Hetzelfde principe voor israeliërs?

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Hetzelfde principe voor israeliërs?

Postby Vincent » Sun Apr 24, 2005 6:44 pm

Heeft iemand enig idee of er ook een dergelijk forum bestaat (net zoiets als dutchforum) voor israeli's die interesse hebben om in Nederland te gaan wonen?
Dus een website van de joodse community in Nederland bijvoorbeeld.
Vincent
Veteran
Veteran

Re: Hetzelfde principe voor israeliërs?

Postby E.T. » Sun Apr 24, 2005 7:51 pm

Vincent wrote:Heeft iemand enig idee of er ook een dergelijk forum bestaat (net zoiets als dutchforum) voor israeli's die interesse hebben om in Nederland te gaan wonen?
Dus een website van de joodse community in Nederland bijvoorbeeld.

D'er zijn verschillende pogingen hier voor, waarvan er enkele nog draaien. Helaas in de meeste gevallen zijn het gross van de forummers niet Joods, dus uiteindelijk loopt het uit op een 'in Jodendom geinteresseert' forum, alhoewel 9 v.d. 10 medelopers je niet zullen vertellen dat ze eigenlijk niet Joods zijn, of het in ieder geval niet duidelijk laten blijken.
Bottom line: Ja, het bestaat, maar veel met het Jodendom heeft het niet te maken, ongeacht de naam van het forum en ongeacht dat het een heel Joodse indruk kan maken.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Vincent » Sun Apr 24, 2005 9:27 pm

Ok, maar behalve Jodendom, staan er misschien zaken op dat forum over het verkrijgen van info omtrent visa, werkvergunningen, studies etc?
Dus, zeg maar een aanspreekpunt voor Israeli's die in Nederland wonen, of Israeli's die in Nederland willen gaan wonen, waarin ze hun vragen aan elkaar kwijt kunnen, en waar ze kunnen communiceren in het hebreeuws?
Vincent
Veteran
Veteran

Postby Vincent » Sun Apr 24, 2005 9:28 pm

En heeft iemand dan ook evt. de bijbehorende link?
Vincent
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Apr 24, 2005 9:38 pm

Vincent wrote:Ok, maar behalve Jodendom, staan er misschien zaken op dat forum over het verkrijgen van info omtrent visa, werkvergunningen, studies etc?
Dus, zeg maar een aanspreekpunt voor Israeli's die in Nederland wonen, of Israeli's die in Nederland willen gaan wonen, waarin ze hun vragen aan elkaar kwijt kunnen, en waar ze kunnen communiceren in het hebreeuws?

Zo goed zoals het Dutch forum helpt bestaat voor zover ik weet niet. De meeste fora in Nederland die zichzelf Joods noemen houden het op politiek en zogenaamd Jodendom.

Er is wel voor zover ik weet een site die niet direct met Nederland te maken heeft, maar die Israeliers rond de wereld hier mee helpt. Die zal dan ook informatie over Israel hebben neem ik aan, maar specifiek Nederlands is hij niet. Helaas geen benul wat de link is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Tal van Dijk » Sun Apr 24, 2005 9:45 pm

Vincent wrote:En heeft iemand dan ook evt. de bijbehorende link?

Hoi Vincent,

Je hebt een paar sites die op Israelis in Nederland (lijken te) zijn afgestemd:
Mifgash : http://www.mifgash.nl/
Sababa: http://www.sababa.nl/ en
Kvutsa Israelit Tseirah: http://www.kaits.nl/

Tal
Tal van Dijk
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Apr 24, 2005 9:46 pm

Het heeft er wel niks mee te maken, maar tijdens het zoeken voor Vincent kwam ik dit tegen: http://www.yantheman.com/jokes/israelim.htm

:-)
E.T.
Veteran
Veteran

Israelische organisaties in Nederland

Postby admin » Sun Apr 24, 2005 10:33 pm

Hoi Vincent,

Er zijn diverse organisaties voor Israeliers in Nederland:

Een van de bekendste en meest actieve is Kaits, www.kaits.nl.

Zoek verder nog even op:

israel.favos.nl (zeer uitgebreid overzicht met links!)

en

israel.pagina.nl

Groeten,

Christiaan
admin
Site Admin
Site Admin

Postby michiel » Sun Apr 24, 2005 10:52 pm

Nog een link met betrekking to israelis in Nederland dan wel andere landen in Europa.
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-1303-9694,00.html

Jammer voor E.T . maar er zijn genoeg ´joodse´ israeliers die er voor kiezen om in nederland te wonen. Dus niet opbouwen , maar vegvluchten (-:

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk irritant vindt dat E.T. de hele tijd een onderscheid maakt tussen joods of niet joods. Ik geloof dat de bindende factor voor dit forum de Nederlandse achtergrond is.[/url]
michiel
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 25, 2005 12:08 am

michiel wrote:Jammer voor E.T . maar er zijn genoeg ´joodse´ israeliers die er voor kiezen om in nederland te wonen. Dus niet opbouwen , maar vegvluchten (-:

Waarom is dat jammer voor mij? Wie een beter leven vind in Nederland, veel succes er mee. Heeft niet zoveel te maken met de vraag waarom Joden van all over de wereld naar Israel verhuizen, en ik maak me sterk dat die dat doen om Israel af te breken. Sorry, maar ik begrijp het verband niet precies tussen de twee. Ik ben hier in ieder geval gekomen om Israel op te bouwen, niet om haar af te breken...:-).

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk irritant vindt dat E.T. de hele tijd een onderscheid maakt tussen joods of niet joods. Ik geloof dat de bindende factor voor dit forum de Nederlandse achtergrond is.[/url]

Ik begrijp je "de hele tijd" niet precies. Kan me niet herinneren ooit iets op het Dutch forum geschreven te hebben over dit onderwerp. Het zou misschien handig voor je zijn, Michiel, om even te kijken waar het over gaat voor je gelijk afkrakend reageert. Dat zou je een begrip kunnen geven over de reacties, en dan gaat het een stuk soepeler.

Hoe dan ook, Vincent vroeg een forum van de Joodse gemeente in Nederland. Het zou mij grappig lijken om een link door te geven naar een forum wat wel 'Joods' heet maar waar van minder dan 5% van de forummers Joods zijn zonder dat er bij te vermelden. Spijt me echt, maar ik geef liever de juiste informatie door. Als hij niet juist om Joodse fora gevraagd had, had hij dat antwoord ook niet van me gekregen...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Vincent » Mon Apr 25, 2005 4:55 pm

Dank allen voor jullie replies :)
hier kan ik wat mee :)
Vincent
Veteran
Veteran

Postby dami » Tue Apr 26, 2005 6:20 pm

Vincent wrote:Ok, maar behalve Jodendom, staan er misschien zaken op dat forum over het verkrijgen van info omtrent visa, werkvergunningen, studies etc?

De site waar ET op doelt gaat een beetje over van alles en nog wat, en inderdaad niet zulke uitgebreide info als je hier kunt vinden. Maar die site is dan ook een privé initiatief.

Maar als iemand uit Israel een vraag heeft: stel hem gerust en iedereen zal helpen om het antwoord te vinden.

Wij zijn héél goed in "zoeken" .... :wink: :D

http://efterom.xs4all.nl/joods.tk/
dami
Veteran
Veteran

Postby Samsara » Wed Apr 27, 2005 5:22 pm

Helaas in de meeste gevallen zijn het gross van de forummers niet Joods, dus uiteindelijk loopt het uit op een 'in Jodendom geinteresseert' forum, alhoewel 9 v.d. 10 medelopers je niet zullen vertellen dat ze eigenlijk niet Joods zijn, of het in ieder geval niet duidelijk laten blijken.
Bottom line: Ja, het bestaat, maar veel met het Jodendom heeft het niet te maken, ongeacht de naam van het forum en ongeacht dat het een heel Joodse indruk kan maken.

Het positieve straalt er weer vanaf, heel respectvol ook tegenover de beheerders van de sites en degenen die er komen, joods èn niet-joods.
Die term 'medelopers' ook, waar haal je die arrogantie toch vandaan, ohja ik weet het weer, jij bent ècht joods en de anderen niet....gelukkig denkt niet iedereen zo rechtlijnig en ongevoelig als jij....

Rest mij slechts 1 vraag; waarom hang je de hele dag ergens rond waar je je overduidelijk niet op je plaats voelt?
Samsara

Postby Samsara » Wed Apr 27, 2005 5:22 pm

dami wrote:Maar als iemand uit Israel een vraag heeft: stel hem gerust en iedereen zal helpen om het antwoord te vinden.

Wij zijn héél goed in "zoeken" .... :wink: :D

http://efterom.xs4all.nl/joods.tk/

Wij zijn ook heel vriendelijk :P dus kom gerust eens langs
Samsara

Postby Samsara » Wed Apr 27, 2005 5:25 pm

Ik begrijp je "de hele tijd" niet precies. Kan me niet herinneren ooit iets op het Dutch forum geschreven te hebben over dit onderwerp.
oh nou ik weet wel een ander forum hoor....

Het zou misschien handig voor je zijn, Michiel, om even te kijken waar het over gaat voor je gelijk afkrakend reageert. Dat zou je een begrip kunnen geven over de reacties, en dan gaat het een stuk soepeler.

Foei toch Michiel, kan jij nou óók al niet lezen :D
Samsara

Postby E.T. » Wed Apr 27, 2005 7:53 pm

Samsara, je zit op het verkeerde forum te bleren. Hier praat men op een ander niveau met elkaar. Niet te vergelijken met de manier waar op jij hier nu even bezig bent en je laatste 3 berichten, en als je goed kijkt, zal je zien dat deze berichten van jou bijna enig in hun soort zijn hier. Aanvallen en discussieren op dit niveau, daar zijn die andere fora voor. Hier werkt dat heel anders voor zover ik weet.

Je schrijft dat je een ander forum weet? Prima, daar zal ik met plezier op je afkrakerige manier van schrijven reageren. Hier is die manier onbekend, en ik werk er liever niet aan mee om hem hier in te voeren.

Dat is dan ook het laatste dat ik in deze totaal overbodige discussie te zeggen heb, bli nedder...:-).

Prettige avond verder, en moadim lesimcha.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Samsara » Wed Apr 27, 2005 9:05 pm

Allereerst bler ik niet, ik reageer op het feit dat jij het nodig meent te vinden om een ander forum waar je ongeveer 24/7 te vinden bent, hier af te moeten kraken.
Zo triest. Maar zoals gebruikelijk kan je de kritiek weer niet verdragen en ga je over tot het kleineren en afkraken van mijn mening, ik hoop dat je je er lekker bijvoelt en dat je lekker kan slapen vannacht.

Wie weet tot in je dromen!
Samsara

Postby E.T. » Wed Apr 27, 2005 9:33 pm

Samsara wrote:Allereerst bler ik niet, ik reageer op het feit dat jij het nodig meent te vinden om een ander forum waar je ongeveer 24/7 te vinden bent, hier af te moeten kraken.

Kan me niet herinneren dat ik een forum afkraakte. Ik schreef dat er op dagelijkse basis meer niet Joden dan Joden komen, en het daarom dus geen forum van de Joodse gemeente genoemd kan worden. Als jij dit als een afkraking beschouwd, ligt het probleem bij jou, niet bij mij...

Zo triest. Maar zoals gebruikelijk kan je de kritiek weer niet verdragen en ga je over tot het kleineren en afkraken van mijn mening,

Mijn excuuses, maar ik heb geen mening van jou kunnen vinden. Je reageert enorm fel op iets wat ik niet geschreven heb, dus is de rest niet relevant. Op je afkrakerij inclusief je dreigementen om namens mij hier allerlei te gaan plaatsen reageerde ik al op dat andere forum, dus het lijkt me echt overbodig om hier mee door te gaan, en als het aan mij ligt mag de beheerder hier dit hele gedoe weg halen en het niveau op gezellig en respectful te laten zoals ik het tot nu toe hier kende.

Ja ja, ik weet het, ik had beloofd niet te reageren. Maar er stond wel 'bli nedder' bij, en ik ben nou eenmaal een slap persoontje...:-). Zal proberen het niet weer te doen.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Overig