land niet uit door verlopen IL paspoort

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

land niet uit door verlopen IL paspoort

Postby straatje » Sun Dec 11, 2005 2:22 pm

Even een kleine waarschuwing voor Israelische mensen die een dubbele nationaliteit bezitten.

Laatste keer dat ik in Israel was (mei 2005) stond er bij het inchecken van de terugreis in de rij naast mij een jong stel. Hij hollander, zij dubbel IL/NL met hun jonge baby.
Zij mocht niet inchecken omdat haar Israelische paspoort verlopen was. Zij dacht te kunnen reizen op haar Nederlandse paspoort, maar ze kreeg te horen dat ze bij reizen van en naar Israel altijd gebruik diende te maken van haar Israelische paspoort.

Eindresultaat, wij zaten in het vliegtuig naast de hollandse vader, en moeder en kind bleven achter (die moesten zelfs ivm de holidays nog enkele dagen wachten tot ze een nieuw paspoort aan kon vragen).

Afstand doen van een Israelisch paspoort is onmogelijk, dus heb je een dubbele nationaliteit dan zul je altijd je Israelische paspoort moeten vernieuwen!!!

Ik weet het , dit is een forum voor Nederlanders in Israel... maar toch ook veel gelezen door Nederlanders en Israeli's in Nederland.

Ik was in ieder geval erg "blij" dat ik naast deze mensen stond, omdat het ons anders gegarandeerd ook eens overkomen zou zijn...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sun Dec 11, 2005 4:54 pm

Hetzelfde is ons verleden jaar overkomen. Ik ben alleen Nederlander, mijn vrouw alleen Israelier maar onze kinderen hebben beide nationaliteiten. Vijf jaar geleden reisten onze kinderen met ons op mijn paspoort. Verleden jaar dachten we het ook zo te doen. Onze kinderen hebben tot nu toe nog steeds geen Israelisch paspoort.

Afijn, de kinderen mochten het land niet uit. De vrouwelijke douanebeambte had echter symphathie met ons en vertelde mijn vrouw dat ze misschien wat kon regelen met het hoofd van de douanedienst door te zeggen dat er een familielid van mij overleden is in Nederland en de begravenis niet uitgesteld kan worden. Een tip die een douanebeambte helemaal niet geven mag, maarja je kent het, Israelische vrouwen onder elkaar regelen wel wat. Het duurde een uur, we deden allen erg droevig, maar we kwamen uiteindelijk toch in het vliegtuig.

Deze kromme wet van dubbelle nationaliteit en twee paspoorten is gemaakt om te voorkomen dat een gescheiden ouder zijn of haar kinderen zonder medeweten van de ex partner voorgoed meeneemt naar het buitenland en daarmee eventueel ook de alimentatie ontvlucht. Ik vind de wet krom, omdat daar in ons geval en dat wat Straatje gezien heeft, geen sprake is. Je gaat als ongescheiden ouders met je kinderen op reis. Dan is er toch geen sprake van voorgoed het land verlaten of vluchten?!

Mijn vrouw moest bij het verlaten van Israel beloven, ze heeft er zelfs voor moeten tekenen, dat ze bij terugkomst onmiddelijk de kinderen van een Israelisch paspoort voorzien zal. Nu al meer dan een jaar later hebben ze het nog steeds niet. Dat kan allemaal in Israel. Geen mens die het controleert.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Edale » Sun Dec 11, 2005 5:33 pm

De wet is nou eenmaal zo dat als je de Israelische nationaliteit bezit dat je met een Israelische paspoort het land in en uitgaat, wat je verder buiten Israel voor paspoort gebruikt moet jij weten.

En dan nog wat reizen met een Israelisch paspoort heeft zeker wel zo zijn voordelen want de controle's zijn veel minder streng en je bent er sneller door (en ik kan het weten als beveiliger op de klm en transavia naar tel aviv)
Edale
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Dec 11, 2005 9:53 pm

Aan de andere kant, ElAl heeft me een keer zonder paspoort laten vliegen, toen ik deze kwijt was en dat pas op Schiphol ontdekte. Ik heb alleen een Nederlands paspoort, maar ze waren zo vriendelijk om genoegen te nemen met mijn Israelische teudat zehut. Het was wel even balagan toen ik hier aankwam, en de controle niet wou geloven dat ik zonder paspoort had gevlogen, maar daar kwamen we ook overheen...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Mon Dec 12, 2005 11:44 pm

Edale wrote:De wet is nou eenmaal zo...

Dat is lariekoek. Een kromme wet moet veranderd kunnen worden. Dat wordt het niet door een stellingname als: "De wet is nou eenmaal zo..."
Dat is een passieve opstelling. Een Israelisch onrealistische opstelling.

Jim Hasenaar
Guest

Postby straatje » Tue Dec 13, 2005 11:08 am

Ik heb de wet in mijn stukje niet een keer aangevallen (deze keer :D ). Het ging mij meer om een waarschuwing, want ik weet het, iedereen dient de wet te kennen, maar slechts weinigen doen dat ook...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Edale » Tue Dec 13, 2005 7:49 pm

hasenaar wrote:
Edale wrote:De wet is nou eenmaal zo...

Dat is lariekoek.
Jim Hasenaar
Dat is het niet en de regels zijn voor als je een Nederlands paspoort hebt precies zo iemand die bv een Turks en Nederlands paspoort heeft mag het land niet uit of in als hij geen geldig Nederlands reisdocument kan overleggen als hij die wel heeft. Een paspoort vergeten is op zich geen punt als je ruim op tijd bent want je kan op Schiphol een noodpaspoort laten maken als je je kan legitimeren als Nederlander (kopie paspoort in je portomonee bv of een rijbewijs waar je sofinummer op staat)

zonder een geldig paspoort kan je gewoon de grens niet over.
Edale
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Dec 13, 2005 10:30 pm

Edale wrote: Een paspoort vergeten is op zich geen punt als je ruim op tijd bent want je kan op Schiphol een noodpaspoort laten maken als je je kan legitimeren als Nederlander

Dat wist ik toen niet (werdt me toen ook niet gezegd door de controle).

zonder een geldig paspoort kan je gewoon de grens niet over.

Minstens in 1 geval dus wel gebeurd. Met Israelisch teudat zehut gevlogen van Schiphol naar huis. Maar het was wel heeeeel erg vriendelijk van ze..:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Dec 14, 2005 9:57 am

Edale wrote:zonder een geldig paspoort kan je gewoon de grens niet over.

deze dame had wel een geldig paspoort!
zij heeft de dubbele nationaliteit en woont in Nederland met haar gezin.
reist op haar Nederlandse (GELDIGE) paspoort Israel in, maar mag er niet uit omdat haar Israelische paspoort verlopen is...

Daarbij kun je geen afstand doen van je Israelische paspoort.... dus ook al woon je honderd jaar in Nederland, je moet blijven reizen met je Israelische paspoort als je op bezoek wil komen in Israel (kleine subsidie voor de staat).

Kortom, met twee nationaliteiten moet je atijd twee geldige paspoorten hebben!!!

De Nederlandse om Nederland in te komen, en de Israelische om Israel uit te komen ( :shock: :shock: ). Daarbij toevoegen dat je van Israel naar Nederland (en vise versa) kunt reizen zonder visum en deze landen elkaars paspoorten erkennen vond ik het toch vreemd.

En, niemand heeft mijn Israelische man ooit verteld dat hij van nu af aan ook altijd op zijn Nederlandse paspoort moet reizen (dat heeft hij na twee jaar naturalisatie nog niet eens opgehaald...)... waarom zou je dachten wij... :P :P Wij zjin zonder dat Nederlandse paspoort wel al meerdere malen Schiphol doorgekomen.... dus kweetniet hoe het hier precies zit...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Sandra Sade » Wed Dec 14, 2005 10:15 pm

Het is nog vreemder voor de grenspolitie als je alleen een nederlands paspoort hebt en israelisch identiteitskaart/nummer, maar geen israelisch paspoort....dan vonden ze maar heel raar en ik moest altijd uitleggen dat Nederland een van die landen zijn die geen dubbele nationaliteit accepteert. Nou kan het dus wel, maar ik wil nog steeds geen israelisch paspoort. En ook je meisjesnaam in je paspoort die niet overeenkomt met je israelisch identiteitskaart omdat daar alleen je getrouwde naam op staat net als op je vliegticket. Dat hebben ze nu veranderd in het nederlandse paspoort. Nu staat er meisjesnaam en eronder e/v getrouwde achternaam....
ja daaag!!! :roll:
Sandra Sade
Veteran
Veteran

Postby Edale » Wed Dec 14, 2005 10:30 pm

Ik weet ook niet precies hoe het met die regels zit, ik ben beveiliger geen Marachaussee (grenspolitie), echter blijf ik het toch een rare zaak vinden dat men bij elal een teudat zehut accepteerd als reisdocument, ik zou dat namelijk niet doen want omdat het simpelweg GEEN reisdocument is maar een identiteitsdocument.
Edale
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Wed Dec 14, 2005 11:07 pm

Sandra Sade wrote:...dan vonden ze maar heel raar en ik moest altijd uitleggen dat Nederland een van die landen zijn die geen dubbele nationaliteit accepteert. Nou kan het dus wel, maar ik wil nog steeds geen israelisch paspoort. ....

Er is een eenvoudige oplossing:
ga met je nederlandse paspoort naar het locale minibiza ("misrad hapnim" dus :lol: ) met je teudat zehut en vraag om de "ptor" stempel te krijgen:
Image
einde van al het gevraag...........
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed Dec 14, 2005 11:18 pm

Stel dat mijn kinderen meerderjarig zijn en naar het buitenland gaan reizen. Ze hebben dus zowel de Israelische als de Nederlandse nationaliteit en dito paspoorten. Nu staan ze op Ben Gurion en hebben slechts hun Israelische paspoort meegenomen. Mogen ze nu Israel niet uit omdat hun Nederlandse paspoort thuis ligt?

Jim Hasenaar
Guest

Postby imklaber » Thu Dec 15, 2005 9:25 am

hasenaar wrote:Nu staan ze op Ben Gurion en hebben slechts hun Israelische paspoort meegenomen. Mogen ze nu Israel niet uit omdat hun Nederlandse paspoort thuis ligt?
Jim Hasenaar

Voorop gesteld dat diegene ook een Israelisch paspoort heeft, dan is het voor Israel in het geheel niet ter zake doende dat een het Nederlandse paspoort bestaat. Je moet (en dus kan) alleen met je Israelische paspoort het land uit- en inreizen.
Dus de gebruiksaanwijzing is als volgt:
1. Op Ben Gurion gebruik je het Israelische paspoort.
2. In het vliegtuig berg je het Israelische paspoort goed op.
3. In het buitenland gebruik je je Nederlandse paspoort.
4. Het Nederlandse paspoort stop je weer weg als je terug van weggeweest op Ben Gurion staat......

Uitzondering:
Turkije:
Door hun wens de Europese Unie in te willen, probeerden de Turken druk uit te oefenen met visa's en "belastingen" die de toerist met zijn EU paspoort moest betalen als hij Turkije inwilde. Dus in dit geval, het Israelische paspoort laten zien. (Is mij overkomen een paar jaar geleden in Antalia. Had geen Israelisch paspoort, moest belasting betalen, dus de kinderen lachten mij een beetje uit aangezien het de eerste keer was dat zij zagen dat een Israelisch paspoort ook wel eens van voordeel is) :evil: :evil: :evil:
imklaber
Veteran
Veteran

Postby straatje » Thu Dec 15, 2005 9:55 am

imklaber wrote:vraag om de "ptor" stempel te krijgen:

een ptor van wat krijg je dan? en wat kost dat?

