Bituach leumi

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Bituach leumi

Postby zidman » Mon Jan 03, 2005 1:38 pm

Ik heb me net vergist en een nieuwe reactie geplaats bij onderwerp 3 nationaliteiten maar eigenlijk is het een nieuw onderwerp. Dus weer overnieuw. Ik moet het nog leren om dit pribord correct te gebruiken. Ik heb in 1998 Alyah gemaakt. Ik heb er toen voor gekozen om mijn Nederlanderschap te behouden (ik moest kiezen tussen of een Nederlands of een Israelisch paspoort). Ik ben meteen na de Alya niet meteen begonnen met werken maar heb me de eerste 7 maanden gestort op het verbeteren van mijn Yvriet. Tot mijn grote verbazing kreeg ik nu van de Bituach Leumi een pittige rekening toegestuurt, boete en achterstallige premie over die eerste 7 maanden. Ik dacht dat Oliem Chadasjiem het eerste jaar geen premie aan de Bituach Leumi hoeven te betalen. Maar de Bituach Leumi beweert dat ik nooit een Oleh Hadasj ben geweest omdat ik geen Israelisch paspoort heb en een permanent inwonende ben. Wie oh wie heeft hier ervaring mee gehad of weet er meer van? Ik geloof de Bitach Leumi niet omdat wij als Nederlanders volgens mij een uitzonderingpositie bekleden. De overgrote meerderheid van de Oliem kan er namelijk zonder probleem 2 nationaliteiten op na houden.
zidman
Newby

Postby Hans & Malie » Mon Jan 03, 2005 2:13 pm

Beste Zidman,

Hoe ben je op Alyah gekomen?.....op eigen houtje...of via de Jewisch absortion ?

--Hans & Malie
Hans & Malie
Team Member

Postby martin » Mon Jan 03, 2005 2:53 pm

hoi, wat voor visum had je de eerste 7 maanden? volgens mij hoef je als toerist ook geen bituach leumi te betalen.
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jan 05, 2005 5:37 pm

Tja...je reageerd niet dus zal ik maar een beste gooi doen.

Ook ik kwam in '98 op Alyah en behield mijn paspoort,maar dat heeft te maken met het feit dat ik niet in dienst hoefde.
Regel van de Nederlandse overheid was dat,wanneer je in een vreemde krijgsmacht stapte,je gelijk je Nederlands staatsburgerschap kwijt raakt.

Probleem in deze zijn de gemengde relaties..Israelisch/Hollands

Er is een sterke lobby geweest de afgelopen jaren[o.a van de IOH] om dat van de baan te krijgen om dus ook de mogelijkheid te creeeren voor Nederlanders een tweede paspoort te verkrijgen hier in Israel.
Deze wet is er dan nu door,en nu kunnen mensen in hun gezinnen een eenheid opbouwen wat de kern van het bezwaar was.

Kinderen,zoals de mijne,geboren uit een" gemengd huwelijk "...Israelisch-Hollands....hebben automatisch 2 paspoorten en kennen dat probleem dus niet.

Bij aankomst op Ben-Goerioen moet je gelijk ingeschreven worden in het systeem en dus het verhaal van de verzekering komt mij enigzinds vreemd over.

Ook als je naar de Ulpan gegaan bent moet dat via de regering geweest zijn en in dat geval moet dat dan ook bekend zijn bij de verzekering dat je niet werkt maar aan het leren bent.

Als je derhalve op eigen houtje gekomen bent is het natuurlijk een heel ander verhaal.

--Hans & Malie
Hans & Malie
Team Member

Return to Overig