Paspoort verlenging ea relevante vragen...

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Re: Paspoort verlenging ea relevante vragen...

Postby straatje » Mon Oct 30, 2006 10:03 am

Elise Frijdal wrote:Of weet iemand waar ik informatie kan krijgen zonder dat ik naar de Ambassade hoef te gaan?

Waarom niet gewoon aan de ambassade vragen, je bent geen crimineel...
Statenloos zullen ze je toch niet zo een twee drie maken.
Daarnaast hangt het er van af of je gehuwd bent met een Israeli of niet of je later je NL paspoort mag houden.

In ieder geval kan mijn man hier in Nederland gewoon zijn paspoort verlengen bij de ambassade. Hij is uitgeschreven in IL heeft ook geen postadres oid. En aangezien het paspoort ook niet verlopen is, zou dat voor jou waarschijnlijk het zelfde zijn in Israel.

Ze kunnen gewoon je paspoort "onklaar" maken, kost wel extra, maar dan krijg je het gewoon weer mee naar huis. Maar ook dat zou geen problemen moeten opleveren, want anders zou je bij verlies van je paspoort al je rechten in IL verliezen???

Kortom geen paniek!!!
straatje
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Mon Oct 30, 2006 10:38 am

Geen enkel probleem. Ga gewoon naar de ambassade en verleng/vernieuw je paspoort. Leg uit dat je huidige paspoort belangrijke stempels bevat en dat je die terug wil -- heb ik ook teruggekregen.

Het Nederlanderschap kan je pas verliezen als je een andere nationalitiet aanneemt en zelfs dan gebeurt dat nog niet zomaar. Ook daarover zullen ze je op de ambassade informeren. Maar je kan ook zelf eea nalezen in de wet op het nederlanderschap. De site van het ministerie van Buitenlandse zaken heeft daar wel wat handige FAQs en PDFs over.
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Oct 30, 2006 11:35 am

Geld mee nemen...4 pasfoto's frontaal...dwz...met allebei je oren erop,en met een witte achtergrond [ nieuwe eis]...en gewoon alles invullen...en je pas onklaar maken doen ze ter plekken...ze stanzen er gaten in...kost niks extra voor zover ik heb ondervonden 6 maanden geleden...maar mijn pas was reeds verlopen en dus kon ik er toch al niet meer mee reizen...

Op de vraag waar je hier woont je adres invullen...en op de vraag of je uitgeschreven bent in Holland ook gewoon Ja invullen...de pas wordt niet in Israel gemaakt maar in Holland..

En je bent gewoon Nederlandse...dus ik zie geen enkel probleem hier...je kunt ook op bepaalde uren alle info per telefoon krijgen...deze nummers staan ook op de site....maar als je na het lezen van de faq op de site wat anders tegen komt horen wij dat graag hier....

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Christine » Mon Oct 30, 2006 11:42 am

Hoi,
allemaal heel handige informatie, bedankt !
Ik heb net mijn toedat zehoet bekeken en ik zie helemaal geen "afloop" datum, ik kan me ook niet herinneren dat ik hem ooit verlengt heb !
Of zie ik nou iets over het hoofd ?

Ik moet ook onze paspoorten ( mij en de kids) gaan verlengen (Nederlandse), wat waren ook al weer de voorwaarden voor een geldige pasfoto ?
Wel / niet oren laten zien, wel / niet lachen, hoe ging het ook al weer ?

Groeten
Christine
Christine
Veteran
Veteran

Postby AFDV » Mon Oct 30, 2006 11:51 am

Ja die foto's dat is een probleem heden ten dage. Het electronisch paspoort stelt strenge eisen. Bel daarover met de ambassade.
Wat ik mij herinner
beide oren zichtbaar
niet lachen
geen hoofdbedekking
geen bril (indien toch dan moeten ogen goed zichtbaar zijn)
grijze achtergrond (dus geen witte)

Vooral met het fotograferen van kleine kinderen is dat een heksentoer
l'hypocrisie c'est l'hommage du vice à la vertu
Anne is een man; blog
Schrijfexperiment
AFDV
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Oct 30, 2006 12:30 pm

Christine wrote:Hoi,
allemaal heel handige informatie, bedankt !
Ik heb net mijn toedat zehoet bekeken en ik zie helemaal geen "afloop" datum, ik kan me ook niet herinneren dat ik hem ooit verlengt heb !
Of zie ik nou iets over het hoofd ?

Ik moet ook onze paspoorten ( mij en de kids) gaan verlengen (Nederlandse), wat waren ook al weer de voorwaarden voor een geldige pasfoto ?
Wel / niet oren laten zien, wel / niet lachen, hoe ging het ook al weer ?

Groeten
Christine

Je TZ hoef je niet te verlengen..die draag je mee totdat het niet meer nodig is en dan wordt ie ingenomen...alle veranderingen komen op dat uitvouwbare formuliertje te staan die erbij zit...

Foto's?....gewoon dan maar even vragen omdat er nu verschillende ervaringen vermeld worden....als je een antwoord krijgt dan graag even melden zodat we weer anderen kunnen helpen... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Christine » Mon Oct 30, 2006 1:17 pm

Yep,
ik zal meteen even de ambassade bellen om precies te vragen.
Ik hoop dat mijn 2 jongens ( 9 en 7 ) aan alle eisen kunnen voldoen bij het maken van die foto....

Ik houd jullie op de hoogte !

Christine
Christine
Veteran
Veteran

Re: Paspoort verlenging ea relevante vragen...

Postby Kachol Lavan » Mon Oct 30, 2006 3:42 pm

Elise Frijdal wrote:Ik woon nu al vier jaar in Israel. Heb ondertussen een Tadat Zahoet (Israelisch ID) als status tijdelijke resident. :lol: Die moet ik nu verlegen voor nog een jaar. Wat ik dus uitgevonden heb is dat je dit 3 keer moet doen voordat je resident kan worden. Dat betekent 4 jaar na de datum dat je je eerste TZ hebt gekregen. (Dacht dat deze info handig kan zijn voor iemand).
Nu keek ik in mijn NL paspoort en zag ik tot mijn schrik dat ik echt al 4 jaar hier in Israel ben want in July 2007 verloopt mijn paspoort. :shock: Ik moet deze nu laten verlengen om mijn status hier in Israel te behouden en verlegen. Nu is dat vast niet moeilijk, ik denk dat ik gewoon naar de NL Ambassade zou kunnen gaan en een nieuw paspoort zou aan kunnen vragen. Maar sinds ik hier woon ben ik uitgeschreven uit de gemeente waar ik woonde. Mijn moeder die in Schotland geboren en getogen is en na dertig jaar in Nederland te hebben gewoont, besloten heeft om terug te gaan naar Schotland, heeft ook haar Britse burgerschap terug genomen, gezien dat je maar 1 Europees Paspoort kan dragen. Mijn vader die Nederlander is kan vanwege persoonlijke omstandigheden mij niet inschrijven op zijn adres. Nu dus mijn vraag, als ik nu mijn paspoort ga verlegen dan zal de Ambassade dus vragen waar ik ingeschreven ben, dat ben ik dus niet. :( Wat voor gevolgen heeft dat voor mij? Word ik nu een emigrant? Kan ik een emigrant zijn als ik niet eens een Resident ben in het land waar ik nu woon? Wat zijn de nadelen van emigrant zijn? Kan ik dit probleem oplossen door een postadres aan te nemen? Door iets te huren bij de postbank? Als je berijpt wil ik niet in de situatie komen dat als de regering van Israel weer eens veranderd en opeens besluit dat ik niet meer hier zou kunnen wonen, dat ik dan ook nog eens moeilijkheden heb om terug te gaan naar Nederland. :cry: Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waar ik informatie kan krijgen zonder dat ik naar de Ambassade hoef te gaan?
En hoe werkt het als je een nieuw Paspoort krijgt, ik heb alle stempels en alle stickers en andere dingen die te maken hebben met mij immigratie procedure hier in Israel in mijn "oude" paspoort, kan dat worden overgeschreven? Of krijg je je oude paspoort terug maar op een manier dat je het niet meer kan gebruiken?

In iedergeval bedankt voor iedereen die wat informatie voor mij heeft :D

Groetjes

Elise

Als je je als nederlander in het buitenland verblijft kan je je in laten schrijven bij het speciale register van de gemeente Den Haag. Gemeente Den Haag is ook verantwoordelijk voor stembiljetten ed. voor ons soort gevallen.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Guest » Tue Oct 31, 2006 3:35 pm

We, onze kinderen en ik, hebben net onze nieuwe paspoorten ontvangen met die speciale foto's en ergens een magneetstrip waardoor je geen visa meer nodig hebt voor de VS.
Door deze nieuwe fototechniek zijn de foto's onduidelijker dan voorheen en nog zwart wit ook. Ik snap niet wat men hiermee gewonnen heeft.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Tue Oct 31, 2006 5:49 pm

Eens is op de nederlandse tv te zien geweest hoe iemand binnen 1 uur een paspoort in elkaar kon zetten die niet van echt te onderscheiden bleek...en dat was ongeveer 1 maand na het uitkomen van een nieuwe versie destijds die een g#ds vermogen gekost had om te ontwikkelen,en volgens de experts,niet te vervalsen was...ik spreek dan over zo'n 10 jaar geleden.

Met dit nieuwe paspoort wil men uiteraard het [bijna] onmogelijk maken het te vervalsen...en men heeft dan ook speciale uitlees mogelijkheden om dat nieuwe paspoort ook te lezen ipv enkel af te gaan op de ervaring/intuitie van de grensbeambte....en foto's zijn nu eenmaal een centraal gegeven op een paspoort...en dus ook fraude gevoelig...en dus nu een stuk minder....ik was ook verbaasd over dat dikke stuk plastic in mijn paspoort...en mijn foto in dia-positief geprint ook nog eens een keertje....dus even een andere foto plakken is dus daarmee wel een stuk moeilijker geworden voorlopig :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Return to Overig