregister.
Ad 2. bewijs van de lokale autoriteiten dat u stond ingeschreven, een uittreksel uit het persoonsregister, een school waar u studeerde.
Ad.3. de orginele trouwakte, bewijs sinds welke datum uw echtgenoot/echtgenote die andere nationaliteit bezit, bewijs sinds welke datum uzelf die nationaliteit bezit, bewijs dat het huwelijk bestond op het moment van aanname van die andere nationaliteit, een uittreksel uit het persoonsregister.

Ad 1.
Geboorteakte is duidelijk. Documenten waaruit blijkt waar u uw hoofdverblijft heeft - Welke documenten zijn dat?

Ad 2.
Bewijs van de lokale autoriteiten dat u stond ingeschreven - Welke documenten zijn dat?

Ad 3.
Originele trouwakte is duidelijk.
Bewijs sinds welke datum uw echtgenoot/echtgenote die andere nationaliteit bezit - Geboorteakte van mijn vrouw?
Bewijs sinds welke datum uzelf die nationaliteit bezit - Mijn geboorteakte?
Bewijs dat het huwelijk bestond op het moment van aanname van die andere nationaliteit, een uittreksel uit het persoonsregister - welke documenten zijn dat?

Bedankt,

Eric
ericdew
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten