Pasfoto acceptatiecriteria voor Nederlandse reisdocumenten

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Pasfoto acceptatiecriteria voor Nederlandse reisdocumenten

Postby imklaber » Tue Jul 06, 2010 12:39 am

Moest weer eens voor alle drie kinderen nieuwe paspoorten aanvragen.
Foto's laten maken vlak bij ons in de buurt (heb keurig eerst de Fotomatrix 2007 bestudeerd om te zien wat precies verlangd werd....)
Bleek dat de foto van één van mijn kinderen toch niet "goed" was en dus nieuwe foto's maken... :evil: :evil:
Die bleken weer niet acceptabel te zijn.... Dus gingen we maar naar de kapperszaak/fotostudio in de buurt van de ambassade om voor de derde keer foto's te laten maken. :oops: :cry: :twisted:
Maar goed, deze keer werden de pasfoto's door de computer van de ambassade geaccepteerd en is al het leed reeds vergeten.

Om zulke perikelen voor anderen te vermijden heb ik het een en ander onderzocht.
Dit zijn mijn bevindingen:
Op de minbzk - Paspoortinformatie website staan de eisen voor de pasfoto inclusief de Fotomatrix bestanden in verschillende talen. Toch bleek deze informatie (voor mij althans....) niet voldoende te zijn.

Daarom heb ik de afgewezen en goed bevonden pasfoto gescand en uitgemeten:

Links de ge-accepteerde en rechts de afgewezen pasfoto (heb het portret van mijn dochter een beetje vervreemd zonder de biometrische eigenschappen te veranderen):
Image
  • Beide foto's hebben het vereisde formaat 45x35mm.
  • Beide foto's hebben als breedte (van ooraanzet tot ooraanzet) 20.6mm (iets over de maximale breedte, maar blijkbaar niet kritisch)
  • Lengte (van kin tot kruin) 26 en 28 mm, hetgeen binnen de grenzen van minimaal 19 mm en maximaal 30 mm ligt.

Echter zijn volgens mij de volgende punten afzonderlijk of bij elkaar blijkbaar van belang om een biometrisch pasfoto niet acceptabel te maken:
  • Hoofd niet gecentreerd afgebeeld (verticale lijn A is ongeveer 10 mm te veel naar rechts)
  • Ogen niet op een horizontale lijn (lijn B)
  • Schaduw in de achtergrond (de dubbele lijnen in vorm C)

Het vreemde van de hele zaak is dat de goedgekeurde foto:
  • intensief in Photoshop is bewerkt (zie onder 'Fotokwaliteit' : "niet bewerken")
  • relatief laag contrast heeft
  • met een inkjet printer in middelmatige kwaliteit is geprint

Als ik de Transparant Maatvoering naar de fotograaf had meegenomen, dan had ik ter plekke vast gesteld dat de foto niet aan de eisen zou voldoen. :oops: :oops: .
imklaber
Veteran
Veteran

Re: Pasfoto acceptatiecriteria voor Nederlandse reisdocumenten

Postby ericdew » Thu Jul 08, 2010 6:43 pm

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker...
Bedankt voor de informatie! Komt zeker van pas!
ericdew
Veteran
Veteran

Postby DCM » Thu Jul 08, 2010 8:22 pm

ik maak altijd zelf de foto en bewerk ze in photoshop. Nooit problemen gehad met acceptatie.
Zeker met kleine kinderen heeft het soms heel wat voeten in de aarde voordat je een goede foto hebt.

Het gekke is dat de foto's op een digitaal toestel gemaakt worden. vervolgens moet je de foto's uit laten printen om ze daarna weer in te laten scannen. Tegen het kwaliteitsverlies wat hiermee bewerkstelligd wordt mag je wel wat photoshop inzetten lijkt mij.
DCM
Active Member

Postby E.T. » Fri Jul 09, 2010 2:33 pm

imklaber wrote:Dus gingen we maar naar de kapperszaak/fotostudio in de buurt van de ambassade om voor de derde keer foto's te laten maken. :oops: :cry: :twisted:
Maar goed, deze keer werden de pasfoto's door de computer van de ambassade geaccepteerd en is al het leed reeds vergeten.

Je hebt nog mazzel gehad. Wij hebben expres alle pasfoto's in die zaak laten maken, die er om bekend schijnt te staan het precies te doen zoals de ambassade het eist, maar nog moest er eentje terug worden gestuurd. Zijn oren en wenkbrauwen stonden er dan wel precies op zoals het hoorde, maar het was te 'zoomed in' om in de computer te scannen.

Als een Nederlander bij mij ooit nog eens over Israelische burocratie klaagt... :twisted:

Moet er wel bij zeggen dat het ambassade personeel heel vriendelijk en behulpzaam was.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Fri Jul 09, 2010 6:23 pm

E.T. wrote:Moet er wel bij zeggen dat het ambassade personeel heel vriendelijk en behulpzaam was.
Daar kan ik van meepraten....
We kwamen letterlijk 5 minuten voor 12 bij de ambassade (ze sluiten om 12:30). Maar de vriendelijke medewerkster beloofde op ons te wachten tot we met de foto terugkwamen. En inderdaad, om kwart voor één konden we toch nog naar binnen en de zaken afhandelen :D :D :D
imklaber
Veteran
Veteran

Postby imklaber » Mon Jul 12, 2010 9:59 pm

Blijkt dat ik niet de enige ben met pasfoto perikelen....
vooral-de-foto-blijkt-probleem-nieuw-paspoort
imklaber
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten