noodpaspoort Israel

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

noodpaspoort Israel

Postby Aaltje » Tue Jun 12, 2007 6:59 pm

Kom ik met een noodpaspoort Israel gewoon in?

We hebben namelijk gekeken naar geschikte vluchten, en als we vrijdag vliegen blijkt het gewoon 100 euro goedkoper te zijn dan wanneer we maandag vliegen!

Probleem is alleen dat ik op z'n vroegst vrijdag (en in het slechtste geval maandag) mijn kersvers aangevraagde paspoort pas kan afhalen bij de gemeente. En we vliegen dan al om 10.25 uur 's morgens, dus dat ga ik niet meer redden, zelf áls het er vrijdag al zou zijn.

Nu wil ik dus een noodpaspoort nemen, maar ik vraag me af of ik daar zonder problemen Israël mee in en uit kom. Weet iemand dat?
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jun 12, 2007 7:22 pm

De vraag is eerder of de Nederlandse overheid je een noodpaspoort geeft....hier doen ze dat niet...en de reden hier is dan,en daar heeft men eigenlijk gewoon ook gelijk in:

Je moet gewoon zorgen dat je reisdocumenten altijd in orde zijn zodat je reizen kunt...en we gaan ons leverings programma derhalve niet aanpassen aan de plotseling opkomende kortings reizen van landgenoten.

Men maakt een uitzondering op overlijden en dan met spoed moeten afreizen naar Holland.
Ik stond nl voor een zelfde probleem nog niet zo lang geleden :wink:

En wat het antwoord op je vraag is:

Een nood reisdocument is gewoon een door de Nederlandse staat uitgeven geldig reisdocument en zal dus door de grensbewaking hier gewoon geaccepteerd worden...men zal wellicht willen weten hoe of wat...want Israeliers willen graag op de hoogte zijn,maar weigeren kan men je niet vanwegen dit document.

Welkom,

Hans
Hans & Malie
Team Member

Postby siempie » Wed Jun 13, 2007 8:32 am

Ik had net gasten die allebei een noodpaspoort op schiphol hadden genomen omdat hun paspoort verlopen was. geen probleem.
siempie
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Wed Jun 13, 2007 3:58 pm

Huh, volgens mij is er een heel deel van dit topic weg...of ligt dat aan mij?

In elk geval heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn paspoort er gewoon NU al is! (terwijl ik het maandag aan had gevraagd) Dus dat is wel erg fijn, nu kan ik het gewoon ophalen en hoef ik niet te gaan stunten met nooddocumenten. Ik ben er echt erg blij om!
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Beheer » Wed Jun 13, 2007 4:34 pm

De relevante info die je zocht staat in het topic,de rest is verwijderd.

Mvrgr,

Beheer.
Beheer
Team Member

noodpaspoort - misbruik wordt niet met dank ontvangen....

Postby imklaber » Thu Mar 01, 2012 8:07 pm

Kreeg van mijn vrouw als verjaardagsverrassing een weekje Nederland cadeau.
Helaas keek ik niet direct of mijn paspoort nog wel een half jaar geldig was..... (bleek achteraf maar tot 22 maart 2012 geldig te zijn :oops: )
Ik, in alle vreugde en organisatiegolf, had vlucht, hotels, afspraken met familie en vrienden en noem maar op, reeds gereserveerd en afgesproken voordat ik afgelopen dinsdag eens in mijn paspoort keek en de schrik van mijn leven kreeg. :shock: :shock: :shock:

Op de ambassade deelde men mij somber mede dat ik tot komende maandag op geen enkele voorwaarde mijn nieuwe paspoort uit Nederland terug kan verwachten. Dit duurt zo ongeveer 2 weken.

Op mijn hypothetische vraag of ik dus mijn hele reis en voorbereidingen maar moest aflasten of uitstellen, werd beamend geantwoord. :shock: :evil: :cry: :cry: :cry:

Aangezien het veranderen van vlucht en boekingen ook vele dollars kost (goedkoop is in dit geval duurkoop....), ben ik direct naar het Misrad HaPnim gerend om te informeren wat mijn opties zijn eventjes een "instant" staatsburgerschap van Israël op de kop te kunnen tikken. 8)
Helaas dat bleek ook geen optie, aangezien men mijn akte uit Jeruzalem moet opvragen en deze grondig moet gaan bestuderen. Een eventueel Israëlisch paspoort kan ik zodoende ook pas over een maand minimaal verwachten. :cry: :shock: :oops:

Thuis het Internet ingedoken en gaan googlen wat voor andere mogelijkheden ik nog heb.
Heb op de consulaire hulpsites meer over het nood paspoort gelezen en hoopte dat dit voor mij een oplossing kon zijn.
Terug bij de ambassade vroeg ik vriendelijk dat ik heel graag een nood paspoort wilde aanvragen. Dit bleek inderdaad mogelijk,desalniettemin de urgentie in mijn geval niet eentje van leven of dood was.
De kosten van een nood paspoort (28-2-2012) zijn 228 NIS, een fractie was het mij gekost zou hebben mijn reis te annuleren of uit te stellen.

Vanmorgen het noodpaspoort opgehaald en ga dus heerlijk voor een week naar Nederland volgende week en hoop dus mijn verjaardag in mijn geboorteplaats Mokum te kunnen vieren; 'BeEzrat HaShem'!
Met dank aan het zeer vriendelijke en behulpzame ambassade personeel. :mrgreen: :D :D :lol:
imklaber
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten