Onderwijssysteem in Isreal

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Onderwijssysteem in Isreal

Postby Paul » Sat May 06, 2006 4:16 pm

Hallo,

Ik zit nu in Nederland op 4 HAVO. Ik heb pas een practische opdracht opgekregen over de mulli culturele samenleving in nederland en daar moesten we kijken naar het onderwijs in het land waar de bevokingsgroep vandaan kwam. We hebben als bevolkingsgroep de Joden gedaan. Ik heb een vraagje hoe zit het onderwijssysteem eruit in Israel?

Alvast bedankt!
Paul
Newby

Re: Onderwijssysteem in Isreal

Postby Hans & Malie » Sat May 06, 2006 4:57 pm

Paul wrote:Hallo,

Ik zit nu in Nederland op 4 HAVO. Ik heb pas een practische opdracht opgekregen over de mulli culturele samenleving in nederland en daar moesten we kijken naar het onderwijs in het land waar de bevokingsgroep vandaan kwam. We hebben als bevolkingsgroep de Joden gedaan. Ik heb een vraagje hoe zit het onderwijssysteem eruit in Israel?

Alvast bedankt!

Paul,

Ik denk dat je je vraag beter even wat verder specificeren moet dan het regeltje wat je hier weg zet....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Paul » Sat May 06, 2006 9:15 pm

Ik zal het speciliseren:

Vanaf welke leeftijd heb je leerplicht? En wanneer ben je van de leerplicht af?

Tot welke leefdtijd zit je op de lagere school?

Welke niveaus zijn er op de middelbare school? Bijv. VMBO, HAVO, VWO.Of volgt iedereen hetzelfde progamma?

En met welke leefdtijd ben je van de middelbare school af?

Ik hoop jullie beter te hebben geinformeerd. :wink:
Paul
Newby

Postby martin » Sat May 06, 2006 10:20 pm

hoi, kleine aanvulling op je verhaal. in de multi-culturele samenleving van nederland wonen joden, dit kunnen israelis zijn maar vele zijn joden die nederlandse (of europese) roots hebben die terug gaan tot ver voor de oprichting van israel. jouw vragen gaan dus over israelis in nederland en niet over joden in NL. naar mijn mening een belangrijk verschil.
martin
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun May 07, 2006 6:51 pm

Paul,

Hier heb je een site met een uitleg over het onderwijs in Israel.

Hier heb je globaal: de kleuterschool > 6jaar basis onderwijs > 3jaar brugklas > en daarna nog 3 jaar voortgezet onderwijs > en daarna eventueel de universiteit....maar tegen die tijd zitten de meeste jongeren wel in dienst.
Buiten dit heb je natuurlijk de scholen gericht op het leren van een vak zoals kok of timmerman e.d die na de 3 jaar brugklas plaats vinden.

Buiten dat heb je natuurlijk het onderwijs speciaal en enkel gericht op de kinderen/jongeren uit het milieu van het geloof....dat is een apparte wereld.

Voor zover ik weet is er verder geen onderscheid in het voortgezet onderwijs zoals je die tegenkomt in Holland.
Kijk maar even over de uitleg van het onderwijs.......die kwam ik trouwens tegen door even te googlen op " onderwijs in Israel "

Dit is wat ik je melden kan....welllicht zal er nog wat op veranderd gaan worden door de een of de ander met meer of betere info.

http://www.likud.nl/bel0210.html

Dat je er wat aan hebt.....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel