aliya israelisch paspoort zoon

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

aliya israelisch paspoort zoon

Postby elia » Mon May 19, 2008 1:07 pm

vijf jaar geleden deden wij aliya met onze zoon van toen 3 jaar oud.
Hij heeft net als zijn ouders een israelisch nummer en een nederlands paspoort ( althans hij staat bij mij ingeschreven) nu leek het me handig dat als hij alleen reist hij dat 'gewoon' doet op een israelisch paspoort

schijnt niet te kunnen beweert een vrouwtje van misrad ha pniem. Zijn broertje heeft dus wel twee paspoorten maar hij niet? hoe kan dat?
Hij kan toch gewoone en israelisch paspoort krijgen en dan kiezen als hij 18 is?
elia
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon May 19, 2008 1:27 pm

Toen wij op aliya kwamen was mijn dochter ook pas 3 [nu 13]....maar heeft om te reizen gewoon een eigen Israelisch paspoort anders kan ze niet uit reizen...ook al heeft men 2 nationaliteiten?..uitreizen kan enkel op het Israelische paspoort..althans..dat was altijd zo tot verleden jaar.

Mijn zoon is hier geboren heeft wel de Nederlandse nationaliteit maar [nog] geen paspoort net als mijn dochter...zij moesten op hun Israelische paspoort uitreizen verleden jaar.....we hebben hen nog geen paspoort gegeven uit financiele overwegingen daar ze toch enkel op hun Israelische paspoort het land uit kunnen heeft een Nederlands paspoort dus voorlopig weinig zin....

Als je zoon aangemeld is op de ambassade van Israel in Den-Haag toen hij in Holland geboren werdt [als 1 van de ouders Israelisch is] zie ik geen bezwaar om voor hem een Israelisch paspoort te krijgen nu...mijn zoon kreeg die toen hij ook 8 was en reizen moest..

Er zullen ongetwijfeld nog wel meer reacties komen maar dat is mijn ervaring met het gegeven...

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Re: aliya israelisch paspoort zoon

Postby E.T. » Mon May 19, 2008 2:17 pm

elia wrote:vijf jaar geleden deden wij aliya met onze zoon van toen 3 jaar oud.
Hij heeft net als zijn ouders een israelisch nummer en een nederlands paspoort ( althans hij staat bij mij ingeschreven) nu leek het me handig dat als hij alleen reist hij dat 'gewoon' doet op een israelisch paspoort

Vraag is, of je destijds voor hem de Israelische nationaliteit hebt geaccepteerd. Dat hij een teudat zehut nummer heeft maakt niet uit for that matter. Als je dat toen niet gedaan heeft, heeft het vrouwtje groot gelijk als ze zegt dat ze hem geen paspoort kan geven. Je moet dan eerst hem de Israelische nationaliteit laten geven, en daarna zul je ook een paspoort kunnen krijgen voor hem.

Hij kan toch gewoone en israelisch paspoort krijgen en dan kiezen als hij 18 is?

Ja, maar het uitgeven van het paspoort zelf is onmogelijk als hij niet als burger staat ingeschreven (oftewel, als hij de nationaliteit niet heeft geaccepteerd). Het verzoeken van een paspoort op zich schenkt die nationaliteit niet. Als je dus om een paspoort vraagt, en vrouwtje kijkt in de computer en hij staat daar niet als burger ingeschreven, kan zij je idd geen paspoort geven (alhoewel ze je dit natuurlijk even had kunnen uitleggen -als het tenminste de situatie is-).

Hans & Malie wrote:uitreizen kan enkel op het Israelische paspoort..althans..dat was altijd zo tot verleden jaar

Is nog steeds zo, maar alleen als je dan ook het Israelische paspoort hebt. Als je geen Israelisch paspoort hebt, kan je gewoon met je Nederlandse Israel in en uit (alhoewel er altijd iemand op het vliegveld zal zijn die zal beweren dat dit onmogelijk is en dat er iets niet klopt).

Btw, precies hetzelfde is in Nederland het geval. Als je een Nederlands paspoort hebt, kan je Nederland in principe niet in of uit met een Israelisch paspoort.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Guest » Tue May 20, 2008 12:43 am

Hans & Malie wrote:Mijn zoon is hier geboren heeft wel de Nederlandse nationaliteit maar [nog] geen paspoort net als mijn dochter...zij moesten op hun Israelische paspoort uitreizen verleden jaar.....we hebben hen nog geen paspoort gegeven uit financiele overwegingen daar ze toch enkel op hun Israelische paspoort het land uit kunnen heeft een Nederlands paspoort dus voorlopig weinig zin....

Oppassen Hans. Je kinderen kunnen de Nederlandse nationaliteit verliezen, zo ze het al niet verloren hebben, omdat elke vijf jaar het paspoort vernieuwd moet worden om de Nederlandse nationaliteit te behouden.
Doe voor de zekerheid even navraag op de NL-ambassade. De wetten veranderen om de haverklap.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Tue May 20, 2008 4:48 am

hasenaar wrote:
Hans & Malie wrote:Mijn zoon is hier geboren heeft wel de Nederlandse nationaliteit maar [nog] geen paspoort net als mijn dochter...zij moesten op hun Israelische paspoort uitreizen verleden jaar.....we hebben hen nog geen paspoort gegeven uit financiele overwegingen daar ze toch enkel op hun Israelische paspoort het land uit kunnen heeft een Nederlands paspoort dus voorlopig weinig zin....

Oppassen Hans. Je kinderen kunnen de Nederlandse nationaliteit verliezen, zo ze het al niet verloren hebben, omdat elke vijf jaar het paspoort vernieuwd moet worden om de Nederlandse nationaliteit te behouden.
Doe voor de zekerheid even navraag op de NL-ambassade. De wetten veranderen om de haverklap.

Jim Hasenaar

Dat zal ik dan gelijk even doen Jim....
Hans & Malie
Team Member

Postby elia » Tue May 20, 2008 7:30 am

voor ons zelf hebben we inderdaad dat papier dat we niet israelische burgers zijn, Voor zoonlief hoefde je dat niet te doen, want helaas ging die automatisch met de ouders mee....Ik wil zijn esrachoet veranderen, ik wil dat hij net als zijn broertje in ieder geval tot zijn 18e de mogelijkheid heeft van twee paspoorten, mag hij zelf daarna zijn hoofd breken over wat voor hem de beste keuze is....morgen heb ik een afspraak hier over, ben benieuwd wat mogelijk is....
elia
Veteran
Veteran

Postby Guest » Tue May 20, 2008 5:10 pm

elia wrote:Ik wil zijn esrachoet veranderen, ik wil dat hij net als zijn broertje in ieder geval tot zijn 18e de mogelijkheid heeft van twee paspoorten, mag hij zelf daarna zijn hoofd breken ....

Volgens de wet die verleden jaar geldig was, en waarschijnlijk nog steeds, blijven je kinderen tot aan het 120e jaar Nederlands zolang ze iedere 5 jaar het paspoort vernieuwen. Niks 18 jaar en dan kiezen. Zo kunnen ze gewoon de dubbele nationaliteit handhaven tot Sint juttemes..

Hans & Malie wrote:Dat zal ik dan gelijk even doen Jim....

En wat ben je op de ambassade wijzer geworden?

Jim Hasenaar.
Guest

Postby Hans & Malie » Tue May 20, 2008 6:03 pm

hasenaar wrote:
En wat ben je op de ambassade wijzer geworden?

Ik heb ze deze morgen via email on info gevraagd...ik verwacht niet zo snel een reactie..zeer zeker niet op de zelfde dag.... :wink:
Zodra het binnen is zet ik het gelijk op de site for all to know..

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Tue May 20, 2008 9:18 pm

Dit heb ik in ons DF-archief kunnen vinden onder: http://dutch-forum.com/forum/posting.ph ... te&p=19983

hasenaar wrote:
alice wrote:Wij hebben net onze baby bij laten schrijven (trouwens goedkoper dan allemaal aparte paspoorten).

Ja dat klopt, alleen gaat die vlieger bij ons niet meer op. Zijn de kinderen 12 jaar of ouder, dan moeten ze een eigen paspoort hebben.

Jim Hasenaar

Uit http://dutch-forum.com/forum/viewtopic.php?t=1770 blijkt dat we het op Vr Jan 19, 2007 al over hetzelfde onderwerp hadden: onze kinderen blijven Nederlands?
Aldus schreef ik toen:

Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit de webbestanden van de Nederlandse ambassade te Tel Aviv. Ik had het laatst met Hans nog over de vraag in hoeverre onze kinderen die hier geboren zijn de Nederlandse nationaliteit kunnen behouden. Vet gedrukt onderaan de tekst vond ik het antwoord: Altijd, maar je moet wel tijdig de paspoorten van de kinderen laten vernieuwen.

Ik heb naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit? Verlies ik het Nederlanderschap als ik in het buitenland woon?De onderstaande informatie is niet van toepassing op personen die alléén het Nederlanderschap bezitten en in het buitenland wonen.

De wijziging van de Rijkswet per 1 april 2003 heeft tot gevolg dat iedere Nederlander met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap kan verliezen door langdurig verblijf buiten het Koninkrijk der Nederlanden of buiten de Europese Unie. Het geboorteland van de Nederlander speelt daarbij geen rol.

Als u naast het Nederlanderschap gedurende tien jaar ten minste één en dezelfde vreemde nationaliteit bezit én tien jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie verblijft, verliest u het Nederlanderschap.

Voor Nederlanders die op 1 april 2003 een dubbele nationaliteit bezaten en die op dat moment buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie woonden, is de tienjaartermijn gaan lopen op 1 april 2003.

Het verlies van het Nederlanderschap kunt u voorkomen door:
• ten minste één jaar hoofdverblijf te hebben in het Koninkrijk der Nederlanden of de Europese Unie;

of

• tijdig, dus vóór de termijn van tien jaar afloopt op 1 april 2013, een Nederlands paspoort of verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap verstrekt te krijgen. Op de dag dat het paspoort of de verklaring omtrent bezit van het Nederlanderschap is afgegeven, begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen.

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Tel.: 070-3 486 486
Fax: 070-3 484 848
Internet: www.minbuza.nl

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Wed May 21, 2008 4:51 am

Das dus duidelijk...en ook een puike wijze om geld te blijven verdienen.. :wink:
Liep zeker wat terug met de paspoorten.. :lol:
Hans & Malie
Team Member

Postby elia » Wed May 21, 2008 12:52 pm

het is wel een verschil of het kind twee nederlandse ouders heeft of een israelische en een nederlandse......de laats genoemde club kan twee nationaliteiten zonder al te veel problemen krijgen, de eerst genoemde ( zoals mijn zoon met zijn twee dutch-parents) is moeilijker. heb gister met de nederlandse ambassade gebeld en vandaag bij misrad ha pniem geweest. het schijnt eenvoudig te zijn: ik geef aan dat hij israelische ezrachoet wil...
elia
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 21, 2008 3:13 pm

elia wrote:het is wel een verschil of het kind twee nederlandse ouders heeft of een israelische en een nederlandse......de laats genoemde club kan twee nationaliteiten zonder al te veel problemen krijgen, de eerst genoemde ( zoals mijn zoon met zijn twee dutch-parents) is moeilijker. heb gister met de nederlandse ambassade gebeld en vandaag bij misrad ha pniem geweest. het schijnt eenvoudig te zijn: ik geef aan dat hij israelische ezrachoet wil...

Nou begrijp ik jou probleem niet. Het is moeilijker wanneer twee ouders Nederlanders zijn en later schrijf je: het schijnt eenvoudig te zijn...

Ik begrijp hier geen laars van.

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Wed May 21, 2008 3:17 pm

hasenaar wrote:
elia wrote:het is wel een verschil of het kind twee nederlandse ouders heeft of een israelische en een nederlandse......de laats genoemde club kan twee nationaliteiten zonder al te veel problemen krijgen, de eerst genoemde ( zoals mijn zoon met zijn twee dutch-parents) is moeilijker. heb gister met de nederlandse ambassade gebeld en vandaag bij misrad ha pniem geweest. het schijnt eenvoudig te zijn: ik geef aan dat hij israelische ezrachoet wil...

Nou begrijp ik jou probleem niet. Het is moeilijker wanneer twee ouders Nederlanders zijn en later schrijf je: het schijnt eenvoudig te zijn...

Ik begrijp hier geen laars van.

Jim Hasenaar

Sinds enkele jaren is het zo dat als iemand met een Nederlandse nationaliteit getrouwd is met iemand met een Israelische nationaliteit, de eerste ook het Israelische kan aanvaarden zonder het Nederlandse te verliezen. Dat is dus een makkelijkere situatie dan als beide ouders alleen de Nederlandse nationaliteit hebben, en een Israelische willen aanvaarden.

Toch, is het in het geval van de zoon van Elia vrij simpel, aangezien de enige reden dat hij geen Israelisch paspoort kon krijgen was omdat hij de Israelische nationaliteit niet had. Zodra hij dat op zich neemt, zal hij een paspoort kunnen krijgen ondanks het feit dat beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben.

Snappie :-)?
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten