nationaliteit kindje

Vragen en ervaringen over het verkrijgen, verliezen, terug-verkrijgen, aanvragen van paspoorten, bijschrijven en uitschrijven van personen.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

nationaliteit kindje

Postby M. den Hartog » Sun Oct 31, 2004 7:56 pm

Hallo,
over een paar maanden beval ik hier van mijn eerste kindje. Nu vraag ik mij af hoe ik het kindje kan laten registeren in Nederland. Gaat dat via de NL ambassade hier? En krijgt mijn kindje dan automatisch de Nederlandse nationaliteit? En hoe zit het met kinderbijslag (vanuit Nl of Il)?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Mariska
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby optimist » Sun Oct 31, 2004 9:58 pm

Als je een Nl paspoort bezit kun je je kindje laten bijschrijven en krijgt het dus de nl nationaliteit. Zo heeft mijn nichtje haar nl. nationaliteit gekregen.
optimist
Veteran
Veteran

Nederlands paspoort in Israel

Postby Christiaan Scholtes » Mon Nov 01, 2004 7:07 am

Heeft iemand recentelijk een Nederlands paspoort aangevraagd voor een kind? Ik heb een 7 maanden oude zoon en wil deze aanmelden bij de ambassade. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat, welke procedures gelden en welke documenten nodig zijn?

Ik ga ervan uit dat kinderbijslag niet verstrekt wordt als je al kinderbijslag in Israel krijgt, maar ik heb hier geen ervaring mee. Heeft iemand dit al eens bekeken?

Ik weet niet of er zo nu en dan ambassade medewerkers dit forum bezoeken. Mogelijk dat een van jullie eens een aantal berichten op dit forum kunnen toelichten?
Groeten,

Christiaan Scholtes

The Dutch Forum Team
http://www.dutch-forum.com/forum
Christiaan Scholtes
Site Admin
Site Admin

nationaliteit kindje

Postby M. den Hartog » Mon Nov 01, 2004 9:46 am

Hoi optimist, bedankt voor je antwoord. Mijn man en ik hebben de NL nationaliteit, hij ook de IL. Maar hoe / waar schijf je je kindje bij? Bij de ambassade, of per email, of moet je vroeg of laat toch echt het vliegtuig pakken richting NL?
Mariska
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Mon Nov 01, 2004 11:57 am

Hoi,

Om voor je kindje een paspoort aan te vragen moet je eerst je kindje bij de misrad hapnim laten bijschrijven op je id kaart.
Je krijgt daar dan een Toedat Lida en deze laat je vertalen bij een advocaat en je moet dan ook een stempel erop laten zetten van de Beit Mispat dit heeft de advocaat voor ons laten doen.
Hiermee ga je samen met paspoort foto' s van je kindje naar de ambassade tussen 9 uur en half 1.
Beide ouders en het kindje moeten aanwezig zijn ( ik ben even vergeten hoeveel het kost maar dit kun je op de ambassade vragen, wel 's ochtends bellen!)
Als je het land uit wil met je kindje kun je Israel alleen verlaten als je een Israelisch paspoort hebt voor je kindje (Vraag dit gelijk aan als je gaat om je kindje te laten bijschrijven in je Id - kaart) ook hier paspoort foto's meenemen.
Wij hebben vorige week 75 shekel hiervoor betaalt en 2 dagen later zat het paspoort van ons dochtertje al in de bus.
p.s. bij de misrad hapnim is er een speciale balie als je met een baby komt tot 1 jaar, hiervoor hoef je niet te wachten in de rij!!!!!!!!!!!!
shavit-e
Veteran
Veteran

nationaliteit baby

Postby anneke » Tue Nov 02, 2004 5:34 pm

Hi,

Iets anders om over na te denken; de plaats waar je gaat bevallen. Ik heb 2 vriendinnen die recent zijn bevallen. Een heeft bewust gekozen voor Jerusalem, omdat dat als geboorteplaats wordt opgeschreven in de documenten. Voor alle andere plaatsen wordt Israel op de documenten gezet. Dit kan later in het leven je kind moeilijkheden geven als hij/zij bepaalde moslim landen wil bezoeken. Jerusalem geeft dit probleem niet.

