Israelische Ambassade wil mijn partner geen paspoort geven

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Israelische Ambassade wil mijn partner geen paspoort geven

Postby straatje » Mon Dec 05, 2011 8:26 pm

Hallo,

Het is welliswaar niet helemaal de goede plek om hier navraag over te doen, maar omdat ik weet dat dit forum ook gelezen wordt door Israeli in Nederland (of die er eerder met hun gezin gewoond hebben) vraag ik het toch.

De Israelische Ambassade in den Haag wil mijn man geen gewoon paspoort meer geven! Hij kan alleen een paspoort krijgen voor een jaar... Opgegeven reden: Mijn man wil zijn gegevens niet laten actualiseren.
Het zit zo, wij willen onze kinderen wel laten registreren, maar dat schijnt direct ook in te houden dat je dan ook de Israelische nationaliteit krijgt, en dat willen we niet... Het is nergens voor nodig, ze wonen in Nederland, zijn niet Joods, dus waarom de Israelische nationaliteit? Bovendien mag je van de Nederlanders maar een paspoort hebben en zouden ze op hun achtiende dan weer de procedure in moeten gaan van het opgeven van de Israelische nationaliteit...

Heeft iemand ditzelfde meegemaakt, weet iemand meer van deze regel?
Later deze maand gaan we naar Israel, dus misschien dat we daar iets kunnen regelen? Maar waar zouden we dan moeten aankloppen?

Hulp en tips zijn welkom!
straatje
Veteran
Veteran

Re: Israelische Ambassade wil mijn partner geen paspoort geven

Postby Hans & Malie » Mon Dec 05, 2011 9:26 pm

Ik zelf heb er niets mee van doen...maar ik zie het zo:

Als je kinderen eenmaal 18 zijn kunnen ze voor hun zelf beslissen..wie weet wat ze tegen die tijd voor een weg zullen gaan kiezen.....tegen die tijd , dus tussen nu en dan , kan ook een wet ondertussen wel tig keren zijn aangepast...en als hij dus zijn kids als Israeliers laat inschrijven krijgt hij gewoon zijn paspoort toch?....of hij moet voet bij stuk houden...en dan de gevolgen daarvan accepteren met als kans dat later alles toch ineens anders zal verlopen...in ieder geval blijft hij een Israelier toch?
Wellicht iets om in overweging te nemen?

Affijn..ik hoop dat iemand reeds met dat bijltje heeft gehakt en je praktische tips zal kunnen geven.... :mrgreen:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby straatje » Mon Dec 05, 2011 11:02 pm

Maar waarom, wat zou de reden zijn om dat te doen?
1 Ze zijn niet joods
2 Ze wonen niet in Israel
3 Ze hebben er niets aan
4 als ze 18 zijn en graag een Israelisch paspoort willen hebben, kunnen ze het zo ophalen.

Waarom al die jaren een dubbele nationaliteit?
Volgens die logica zat mijn man nu met 4 nationaliteiten (Bulgaars, Pools, Israelisch en Nederlands).
't Is toch geen kwartetten?

Jij gaat hier ook voorbij aan het princiepe, moet je iemand op deze manier "dwingen" om zijn kinderen een tweede nationaliteit te geven (als Marocco bv dat doet).
Bovendien moet je dan al die jaren weer zorgen dat al die paspoorten geldig zijn... gedoe!
straatje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Dec 06, 2011 12:23 am

straatje wrote:Het zit zo, wij willen onze kinderen wel laten registreren, maar dat schijnt direct ook in te houden dat je dan ook de Israelische nationaliteit krijgt, en dat willen we niet...

De kinderen hebben recht op een Israelische nationaliteit, maar hoeven hem niet te accepteren.

Ten eerste, de ambassade (of beter gezegd, het Israelische ministerie van interne zaken via de ambassade) hoeft ze helemaal niet de Israelische nationaliteit te geven ook al worden ze ingeschreven als de kinderen van een Israelisch burger. Dit moeten ze wel doen op verzoek (omdat de kinderen er recht op hebben), maar ze hoeven het niet automatisch te doen.

