E.T. wrote:Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.
Je hebt verschillende soorten beveiligers. Ruw te verdelen in 2 groepen en 2 soorten:
a. Persoonbeveiligers-mensen die andere mensen persoonlijk bewaken.
b. Locatie beveiligers- mensen die een locatie bewaken.
Beide zijn te vinden in:
1. Staat (incl. officieele instanties) employees.
2. Prive employees.
Nummer B, Object beveiliger zoals wij dat noemen, ben ik al. Ik kan zo werkzaam zijn bij een bedrijf. Een Israëlische training op dit vlak heeft weinig meerwaarde. Dus zoek ik een opleiding in A Persoonsbeveiliging.
Voor de staat kan ik dus niet werken. Dus wordt het sowieso voor een particulier beveiligings bedrijf. Áls ik zou werken dus. Prioriteit is het behalen van een opleiding. Als dat via een bedrijf kan, zou dat het fijnste zijn. (staat ook leuk op mijn CV). Maar dan moeten ze wel iemand aannemen die geen hebreeuws kent. En dat is wel lastig denk ik.
In principe- In elk geval dat iemand als bewaker voor de staat werkt, ongeacht of dat prive of instituut bewaking is, moet je in het leger hebben gezeten. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld het bewaken van een schooltrip. Daarvoor hoef je niet in het leger te hebben gezeten (kan je zelfs doen als je voor dienstplicht bent wat je leeftijd betreft), maar natuurlijk wel bevoegd zijn om een lang wapen te dragen, iets wat je via de gemeente politie kan bereiken.
Hoe gaat Israël om met een buitenlandse Joodse beveiliger die zijn Aliyah maakt?
In dat geval zal hij wel werkzaam willen zijn als beveiliger. Maar hij gaat dus niet in het IDF.
Overigens kan ik geen Aliyah maken. Ik ben niet Joods. Maar ik denk dat het verhaal dan hetzelfde zou zijn.
In geval dat het om prive instanties gaat, zoals bejaardentehuizen, cafeetjes, en dergelijke, is er geen enkele plicht om in het leger te hebben gediend of staatsburger te zijn. Je moet slechts bevoegd zijn om een wapen te dragen (in deze gevallen meestal een kort wapen), en dat kan je via het prive bedrijf doen waar bij je werkt.
Objectbeveiliger ben ik dus al

Het gaat mij specifiek om de opleiding persoonbeveiliger. Als een bedrijf die opleiding zou willen betalen, mogen ze mij nog wel bij een bushalte neerzetten in Tel-Aviv.
De plicht om combat dienst gedaan te hebben in het Israelische leger, of staatsburger te zijn, geldt dus alleen voor het werken bij staats instanties, en officieele instanties zoals ELAL.
Dus als ik staatsburger zou zijn, zonder in dienst te zijn geweest bij het IDF, kan ik bij ELAL werken?
Bij prive instanties kan je het weer in 2 verdelen:
1. Bewakers die bij een bewakingsbedrijf horen, die diensten verleend aan de locatie in kwestie zoals b.v. bejaardentehuis, cafe, etc.
2. Bewakers die in directe dienst zijn van de locatie in kwestie.
Dit is vrijwel hetzelfde als in Nederland.
In het eerste geval, kan je over het algemeen een vergunning voor een wapen krijgen (natuurlijk na oefening en met toestemming van de staat*).
In het tweede geval zal dat moeilijker zijn, gezien het bedrijf makkelijker iemand in dienst kan nemen die de vergunning al heeft, en dat zijn er velen.
Hoe zit dat met die vergunningen dan in Israël?
Ik kan me voorstellen dat ze buitenlanders geen vergunning gaan geven. En terecht.
Zowiezo, ook in het prive sector, is het dienen in het leger natuurlijk een goede aanbeveling in Israel, ook al is het geen must.
Dat snap ik. Het Israëlische leger is een van de best getrainde in de Wereld. Maar absoluut geen optie voor mij.
Om mijn verhaal wat duidelijk te maken wat ik precies wil:
Ik wil een opleiding, eventueel gesponsort.
En in Nederland werkzaam zijn.
Wanneer het gesponsort is, ben ik uiteraard bereid om voor enkele jaren in Israel te zitten en hebreeuws te leren etc. Spreekt voor zich dat een bedrijf nog geld aan mij wil verdienen. En het staat leuk op mijn CV natuurlijk.