Groeten, Anneke

P.S dit alles dus niet uit eigen ervaring.
anneke
Newby

Postby Ilona » Tue Nov 02, 2004 9:10 pm

Voor wat betreft de kinderbijslag uit Nederland: die kan je vergeten als je hierstaat ingeschreven. Alleen als je nog in Nederland staat ingeschreven als burger, dan krijg je kinderbijslag! (eigen ervaring)
Ilona
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Wed Nov 03, 2004 10:56 am

[quote="Ilona"]Voor wat betreft de kinderbijslag uit Nederland: die kan je vergeten als je hierstaat ingeschreven. Alleen als je nog in Nederland staat ingeschreven als burger, dan krijg je kinderbijslag! (eigen ervaring)[/quote]

He dat klinkt interessant $$$$!!!!!
Ik sta ingeschreven in Nedereland!
Wat moet ik dan doen om in aanmerking te komen???
Krijg ik dan zowel Nederlandse kinderbijslag als hier uit Israel??????
shavit-e
Veteran
Veteran

ik ook!

Postby M. den Hartog » Wed Nov 03, 2004 12:09 pm

Ik sta ook ingeschreven in Nl; hoe werkt het volgens jou?
Volgens de info die ik heb van Nl sites heb, is de situatie dat als je bent verzekerd voor kinderbijslag dat je er dan recht op hebt. Maar als ik het goed begrijp, ben je alleen verzekerd voor kbs als je in Nederland belastingen betaalt, en dus (denk ik) als je daar werkt. Of werkt het toch anders? Ik kom er niet uit.
Wat ik wel kan opmaken is dat er verdragen bestaan omtrent gegevensuitwisseling tussen Il en Nl, die voorkomen dat je dubbel kbs krijgt. In Nl is de kbs per kwartaal 176 euro. Hoeveel is het in IL?
Weet iemand nu precies hoe het allemaal in elkaar steekt?
Mariska
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby Yael » Thu Nov 04, 2004 5:55 pm

waarom geef je je kind de Israelische nationaliteit niet? misschien beetje stomme vraag maar ja :roll: :oops: als Nederlander begrijp ik dat niet helemaal. :wink:
Yael
Active Member

Postby M. den Hartog » Thu Nov 04, 2004 9:18 pm

Nee Yael, dat is geen stomme vraag hoor. Natuurlijk krijgt het kindje ook de Israelische nationaliteit, alleen hebben we zoiets van, beide ouders hebben de Nederlandse nationaliteit, en dat willen we ook (dus extra) voor ons kindje. Waarom dubbel? Tja, ik denk heel eerlijk gezegd een gevoelsmatige kwestie... We moeten zelf nog erg wennen aan leven in Israel (wonen er pas een paar maandjes) en ik ben nog zo gehecht aan nederland.....
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby mir » Sat Nov 06, 2004 2:53 pm

Ik denk dat als je de kans hebt om twee nationaliteiten voor je kind te krijgen je het zeker moet doen. Het kan nooit kwaad om een 'extra' paspoort achter de hand te hebben. Zeker naast je Israelische pas. Van een vriend van me weet ik dat hij in Amerika bv. een stuk 'strenger' gecontroleerd werd. Ik kwam er met mijn Nederlandse pas behoorlijk gemakkelijk van af, er zijn nog altijd instellingen waar ze vriendelijker omgaan met je als je een NL paspoort hebt. Dus zo raar is het niet om het te doen, wie weet wat het kind later ooit nog eens wil gaan doen.
mir
Veteran
Veteran

Postby NOekie24 » Sat Nov 06, 2004 10:13 pm

Mazaltov! Wat leukl wanneer ben je uitgerekend? Ik ben zelf net ( 12 wk geleden ) Bevallen van een meisje!
Ik ben nu bezig om mijn dochter bij te laten schrijven in mijn Nederlandse paspoort. Ik vind het een heel gedoe en het lijkt haast wel dat ze me duizend malen zitten te checken om te kijken of ze "echt" wel recht heeft op de Nederlandse nationaliteit. Wat belangrijk is,
JE kindje binnen drie maanden bij laten schrijven in je paspoort.!!!!!!!!! IK was op tijd en ging met alle door de advocaat vertaalde ducumenten naar de Ned. Ambasade. ( Trouwakte, geboorte akte ) Ze wilden elke keer weten wanneer precies ik naar Israel geemigreerd ben. De data's staan zowel in mijn Israelische paspoort als in mijn alliah papieren ( oeps schrijf ik dat goed ) maar dat was niet goed genoeg. Ze rekken onwijs tijd en uiteindelijk moest ik naar Minnisterie Binnenlandse zaken om de precieze datum van aankomst in Israel op schrijft te krijgen. De drie maanden zijn bij mij echt net verstreken, het laatste document doet er ook nog eens 1 week over om de Ned ambasade te bereiken ik hoop in mijn geval dan ook, dat ik nog op tijd ben. Met een Ned. Paspoort kan je terecht in heel Europa en een Israelisch paspoort kan problemen geven in andere landen vandaar dus twee paspoorten. Probeer zo snel je weer op de been bent je kindje mee te laten schrijven.
Een hele goeie en mooie zwangerschap gewenst!

Groeten, Manouk Rosenfeld
( Noekie24@yahoo.com )
NOekie24
Veteran
Veteran

Postby M. den Hartog » Sun Nov 07, 2004 8:36 am

Dank je wel voor je bericht: heel behulpzaam!!! Ik ben half januari uitgerekend; dus heb nog wel een goeie 2 maanden te gaan (op zijn vroegst :P ). Eigenlijk wil ik na zo eind maart richting Nl met kindje, om het te showen aan de grootouders en familie; dus dat wordt opschieten met het bijschrijven. Ondertussen raak ik er al aardig aan gewend dat je met de juiste (lees zeer brutale) houding, gecombineerd met een oprechte hulpvraag (lees vriendelijke glimlach) en een Israelische partner (lees vloeiend ivriet), hier toch ook wel dingen soms eerder voor elkaar krijgt dus ik heb nog hoop!
Thanx, enne: hoe gaat het met je dochterje???
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby NOekie24 » Sun Nov 07, 2004 12:35 pm

Haai ben ik weer :))
Met mijn Dochter gaat het uitstekend elke week kan ze weer wat meer, ik kan uren naar haar blijven kijken!
Toen ze geboren werd had ik wel al een Israelisch paspoort. Ik heb haar bij mij en bij mijn Israelische man bij laten schrijen. IK ben toen ze pas 4 weken oud was ( we hadden vliegtickets gewonnen! ) naar Nederland gevlogen. Ze hoefde daarvoor niet in mijn Nederlandse paspoort te staan. Ze moet dan wel bijgeschreven zijn in 1 of beide(?) van jullie Israelische paspoort als je die hebt natuurlijk....
Haha maar het is zo als je zegt...Ik kan er ook maar niet aan wennen , ellebogen werk en tandenknarsen hier. Mijn man is precies zoals jij de jouwe beschrijft, vol blijven houden en uiteindelijk je zin krijgen....Wat een cultuur shock soms hahaha.
NOekie24
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Wed Nov 10, 2004 11:04 am

Hoi,

BELANGRIJK!!!!!!!!!!!!!!
Voor iedereen die zijn kindje wil laten bijschrijven of een eigen paspoort wil laten aanvragen.
Vraag als je je kindje laat bijschrijven op de Misrad HaPnim voor een engelstalige Toedat Lida
Dan hoef je de Hebreewse Toedat Lida niet te laten vertalen en dat scheelt toch snel zo'n 300 shekel!!!!!!!!!

shavit-e
Veteran
Veteran

Postby M. den Hartog » Wed Nov 10, 2004 1:02 pm

Bedankt voor de tip Shavit!!!! Gaan we zeker doen.
Groetjes,
Mariska
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Dubbele nationaliteit verplicht?

Postby straatje » Thu Sep 07, 2006 10:12 am

Mijn (Isr/Ned nationaliteit) man heeft aangegeven helemaal geen behoefte te hebben om ons kindje de Israelische nationaliteit, naast de Nederlandse, te geven.
Mijn vraag is een dubbele nationaliteit verplicht (zo lijkt het een beetje op de site van de Ambassade in den Haag)?
En krijgen wij geen problemen aan de grens bij bezoek aan Israel? (opeens het land niet uitmogen oid)

Voor de duidelijkheid, wij wonen in Nederland, mijn man heeft zich uit laten schrijven in Israel, ik ben 100% hollands.
straatje
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Sep 07, 2006 10:22 am

We hebben het over dit onderwerp al reeds gesproken....mijn kinderen hebben ook een dual nationaliteit.

Mijn dochter is in Holland geboren...mijn zoon hier.

Ik ben Hollander...mijn vrouw Israelische.

Vanuit Israel,als ingezetene hier,kunnen mijn vrouw en kinderen enkel op hun Israelische paspoort het land uit.....

Jou man is Israelisch...heeft dat niet opgegeven om zijn Hollandse nationaliteit te krijgen...voor de wet hier is hij dus nog gewoon Israelier....

Waar zijn jullie kinderen geboren?

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby alice » Thu Sep 07, 2006 2:16 pm

Je kunt toch gewoon met je Nederlandse paspoort reizen en je kind daarin bij laten schrijven (of je kind zelf een Ned. paspoort geven? Het lijkt me vreemd dat een dubbele nationaliteit verplicht is. Tenzij een kind dat automatisch wordt door geboorte. Moet je toch eens navragen bij Den Haag.

Wij hadden eens een vreemde situatie: man Israeli, ik Ned en we wonen in ned. We hadden al wel een Isr. paspoort voor mijn dochtertje maar geen Ned. (het begint aardig aan te tikken al die formulieren). Gingen ze moeilijk doen toen we terugkwamen op Schiphol. Dat we naar de vreemdelingenpolitie moesten enzo bla, bla. Nou ja, ze lieten ons door en mijn eerste gang was natuurlijk de kleine in mijn Ned. paspoort bij laten schrijven.
alice
Veteran
Veteran

Postby alice » Thu Sep 07, 2006 2:18 pm

Even voor de volledigheid. Mijn man heeft ook twee paspoorten. Hoefde zijn Israelische niet op te geven.
alice
Veteran
Veteran

Postby straatje » Fri Sep 08, 2006 8:45 am

Beste Hans: Het moet nog geboren worden (ik ben er op tijd bij).

De vraag is enkel of het verplicht is die dubbele nationaliteit, en dus een heel leven 2 paspoorten en een hoop gedoe...

of krijg ik dan in Israel wat Alice nu overkwam op Schiphol... (nog meer gedoe).
straatje
Veteran
Veteran

Postby BenZion » Fri Sep 08, 2006 9:05 am

straatje wrote:De vraag is enkel of het verplicht is die dubbele nationaliteit, en dus een heel leven 2 paspoorten en een hoop gedoe...

:shock: nee hoor. En als het kind in Nederland geboren wordt is er niets simpelers dan enkel een NL-nationaliteit regelen. Het wordt pas complex als je allebei wil.

Een rol speelt ook dat àls je kind later bijvoorbeeld zelf de Israëlische nationaliteit wil, of dat wanneer je met zijn allen weer terug naar Israël gaat, je kind(eren) het recht hebben op Israelische nationaliteit. Er is dus niet echt een dringende reden om dat nu al te regelen.
BenZion
Veteran
Veteran

Postby Guest » Fri Sep 08, 2006 10:16 am

straatje wrote:De vraag is enkel of het verplicht is die dubbele nationaliteit, en dus een heel leven 2 paspoorten en een hoop gedoe...

of krijg ik dan in Israel wat Alice nu overkwam op Schiphol... (nog meer gedoe).

Het is niet verplicht. Ik ben geboren in Turkye en mijn ouders hebben voor mij de Turkse nationaliteit niet willen aanvaarden.

Goed dat is wel 46 jaar geleden.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Fri Sep 08, 2006 11:38 am

straatje wrote:Beste Hans: Het moet nog geboren worden (ik ben er op tijd bij).

De vraag is enkel of het verplicht is die dubbele nationaliteit, en dus een heel leven 2 paspoorten en een hoop gedoe...

Zoals Ben Zion en Jim al schreven is niets verplicht...de vraag is over het raadzaam is alles op tijd te regelen...en dan moet je je afvragen waarom eigenlijk niet?...jij kunt,net als je man,die kleine in laten schrijven in jullie paspoorten zodat iedereen met de kleine reizen kan...wel moeten jullie dan elkaar toestemming geven voor het laten bijschrijven...want zonder deze toestemming gaat dat niet.......wij hebben het wel gewoon gedaan...niet gelijk,maar toen de boel weer wat rustiger was...het kost niet zoveel moeite en je kind staat dan alvast geregistreerd als zijnde Hollander/Israelier....

En het gedoe aan de grens?...tja...dat kan ook vaak liggen aan de ambtenaar in kwestie of die er een vraagstuk van wil maken...zoals gezegd hebben onze kinderen gewoon een eigen paspoort nu...einde gezeik verder met nukkige grens-bromsnorren... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Fri Sep 08, 2006 3:39 pm

Hans & Malie wrote:En het gedoe aan de grens?...tja...dat kan ook vaak liggen aan de ambtenaar in kwestie of die er een vraagstuk van wil maken~ Hans ~

Niet helemaal. Let even goed op:
Met een Israelisch paspoort kom je in en uit Israel en in en uit Nederland. Dat maakt dan niet uit of je ook de Nederlandse nationaliteit hebt.
Andersom echter niet.
Met je Nederlandse paspoort kom je wel in, maar niet uit Israel wanneer je ook de Israelische nationaliteit hebt. Om uit Israel te komen moet je je Israelische paspoort tonen. Anders kom je er niet uit.

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Fri Sep 08, 2006 3:45 pm

hasenaar wrote:Met een Israelisch paspoort kom je in en uit Israel en in en uit Nederland. Dat maakt dan niet uit of je ook de Nederlandse nationaliteit hebt.
Andersom echter niet.
Met je Nederlandse paspoort kom je wel in, maar niet uit Israel wanneer je ook de Israelische nationaliteit hebt. Om uit Israel te komen moet je je Israelische paspoort tonen. Anders kom je er niet uit.

Jim Hasenaar

Dit laatste is volgens de internationale regels op dit gebied. Zo gaat het over het algemeen: Als je een land binnen/buiten gaat waarvan je een paspoort hebt, is dat het paspoort wat je moet gebruiken bij de in/uitgang van dat land. Nederland is hier wat makkelijker mee, en laat ook een Nederlander met een Israelisch paspoort binnen (als hij uit Israel komt, anders doen ze ook moeilijk).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Sep 08, 2006 3:45 pm

Het ging over de kids Jim...dat kan soms,ook al heb je al de gegevens bij je,en ben je de moeder/vader,voor gezanik leiden...dat van het reizen in/uit met een Israelische nationaliteit was al reeds beschreven hier... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Fri Sep 08, 2006 3:48 pm

E.T. wrote:
hasenaar wrote:Met een Israelisch paspoort kom je in en uit Israel en in en uit Nederland. Dat maakt dan niet uit of je ook de Nederlandse nationaliteit hebt.
Andersom echter niet.

Jim Hasenaar

Dit laatste is volgens de internationale regels op dit gebied. Zo gaat het over het algemeen: Als je een land binnen/buiten gaat waarvan je een paspoort hebt, is dat het paspoort wat je moet gebruiken bij de in/uitgang van dat land. Nederland is hier wat makkelijker mee, en laat ook een Nederlander met een Israelisch paspoort binnen (als hij uit Israel komt, anders doen ze ook moeilijk).

Dat wil ik toch wel eens navragen....want er staat toch duidelijk in mijn paspoort:

Vrije en ongehinderde doorgang...en alle assistentie....

Kijk maar even in je paspoort.

Dus...als ik 2 paspoorten heb..moet ik met elk van hen in theorie kunnen uitreizen..

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Sep 08, 2006 3:51 pm

Hans & Malie wrote:
Dat wil ik toch wel eens navragen....want er staat toch duidelijk in mijn paspoort:

Vrije en ongehinderde doorgang...en alle assistentie....

Kijk maar even in je paspoort.

Dus...als ik 2 paspoorten heb..moet ik met elk van hen in theorie kunnen uitreizen..

~ Hans ~

Kan je in principe ook, maar de internationale regels die bijna overal van toepassing zijn, zijn dat als je een locaale nationaliteit hebt, de grenspolitie wil dat je dit gebruikt. Heb je die niet, dan heb je geen enkel probleem met dat andere paspoort, en dat is waar die regel die je citeerd op doelt.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Paspoorten