Ten tweede als ze het wel willen doen, kan je ter plaatse een witoer aanvragen waarmee ze het afwijzen (hoef je niet mee te wachten tot hun 18e).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Tue Dec 06, 2011 6:15 pm

Ten eerste, de ambassade (of beter gezegd, het Israelische ministerie van interne zaken via de ambassade) hoeft ze helemaal niet de Israelische nationaliteit te geven ook al worden ze ingeschreven als de kinderen van een Israelisch burger.

Ten tweede als ze het wel willen doen, kan je ter plaatse een witoer aanvragen waarmee ze het afwijzen

Is er een plaats waar dit geschreven staat en ik naar kan verwijzen? Op de ambassade zeggen ze dat je ze eerst in MOET schrijven, ze vervolgens automatisch de Israelische nationaliteit geven, en dat je dat weer ongedaan kunt maken met een procedure die 6 maanden zou duren...

Dit was allemaal natuurlijk mondeling, dus iets op papier zou nuttig zijn...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Dec 06, 2011 6:48 pm

Inderdaad een vremde zaak....en ook ik denk dat er een vorm van " dwang " achter steekt om hun cijfers op peil te houden.
Ben benieuwd of er een reactie komt vanuit de ervaring van iemand.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Dec 06, 2011 6:59 pm

straatje wrote:Is er een plaats waar dit geschreven staat en ik naar kan verwijzen?

Help me er donderdag even aan herinneren dan kan ik het voor je nakijken.

Hans & Malie wrote:ik denk dat er een vorm van " dwang " achter steekt om hun cijfers op peil te houden

Niks is zeker, maar klinkt me onlogisch in de oren. Israel heeft er nul baat bij om die kinderen als burgers op te schrijven onder deze condities.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Dec 06, 2011 7:20 pm

Dan ben ik toch heel benieuwd wat dan de motivatie zal zijn om de man zijn paspoort regels te wijzigen...of er moet ook iets anders mee spelen Straatje?..ik vraag het zo maar....
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Dec 06, 2011 7:37 pm

Btw, als je helemaal leuk wil redeneren hebben je kinderen al de Israelische nationaliteit, simpel door het feit dat ze tot een Israelische vader geboren zijn. Het wel of niet opschrijven er van is dan slechts een formaliteit.

Als je zo redeneert, maakt het aan de ene kant niet veel meer uit of je het formeel maakt of niet (overigens grote kans dat het ook al in de computer staat :-)), en kan je aan de andere kant de problemen waar je bang voor bent met dubbele nationaliteit zowieso krijgen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Tue Dec 06, 2011 7:43 pm

Hans & Malie wrote:Dan ben ik toch heel benieuwd wat dan de motivatie zal zijn om de man zijn paspoort regels te wijzigen...of er moet ook iets anders mee spelen Straatje?..ik vraag het zo maar....

Er zit een rare toon in je vraag vind ik. Als ik het zou snappen, zou ik niet naar dit forum schrijven.
Mijn man is geen crimineel, valt niemand lastig, en is ook niet actief anti-Israel of iets dergelijks.

De reden die is opgegeven is:
Je MOET je kinderen inschrijven (en dan krijgen ze automatisch de IL nationaliteit), doe je dat niet dan weiger je om je gegevens te actualiseren en krijg je "dus" maar een paspoort voor een jaar.

Reactie van mijn man is, ik wil mijn gegevens best actualiseren, ik zeg u tenslotte net zelf dat ik inmiddels twee kinderen heb. Ik wil alleen niet dat ze de IL nationaliteit krijgen.

Wij hebben al eerder een akkefietje gehad ik IL na ons trouwen, toen wilden ze ons huwelijk niet registreren (we hadden alle formulieren en stempels bij ons) omdat ik niet joods ben... Is uiteindelijk - na tussenkomst van mensenrechtenorganisatie - wel gedaan, nu staat er wel dat mijn man getrouwd is alleen niet met wie...
straatje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Dec 06, 2011 7:51 pm

Even voor je gemak, uit chok ha'ezrachut:

Par. 4 (beaamt wat ik in mijn laatste bericht schreef):
אזרחות מכוח לידה (תיקון מס' 4) תש"ם-1980

4. (א) אלה יהיו, מיום לידתם, אזרחים ישראליים מכוח לידה:

(1) מי שנולד בישראל כשאביו או אמו היו אזרחים ישראליים;

(2) מי שנולד מחוץ לישראל כשאביו או אמו היו אזרחים ישראליים –

(א) מכוח שבות;

(ב) מכוח ישיבה בישראל;

(ג) מכוח התאזרחות;

(ד) לפי פסקה (1);

Par. 10 (beaamt wat ik in mijn eerste bericht schreef):
ויתור על אזרחות (תיקון מס' 4) תש"ם-1980

10. (א) אזרח ישראלי בגיר שאינו תושב ישראל רשאי להצהיר בכתב שהוא מוותר על אזרחותו.

(ב) אזרח ישראלי בגיר המודיע שרצונו לחדול להיות תושב ישראל, רשאי להצהיר בכתב שהוא מוותר על אזרחותו.

(ג) קטין שנולד מחוץ לישראל והוקנתה לו אזרחות ישראלית מכוח לידה, רשאים הוריו להצהיר בכתב שהם מוותרים על אזרחותו, ובלבד שביום מתן ההצהרה ההורים והקטין לא היו תושבי ישראל; לענין סעיף קטן זה, די בהצהרת הורה אחד אם הוא רשאי להחזיק לבדו בקטין ודי בכך שרק אותו הורה והקטין אינם תושבי ישראל.

(ד) קטין שנולד בישראל לפני יום תיקון תש"ם והוקנתה לו אזרחות ישראלית מכוח שבות, וביום לידתו לא היו הוריו אזרחים ישראליים ולא היו רשומים במרשם האוכלוסין, רשאים הוריו להצהיר בכתב שהם מוותרים על אזרחותו, ובלבד שביום מתן ההצהרה ההורים והקטין לא היו תושבי ישראל; לענין סעיף קטן זה די בהצהרת הורה אחד אם הוא רשאי להחזיק לבדו בקטין ודי בכך שרק אותו הורה והקטין אינם תושבי ישראל.

(ה) ויתור על אזרחות לפי סעיף זה טעון הסכמת שר הפנים, ואם הסכים השר לויתור - האזרחות מתבטלת מהיום שקבע השר.

(ו) ביטול אזרחותו הישראלית של בגיר לפי סעיף זה מבטל גם את אזרחותו הישראלית של ילדו הקטין אם נתקיימו שניים אלה:

(1) ההורה השני ויתר גם הוא על אזרחותו הישראלית לפי סעיף זה או שהוא איננו אזרח ישראלי ואיננו תושב ישראל, או שהוא הסכים בכתב לכך שהויתור יחול אף על הקטין, או שההורה שויתר על אזרחותו רשאי להחזיק לבדו בקטין;

(2) הקטין איננו תושב ישראל או, אם היה הויתור לפי סעיף קטן (ב), נאמר בהודעה האמורה באותו סעיף קטן שרצון המודיע הוא שאף הקטין יחדל להיות תושב ישראל.

(ז) על אף האמור בסעיף קטן (ו), רשאי שר הפנים לקבוע, אם ראה סיבה מיוחדת המצדיקה זאת, שלא תתבטל אזרחותו הישראלית של קטין לפי הסעיף הקטן האמור.

(ח) מלאו לקטין שש עשרה שנים, לא תתבטל אזרחותו הישראלית לפי סעיף זה אלא אם הודיע הקטין בכתב לשר הפנים שהוא מסכים לביטול.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2011 1:47 pm

straatje wrote:
Er zit een rare toon in je vraag vind ik.

Dat is dan jammer dat je dat zo opvat want dat is niet het geval.
Ik ga mijn tijd en energie niet steken in negativiteiten....daar is het leven veel te kort voor.

Mijn man is geen crimineel, valt niemand lastig, en is ook niet actief anti-Israel of iets dergelijks.

Heb ik ook nergens geschreven....
Ik schreef , in het licht dat de opgegeven reden door de regering Israel niet logisch is :

...Dan ben ik toch heel benieuwd wat dan de motivatie zal zijn om de man zijn paspoort regels te wijzigen...of er moet ook iets anders mee spelen Straatje?..ik vraag het zo maar....

Dat was voor jou aanleiding het als " nare toon " weg te zetten...
En dan kom je vervolgens met onderstaande :

...Wij hebben al eerder een akkefietje gehad ik IL na ons trouwen, toen wilden ze ons huwelijk niet registreren (we hadden alle formulieren en stempels bij ons) omdat ik niet joods ben... Is uiteindelijk - na tussenkomst van mensenrechtenorganisatie - wel gedaan, nu staat er wel dat mijn man getrouwd is alleen niet met wie...

Kijk..nu wil ik niet zeuren...maar dat zou een van die redenen kunnen zijn die ik in mijn posting bedoelde maar die door jou als " nare toon " is neergezet....
Ook ik ben niet Joods...in Nederland derhalve in het huwelijk getreden met een Israelische..kwamen hier met al de papieren en we stonden 5 minuten later weer op straat en alles was in kannen en kruiken.....

Suc6 in ieder geval
Hans & Malie
Team Member

Postby straatje » Wed Dec 07, 2011 3:24 pm

Hans & Malie wrote:Kijk..nu wil ik niet zeuren...maar dat zou een van die redenen kunnen zijn die ik in mijn posting bedoelde maar die door jou als " nare toon " is neergezet....

Volgens mij is de reden dat hij nu een paspoort krijgt precies de reden die ze op de Ambassade aangeven.
Tijdens het bezoek van mijn man aan de ambassade vertelde hij tussen neus en lippen door dat hij twee kinderen heeft...
Naar blijkt (zie tekst E.T.) hadden die automatisch de Israelische nationaliteit moeten krijgen (dat wisten wij niet).

Om dat te kunnen doen moet mijn man ze natuurlijk wel officieel aangeven bij de ambassade, en dat weigerde hij omdat hij het een rare regeling vond en er nog nooit van gehoord had.
Vandaar dat hij nu de aantekening heeft: "Weigert informatie te actualiseren", en dan krijg je een paspoort voor een jaar (ipv vijf).

Dus als hij zelf niet over kinderen was begonnen, had hij gewoon zijn paspoort mee gekregen en was er niks aan de hand geweest...

Ik kom in het hele verhaal niet voor, en het al dan niet joods zijn ook niet...

Anyway, dank voor de info ET!
En mocht iemand toch nog een andere wending aan het verhaal kunnen geven, dan hoor ik het graag...
straatje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Dec 07, 2011 4:59 pm

straatje wrote:Naar blijkt (zie tekst E.T.) hadden die automatisch de Israelische nationaliteit moeten krijgen (dat wisten wij niet).

Niet exactly wat ik schreef.
Wat ik schreef was dat kinderen van een Israelier automatisch de Israelische nationaliteit krijgen. Als je dus even theoretisch redeneert, of virtueel als je wil, hebben ze deze nationaliteit al. Het opschrijven is wat dat betreft slechts een formaliteit (wat zoals ik ook al zei, waarschijnlijk gedeeltelijk al gebeurd is op het moment dat het gemeld werdt, ook zonder officieele documenten).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Dec 07, 2011 7:21 pm

E.T. wrote:Wat ik schreef was dat kinderen van een Israelier automatisch de Israelische nationaliteit krijgen. Als je dus even theoretisch redeneert, of virtueel als je wil, hebben ze deze nationaliteit al. Het opschrijven is wat dat betreft slechts een formaliteit (wat zoals ik ook al zei, waarschijnlijk gedeeltelijk al gebeurd is op het moment dat het gemeld werdt, ook zonder officieele documenten).

Pardon, idd verkeert overgenomen.
Voorlopig weten ze bij de ambassade alleen dat er kinderen zijn, maar zonder naam zijn ze toch moeilijk in te schrijven lijkt mij. Ik heb overigens inmiddels van iemand van een andere Israelische ambassade (dus niet in NL) vernomen, dat ze daar in zulke gevallen altijd gewoon opschreven dat er kinderen waren zonder ze verder de IL nationaliteit te geven. 't Is dus maar weer niet wie treft, en aan welk loketje je staat...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2011 8:24 pm

Ik krijg zo'n beetje het idee , je reacties lezende , dat je een weinig met je " hakken in het zand " bezig bent daar waar het gaat over deze zaken.
Ik kan het natuurlijk ook mis hebben , en jou weer een " naar gevoel " bezorgen , maar ervaring zegt mij , als niet Israelier / Jood levende in Israel , dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn....en nergens gaat dat meer op als met kontakten met het ambtenaren gebeuren van de staat Israel.
Hoe dieper je je hakken zet , hoe meer tegengas je lijkt te krijgen?
Ik hou het op " honing "...werkt reeds ruim 13 jaar.... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2011 9:31 pm

Edit post werkt niet bij mij...derhalve een aanvulling.

Dat wat je partner overkomt is niet echt prettig , maar zeker niet onredelijk denk ik.
Immers , elke overheid wil graag haar boeken , mbt haar staatsburgers , up to date hebben.
Je partner liet vallen vader te zijn van 2 kindern....men wist van niets....en derhalve denkt men dat er wellicht nog meer up to date moet komen van je partner.
Hij krijft een voorlopig reisdocument totdat alles bijgewerkt is...prettig is anders , maar wel begrijpelijk denk ik.

Tot slot 2 praktijk voorbeelden [ dat het je niet zal overkomen ] waarvoor men alles graag up to date wil hebben...en zeker jezelf graag.

Voorbeeld 1 :

Stel jij kunt ineens , om welke reden dan ook , niet [ terug/door ] reizen...en je man moet verder/ terug met de kids....hoe wil je partner dat regelen als ze nergens staan geregistreerd?..vindt je het kontakt met en ambtenaar al vervelend , is dat een paradijs vergeleken met grenscontrole hier...als de grenscontrole hier wordt geconfronteerd met kids die het land uit willen maar nergens te boek staan zal " wie bij het het loketje zit " paradijs blijken.... :mrgreen:

Voorbeeld 2.....4 zaken , 1 ervan nog geen 150 meter van me vandaan.....en 2 in Holland.

Het komt voor dat voormalige , of op het punt staande van voormalige , partners , vaak als een dief in de nacht , er met de kids vandoor [ willen ] gaan terug naar het land van herkomst tijdens of na een scheiding.
Met als gevolg jarenlange juridische touwtrekkerij...en hoe wil een partner hulp van zijn regering vragen als ze nergens als vader / moeder staan geregistreerd?

Bepaalde principes zijn natuurlijk heel mooi..maar soms moet je realistisch blijven?

Neem deze posting op zoals je wilt...ik geef je slechts een ander blik...neem eens een stapje terug en bekijk het geheel nog eens is mijn welgemeend advies.
Hans & Malie
Team Member

Postby straatje » Fri Mar 07, 2014 8:07 pm

Ter Informatie even een update:
Inmiddels zijn de regels aangepast en hoef je je kinderen niet meer aan te geven als Israelische ouder in Nederland (of een ander buitenland). Mijn man heeft sinds kort dus weer een gewoon paspoort :-)
De kinderen houden wel gewoon al hun rechten en kunnen nog steeds op latere leeftijd zelf kiezen voor de Israelische nationaliteit - maar wij hoeven dus niet 18 jaar rond te zeulen met dubbele paspoorten en alle administratieve rompslomp (en kosten) die daarbij horen.

Groetje
straatje
Veteran
Veteran

Return to Paspoorten