NL en IL paspoort..

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

NL en IL paspoort..

Postby avital » Mon Jun 05, 2006 10:12 pm

hey

is het nog mogelijk om een dubbele nationaliteit te bezitten,
als ik binnenkort b'h mijn israelische nationaliteit aan ga vragen,
kan ik dan gewoon nederlands blijven..?

gr
avital
avital
Veteran
Veteran

Postby Di » Mon Jun 05, 2006 10:26 pm

Hey,

Ik weet niet of het geldt voor de nieuwe aanvragen maar mijn vriend heeft de dubbele nationaliteit Israelisch-Duits en hij heef twee paspoorten.

Misschien kan je best eens op de website van buitenlandse zaken kijken. Ik weet dat op de website van de Belgische ambassade in Israel dat soort informatie is terug te vinden, misschien is dat ook het geval op de website van de nederlandse ambassade.

Het hangt ook van de situatie af geloof ik.
Kijk eens op de volgende website, misschien vind je er de gezochte informatie.

http://www.netherlands-embassy.co.il/Em ... ype=1&Id=4
Di
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jun 06, 2006 6:11 am

Het is inderdaad onder bepaalde omstandigheden mogelijk om de Israelische nationaliteit te hebben zonder de Nederlandse te verliezen...dat is echter dus wel gebonden aan voorwaarden...en daarvan is geloof ik kinderen.

De wet is er nl op gericht om de eenheid binnen een gezin te bewerkstelligen door een partner de mogelijkheid te geven Israelier te worden zonder het Hollandse paspoort daarbij te verliezen.

Op deze site staat het document die het eea verklaard bij het van kracht worden van deze nieuwe wet destijds....even zoeken dus :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Jun 06, 2006 6:22 am

Di wrote:mijn vriend heeft de dubbele nationaliteit Israelisch-Duits en hij heef twee paspoorten.

Dat is nooit een probleem geweest. Het probleem zat bij Nederland, niet bij Israel. Je kon dus een Israelisch, Amerikaans, Engels, en Duits paspoort in een klap hebben (ken iemand die ze alle 4 heeft), without any problem, maar kon (as for enkele jaren geleden) niet Israelier en Nederlander zijn.
E.T.
Veteran
Veteran

IL en Nederlands paspoort

Postby Christiaan Scholtes » Tue Jun 06, 2006 6:26 am

Vanuit de kant van de Nederlandse nationaliteit is hier al eerder een onderwerp over geweest. Zie de volgende post:

http://dutch-forum.com/forum/viewtopic.php?t=644

Succes!
Groeten,

Christiaan Scholtes

The Dutch Forum Team
http://www.dutch-forum.com/forum
Christiaan Scholtes
Site Admin
Site Admin

Postby avital » Tue Jun 06, 2006 7:33 am

Thanks...

Kom niet in de aanmerking dus... dan maar teudat zeutje aanvragen dan, denk ik...
avital
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 07, 2006 3:05 pm

avital wrote:Thanks...

Kom niet in de aanmerking dus... dan maar teudat zeutje aanvragen dan, denk ik...

Geeft je even veel rechten/plichten, behalve dat je niet mag stemmen, niet gekozen mag worden op landelijk niveau, en somigge baantjes niet mag bekleden, zoals b.v. rechter.

Geen essentieel verschil, maar het is makkelijker als je naar Europa en ook naar Amerika vliegt...;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jun 07, 2006 3:38 pm

Een kleine correctie...

Je mag wel stemmen...maar enkel voor de gemeente verkiezingen en dus niet voor de landelijke politiek.

Verder zijn er wel meer banen,buiten de aangehaalde rechter om,die een Israelisch staatsburgerschap vereisen....maar vrijwel alle banen in de particuliere sector zijn gewoon te bekleden met " slechts " een TZ..

Succes verder...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby alice » Wed Jun 07, 2006 6:16 pm

En tijdens de olympische spelen mag je niet voor Israel uitkomen. Lopen ze nu een medaille mis :lol:
alice
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 07, 2006 7:35 pm

Hans & Malie wrote:Een kleine correctie...

Je mag wel stemmen...maar enkel voor de gemeente verkiezingen en dus niet voor de landelijke politiek.

Ehh, I don't mind een correctie, maar had ik dat niet (2 woorden verder op) geschreven?

Verder zijn er wel meer banen,buiten de aangehaalde rechter om,

Daarom staat er dan ook "bijvoorbeeld" bij he', hetzij in afkorting...;-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jun 07, 2006 9:32 pm

E.T. wrote:Ehh, I don't mind een correctie, maar had ik dat niet (2 woorden verder op) geschreven?

Nee...dat had je niet verderop geschreven...je schrijft nl dit:
Geeft je even veel rechten/plichten, behalve dat je niet mag stemmen

Dat is wat je schrijft ET........en zonder de toevoeging " voor de landelijke politiek " klopt dat dus niet helemaal....want je mag wel stemmen....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Jun 07, 2006 10:14 pm

Hans & Malie wrote:klopt dat dus niet helemaal....want je mag wel stemmen....

Niet voor de landelijke politiek, en dat is wat er staat, voor wie niet zijn uiterste best doet om wat anders te lezen tenminste...:-). Maar laat maar waaien verder.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Wed Jun 07, 2006 10:19 pm

Ik weet niet of dit voor iemand hier van belang is, maar je "security profiel" wordt niet verhoogd als je de Israelische nationaliteit aanneemt. Zelfs niet als je de Nederlandse "weggooit".
Het "security profiel", dus voor baantjes in de veiligheids sector in het algemeen, wordt hoofdzakelijk bepaald door de leeftijd waarop je het land bent binnengekomen. Dit moet voor je 18e gebeurd zijn.
Ik neem aan dat er uitzonderingen gemaakt werden en worden, maar dat is weer een heel andere zaak.........
HTH
imklaber
Veteran
Veteran

Postby avital » Wed Jun 07, 2006 10:24 pm

Maar als ik niet met een Israeli trouw, of voor mijn 18e een X aantal jaren in Israel heb gewoond, kan ik niet Israelisch worden zonder mijn Nederlandschap te verliezen..?

Is het ook mogelijk om een Teudat Zeut aan te vragen ZONDER de Aliyah voordelen (zodat ik die later kan gebruiken)??
avital
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Thu Jun 08, 2006 8:01 am

avital wrote:Maar als ik niet met een Israeli trouw, of voor mijn 18e een X aantal jaren in Israel heb gewoond, kan ik niet Israelisch worden zonder mijn Nederlandschap te verliezen..?

Is het ook mogelijk om een Teudat Zeut aan te vragen ZONDER de Aliyah voordelen (zodat ik die later kan gebruiken)??

Zie mijn post na het bezoek aan de ambassade: http://dutch-forum.com/forum/viewtopic.php?t=644
Ik denk dat de 3 voorwaarden in eenvoudig taal, zeer precies en niet voor intepretatie vatbaar zijn.
Wat betreft punt 3 kan ik iets meer over de achtergronden duidelijk maken:
Wij Nederlanders werden door ons eigen land gediscrimineerd dat wel onze partners de Nederlandse nationaliteit verleende maar tegelijk ons zelf deze mogelijkheid niet gaf de nationaliteit van onze partner te verkrijgen.
Deze ongelijke situatie is dus in 2003 gecorrigeerd.

Wat betreft het Teudat Zehut, dat krijgt elke vaste inwoner in Israel. Ik loop al met dat ding 38 jaar hier rond zonder de Israelische nationaliteit te hebben. Zodra je de status van "Oleh" hebt krijg je dat blauwe mapje..... Toen in 1969 kon ik een status van B1 krijgen zodat ik de meeste voordelen van Oleh later nog kon gebruiken. Toen werd de klok stil gezet tijdens het verblijf in het buitenland . Kwam je terug met spullen, dan werd gekeken of, na aftrek van verblijf in het buitenland, nog tijd overbleef voor je rechten als Oleh.
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig geregeld wordt.
imklaber
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Thu Jun 08, 2006 8:37 am

imklaber wrote:Ik weet niet of dit voor iemand hier van belang is, maar je "security profiel" wordt niet verhoogd als je de Israelische nationaliteit aanneemt. Zelfs niet als je de Nederlandse "weggooit".
Het "security profiel", dus voor baantjes in de veiligheids sector in het algemeen, wordt hoofdzakelijk bepaald door de leeftijd waarop je het land bent binnengekomen. Dit moet voor je 18e gebeurd zijn.
Ik neem aan dat er uitzonderingen gemaakt werden en worden, maar dat is weer een heel andere zaak.........
HTH

Blijkbaar zijn er uitzonderingen. Ik heb een "sodie" profiel en kan alle defensie industrieen (Rafael, IAI, IMI) bezoeken, maar ben niet voor mijn 18e naar Israel gekomen.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby dennise » Mon Jun 12, 2006 11:52 am

avital

het is niet wijs om een teudat zeut aan te vragen zonder je rechten als olah te gebruiken want als je langer dan 18 maanden in israel woont (geloof ik) raak je je geld mandje kwijt...
dus hoe langer jij hier in israel bent zonder dat je olah maakt worden je rechten minder

ik heb zelf hier mee te maken gehad en als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de desbetreffende instanties want elke dag kunnen er regels veranderen of kijk eens op de internetsites van de ministiries...

(zal ff kijken of ik die nog ergens heb...)
dennise
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Tue Jun 13, 2006 1:10 am

Kachol Lavan wrote:Blijkbaar zijn er uitzonderingen. Ik heb een "sodie" profiel en kan alle defensie industrieen (Rafael, IAI, IMI) bezoeken, maar ben niet voor mijn 18e naar Israel gekomen.

Ik was in de jaren 80 en begin 90'er voor de firma waar ik toen werkte de MOD relatie manager en als zodanig bezocht ik alle instanties. Echter alleen maar tot het bezoekerskamertje of in bepaalde gevallen, de afdeling zelf.
Tijdens die jaren heeft menig hoog geplaatst officier geprobeerd mijn profiel op te vijzelen zodat ik "miluiem" bij hem in de eenheid kon doen, maar dat is steeds weer op het feit vast gelopen dat ik niet voor mijn 18e naar Israel gekomen was. Ik heb dus maar mijn 15 jaar miluiem als Jan Soldaat (hier dus als Moshe Miluiemnik) afgediend :cry:
Meer wil ik hier over dit thema niet kwijt........ :wink:
imklaber
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten