apostillestempel geboorte-akte: waar?

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

apostillestempel geboorte-akte: waar?

Postby M. den Hartog » Fri May 27, 2005 7:30 pm

Ik heb een apostillestempel nodig, om de geboorte-akte van mijn zoontje in Nederland rechtsgeldigheid te laten hebben. Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n stempel in Israel kan halen, hoe lang het duurt en wat de kosten zijn?
Dank!
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri May 27, 2005 9:11 pm

Met het weinige zal ik trachten er wat van te maken.....

Ik neem aan dat jou zoon hier geboren is?.......als dat zo is dan krijg je van het Ziekenhuis een geboorte-verklaring waar mee je naar de Misrad Hapanim gaat om het te laten bekrachtigen....daar kan je op wachten......dat bewijs is dan gelijk het bewijs wat je mee nemen moet naar de Ambassade.

Ik heb er niks voor hoeven te betalen,maar dat was bijna 7 jaar geleden...wellicht zijn de zaken nu wat anders.....

Zo is het voor ons verlopen......wij zijn Oliem....en ik weet jou status niet,dus voor jou kan het wel anders zijn.....
Maar het krijgen van de geboorte verklaring in het Ziekenhuis is volgens de wet,Oliem of niet.

Ik hoop dat ik er niet te ver naast zit in jou geval.... :D :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sat May 28, 2005 7:42 pm

Wij hebben het enkele maanden geleden gedaan. Je moet de geboorte akte vertalen naar het Engels, dan een notaris er op laten tekenen, en die zorgt ook voor de apostille.

Al met al koste dat gedeelte (inclusief de notaris) 450 nis., maar dat was na dat ik het zelf vertaald had en daarmee 100 nis uitspaarde die de notaris noemde voor de vertaling.

Ik heb me laten vertellen dat je die apostille ook zelf kan gaan halen. Dan ga je eerst langs de notaris die op de vertaling tekent, en dan regelrecht naar de rechtbank (Weizman 1 Tel Aviv bijvoorbeeld) om daar de stempel op te halen. Ik weet niet hoe in zo'n geval de kosten verdeeld zijn.

Over kosten gesproken, de prijzen van een Nederlands paspoort zijn belachelijk geworden. Mijn vrouw en ik hadden een nieuw paspoort nodig, met kinderen en alles er bij waren we 1,700 nis. kwijt, en dat is nog niet inclusief de bijkosten zoals notaris, apostille, enzovoort. Ik was bijna overtuigd toch eindelijk een Israelisch paspoort te nemen...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Sat May 28, 2005 8:40 pm

bij misrad hapnim kunnen ze de geboorte akte uitlaten printen in het engels (gratis...)
En daarmee kan je naar de ambassde gaan!
Je hoeft het echt niet meer te laten vertalen door een notaris, gewoon om de engelse vertaling vragen!!!
Wel nog een kleuren pasfoto van je kindje meenemen!!
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat May 28, 2005 9:05 pm

shavit-e wrote:bij misrad hapnim kunnen ze de geboorte akte uitlaten printen in het engels (gratis...)
En daarmee kan je naar de ambassde gaan!
Je hoeft het echt niet meer te laten vertalen door een notaris, gewoon om de engelse vertaling vragen!!!
Wel nog een kleuren pasfoto van je kindje meenemen!!

De vertaling van de notaris is het probleem niet, maar voor zover ik weet moet de notaris er wel op tekenen, ook al krijg je de Engelse versie van misrad hapniem. Dat was tenminste wat de ambassade ons destijds vertelde. Met de prijzen die ze nemen hoop ik wel dat het de waarheid was.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Sat May 28, 2005 9:23 pm

Wij hebben ons dochtertje in november bijlaten schrijven.
En wij hebben alleen de Engelse vertaling meegenomen, dus verder zonder stempel of zo.
En ze heeft nu haar eigen paspoort gekregen.
Wij waren alleen een kleuren pasfoto vergeten en moesten dus heel ramat gan afzoeken, met 3 huilende kinderen in de auto en 1 die wagenziek was.
Dus...... vergeet die foto niet!!!! :lol: :wink:
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Mon May 30, 2005 11:17 am

Ja, ik heb een maandje geleden ook een nl. paspoort voor mijn 4 maanden oude zoontje aangevraagd, binnen anderhalve week had ik het in handen, zonder problemen, trouwens voor een nl. pasppoortfoto wel witte achtergrond nodig. Ben ondertussen al met zoontje en zijn Nl paspoort in Nederland geweest om even te pronken met de kleine en heb natuurlijk een stempeltje gevraagd bij de nl. douane bij aankomst en vertrek, vond ik wel leuk voor later!
Frederike
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon May 30, 2005 11:30 am

Het lijkt wel alsof ik de enige ben die zich blauw betaald heeft voor dat kl_te paspoort gedoe op de Nederlandse ambassade???
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon May 30, 2005 12:38 pm

E.T. wrote:Het lijkt wel alsof ik de enige ben die zich blauw betaald heeft voor dat kl_te paspoort gedoe op de Nederlandse ambassade???

Tja ET......pionier zijn heeft zo z'n voordelen... :D :D :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

hoe het ging...

Postby M. den Hartog » Tue Sep 06, 2005 8:32 pm

Ik had een apostillestempel nodig op de geboorte-akte van ons zoontje. Nog even hoe het gegaan is voor geinteresseerden: bij misrad-hapniem een engelse uitdraai gehaald van de geboorte-akte (gratis). Hiermee naar ministerie van buitenlandse zaken in Jeruzalem gegaan, en daar hebben ze er direct een apostille-stempel opgezet (ook gratis). Viel allemaal dus erg mee. Blij dat het geregeld is.
M. den Hartog
Veteran
Veteran

Postby DBI » Wed Sep 07, 2005 8:21 am

:?:
Last edited by DBI on Thu Feb 09, 2006 7:51 am, edited 2 times in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 07, 2005 8:34 am

DBI wrote:
E.T. wrote:Het lijkt wel alsof ik de enige ben die zich blauw betaald heeft voor dat kl_te paspoort gedoe op de Nederlandse ambassade???

Kan zijn dat het met het aantal kinderen te maken heeft?

Nee. We betaalden ten eerste voor de advocaat, apostilstempel, enzovoort, in totaal 450 nis., omdat een secretaresse van de ambassade zei dat dat nodig was. Voor de procedure zelf van 2 vernieuwen (volwassenen) plus een nieuwe (kind), betaalden we ongeveer 1400 nis. Dit had niks te maken met het aantal kinderen wat in onze paspoorten werdt bijgeschreven.

maar ik had het er graag voor over:

Ik heb het ook betaald. Vind het toch belachelijk duur. Ik zie geen contradictie tussen deze 2 punten.

Blijkbaar vind je het paspoort dat je zo denigrerend beschrijft toch wel zijn geld waard.

Wat heet de moeite waard, ik heb een paspoort nodig, en dit was het bedrag wat ik er voor moest betalen. Net zoiets als toilet papier, ongeacht hoeveel het kost, je zal het toch altijd kopen...:-).

Niemand die je verplicht om een Nederlands paspoort te vernieuwen, je kunt altijd van je Nederlanderschap afstand doen en de Israelische nationaliteit aannemen.

Hmm, de enige reden die ik daar voor zie zou een financieele zijn. De Israelische nationaliteit post deportatie zegt mij precies 100% niks. Hoe dan ook, voor de kinderen hebben we inderdaad ook de Israelische paspoorten geregeld (simpel een gemak zaak die paspoorten kwestie, niks anders dan dat). Het koste in totaal 20% van het bedrag wat de Nederlanders vroegen.

zou je misschien ook de Israelische nationaliteit kunnen aanvragen?

Wat zou ik met een Israelische nationaliteit moeten doen? Ik voel me geen Israelier staatsburger meer. De Israelische staat is voor mij op het ogenblik niet veel meer dan de Nederlandse staat is, behalve haar locatie, in erets Jisrael, en dat is op het ogenblik het enige wat mij interesseert op dit gebied. Wat mij betreft heerst er een shilton zar op het ogenblik in erets Jisrael, en ik sta daar volkomen ambivalent tegen over. Het paspoort wat ik gebruik, de nationaliteit die ik wil gebruiken, all those things, ik kies simpel boven wat mij persoonlijk het leven makkelijker maakt als ik het nodig heb. Niks anders dan dat. Voor de rest zegt het mij op het ogenblik niks.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 07, 2005 8:39 am

Je kunt nu als Nederlander de Israelische nationaliteit aannemen zonder je staatsburgerschap te verliezen.....dit om binnen de gemengde gezinnen die eenheid te verkrijgen waaraan het dan nog ontbrak...maar dat was al bekend....toch?.......over het geval wat de staat ziet als Israelisch grondgebied of niet wil ik niet eens beginnen om het verder maar gezellig te houden hierImage

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Sep 07, 2005 8:42 am

Hans & Malie wrote:Je kunt nu als Nederlander de Israelische nationaliteit aannemen zonder je staatsburgerschap te verliezen.....

Alleen als je het over een gemengd gezin gaat inderdaad. Aangezien ik met een Nederlandse getrouwd ben die evenmin een andere nationaliteit dan de Nederlandse heeft, kunnen we dus niet de Israelische nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen. Maar aangezien we 1- de Nederlandse niet kwijt willen en 2- de Israelische niet meer willen, maakt het ons niet zo veel uit, behalve de centen dan...:-).
Last edited by E.T. on Wed Sep 07, 2005 9:18 am, edited 1 time in total.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Wed Sep 07, 2005 9:00 am

Last edited by DBI on Thu Feb 09, 2006 7:52 am, edited 1 time in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 07, 2005 9:16 am

DBI wrote:Je schreef eerder "waren we 1,700 nis. kwijt, en dat is nog niet inclusief de bijkosten zoals notaris, apostille, enzovoort." 1700 shekel maar ook 1400 shekel voor 3 paspoorten is toch een flink stuk duurder dan wat ik betaald heb.

Wat ik toen schreef was toen we het net betaald hadden, we zijn nu enkele maanden verder, dus ik garandeer niet dat ik het exacte bedrag uit mijn hoofd weet. Had 1,400 in gedachten, maar als ik toen ik het net betaald had 1700 schreef, zal dat het geweest zijn. Of ik heb me toen vergist, en het was 1700 wel inclusief de onkosten van de advocaat. Not sure.

Wat zijn we heerlijk principieel, ik neem mijn petje voor je af, ET-zonder-staat.

Er is niks principieels aan, en ik ben niet zonder staat...:-). De staat interesseert me alleen niet meer, that's all. Voel mezelf als een bewoner in een staat onder vreemd regime, that's all. Is geen kwestie van principe waar ik over heb zitten nadenken en het nu zo bekijk, gewoon een gevoel.

Ik ben benieuwd of jij, de nederzetting waar je woont en alle andere kolonisten geld blijven afdragen aan en vooral aannemen van wat jij zo mooi het vreemde gezag hier noemt,

We betalen dezelfde belastingen die jij betaald waar je woont in Israel, en ik zie geen reden om dat te veranderen. Ook al zou ik zo'n reden zien, zou ik er nog niet veel aan kunnen doen...:-). Maar ook toen de Turken of de Romeinen hier heersten, betaalden de Joden belastingen aan de heerser. Het was een vreemde heerser, maar belasting moet nou eenmaal betaald worden in het algemene interest. Het antwoord op je vraag is dus positief, ik ben niet van plan belasting niet te betalen, en ook niet het te ontwijken daar waar dat mogelijk is.

en of jullie gebruik zullen blijven maken van de diensten van de vele malen bespotte soldaten die dat vreemde gezag naar eer en geweten dienen.

Wat heet gebruik maken? We maken hier niet meer gebruik van de soldaten dan jij in het centrum doet, alleen hier ontmoeten we de soldaten die terroristen onderweg naar Ramat gan en Tel Aviv hier al tegen houden, while jij in T.A. rustig rond loopt terwijl je van dezelfde soldaten gebruik maakt (rare uitdrukking overigens, maar goed).

In het leger zal ik zelf echter niet dienen de komende periode. Ik had miluim in augustus die ik vertikte, kreeg uitstel tot volgende week en stuurde een brief dat ik op het ogenblik dit leger niet wil dienen. Kreeg toevallig gister de cancelbrief voor deze miluim. Ik zie niet waarom ik 3 weken achter elkaar stof moet eten om jou in Tel Aviv te verdedigen, en de acties die dit leger uitvoert maakt het voor mij op dit ogenblik even onmogelijk om er aan mee te werken.

Wat de bespotting van de soldaten betreft, ik heb persoonlijk geen enkele soldaat bespot (toevallig vanacht 4 uur shmira gelopen onder andere om de soldaten rustig te laten slapen), maar een soldaat die mee gedaan heeft aan de deportatie hoeft bij mij ook niet meer aan te kloppen. Het is hier de gewoonte dat alle soldaten uit de buurt op shabbes voor maaltijden enz. worden uitgenodigd, en er is geen reden ter wereld dat minhag te stoppen. Maar wie mee gedaan heeft aan de vreselijke deportatie, die is bij mij niet meer welkom, sorry.

Anyway, ik antwoorde op wat je vroeg omdat je het hier vroeg, maar het verzoek destijds was deze dingen op aparte threads te doen. Als je er dus over door wil praten, kopieer het dan a.j.b. naar een nieuwe thread, dan kan deze gezellig door kletsen over paspoorten...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby alice » Wed Sep 07, 2005 9:40 am

Hans & Malie wrote:Je kunt nu als Nederlander de Israelische nationaliteit aannemen zonder je staatsburgerschap te verliezen.....dit om binnen de gemengde gezinnen die eenheid te verkrijgen waaraan het dan nog ontbrak...maar dat was al bekend....toch?.......over het geval wat de staat ziet als Israelisch grondgebied of niet wil ik niet eens beginnen om het verder maar gezellig te houden hierImage

--Hans.

Dit hoor ik voor het eerst. Toen ik in Israel kwam, moest ik een brief ondertekenen, anders zou ik mijn ned. paspoort kwijtraken. En ik ben met een sabra getrouwd. Nou die brief heb ik natuurlijk meteen getekend ha, ha. Ik ken trouwens iemand die echt haar Ned. paspoort is kwijtgeraakt (ze wist niets af van die brief ondertekenen, heeft het paspoort later wel weer teruggekregen). Maar zij was toen ongehuwd.
Alice
alice
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 07, 2005 9:42 am

alice wrote:
Hans & Malie wrote:Je kunt nu als Nederlander de Israelische nationaliteit aannemen zonder je staatsburgerschap te verliezen.....dit om binnen de gemengde gezinnen die eenheid te verkrijgen waaraan het dan nog ontbrak...maar dat was al bekend....toch?.......over het geval wat de staat ziet als Israelisch grondgebied of niet wil ik niet eens beginnen om het verder maar gezellig te houden hierImage

--Hans.

Dit hoor ik voor het eerst. Toen ik in Israel kwam, moest ik een brief ondertekenen, anders zou ik mijn ned. paspoort kwijtraken. En ik ben met een sabra getrouwd. Nou die brief heb ik natuurlijk meteen getekend ha, ha. Ik ken trouwens iemand die echt haar Ned. paspoort is kwijtgeraakt (ze wist niets af van die brief ondertekenen, heeft het paspoort later wel weer teruggekregen). Maar zij was toen ongehuwd.
Alice

Volgens mij is het zo dat een Nederlander hier die met een Israelier getrouwd is, nu (de laatste 2 jaar ongeveer) ook de Israelische burgerschap kan aannemen zonder de Nederlandse te verliezen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby DBI » Wed Sep 07, 2005 9:45 am

Last edited by DBI on Thu Feb 09, 2006 7:50 am, edited 1 time in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Sep 07, 2005 9:46 am

Ook ik moest bij aankomst " even " de Israelische nationaliteit aannemen bij aankomst op Ben Goerion...om er later weer afstand van te doen binnen het daarvoor gestelde termijn......ik denk dat het meer een zaak is voor de propaganda om,op het internationaal speelveld,te kunnen laten zien hoeveel Israeliers er in een maand bijkomen en dus derhalve de expansie te kunnen verdedigen?......maar de rest van diegenen die op Alyah komen hebben geen andere keuze daar zij meestal hun paspoort al hebben moeten inleveren bij vertrek.....

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby DBI » Wed Sep 07, 2005 9:48 am

Last edited by DBI on Thu Feb 09, 2006 7:49 am, edited 1 time in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Sep 07, 2005 10:00 am

DBI wrote:

...

Heb gereageerd op nieuwe thread.

DBI wrote:Om trouwens bij de les terug te komen, wat voor zin heeft het voor ons om ook de Israelische nationaliteit aan te nemen?

Tot niet zo lang geleden, was het voor somigge mensen heel belangrijk om juist de Israelische nationaliteit te accepteren. Gevoels redenen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby alice » Wed Sep 07, 2005 1:46 pm

Oh, en je mag Israel niet vertegenwoordigen bij de Olympische Spelen. Jammer daar gaat hun gouden medaille voor eh.... :roll: , ik ben geen sporter.
Alice
alice
Veteran
Veteran

Postby Jose » Wed Sep 07, 2005 8:21 pm

Hi Alice,

Ik heb zoontje van 5 maanden en ook wij zijn bezig met geboorte-akte etc. Toen ik in NL was (in Juli) had ik de geboorteakte mee zonder appostile. was niet genoeg dus eenmaal terug in Israel hier apposile geregeld. Wat je kunt/ moet doen is:
- geboorteakte in hebreeuws/engels vragen bij Misrad hapnim
- naar Min. Buitenlandse zaken gaan in Jerusalem voor appostile. Je kunt het ook opsturen en dan duurt het 2 weken.
- wat je ook moet doen is naar de gemeente Den Haag gaan met de geboorteakte en hem daar inschrijven (inschrijving buitenlandse akten). Zo hoef je niet steeds naar Israel te gaan voor een geboorteakte. Wanneer je zoon/dochter later een uittreksel nodig heeft zal hij hem steeds in Israel moeten halen. Is hij ingeschreven in Den haag dan kan het daar. Men accepteerd namelijk niet altijd een akte die ouder is dan 6 maanden. Je hebt ook nodig daar kopie bewijs van nederlandschap geborene (paspoort), orgineel afschrift huwelijksakte ouders, ondertekend verzoek om inschrijving akte, kopiepaspoort verzoeker (jij)

Gemeente Den Haag
afdeling Landelijke taken
Dienst burgerzaken
Spui 70, Den haag

Ik heb het opgestuurd naar mijn ouders en die hebben alles ingeleverd bij de gemeente.

Veel succes,
Jose :P
Jose
Active Member

geboorteakte/paspoort

Postby tim » Wed Sep 07, 2005 9:13 pm

Hallo mijn naam is Tim en ruim 3 jaar geleden is onze dochter geboren in het ziekenhuis hier te Ramle. Met het papier, wat ik van het ziekenhuis had gekregen, ben ik naar het Ned. consulaat te Tel Aviv gegaan en daar werd zij zonder problemen bijgeschreven op mijn NLpaspoort.
Zij kon ook haar eigen paspoort hebben maar dat kan alleen maar sneller kwijtraken( in mijn geval ben ik gehuwd met een israelische waar alles op onverklaarbare wijze verdwijnt. Behalve ik! )
Mijn vraag is; ik ben nu ruim 3 jaar gehuwd, kan ik een israelisch paspoort aanvragen zonder mijn nederlandse te verliezen?
tim
Veteran
Veteran

Postby gabi » Wed Sep 07, 2005 9:36 pm

Ik heb mijn Nederlandse paspoort wel opgegeven, terwijl iedereen dit mij natuurlijk serieus ontraad.
Ik heb 100% voor israel gekozen, en een Israelier getrouwd, en woon hier, en spreek dagelijks herbreeuws en alles.
Echt israelier worden kan natuurlijk nooit, dan moet je toch "Sabra" zijn.
Het was altijd een droom voor mij een Israelisch paspoort te krijgen en toen die droom uitkwam ben ik er ook helemaal voor gegaan.
En dan ben ik als niet-Joodse Nederlandse, zonder talenknobbel, die niet precies weet waar israel op de kaart ligt begonnen.
Gabriella
ra'anana riding club,
gezellige manege voor kwalitatieve rijles,

zomerdag kampen, verjaardag partijtjes en ponyritjes.

www.farm4fun.com
0525-987789
gabi
Veteran
Veteran

Re: geboorteakte/paspoort

Postby Matthew » Wed Sep 07, 2005 10:02 pm

tim wrote:Hallo mijn naam is Tim en ruim 3 jaar geleden is onze dochter geboren in het ziekenhuis hier te Ramle. Met het papier, wat ik van het ziekenhuis had gekregen, ben ik naar het Ned. consulaat te Tel Aviv gegaan en daar werd zij zonder problemen bijgeschreven op mijn NLpaspoort.
Zij kon ook haar eigen paspoort hebben maar dat kan alleen maar sneller kwijtraken( in mijn geval ben ik gehuwd met een israelische waar alles op onverklaarbare wijze verdwijnt. Behalve ik! )
Mijn vraag is; ik ben nu ruim 3 jaar gehuwd, kan ik een israelisch paspoort aanvragen zonder mijn nederlandse te verliezen?

Volgens mij moet je 5 jaar officieel in Israel wonen, dus met Toudat Zeout, voordat je in aanmerking komt voor een paspoort. tegenwoordig kun je met een Nederlands paspoort ook een 2e nationaliteit hebben, dus dat is geen probleem, je hoeft je Nederlandse niet op te geven.
Matthew
Team Member

Postby alice » Thu Sep 08, 2005 9:35 am

Weet je dat wel zeker Matthew? Als je als 'mix' geboren bent, kun je twee paspoorten erop na houden. Maar als rasechte kaaskop met twee Ned. ouders niet. Of het moet onlangs veranderd zijn. Ik kon in 1996 in israel meteen een Israelisch paspoort krijgen, als ik mijn Ned. opgaf uiteraard. Dat wilde ik niet.
Alice
alice
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Thu Sep 08, 2005 9:40 am

Hoi, ja als het goed is is dit onlangs veranderd. Dus als Hollander, niet-joods, kun je er een dubbele nationaliteit op na houden. De precieze inhoud van de wet ken ik niet, maar het komt hier op neer zoals Hans al eerder schreef:

Je kunt nu als Nederlander de Israelische nationaliteit aannemen zonder je staatsburgerschap te verliezen.....dit om binnen de gemengde gezinnen die eenheid te verkrijgen waaraan het dan nog ontbrak...

Ik ken zelf meerdere Hollanders hier met zowel een Israelisch als een Nederlands paspoort.
Matthew
Team Member

Postby alice » Thu Sep 08, 2005 9:44 am

Bedankt, altijd goed om te weten. Het paspoortenbakje raakt zo wel heel erg vol :lol:
alice
Veteran
Veteran

Next

Return to Overig