Dienst doen in 'de' gebieden

Plaats hier je overige ervaringen en vragen i.v.m. het Nederlanderschap in Israel.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby E.T. » Sun Jun 05, 2005 8:19 am

Route 4 wrote:
Ok dan is het strafhof misschien relevant. Maar laten we nog een aspect toevoegen. Die Nederlandse soldaat heeft een dubbele nationaliteit, ook een Israelische. Dan zijn we klaar toch? Israel levert geen burgers uit aan dit hof.

Israel zal ook geen soldaat uit leveren die hier trouw gedient heeft als hij alleen een Nederlands paspoort heeft, daar ben ik niet bang voor. Vraag is wat er met die soldaat gebeurd als hij op vakantie in Nederland land.

Dus eigenlijk wordt het dan als volgt trouw voor je dient in de I.D.F. en je Nederlanderschap is safe.

Of dien gewoon en pleeg geen misdaden. Het basis standpunt van de opener van deze thread is dat dat onmogelijk schijnt te zijn. Mijn basis standpunt is dat dat in 9 v.d. 10 gevallen zo is.

Goed gaat wel wat ver allemaal en erg hypothetisch. Zo komen we ook steeds verder weg van HansVs zijn vraag. Van hem zou ik toch graag eens wat nieuws willen vernemen. Of was het een eenmalig bezoek?

Met dat soort vragen blijf je meestal niet lang hangen...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Sun Jun 05, 2005 8:23 am

lang hangen? wat bedoel je? :?:
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Jun 05, 2005 8:30 am

Route 4 wrote:lang hangen? wat bedoel je? :?:

Lang hier blijven, lang blijven hangen, lang in de buurt blijven, relevant blijven. Als je 'kitbeg questions' vraagt in het leger, 1 keer kan je dat doen, 2 keer, that's about it. Daarna wordt je niet meer serieus genomen. Vraag aan een Isr. soldaat wat een "she'elat kitbeg" is, en je zal het begrijpen. Zo ook hier. Het is een she'elat kitbeg.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jun 08, 2005 10:18 am

Ben toch nog steeds benieuwd hoe het op de Ambassade is afgelopen.....

Heeft iemand wat vernomen?

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Route 4 » Wed Jun 08, 2005 12:58 pm

Nee nog niets Hans. Is wel zo aardig om als je eerst hier om advies vraagt ook de rest op de hoogte te houden. Zelfs als je niets vernomen hebt denk ik. Ook Op prive berichten reageerd HansVS niet. :?:
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 08, 2005 1:01 pm

Route 4 wrote:Nee nog niets Hans. Is wel zo aardig om als je eerst hier om advies vraagt ook de rest op de hoogte te houden. Zelfs als je niets vernomen hebt denk ik. Ook Op prive berichten reageerd HansVS niet. :?:

Het kan natuurlijk zijn dat hem chas vechalila iets vreselijks is overkomen, of dat zijn computer kapot is, hij de telefoon rekening niet betaald heeft, enzovoort, maar het lijkt me eerder een soort provocatie (ook de vraag zelf) gewoon om een discussie uit te lokken. Misschien in de trend zoals inderdaad ook gedeeltelijk onstaan is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Jun 08, 2005 1:04 pm

kunnen we dan van een klein beetje misbruik spreken? :?:
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jun 08, 2005 1:06 pm

Route 4 wrote:kunnen we dan van een klein beetje misbruik spreken? :?:

Niet met zekerheid voor zover ik weet, maar als het waar is uiteraard wel..:-).
Maar again, misschien werkt de computer van de arme jongen niet en kan hij s'nachts niet slapen uit interesse wat er verder hier geantwoord is...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Wed Jun 08, 2005 1:08 pm

E.T. wrote:Maar again, misschien werkt de computer van de arme jongen niet en kan hij s'nachts niet slapen uit interesse wat er verder hier geantwoord is...

Ach arme, zou bijna zelf de ambassade bellen. wil het nu eigenlijk wel weten ook.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Jun 09, 2005 11:32 am

Route 4 wrote:
E.T. wrote:Maar again, misschien werkt de computer van de arme jongen niet en kan hij s'nachts niet slapen uit interesse wat er verder hier geantwoord is...

Ach arme, zou bijna zelf de ambassade bellen. wil het nu eigenlijk wel weten ook.

Wat houd je tegen?..... :lol: :wink: .....laat je het dan ook wel even weten? :oops: :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Edale » Thu Jun 09, 2005 11:14 pm

Heeft er iemand misschien enig idee tot waneer een Israelier dienstplichtig is (leeftijd) ik begreep dat de wet hierop laatst is gewijzigd maar mijn hebreeuws is te slecht om uit te zoeken van hoe of wat.

Ik wil best het leger in maar stel dat ik voor het leger "te oud" ben dan heb ik zo een idee dat ik redelijk wat ga missen als ik die kans niet krijg.
Van belang is nog om te melden dat ik naast de Nederlandse in het bezit ben van de Israelische nationaliteit en ik ben 22.
Edale
Veteran
Veteran

Postby Route 4 » Thu Jun 09, 2005 11:29 pm

Is eigenlijk een nieuw onderwerp denk ik. Zelf heb ik een dergelijke vraag onlangs ook gesteld. Ik kon alle antwoorden hier vinden met dank aan de administrator. :)
http://www.wzo.org.il/en/resources/view ... subject=65

Hoop dat jij er ook iets aan hebt en wens je een goede diensttijd.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby HansVS 2 » Fri Jun 10, 2005 12:26 pm

Bedankt voor jullie speculaties, goede zorgen en belangstelling voor mijn welzijn. Ik had thuis geen computer en was constant onderweg. Anyway, ik heb een antwoord gekregen van het Min van BuZa in Nederland: ze bemoeien zich niet met binnenlandse aangelegenheden in een bevriend land. Mocht er iets buitensporigs gebeuren dan val je - dat was al duidelijk - onder de Israelische wet. In principe kan je in Nederland worden aangeklaagd, maar of zo'n aanklacht ontvankelijk zal worden verklaard is maar de vraag. Voor je Nederlanderschap zou zoiets geen gevolgen moeten hebben.
Het antwoord komt aardig overeen met wat hier al gezegd was. Bedankt, maar ik wilde het wel graag zelf van een 'makor moesmakh' vernemen.

PS: Mijn gebruikersnaam is veranderd in ...2 omdat ik mijn wachtwoord vergeten was.
HansVS 2
Newby

Postby Route 4 » Fri Jun 10, 2005 12:48 pm

Dankjewel voor je antwoord HansVS(2). Fijn dat je weer onder ons bent. Zo zijn we weer wat wijzer ook dat je met logica een heel eind in de goede richting komt. Als het ooit tot een proces zou komen zal het denk geseponeerd worden onder politieke druk.
Route 4
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Jun 10, 2005 12:48 pm

HansVS 2 wrote:Bedankt voor jullie speculaties, goede zorgen en belangstelling voor mijn welzijn. Ik had thuis geen computer en was constant onderweg....
PS: Mijn gebruikersnaam is veranderd in ...2 omdat ik mijn wachtwoord vergeten was.

Als we maar gezond zijn!!!:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed Oct 26, 2005 4:02 pm

HansVS wrote:Ik ben hier inderdaad persoonlijk bij betrokken, weliswaar niet toevallig, maar toch. Als ik een eenduidig antwoord krijg van de ambassade of van een andere "makor musmah" zal ik het hier laten weten.
Btw, ET, ik zei niet dat Israelische soldaten ueberhaupt geen straf krijgen, alleen dat het mij sterk lijkt dat ze voor het neerschieten van een Palestijn 20 jaar krijgen.
Ik sluit me niet bij "zo'n" leger aan, ik ben al bijna tien jaar een loyale reservesoldaat hier, ieder jaar ben ik braaf op komen draven. Mijn vraag kwam op omdat ik nu opeens - voor het eerst - een oproep heb gekregen om buiten de internationaal erkende landsgrenzen van Israel te dienen. Ik zou graag weten waar ik sta.
Overigens, ik geloof ook dat een aardig deel van de in de gebieden omgekomen Palestijnen schuldig was ( in ieder geval schuldig aan het Palestijns zijn, in veel gevallen ook schuldig aan misdaden tegen of het in gevaar brengen van joodse of andere Israeliers ). Dat alle andere Palestijnen die in de afgelopen 38 jaar gedood of gewond zijn door Israelische kogels, granaten etc. het slachtoffer zouden zijn van een ongeluk lijkt me echter sterk. Als dat wel zo is stelt het professionele karakter van ons leger niet veel voor, iets wat ik weiger te geloven. Kol HaKavod leTshal, zoals ze zeggen.

Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik regelmatig dienst heb gedaan in de bezette gebieden. Ik heb nooit na gekeken of dat mag volgens de nederlandse wet en ben blij met wat de ambassade zegt.

"Internationaal erkende landsgrenzen" is in deze nogal een beperkt begrip. Het zijn officieel wapenstilstandslijnen en de meeste van onze buren erkennen ze helemaal niet.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Previous

Return to Overig