dan moet je trouwens weer uitkijken met reizen naar bv syrie en andere anti-israel landen... (maar dat zal niet vaak van toepassing zijn)
straatje
Veteran
Veteran

Postby straatje » Thu Dec 15, 2005 9:57 am

Edale wrote:Ik weet ook niet precies hoe het met die regels zit, ik ben beveiliger geen Marachaussee (grenspolitie), echter blijf ik het toch een rare zaak vinden dat men bij elal een teudat zehut accepteerd als reisdocument, ik zou dat namelijk niet doen want omdat het simpelweg GEEN reisdocument is maar een identiteitsdocument.

dat vond ik ook zo raar, de vrouw aan de balie waar je incheckt was natuurlijk ook niet van de grenspolitie, nog niet eens beveiliger, toch besloot zij dat de vrouw niet mee mocht... kwam geen douane aan te pas

raar...
straatje
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Dec 15, 2005 10:12 am

straatje wrote:een ptor van wat krijg je dan? en wat kost dat?

dan moet je trouwens weer uitkijken met reizen naar bv syrie en andere anti-israel landen... (maar dat zal niet vaak van toepassing zijn)

1. "ptor" = vrijwaarding van het vertonen van "terugkeer visa" iets wat iedere vaste ingezetene moet vertonen (in principe).
2. kost niets (alleen wat tijd in het minibiza)
3. je hebt "sowieso" al een verzameling in- en uitreisstempels van de grenspolitie zodat dit argument niet van toepassing is...........
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Sandra Sade » Thu Dec 15, 2005 5:38 pm

straatje wrote:
imklaber wrote:vraag om de "ptor" stempel te krijgen:

een ptor van wat krijg je dan? en wat kost dat?

Daar moet je toch wel mee uitkijken als jouw paspoort in Israel is gegeven, want dan staat er de Ambassadeur van Nederland te Tel-Aviv...dat had ik al een keer nagevraagd omdat ik misschien naar Indonesie wilde reizen en daar is het toch ook wel link. Het is wel mogelijk maar het was wel een procedure.Beter om naar Nederland te reizen en daar zeggen dat je je paspoort verloren bent.
Sandra Sade
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Dec 15, 2005 7:07 pm

Sandra Sade wrote:
straatje wrote:dan moet je trouwens weer uitkijken met reizen naar bv syrie en andere anti-israel landen... (maar dat zal niet vaak van toepassing zijn)

Daar moet je toch wel mee uitkijken als jouw paspoort in Israel is gegeven, want dan staat er de Ambassadeur van Nederland te Tel-Aviv...dat had ik al een keer nagevraagd omdat ik misschien naar Indonesie wilde reizen en daar is het toch ook wel link.

uitkijken, uitkijken...........dat moet ik toch overal.
En als de vermelding "Ambassadeur van Nederland te Tel-Aviv" al een probleem is, dan is het voor mij niet meer nodig dat land te bezoeken...... Dan moeten ze maar kijken van wie ze touristische euro's (Ahum, Shekels) kunnen krijgen. 8) 8) 8) :x :x :x
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Sandra Sade » Fri Dec 16, 2005 5:36 pm

Ach, zo snel ga ik niet naar Indonesie, dit wordt al een 10-jarenplan wegens geldgebrek. Mijn vader wil dat ik de familie daar kom bezoeken met mijn zus...maar voorlopig zit hij met gezondheidsproblemen in Nederland, dus of het er nog aan toe komt?Misschien volgende week mee doen met de Oudejaarsloterij? :D
Sandra Sade
Veteran
Veteran

Re: land niet uit door verlopen IL paspoort

Postby Stella » Sun Jan 08, 2006 7:13 pm

straatje wrote:Even een kleine waarschuwing voor Israelische mensen die een dubbele nationaliteit bezitten.

Laatste keer dat ik in Israel was (mei 2005) stond er bij het inchecken van de terugreis in de rij naast mij een jong stel. Hij hollander, zij dubbel IL/NL met hun jonge baby.
Zij mocht niet inchecken omdat haar Israelische paspoort verlopen was. Zij dacht te kunnen reizen op haar Nederlandse paspoort, maar ze kreeg te horen dat ze bij reizen van en naar Israel altijd gebruik diende te maken van haar Israelische paspoort.

Eindresultaat, wij zaten in het vliegtuig naast de hollandse vader, en moeder en kind bleven achter (die moesten zelfs ivm de holidays nog enkele dagen wachten tot ze een nieuw paspoort aan kon vragen).

Afstand doen van een Israelisch paspoort is onmogelijk, dus heb je een dubbele nationaliteit dan zul je altijd je Israelische paspoort moeten vernieuwen!!!

Ik weet het , dit is een forum voor Nederlanders in Israel... maar toch ook veel gelezen door Nederlanders en Israeli's in Nederland.

Ik was in ieder geval erg "blij" dat ik naast deze mensen stond, omdat het ons anders gegarandeerd ook eens overkomen zou zijn...

Als ik jou was, zou ik mijn informatie goed natrekken voordat je gaat schrijven. Het is namelijk wél mogelijk....
Stella
Newby

Postby martin » Mon Jan 09, 2006 7:11 am

als je naar landen wilt reizen die niet zo lekker liggen in Israel (of andersom) dan kan je (als je nederlander bent) een 2e/zakenpaspoort aanvragen. die wordt afgegeven in den haag en netjes opgestuurd naar TA. Je hebt dan 2 nederlandse paspoorten. 1 om israel in en uit te gaan en 1 om die andere landen in en uit te gaan. wel even erg in hebben dat je het juiste paspoort gebruikt op de juiste plek :-)

martin
martin
Veteran
Veteran

Israel uit geen probleem... maar Nederland in wel!!!!!!!!!!!

Postby shavit-e » Mon Jan 09, 2006 9:17 am

Ik had het al in een pm naar een van de leden geschreven, maar eigenlijk is het wel belangrijk voor jullie allemaal.

Afgelopen zomer ging ik met mijn dochterje naar Nederland.
Normaal vliegen wij op Brussel, en hier hebben wij nog nooit een probleem gehad.
Maar deze zomer vlogen we naar Schiphol (250 euro goedkoper dan naar Brussel :roll: ).

Toen ik het paspoort van mijn dochtertje lieten zien, zeiden ze dat ze niet konden zien dat zij het echt was.
De foto was van toen ze een maand of 9 was en ze is nu bijna 4 :shock:
Haar Israelische paspoort heeft een pasfoto van toen ze 1 maand was, dus dat hielp ook niet.
Ze wilden dus mij er niet doorlaten..... :cry:

En mijn israelische id daar staat ze wel in bijgeschreven, maar dat staat natuurlijk allemaal in het hebreeuws en dat konden ze niet lezen.
Ik moest maar even aan de kant gaan staan omdat er zo'n lange rij stond voor de paspoortcontrole.....
Ha ha ha dan kennen ze nog geen nederlanders die in Israel wonen, en heb gezegd dat ik helemaal niet aan de kant ga en ga staan wachten.
Of: wij mogen gewoon doorlopen want ik en zij hadden een retourvlucht of jullie brengen nu iemand van Elal ofzo die mijn id kan vertalen.

Wij kwamen zonder problemen Israel uit maar Nederland bijna niet in....
Heeft iemand ook zoiets wel eens meegemaakt?
Ons werd gezegd dat we haar foto maar moesten laten veranderen op de ambassade en dat ik een brief van de ambassade van Israel moest meenemen als ik het land uit ging!

De terugvlucht heeft trouwens geen problemen meer opgeleverd :lol:
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby straatje » Mon Jan 09, 2006 9:48 am

Dit is heel bijzonder! Schiphol werd afgelopen zomer juist onder de loep genomen omdat zelfs mannen op vrouwenpaspoorten binnenkwamen. :shock: Daar zijn toen kamervragen ed over geweest. Misschien kwam jij net na de bijles? Waren ze weer helemaal allert. :wink:
straatje
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten