HBO ??

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

HBO ??

Postby Modigliani » Tue May 13, 2008 11:32 pm

Dag allemaal,

In Nederland is het zo dat als je een havo diploma hebt, je toegang kan krijgen tot een hbo-instelling waarmee je een bachlor degree kan halen.

Weet iemand tot welke onderwijsinstellingen een Nederlands havo diploma toegang geeft in Israël?

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 14, 2008 6:19 am

Het niveau van het Israelische onderwijs is zo "hoog" dat Havo volgens mij al gelijk staat met de universiteit.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Modigliani » Wed May 14, 2008 12:50 pm

dat meen je niet?

Is het met een havo diploma mogelijk naar een Israëlische universiteit te gaan?
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby nienke » Wed May 14, 2008 3:40 pm

nee, volgens mij is het niet mogelijk om met een HAVO diploma naar de universiteit te gaan. (Je moet niet alles geloven wat hier gezegd wordt.. :wink: ) Ik denk dat je iets van testen moet doen, of de 'mechina'.
Kijk anders even op de universiteitssites. In Haifa bieden ze een engelstalige bachelor aan en daar zullen de toelatingseisen wel bij staan lijkt me.
succes
nienke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed May 14, 2008 3:43 pm

Je kunt heel goed aannemen wat hier vermeld wordt...je moet enkel Jim Hasenaar kennen om zijn posting in deze,en andere zaken betreffende Israel,op z'n waarde te kunnen inschatten....

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby nienke » Wed May 14, 2008 4:00 pm

precies, dat bedoel ik 8)
nienke
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 14, 2008 5:17 pm

Hans & Malie wrote:Je kunt heel goed aannemen wat hier vermeld wordt...je moet enkel Jim Hasenaar kennen om zijn posting in deze,en andere zaken betreffende Israel,op z'n waarde te kunnen inschatten....

~ Hans ~

Goed, het was uiteraard een geintje met een vreselijk grote ondertoon naar de bijzonder lage kwaliteit van het onderwijs in Israel.
Ik dacht dat dit geintje wel duidelijk was, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Terzijde: Volgens studies (vraag me niet welke en waar, maar dit stond enkele jaren geleden in het NRC-Handelsblad.) blijkt Israel betreffende de hoogte van het onderwijs op plaats 128 te staan in de wereld. Dat is gelijkwaardig met het nivo van derde wereld landen.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Hans & Malie » Wed May 14, 2008 5:44 pm

Aan de andere kant weer "bovenaan" met de besten in de wetenschap [boven Nederland] en de IT...moeilijk te rijmen..hhmmmm :wink:

En wij kennen jou " geintjes " wel Jim..nieuwe leden zijn nog wat goed gelovig daar waar het jou postings aan gaat...gaat overigens wel snel over ook... :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby nienke » Wed May 14, 2008 5:55 pm

Inderdaad verbaas ik me ook over deze lage positionering van het onderwijs (want dat het relatief laag schijnt te zijn heb ik ook begrepen) t o v de volgens mij wereldwijde erkenning van de hoge kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek op veel gebieden. ok, nu moet ik het ook wel een beetje opnemen voor het onderzoek in Israel omdat ik het zelf hier ook doe maar voor mij en voor anderen dat ik ook weet was het doen van onderzoek in Israel een heel logische keuze voor het betreffende werkveld.
Nog zoiets: het schijnt dat er onderzoek is gepubliceerd, volgens mij in Elsevier, waarin de kwaliteit van de gezondheidszorg in Israel erg laag schijnt te zijn en gelijk aan derde wereld landen (gemeten service verlening en hygiene e.d.) zodat mijn familie in paniek opbelde dat ik nooit hier naar het ziekenhuis moest gaan, wat tegenover kwalitatief vooruitstrevende techniek e.d. van de artsen en apparatuur staat. Maar goed, misschien is dit een van de vele dingen wat ik niet goed kan plaatsen en al de onderzoek leg ik maar naast me neer denk. tov, on topic maar weer..
nienke
Veteran
Veteran

Postby Modigliani » Wed May 14, 2008 6:30 pm

hasenaar wrote:
Goed, het was uiteraard een geintje met een vreselijk grote ondertoon naar de bijzonder lage kwaliteit van het onderwijs in Israel.
Ik dacht dat dit geintje wel duidelijk was, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Jim Hasenaar

Ik snapte dat het Jiddisch overdrijven was, maar dacht inderdaad dat er een kern van waarheid in zat.

Ik ga op zoek naar de toelatingseisen.

Bedankt!
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby nienke » Wed May 14, 2008 6:39 pm

Het beste kun je een emailtje sturen. Ik weet uit ervaring dat ze in Haifa heel consequent zijn in de email en je goed helpen bij de 'overseas department'.
Daarnaast heb je altijd nog de optie van diploma waardering.
Succes nogmaals.
nienke
Veteran
Veteran

Postby Modigliani » Wed May 14, 2008 6:42 pm

Ik zat net op de site van Haifa. Toen klikte ik op toelatingseisen en was dat hele gedeelte in het ivriet. (spreek het wel maar lezen en schrijven niet).

Nienke bedankt voor je tip. Ik ga ze mailen!
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 14, 2008 8:54 pm

nienke wrote:Inderdaad verbaas ik me ook over deze lage positionering van het onderwijs (want dat het relatief laag schijnt te zijn heb ik ook begrepen) t o v de volgens mij wereldwijde erkenning van de hoge kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek op veel gebieden.

Daar, vooral op het vet gedrukte, wil ik nog even op inhaken. Niet alleen in de wetenschap, maar ook in de muziek, scoren de Joden hoog. Mij ook, net als vele van jullie, altijd afgevraagd hoe dat mogelijk is met deze lage positionering van het onderwijs in de wereld. Mijzelf afgevraagd, tot iemand mij een antwoord op deze vraag gaf.

Twee groepen haalde ik door elkaar. Te weten -1- Joden in het algemeen en -2- Joden geboren en getogen in Israel. Behalve in de high tech scoort groep twee laag in de wereld. De naam en faam komt van groep 1. De Joden die vrijwel allen in het buitenland hun opleidingen genoten hebben. Die kunnen inmiddels wel in Israel wonen, maar hun opleiding was elders.

Spreek me tegen indien ik het niet juist zie.

Jim Hasenaar
Guest

Postby Suzanne » Wed May 14, 2008 9:03 pm

Even on-topic dan maar; om toegang te krijgen tot de universiteit moet je een psychometrische test doen die je intelligentie bepaalt, aan de hand daarvan krijg je toegang tot bepaalde studies.

Ere zijn richtingen waar je maar weinig punten voor nodig hebt, maar voor de wat zwaardere studies moet je hoog scoren.

De meeste mensen doen minimaal een flinke cursus voor de psychometrische test.......je schijnt het nodig te hebben.

Zelf heb ik mijn BA in Nederland gedaan en daarmee kon ik zonder tests doorstromen naar een MA. maar dat terzijde.
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby nienke » Wed May 14, 2008 9:25 pm

Zit wel wat in. Maar ik denk dat het meer geld voor de oudere generatie. Op dit moment zijn er ook best veel jonge onderzoekers en jonge musici in Israel. T lijkt me dat zij veelal in Israel geboren en getogen zijn.

On-topic : tis inderdaad de psychometric test waar je de mechina/voorbereidingscursus voor moet doen, maar hoop voor je dat iets anders kan regelen want dat schijnt niet makkelijk te zijn.
Last edited by nienke on Wed May 14, 2008 9:34 pm, edited 1 time in total.
nienke
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 14, 2008 9:26 pm

Suzanne wrote:...daarmee kon ik zonder tests doorstromen naar een MA. maar dat terzijde.

Even terzijde, heb je voor de Muziek Akademie meer dan lagere school nodig?

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Wed May 14, 2008 9:32 pm

hasenaar wrote:
nienke wrote:Inderdaad verbaas ik me ook over deze lage positionering van het onderwijs (want dat het relatief laag schijnt te zijn heb ik ook begrepen) t o v de volgens mij wereldwijde erkenning van de hoge kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek op veel gebieden.

Daar, vooral op het vet gedrukte, wil ik nog even op inhaken. Niet alleen in de wetenschap, maar ook in de muziek, scoren de Joden hoog. Mij ook, net als vele van jullie, altijd afgevraagd hoe dat mogelijk is met deze lage positionering van het onderwijs in de wereld. Mijzelf afgevraagd, tot iemand mij een antwoord op deze vraag gaf.

Twee groepen haalde ik door elkaar. Te weten -1- Joden in het algemeen en -2- Joden geboren en getogen in Israel. Behalve in de high tech scoort groep twee laag in de wereld. De naam en faam komt van groep 1. De Joden die vrijwel allen in het buitenland hun opleidingen genoten hebben. Die kunnen inmiddels wel in Israel wonen, maar hun opleiding was elders.

Spreek me tegen indien ik het niet juist zie.

Jim Hasenaar

Volgens mij gaan de cijfers over het gewone onderwijs van kinderen. Is heel wat anders dan de Israelische academi.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Wed May 14, 2008 9:35 pm

Ja Jim, voor de Masters opleiding van de Muziek Academie heb je eerst je Bachelors Diploma nodig. Voor je bachelor moet je wel eerst HAVO/VWO afgemaakt hebben.

Wie denkt dat je als professioneel musicus alleen lagere school nodig hebt, is duidelijk nog nooit naar een klassiek concert geweest. Als je lief bent nodig ik je een keertje uit als ik weer eens ergens moet optreden of een lezing moet geven.

Suzanne
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Guest » Wed May 14, 2008 9:56 pm

Suzanne wrote:Ja Jim, voor de Masters opleiding van de Muziek Academie heb je eerst je Bachelors Diploma nodig. Voor je bachelor moet je wel eerst HAVO/VWO afgemaakt hebben.

Geen kattepis dus.
Suzanne wrote:Wie denkt dat je als professioneel musicus alleen lagere school nodig hebt, is duidelijk nog nooit naar een klassiek concert geweest.

Klopt als een bus.
Suzanne wrote:Als je lief bent nodig ik je een keertje uit als ik weer eens ergens moet optreden of een lezing moet geven.
Suzanne

Dat lukt me nooit. Ik ben een belhamel. Niet zo'n lievertje. Die braafheid was er bij mij al vroeg uit.

Overigens de "jongens" van wereldfaam hadden niet veel meer dan lagere school:
Louis Armstrong, Beethoven, Beatles, Zangeres zonder naam, etc., etc. Dus waar is zo'n Muziek Academie voor nodig?
Wellicht open je daar eens een nieuw topic over?

Jim Hasenaar
Guest

Postby Modigliani » Wed May 14, 2008 11:50 pm

Suzanne wrote:Voor je bachelor moet je wel eerst HAVO/VWO afgemaakt hebben.

En is Israël dus alsnog eerst zo'n test doen?
Modigliani
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu May 15, 2008 4:47 am

hasenaar wrote:
Overigens de "jongens" van wereldfaam hadden niet veel meer dan lagere school:
Louis Armstrong, Beethoven, Beatles, Zangeres zonder naam, etc., etc.

Zonder woorden... :wink:
Hans & Malie
Team Member

Postby nienke » Thu May 15, 2008 8:35 am

ja en in Israel alsnog zo'n test doen waarschijnlijk. Als je in Nederland al toegelaten zou zijn op een universitaire opleiding kun je instromen in een soort overseas bachelor maar volgens mij ben je dat niet als ik me niet vergis. En HAVO/VWO kennen ze hier niet. Misschien kom je ver met diploma waardering maar daar weet ik niets van en volgens mij elders op het forum wordt daar wat over gezegd hoe zoiets werkt.
nienke
Veteran
Veteran

Postby DBI » Thu May 15, 2008 9:25 am

Ik zie hier nogal eens wat je overal ter wereld bij veel allochtonen tegenkomt: de frustratie en boosheid over het feit dat men zich in zijn gastland of nieuwe thuisland nooit echt thuis zal voelen krijgen de overhand over kennis van zaken en een proportionele kijk op de dingen. Alles in het geadopteerde of door omstandigheden opgedrongen nieuwe kinderland ( want een vader- of moederland zal zo'n land voor veel nieuwkomers nooit worden ) lijkt slechter en minder ontwikkeld dan de dingen in het land waar men geboren is.

Ook ik heb veel kritiek op heel veel zaken hier. Bij mij komt die kritiek niet voort uit woede en haat, en maar voor een klein deel uit frustratie ( want: teleurstelling ). Ik ben vooral bezorgd over en betrokken bij veel van wat hier in mijn ogen mis gaat omdat ik ondanks alle gebreken die Israel kent enorm veel van dit land houd. Ik heb er voor de volle honderd procent zelf voor gekozen – ruim voordat ik mijn echtgenote leerde kennen - om hier te wonen.

Er valt genoeg op het Israelische onderwijs aan te merken. Een van de problemen, maar dat is niet typisch Israelisch, is dat het schoolonderwijs vooral op de middenmoot gericht is. Daar is haast niet aan te ontkomen. Toch krijgen zwakkere leerlingen hier voor zover ik weet en kan nagaan ( ik praat hier op basis van de ervaringen met scholen van onze kinderen en van de kinderen van vrienden en familieleden ) vaak goede en intensieve extra begeleiding, een inspanning die relatief gigantisch veel geld kost. Wat ik hier echt geweldig vind dat zijn de hugey ha'ashara ( verrijkingscursussen is niet de juiste vertaling, maar het geeft aardig aan wat ermee bedoeld wordt ) voor de slimmere bovenlaag van de schoolbevolking. Daar krijgen kinderen dingen aangereikt, vaak door studenten van de universiteiten of door gemotiveerde leerkrachten, waar op school geen tijd voor is. Wie dat wil kan zijn kinderen – als die daarvoor in aanmerking komen – naar een bollebozenschool sturen. Mijn vrouw heeft met dat laatste als lerares ervaring gehad en raadt het ten zeerste af, maar dat is een ander verhaal. De systematische manier waarop kinderen voor al die verrijkingsprogramma's worden geselecteerd heb ik in Nederland niet gezien, maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ik daar al weer 16 jaar niet gewoond heb, er zelf nooit kinderen gehad heb, en mijn nichtjes – die in Nederland wonen – nog maar nauwelijks op de lagere school zitten.

Ik vind het grappig dat juist hier en juist nu op het Israelische onderwijs wordt afgegeven, terwijl het Nederlandse onderwijssysteem in een gigantische crisis verkeert. PABO-studenten, de toekomstige leraren voor de belangrijkste zes jaren in de schoolcarriere van een kind, kunnen soms nauwelijks lezen, schrijven, en rekenen. Nu moeten die studenten volgens een staatssecretaris ook nog leren dat allochtonen een belangrijke rol in de bevrijding van Europa en Nederland gespeeld zouden hebben ( wat grotendeels klinkklare kolder is, geloof me, ik weet een klein beetje waarover ik praat ). Als je ziet welke middelen er vergelijkingsgewijs in Israel en in Nederland in het onderwijs ( kunnen ) worden geinvesteerd, en je kijkt daarna naar de resultaten, dan komt Israel er echt niet beroerd vanaf. Vergeet één ding niet dat meespeelt in het soort internationale vergelijkingen waar hierover gesproken is: de bevolkingsgroepen met de hoogste geboortecijfers in Israel ( waarvan de kinderen dus een relatief groot deel van de schoolgaande bevolking vormen ) zijn ultra-orthodoxen en bedoeienen. In het haredi onderwijs wordt minder aandacht besteed aan wiskunde dan in seculiere en nationaal-religieuze scholen ( wiskundige vaardigheden staan centraal in de meeste vergelijkende onderzoeken ), en het alfabetisme in bedoeien-gemeenschappen laat ( ook om historische redenen: een traditie die meer mondeling dan schriftelijk is ) helaas zwaar te wensen over.

Een aardige graadmeter als we het over de resultaten van onderwijs hebben is en blijft de Nobel prijs, vooral ook omdat het schoolonderwijs wereldwijd vooral op de middenlaag van de leerlingen gefocust is, waardoor de internationale vergelijkingen vooral iets zeggen over die middenmoot, niet over de uitschieters naar boven en beneden. Biografische gegevens over de Nobelprijswinnaars zijn vrij makkelijk op te zoeken. Je zou ook kunnen kijken naar aantallen patenten en uitvindingen en dat soort dingen in Nederland en Israel, maar over de levensgeschiedenissen van de mensen daarachter is vaak veel minder bekend. Een paar jaar geleden heb ik een artikel geschreven over het opvallende feit dat zoveel Nobelprijswinnaars emigranten ( allochtonen ;-) ) of kinderen of nakomelingen van emigranten zijn. Als er nog iets opvalt in de diverse achtergronden van die winnaars is het wel het feit dat zij laten zien dat het niet zozeer uitmaakt welke leef- en leeromstandigheden je krijgt aangeboden, maar dat het belangrijker is wat je zelf uit de jou aangeboden mogelijkheden haalt. Hierin ligt een belangrijke taak voor de ouders.

Als we even de prijzen voor vrede en literatuur weglaten ( de toekenning daarvan is volkomen subjectief, en het winnen ervan zegt weinig over de intellectuele capaciteiten van de winna(a)r(es) of over het onderwijs dat hij/zij genoten heeft ) zien we dat Israeliers sinds 1948 vier Nobel prijzen gewonnen hebben, tegenover negen Nederlanders. Als je nagaat dat Nederland bijna drie keer zoveel inwoners heeft als Israel zou je je toch kunnen afvragen hoe het wat betreft die prijzen met de verhoudingen zit. De Israelische prijswinnaars wonnen hun prijzen allemaal in de laatste zes jaar, de laatste twee Nederlandse prijswinnaars kregen de prijs in 1999. Van de twee Israelische winnaars uit 2004 heeft een zijn hele opleiding vanaf de kleuterschool tot en met zijn promotie in Israel genoten, de ander ( hij kwam na WOII hierheen ) heeft hier vanaf de middelbare school tot en met zijn MD en PhD geleerd en gestudeerd. Dat de andere twee hier niet op jongere leeftijd naar toe kwamen is een rechtstreeks gevolg van de Shoah. Het lijkt me sterk dat zij met een lagere en middelbare opleiding in Israel mindere prestaties zouden hebben geleverd, maar dat is niet meer dan een speculatie. Ik ken een aantal vooraanstaande medische deskundigen en een paar zeer hoge piefen bij enkele van de belangrijkste IT-bedrijven hier in Haifa, zowel Israelische ondernemingen als plaatselijke vestigingen van Amerikaanse giganten. Bijna allemaal hebben zij vanaf hun vierde tot en met hun Master of Doctor titel alleen maar Israelische scholen bezocht.

Het land met verreweg de meeste Nobelprijswinnaars is de Verenigde Staten, dat er in de vergelijkende schoolonderzoeken ( bijv. PISA ) steevast beroerd uit komt. Drie van de landen die in de PISA test altijd goed scoren – Zuid Korea, Finland, en Taiwan – hebben in de laatste zestig jaar alles bij elkaar drie Nobelprijzen gewonnen, waarvan een voor vrede, en de andere twee in 1967 ( een Fin, voor Geneeskunde ) en in 1986 ( een Taiwanees, voor Scheikunde ).

Het laatste veelzeggende feit dat er uit springt als je naar de Nederlandse en Israelische Nobelprijswinnaars kijkt is waar zij na hun promotie en/of het winnen van hun prijs ( bleven ) werken. Van de negen Nederlanders bleven er slechts vier in eigen land, de anderen gingen naar of bleven in Amerika ( 3 ), Engeland, of Duitsland. Van de vier Israeliers wonen en werken er nog drie full-time in Israel, de vierde verblijft voornamelijk in de VS, al is hij ook nog een fellow aan de Hebreeuwse Universiteit hier in Jeruzalem. Dit zegt iets over het niveau van het wetenschappelijke onderwijs in Nederland, Israel, en de andere genoemde landen.

Ik heb het nu nog niet eens gehad over de vloed van taalfouten in het Nederlands die je in kranten ( in papieren vorm en online), op online fora, in boeken en officiele stukken tegenkomt. Dat is net zo goed een indicatie van het niveau van het onderwijs in een land. Ik heb wel eens de indruk dat Nederlanders en Israeliers op dat gebied nog wel wat van elkaar kunnen leren.

Kortom, het is leuk om – zoals mijn Nederlandse zwager dat noemt – je bek maar een douw te geven en maar een eind in de ruimte te lullen, maar negatieve gevoelens ( en, ik weet het echt niet, misschien wel persoonlijke negatieve ervaringen ) vertroebelen soms het zicht op de werkelijkheid. Een van de dingen die mij altijd opvallen op Israelische scholen is dat ze er vaak zo armoedig uitzien. Hetzelfde geldt voor ziekenhuizen en klinieken hier. Toch heb ik vrijwel niets dan positieve ervaringen met ziekenzorg ( voor mezelf, onze kinderen, vrienden en kennissen ) in Israel, terwijl ik van mijn ouders, familieleden, vrienden en kennissen en Nederland na mijn emigratie heel veel verhalen heb gehoord over de verloedering van de ziekenzorg in Nederland.
Om de berichten in kranten en tijdschriften over dit of dat rapport op waarde te kunnen schatten moet je niet alleen weten hoe zulke rapporten tot stand komen, maar ook een idee hebben van de manier waarop persbureaus werken en van de wijze waarop de media gebruik maken van de berichten die die persbureaus verspreiden. Luiheid, gemakszucht en onbenul zijn hierbij nogal eens sleutelwoorden.

Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn besluit om hier te komen wonen. Wat niet betekent dat ook ik hier soms niet gek word of me niet kapot erger ( al was het maar aan het gezeur over en de kritiek op Israel hier 8) ). Als het om zeuren en klagen gaat kunnen Nederlanders en Israeliers elkaar de hand schudden, is mijn ervaring.

En nu nog even on item. Je kunt – waarschijnlijk via de ambassade, anders rechtstreeks bij het Israelische ministerie van Onderwijs - je diploma's laten waarderen. Ik betwijfel of HAVO gelijk staat aan een volledige bagrut ( einddiploma van het middelbaar onderwijs ), het lijkt me dat je sowieso mechina, psichometri en dat soort dingen zult moeten doen. Wat de toelatingseisen voor colleges ( mikhlalot; ik denk dat die het meeste overeenkomen met HBO-instellingen in Nederland ) zijn weet ik niet, maar de weg daar naar toe zal zo goed als zeker ook bestaan uit bagrut, psichometri en een aan persoonlijke behoeften aangepaste mechina ( voorbereidingsprogramma ). Succes ermee.
Last edited by DBI on Thu May 15, 2008 12:39 pm, edited 1 time in total.
DBI
Veteran
Veteran

Postby elia » Thu May 15, 2008 11:07 am

ik moet ook eerlijk toegeven dat voor hoogbegaafde kinderen in Israel veel meer mogelijkheden zijn dan in bijvoorbeeld Nederland. Les geven aan hoogbegaafde kinderens staat in Nederland nog in de kinderschoenen. hier is het heel 'normaal'. Daarentegen vind ik dat 'probleem' kinderen kinderen met leer of gedragsproblemen hier weer minder mogelijkheden krijgen.

Onze oudste zoon krijgt nu speciale lessen ivm zijn hoogbegaafdheid, terwijl een goede vriendin in Nederland met een hb-kind nog steeds tegen muren van onbegrip aan loopt en maar loopt te zeulen met haar dochter van school naar school.

Neemt niet weg dat de grootste reden om mijn kinderen nederlands te leren is dat ik hoop dat ze ooit in Nederland naar de universiteit zullen gaan....maar misschien is dat een soort weemoed naar het echte nederlandse studentenleven.....
elia
Veteran
Veteran

Hebrew University of Jerusalem

Postby nrr » Thu May 15, 2008 6:46 pm

In de informatiefolder van de Hebrew University of Jerusalem staat:

"The Hebrew University considers certain high school diplomas to be equivalent to the Israeli Bagrut Certificate. These diplomas grant eligibility for applying to degree programs but the admission decisions are based on the entrance examination."

Een dan volgende lijst geeft aan dat in Nederland het VWO examen moet zijn gehaald.
nrr
Veteran
Veteran

Postby Guest » Thu May 15, 2008 8:03 pm

Wat van iets als Vrije Universiteit?

Jim Hasenaar
Guest

Postby fatamorgana » Fri May 16, 2008 11:52 am

Ik heb altijd begrepen dat de universiteiten hier erg hoog liggen.

Betreft het HBO. HBO is naar het Engels vertaald universiteit omdat heel veel landen geen praktische universiteitsstudie hebben. Klopt ook wel want de meeste universiteiten bieden BA en MA aan. Ik studeerde aan een internationale hogeschool en in het Engels noemden ze het ook steeds university.

gr Peter
A good politician is quite as unthinkable as an honest burglar.
fatamorgana
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Sat May 17, 2008 3:36 pm

Dag allemaal,

Ook ik wil even reageren en wel vanuit persoonlijke ervaring. Allereerst: natuurlijk is er een hoop aan te merken op het onderwijs, bijvoorbeeld het feit dat de klassen veel te groot zijn (tot 40 kids) en dat er belachelijk veel huiswerk wordt gegeven. Het feit dat Israel zo laag staat op de wereldlijst met onderwijs heeft inderdaad uitsluitend te maken met het feit dat er 2 zwakke groeperingen worden meegeteld (religieuzen en arabieren). Dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een statistiek en historisch feit.

Ten tweede wil ik hier een lans breken voor het onderwijs aan kinderen die niet mee kunnen met de 'normale' groep. Hierin loopt Israel ver vooruit en ik ben nog steeds dankbaar dat wij hier zijn en niet in Nederland. Ons kind heeft PDD-NOS en zit op een normale school, maar in een special 'tikshoret'-klas met 8 kinderen. Het is werkelijk fantastisch dat dit mogelijk is. Hij volgt het normale klassen curiculum, maar krijgt persoonlijke begeleiding die hij zo nodig heeft. Geen 'rugzakje' zoals in Nederland, maar gewoon full-time begeleiding en aandacht. Mocht iemand hier meer over willen weten en ook over de speciale regelingen, dan hoor ik dat graag. We hebben inmiddels over de jaren heen zoveel informatie hierover, dat het misschien goed is om dit op het Dutch Forum te zetten voor degeen die dat nodig hebben.

groetjes
Ilona

www.dutch-school.com
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Erika » Sat May 17, 2008 6:19 pm

Het hangt er vanaf welke opleiding je wilt gaan doen, maar ik kan je wel zeggen dat voor bijvoorbeeld Shenkar, waar ik zelf naar toe wil, een Havo diploma in eerste instantie onvoldoende is. Terwijl ik met een Havo diploma gewoon op het HBO in Nederland was aangenomen.
Ik zeg in eerste instantie, omdat als uit tests blijkt dat je wel het niveau hebt en bovendien de skills voor de creatieve studies, dan kan je in principe wel aangenomen worden.
Je kunt ergens in Jerusalem bij het ministerie je Nederlandse diploma laten vertalen/erkennen, ik heb die contactgegevens nog wel ergens, dus als je ze wilt hebben, stuur me even een berichtje.
Het is helemaal niet makkelijk om op zo'n school te worden aangenomen, dus het verbaast me wel dat er over het niveau van het Israelische onderwijs niet echt denderend wordt gesproken. Van wat ik zelf tot nu toe heb meegemaakt en wat ik hoor van vrienden die in Israel studeren (Israelisch en niet Israelisch) is het best pittig en zijn de eisen een stuk hoger dan in Nederland. Maar goed over een paar maanden zal ik het zelf hopelijk meemaken en dan horen jullie het wel. :D
Erika
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat May 17, 2008 7:55 pm

Ilona wrote:... heeft inderdaad uitsluitend te maken met het feit dat er 2 zwakke groeperingen worden meegeteld (religieuzen en arabieren). Dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een statistiek en historisch feit.

Ehh, toch even dat "statistische en historische feit" aanvallen als het mag :-):
Als je de cijfers nakijkt zal je zien dat:
De 'zwarte keppeltjes' niet worden mee geteld, simpel omdat ze geen deel uitmaken van het gewone onderwijs in Israel.
De 'gehaakte keppeltjes' de nationale cijfers juist omhoog halen.

Religieuzen en Arabieren worden vaak samen gezet bij landelijke statistieken, zoals bijvoorbeeld armoede e.d. Maar juist bij onderwijs gaat deze vlieger feitelijk niet op.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel