Israir

Op zoek naar goedkope vluchten naar en vanuit Israel? Vraag anderen naar de beste deals beschikbaar.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Israir

Postby Aaltje » Fri Jun 15, 2007 3:38 pm

Mijn vriendin en ik hebben onze tickets via Israir geboekt. (www.israir.co.il) Dat was de goedkoopste die we konden vinden.

Echter, het is nu al vrijdag: we vliegen zondag en we hebben onze electronische tickets nog niet binnen. Zij is al vanaf eergisteren aan het bellen om iemand te pakken te krijgen en dat is telkens niet gelukt. Ze is van het kastje naar de muur gestuurd en nu is het sjabbes en is alles tot zondagochtend dicht. En zondagochtend om 10.15 vliegen we dus al!

We hebben wel per e-mail een bevestiging gekregen en het geld voor de tickets is ook al van haar creditcard afgeschreven. Dus we hebben wel bewijs dat er geboekt en betaald is, maar tot nu toe hebben ze ons nergens op die van-het-kastje-naar-de-muur plaatsen in de computer kunnen zien staan. Het nummer op de website van Israir klopte niet: uiteindelijk heeft mijn vriendin nu via Israir USA een nummer gekregen van Israël, en dat blijkt wel te kloppen, alleen nu werkt er dus inmiddels niemand meer, omdat ze op vrijdag maar tot 13.00 uur werken.

Omdat ik goede verhalen over Israir gehoord heb, lijkt het me ook weer sterk dat we opgelicht zijn, dus vandaar dat ik even post. Is het gebruikelijk dat dit zo gaat bij hen?
We zijn eigenlijk best wel een beetje in paniek, want we zijn nu bang dat we zonder die tickets dat vliegtuig niet in mogen zondagochtend. :cry:
Aaltje
Veteran
Veteran

Re: Israir

Postby E.T. » Fri Jun 15, 2007 4:02 pm

Aaltje wrote:We zijn eigenlijk best wel een beetje in paniek, want we zijn nu bang dat we zonder die tickets dat vliegtuig niet in mogen zondagochtend. :cry:

De gein van een electronisch ticket is dat hij ook in de computer op het vliegveld staat. Teoretisch hebben ze daar dat papiertje dus helemaal niet nodig, en als iemand zonder dat komt maar met paspoort enz., is er geen reden dat ze niet even in de computer kijken en hem ter plaatse helpen.
Dit natuurlijk aangenomen dat er geen essentieel probleem is behalve dat je het ticket niet ontvangen hebt (d.w.z. dat je details etc. wel in de computer staan behalve dat).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Fri Jun 15, 2007 4:16 pm

Ja, dat laatste weten we niet, want alles wat we gebeld hebben kon niet in de computer van Israir in Israël kijken. We hebben zelfs het kantoor in Amerika gebeld, maar die konden niets zien van vluchten van en naar Europa.
Dus het is nu maar afwachten dan of het hele gebeuren überhaupt wel goed door is gekomen in Israël. Ik mag het hopen...pfff.

Maar als we daar met de reserveringsmail staan en het bewijs dat het van haar creditcard is afgeschreven, dan moeten ze toch wel iets voor ons kunnen doen, ook al zien ze het niet zo gauw in de computer? Of mogen we dan gewoon ijskoud het vliegtuig niet in en 'jammer dan van je geld'?
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Jun 15, 2007 4:35 pm

Misschien heb je het al, maar ze hebben ook email: Isranet@Israir.co.il

Maar als we daar met de reserveringsmail staan en het bewijs dat het van haar creditcard is afgeschreven, dan moeten ze toch wel iets voor ons kunnen doen, ook al zien ze het niet zo gauw in de computer?

Denk het wel, maar zou wel adviseren voor zekerheid aan de vroege kant te zijn, voor geval de clerk achter de balie het zelf niet kan oplossen en hulp van de chef nodig heeft of zo.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby fatamorgana » Sat Jun 16, 2007 11:56 am

Ik kon mijn ticket gewoon ophalen bij BG airport. Np!

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Benj81 » Sun Jun 17, 2007 10:54 am

Aaltje wrote:Ja, dat laatste weten we niet, want alles wat we gebeld hebben kon niet in de computer van Israir in Israël kijken. We hebben zelfs het kantoor in Amerika gebeld, maar die konden niets zien van vluchten van en naar Europa.
Dus het is nu maar afwachten dan of het hele gebeuren überhaupt wel goed door is gekomen in Israël. Ik mag het hopen...pfff.

Maar als we daar met de reserveringsmail staan en het bewijs dat het van haar creditcard is afgeschreven, dan moeten ze toch wel iets voor ons kunnen doen, ook al zien ze het niet zo gauw in de computer? Of mogen we dan gewoon ijskoud het vliegtuig niet in en 'jammer dan van je geld'?

Hoi, ik zag het berichtje nu pas. Hopelijk is het gelukt??
Als je een e-ticket (ETKT) nummer hebt (lange cijferreeks, 13 cijfers waarvan 3 de 'carrier code' zijn, bijv. KLM 074, Air France 052, El-Al 114, American Airlines 001 - ik weet niet wat IsraAir als Carrier Code heeft) heb je een contract met de luchtvaartmaatschappij en is deze er verantwoordelijk voor dat ze je naar de plaats van bestemming brengen. Dit wil niet altijd zeggen dat dit ook op dezelfde tijd, of zelf op dezelfde dag gebeurt. Voor vertragingen is echter een vergoeding van toepassing, voor Europese luchtvaartmaatschappijen is er een verschil tussen vertragingen die het gevolg zijn van overboeking, en vertragingen met andere oorzaken. De passagier heeft in het eerste geval (jullie geval, lijkt mij) recht op financiele compensaties, en ook neemt de luchtvaartmaatschappij eventuele hotel- en maaltijdkosten op zich. Bij sommige boekingsklasses (meestal niet de goedkoopste) is zgn. Endorsement (ENDO) mogelijk, waarbij het betaalde tarief wordt doorbetaald aan een andere luchtvaartmaatschappij die ervoor kan zorgen dat de passagier op de plaats van bestemming terecht komt en er dus aan het contract wordt voldaan. Dan moeten ze jullie een MCO (miscellaneous charges order) geven, of gewoon een ticket indien Israir daartoe gemachtigd is.

Als jullie nooit een e-ticketnummer hebben ontvangen, dan kan het zijn dat Israair een fout heeft gemaakt, en het ticket niet heeft ge-issued. Dat kan een probleem zijn: Dan zijn ze 'gerechtigd' om te zeggen dat er geen contract bestaat, en kunnen ze volstaan met het terugbetalen van de betaalde kosten (en als ze heel erg grof zijn kunnen ze ook nog een duurder ticket aanbieden voor de volgende vlucht, waarop waarschijnlijk geen plaatsen meer in de goedkope boekingsklasse zijn). Maar dit zou wel hele slechte service zijn van Israair, en als ik jullie was zou ik in zo'n geval een grote klacht indienen - bij luchtvaartmaatschappijen moet je nooit opgeven, want uiteindelijk zijn ze vaak bereid tot hele redelijke compensaties (zoals een MCO of een voucher van EUR800 per passagier, als een vlucht was overgeboekt en de desbetreffende passagiers vier uur moesten wachten op de overstapplaats). Soms doen ze dit zelfs als er geen wettelijke verplichting toe bestaat: Ze hebben toch een zeker imago op te houden.. Als je belt, klaag dan over de slechte service en vraag altijd!! naar een supervisor of manager. Vertel ook dat je onkosten hebt moeten maken vanwege de vertraging. Bewaar van alle dingen (toiletartikelen enz) die je (toevallig?) koopt, de bonnetjes.
Benj81
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Tue Jun 19, 2007 12:01 am

Hoi hoi,

Gelukkig is het allemaal goed gekomen, want we zijn gisteren heelhuids gearriveerd in Tel Aviv, en ik moet zeggen: het is hier echt fantastisch!
Aaltje
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Tue Jun 19, 2007 2:54 pm

Welkom!!! Hoop dat je naast bussines ook wat plezier zult hebben en je het land wat kunt verkennen!!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby elia » Mon Jul 23, 2007 11:25 pm

Ben wel benieuwd, hoe heb je het opgelost? (voor het geval ik hetzelfde probleem krijg :P)
elia
Veteran
Veteran

Postby Aaltje » Tue Jul 24, 2007 12:36 am

Het bleek gelukkig allemaal op het vliegveld geregeld te kunnen worden toen we de uitgeprinte bevestigingsmail mee hadden genomen. Ze vonden het in de computer terug en toen was het gewoon in orde.
Misschien dat het met die e-tickets een beetje mis was gegaan omdat het allemaal nogal kort dag was of zo.
Volgende keer boek ik gewoon wat ruimer van tevoren. :wink:
Aaltje
Veteran
Veteran

Return to Goedkope Tickets