Persoons Beveiliging

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Persoons Beveiliging

Postby Patrick » Wed May 16, 2007 5:03 pm

Hallo,

Ik ben Patrick, 22 jaar. Ik woon in Eindhoven, Nederland.
Ik weet weinig van israël dus kom ik op dit forum voor een hoop vragen.

Ik zit nu in de Nederlandse luchtmacht in de beveiliging. Als ik uit dienst kom wil ik mijn beveiliginsdiplomas uitbreiden tot persoonsbeveiliger.
In Nederland zit dat simpel in elkaar, je leert wat regeltjes, en je bent persoonsbeveiliger. Hoewel je er dan eigenlijk praktisch geen donder van kent.
In Israël is het echter wel anders. De beveiliging van Israël wordt wereldwijd gekenmerkt als het beste. Beveiligers die daar dus een opleiding hebben genoten zijn dan ook wereldwijd zeer populair.
Nu vraag ik mij af, welke opleidingsinstituten zijn dit. En nog belangrijker, ze moeten hun opleidingen in het Engels kunnen aanbieden. (om ook nog hebreeuws te leren is een tikje overdreven).

Deze opleidingen zijn erg duur. In Nederland heb je vaak stage bedrijven die deze opleidingen betalen voor je. Is dit ook het geval in Israël? En ook dan moeten ze natuurlijk de mogelijkheid bieden om mij in het Engels werkzaam te laten zijn. Als deze bestaan, hoe kan ik daar terecht komen?

En als ik daar als buitenlander een opleiding volg, heb ik dan enkel een visum nodig? Of heb ik dan nog meer nodig?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr,
Patrick
Patrick
Newby

Postby Edale » Wed May 16, 2007 11:43 pm

Hey Patrick,
Het zit hier in Israel iets anders in elkaar heb ik uitgevonden qua beveilgingsopleidingen.

In Israel is iedere Israeli dienstplichtig en de meeste gaan hier voor de volle 3 jaar (of meer) in dienst. Je kan 2 kanten op afhankelijk van je medisch profiel of je bent geschikt voor een combat eenheid of je bent dat niet en dan krijg je een klus op kantoor of je wordt te werk gesteld als chauffeur of in de keuken.

Nu terugkomend op je beveiligingswerk. Als je hier in de beveiligng wilt werken moet je het leger (in Israel!!) gedaan hebben met een combat profiel. Persoonsbeveiliging van bijvoorbeeld ministers word hier geregeld door de shin beet (de binnenlandse veiligheidsdienst). Ik denk dat er ook wel particuliere bedrijven zijn die dit aanbieden maar dat durf ik je niet te zeggen.

Er is een opleidingsinstituut in Herzliyah (ben even de naam ontschoten, sorry) welke opleidingen aanbied voor security maar daarvoor moet je wel werken voor een beveiligingsbedrijf.

Ik heb zelf 2 jaar voor de ELAL gewerkt als securtiy agent in Nederland, stuur me maar een pm als je meer info wilt.
Edale
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu May 17, 2007 5:39 am

Komt bij dat,in tegenstelling met Nederland,beveiligers hier gewapend zijn...en dat de eerste eis daarvoor is dat je minstens Israelisch staats burger bent...er zijn hier dan ook maar erg weinig mensen die in de beveiliging werken die niet gewapend [moeten] zijn.

Zelfs waar ik mijn uurtjes soms verblijf...een Nederlands verzorgings tehuis..staat een gewapende man voor de deur....zo ook bij de supermarkt 500 meter verder...alsmede de school naast ons..a fact of life here :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu May 17, 2007 6:26 am

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.

Je hebt verschillende soorten beveiligers. Ruw te verdelen in 2 groepen en 2 soorten:

a. Persoonbeveiligers-mensen die andere mensen persoonlijk bewaken.
b. Locatie beveiligers- mensen die een locatie bewaken.

Beide zijn te vinden in:
1. Staat (incl. officieele instanties) employees.
2. Prive employees.

In principe- In elk geval dat iemand als bewaker voor de staat werkt, ongeacht of dat prive of instituut bewaking is, moet je in het leger hebben gezeten. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld het bewaken van een schooltrip. Daarvoor hoef je niet in het leger te hebben gezeten (kan je zelfs doen als je voor dienstplicht bent wat je leeftijd betreft), maar natuurlijk wel bevoegd zijn om een lang wapen te dragen, iets wat je via de gemeente politie kan bereiken.

In geval dat het om prive instanties gaat, zoals bejaardentehuizen, cafeetjes, en dergelijke, is er geen enkele plicht om in het leger te hebben gediend of staatsburger te zijn. Je moet slechts bevoegd zijn om een wapen te dragen (in deze gevallen meestal een kort wapen), en dat kan je via het prive bedrijf doen waar bij je werkt.

De plicht om combat dienst gedaan te hebben in het Israelische leger, of staatsburger te zijn, geldt dus alleen voor het werken bij staats instanties, en officieele instanties zoals ELAL.

Bij prive instanties kan je het weer in 2 verdelen:
1. Bewakers die bij een bewakingsbedrijf horen, die diensten verleend aan de locatie in kwestie zoals b.v. bejaardentehuis, cafe, etc.
2. Bewakers die in directe dienst zijn van de locatie in kwestie.

In het eerste geval, kan je over het algemeen een vergunning voor een wapen krijgen (natuurlijk na oefening en met toestemming van de staat*).
In het tweede geval zal dat moeilijker zijn, gezien het bedrijf makkelijker iemand in dienst kan nemen die de vergunning al heeft, en dat zijn er velen.

* Maar zonder speciale eisen zoals legerdienst of burgerschap.

Zowiezo, ook in het prive sector, is het dienen in het leger natuurlijk een goede aanbeveling in Israel, ook al is het geen must.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Patrick » Thu May 17, 2007 12:14 pm

Wow, dat zijn antwoorden!

Edale wrote:Nu terugkomend op je beveiligingswerk. Als je hier in de beveiligng wilt werken moet je het leger (in Israel!!) gedaan hebben met een combat profiel.

Ik heb in feite een 'combat profiel'. Een gevechtsfunctie. Dit is echter wel in Nedereland. Ontdanks dat Israël een bondgenoot is van Nederland, is het mij verboden om in dit leger te dienen. (ik mag in geen enkel ander leger dienen zo gezegt).

Persoonsbeveiliging van bijvoorbeeld ministers word hier geregeld door de shin beet (de binnenlandse veiligheidsdienst). Ik denk dat er ook wel particuliere bedrijven zijn die dit aanbieden maar dat durf ik je niet te zeggen.

Ik zoek meer de commerciële markt op. Zoals gezegt, is het voor mij niet al te handig om te gaan werken voor de Israëlische staat. Ik zei al dat de IDF soweiso niet mag. Waarschijnlijk valt een inlichtingen en veiligheids dienst daar ook onder. Dus de Mossad, Shit Bet, en alle andere James Bond bedrijven kan ik uit m'n hoofd zetten.

Er is een opleidingsinstituut in Herzliyah (ben even de naam ontschoten, sorry) welke opleidingen aanbied voor security maar daarvoor moet je wel werken voor een beveiligingsbedrijf.

Als je voor mij de naam zou kunnen opzoeken zou ik je heel dankbaar zijn.

Ik heb zelf 2 jaar voor de ELAL gewerkt als securtiy agent in Nederland, stuur me maar een pm als je meer info wilt.

Ik ga je zo meteen een PM sturen :)

Hans & Malie wrote:Komt bij dat,in tegenstelling met Nederland,beveiligers hier gewapend zijn...en dat de eerste eis daarvoor is dat je minstens Israelisch staats burger bent...er zijn hier dan ook maar erg weinig mensen die in de beveiliging werken die niet gewapend [moeten] zijn.

Ik heb er geen probleem mee om Israëlisch staatburger te worden, als ik hiermee mijn doel kan berijken. Maar het is niet verplicht om staatburger te zijn om wapentraining te krijgen. En de training, daar gaat het uiteindelijk om.

E.T. quote ik even in een ander bericht, anders wordt deze te lang :)
Patrick
Newby

Postby E.T. » Thu May 17, 2007 12:20 pm

Patrick wrote:.... Ontdanks dat Israël een bondgenoot is van Nederland, is het mij verboden om in dit leger te dienen. (ik mag in geen enkel ander leger dienen zo gezegt).
....
Ik heb er geen probleem mee om Israëlisch staatburger te worden, als ik hiermee mijn doel kan berijken.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij was het in Nederland zo dat je geen ander leger in mag, tenzij je daartoe gedwongen wordt in de staat waar je woont. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je dus Israelisch burgerschap op je neemt en nog onder de 'juiste' leeftijd valt, wordt je gedwongen het leger in te gaan.

Maar again, zo is het mij jaren geleden verteld, geen idee of deze Nederlandse regel nog klopt vandaag de dag.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Patrick » Thu May 17, 2007 12:47 pm

E.T. wrote:Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.

Je hebt verschillende soorten beveiligers. Ruw te verdelen in 2 groepen en 2 soorten:

a. Persoonbeveiligers-mensen die andere mensen persoonlijk bewaken.
b. Locatie beveiligers- mensen die een locatie bewaken.

Beide zijn te vinden in:
1. Staat (incl. officieele instanties) employees.
2. Prive employees.

Nummer B, Object beveiliger zoals wij dat noemen, ben ik al. Ik kan zo werkzaam zijn bij een bedrijf. Een Israëlische training op dit vlak heeft weinig meerwaarde. Dus zoek ik een opleiding in A Persoonsbeveiliging.

Voor de staat kan ik dus niet werken. Dus wordt het sowieso voor een particulier beveiligings bedrijf. Áls ik zou werken dus. Prioriteit is het behalen van een opleiding. Als dat via een bedrijf kan, zou dat het fijnste zijn. (staat ook leuk op mijn CV). Maar dan moeten ze wel iemand aannemen die geen hebreeuws kent. En dat is wel lastig denk ik.

In principe- In elk geval dat iemand als bewaker voor de staat werkt, ongeacht of dat prive of instituut bewaking is, moet je in het leger hebben gezeten. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld het bewaken van een schooltrip. Daarvoor hoef je niet in het leger te hebben gezeten (kan je zelfs doen als je voor dienstplicht bent wat je leeftijd betreft), maar natuurlijk wel bevoegd zijn om een lang wapen te dragen, iets wat je via de gemeente politie kan bereiken.

Hoe gaat Israël om met een buitenlandse Joodse beveiliger die zijn Aliyah maakt?
In dat geval zal hij wel werkzaam willen zijn als beveiliger. Maar hij gaat dus niet in het IDF.
Overigens kan ik geen Aliyah maken. Ik ben niet Joods. Maar ik denk dat het verhaal dan hetzelfde zou zijn.

In geval dat het om prive instanties gaat, zoals bejaardentehuizen, cafeetjes, en dergelijke, is er geen enkele plicht om in het leger te hebben gediend of staatsburger te zijn. Je moet slechts bevoegd zijn om een wapen te dragen (in deze gevallen meestal een kort wapen), en dat kan je via het prive bedrijf doen waar bij je werkt.

Objectbeveiliger ben ik dus al :)
Het gaat mij specifiek om de opleiding persoonbeveiliger. Als een bedrijf die opleiding zou willen betalen, mogen ze mij nog wel bij een bushalte neerzetten in Tel-Aviv.

De plicht om combat dienst gedaan te hebben in het Israelische leger, of staatsburger te zijn, geldt dus alleen voor het werken bij staats instanties, en officieele instanties zoals ELAL.

Dus als ik staatsburger zou zijn, zonder in dienst te zijn geweest bij het IDF, kan ik bij ELAL werken?

Bij prive instanties kan je het weer in 2 verdelen:
1. Bewakers die bij een bewakingsbedrijf horen, die diensten verleend aan de locatie in kwestie zoals b.v. bejaardentehuis, cafe, etc.
2. Bewakers die in directe dienst zijn van de locatie in kwestie.

Dit is vrijwel hetzelfde als in Nederland.

In het eerste geval, kan je over het algemeen een vergunning voor een wapen krijgen (natuurlijk na oefening en met toestemming van de staat*).
In het tweede geval zal dat moeilijker zijn, gezien het bedrijf makkelijker iemand in dienst kan nemen die de vergunning al heeft, en dat zijn er velen.

Hoe zit dat met die vergunningen dan in Israël?
Ik kan me voorstellen dat ze buitenlanders geen vergunning gaan geven. En terecht.

Zowiezo, ook in het prive sector, is het dienen in het leger natuurlijk een goede aanbeveling in Israel, ook al is het geen must.

Dat snap ik. Het Israëlische leger is een van de best getrainde in de Wereld. Maar absoluut geen optie voor mij.

Om mijn verhaal wat duidelijk te maken wat ik precies wil:
Ik wil een opleiding, eventueel gesponsort.
En in Nederland werkzaam zijn.

Wanneer het gesponsort is, ben ik uiteraard bereid om voor enkele jaren in Israel te zitten en hebreeuws te leren etc. Spreekt voor zich dat een bedrijf nog geld aan mij wil verdienen. En het staat leuk op mijn CV natuurlijk.
Patrick
Newby

Postby Patrick » Thu May 17, 2007 12:50 pm

E.T. wrote:Ik kan me vergissen, maar volgens mij was het in Nederland zo dat je geen ander leger in mag, tenzij je daartoe gedwongen wordt in de staat waar je woont. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je dus Israelisch burgerschap op je neemt en nog onder de 'juiste' leeftijd valt, wordt je gedwongen het leger in te gaan.

Maar again, zo is het mij jaren geleden verteld, geen idee of deze Nederlandse regel nog klopt vandaag de dag.

Het zou best kunnen. Maar ik denk dat onder dwang iets anders wordt verstaan. Ik ben in iedergeval 22, en wanneer ik ben de opleiding zou beginnen, ben ik 24. Ik weet niet welke eisen gestelt worden aan het IDF?

Gr,
Patrick
Patrick
Newby

Postby E.T. » Thu May 17, 2007 1:12 pm

Patrick wrote:Het zou best kunnen. Maar ik denk dat onder dwang iets anders wordt verstaan. Ik ben in iedergeval 22, en wanneer ik ben de opleiding zou beginnen, ben ik 24. Ik weet niet welke eisen gestelt worden aan het IDF?]

Dwang zijn mijn woorden. Bedoeling is verplicht door de staat waar je woont.
Een ole chadash die hier voor zijn 27ste komt moet in het leger, alhoewel voor een kortere periode dan gewoon (ca. 4 maanden over het algemeen).

Hoe gaat Israël om met een buitenlandse Joodse beveiliger die zijn Aliyah maakt?

Neem aan precies zoals ze omgaat met elk andere buitenlander met een vak die aliya maakt. Dus als zijn opleiding aan de locale eisen voldoet joffie, en zoniet veel succes met opnieuw beginnen.

Dus als ik staatsburger zou zijn, zonder in dienst te zijn geweest bij het IDF, kan ik bij ELAL werken?

Nee, bedoelde dat beide nodig zijn in zo'n geval. Maar hier over kan de persoon die bij ELAL gewerkt heeft je meer vertellen.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel