Kind met leermoeilijkheden - autisme PDD-NOS etc

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Kind met leermoeilijkheden - autisme PDD-NOS etc

Postby Ilona » Fri May 23, 2008 3:23 pm

Het onderwerp HBO begon wat uit de hand te lopen, dus heb ik maar even een nieuw topic aangemaakt :)

Ik las wat Alice schreef over het 'rugzakje' wat je in Nederland krijgt, het persoonsgebonden budget etc. Ik weet het een en ander daarvan, want wij hebben hier in Modi'in een juf gehad die een speciale acte bijzonder onderwijs had en ook les had gegeven op bijzonder onderwijs. Ook hadden wij buren met 2 kinderen op een ZMLK-school.

Het bijzondere van Israel vind ik dat het een recht is om een aparte tikshoret klas te hebben met alles er om heen: een aparte juf, een assistente, een pschygologe, een logopediste, een spelbegeleider, een tekenlerares, etc,etc,
Er is dus niet een juf in een klas die kan zeggen dat ze geen therapeute in de klas wil, wij zijn niet afhankelijk daarvan. Het is een volwaardige klas met 8 kinderen in een normale school die het normale programma volgen. Ze gaan elke dag 'op shiluv' met de juf of assistente en de rest van de 'gewone' klas heeft hier ook voordeel van: ze krijgen ook extra aandacht van de extra juf (ze zitten aan een groepstafel tussen de gewone kinderen).
's middags maken ze begeleid huiswerk en volgen een apart programma (Israelische kinderen hebben 's middags geen les).

Kortom: ik vind dat ze als VIP's worden behandeld en ben hier de staat Israel heel dankbaar voor.
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Guest » Sat May 24, 2008 12:38 pm

In zo'n klas zit mijn jongste zoon. 's Middags huiswerk maken doen ze echter niet.
De school staat in Alfe Menashe terwijl wij in Matan wonen. De staat betaald voor hem en de jongen uit het dorpje langsaan, een taxi die ze brengt en later weer ophaald.

Fantastisch.

Jim Hasenaar
Guest

Postby alice » Thu May 29, 2008 11:19 am

Dat klinkt supergoed. Ik mail vaak met een vriendin in Israel die een kind met PDD-NOS heeft en ik hoor van haar ook veel positieve verhalen. En dat is uiteraard geweldig dat die kinderen zo goed opgevangen worden. Haar zoontje zit nu wel op speciaal onderwijs.
In de stad waar ik sinds een jaar woon hebben ze ook op enkele scholen dat soort tikshoret klassen (ik geloof als enige in Ned als soort proef). Maar de school waar ons zoontje zit net weer niet. Hij zit gewoon in een normale klas van een Montessorischool met begeleidster bij zich die hem overal bij helpt en zichzelf op de lange termijn overbodig probeert te maken. Hij krijgt wel extra les voor de punten waar hij moeite mee heeft via het rugzakje. Maar voor logopedie, ergotherapie e.d. moet ik inderdaad zelf na schooltijd op pad en het zou heel prettig zijn als dat op school zou kunnen gebeuren. Daar hebben jullie weer geluk aan!
In Ned. is het nog vrij nieuw, een kind met problemen binnen normaal onderwijs en ik geloof dat ons zoontje de eerste was met een rugzakje op deze school (600 leerlingen ofzo maar ja). Ze zijn nu gewend aan de therapeute en zijn nieuwe juf is een schat. Ook helpt de begeleidster ons zoontje met contacten leggen met de andere kinderen en helpt hij andere kinderen met tafels enzo.
Ook ben ik heel blij met het persoonsgebonden budget. Wij huren begeleidsters in die ook thuis (na schooltijd) en in de vakanties met ons zoontje komen werken en dat is echt luxe.
Wat scholen betreft kunnen ze in Ned. nog wel wat van Israel leren. Ik ben erg voor inclusief onderwijs en de 'peuten' naar de gewone school i.p.v. kind naar bijzonder onderwijs (tenzij het heel zware gevallen zijn).
Last edited by alice on Sat Nov 15, 2008 9:33 pm, edited 1 time in total.
alice
Veteran
Veteran

Postby alice » Sun Jun 01, 2008 4:51 pm

Ik vroeg me nog het volgende af. Hoe is het geregeld op het voortgezet onderwijs in Israel? Uit verhalen van vriendinnen hoor ik dat veel kinderen hier in Ned. vastlopen ook als ze een normale lagere school hebben gevolgd. De overgang is dan te groot. Elk uur een ander vak en een andere persoon voor de klas. Ik spreek vaak met de casemanager van mijn zoontje en als jullie goede tips en ideeën hebben, kan ik die doorgeven.
alice
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Fri Jun 06, 2008 4:45 pm

Goeie vraag. Ik zal het eens navragen bij zijn juf :-)
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Tue Jun 10, 2008 9:53 pm

Heb het nagevraagd en blijkt dat de 'kita tikshoret' gewoon wordt voortgezet in het voortgezet onderwijs (de tichon). :-)
Ilona
Veteran
Veteran

Postby Ilona » Fri Oct 03, 2008 8:03 am

Alice - ik heb je een PM gestuurd. Kijk je even?
Ilona
Veteran
Veteran

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel