Gioer ongeldig?

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Gioer ongeldig?

Postby froukjevermaat » Sat Jun 07, 2008 7:12 pm

Ik hoorde via via dat er veel ophef is in Israel over de gioer, iedereen die vanaf 1999 een gioer heeft gedaan bij rabbijn Drukman , zou niet meer geldig zijn? Ik ben in 1999 joods geworden en heb inmiddels twee kinderen. Zijn deze dan niet meer joods? Dit speelt zich af naar aanleiding van een vrouw die zich heeft bekeerd vijftien jaar geleden en wil of wilde scheiden in Israel, daar zij zich niet aan alle mitswot houdt is er bepaald dat ze niet meer joods is. Ik weet niet of ik het verhaal helemaal goed vertel maar mijn vraag is weet iemand van het dutch forum hier meer over en hoe zit het precies???
Zij al tegen mij man dat hij dan maar christelijk moet worden, hop een plens water of je hoofd en klaar is kees :D :D
Alvast bedankt voor informatie.
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Sun Jun 08, 2008 7:10 pm

Het hangt ervan af wie je gioer heeft gedaan. De gioer van de rabijn Druckman is op het moment problematisch, maar het laatste woord is er nog niet over gevallen. Even op je papieren kijken en je weet het. *Zelf gelukkig nog als 'kosher' door de beugel kan*

Trouwens; het is pas een probleem als je wilt scheiden, verder zal je er weining van merken.
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jun 09, 2008 2:13 pm

Reden te meer om huwelijken te bekrachtigen via de burgelijke stand en als kersje op de slagroom de inzegening door de wijze mannen...zal een boel kunnen oplossen in de wirwar van regels die zo vloeibaar blijken dat helaas niemand eigenlijk een passend antwoord heeft...
Heb het gezien op de tv..velen spraken,maar helaas niemand wist een pad naar het licht... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby siempie » Mon Jun 09, 2008 5:22 pm

Ik zou me er niet te druk om maken: het gespeel met de Rav Druckman is een politiek krachtspelletje onder de ultra orthodoxen en zal wel met een sisser aflopen. Zoals je kunt zien geloven ze diep in God, maar geloven nog meer in hun eigen ellebogenwerk.
Probeer te onthouden dat niemand God vertegenwoordigd en dat deze spelletjes in feite bij elke politieke partij in verschillende vormen te beleven valt.

Mijn advies is om, met alle zenuwen van dien, het even allemaal uit te zitten en af te wachten.
siempie
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Mon Jun 09, 2008 7:24 pm

dank voor alle reacties, we zullen het hoofd maar koel houden, ben hard op zoek geweest naar mijn teoedat gioer maar kan hem niet vinden ook mijn teoedat nisoeiem is zoek... mooi is dat , moet ik maar getrouwd blijven he dan gebeurd me niets :lol: :lol:
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Tue Jun 10, 2008 3:46 pm

Ha, als dat dan de reden moet zijn om bij elkaar te blijven :) (Zou het toch even nakijken als ik jou was )
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Tue Jun 10, 2008 4:58 pm

Nee hoor , was een grapje!
Maar ik heb hem gevonden en ja hij is ondertekend met Rav Chaim Drukman :cry: :cry:
Mischien kan ik hem een beetje vervalsen... :lol: :lol: Hoe heette die rabbijn die wel wordt geaccepteerd???
Nou goed we zien het wel, als het maar geen consequenties voor de kinderen heeft, dat vind ik het allerbelangrijkste.
Maar mocht er nieuws zijn dan zal ik blij zijn als jullie mij een beetje updaten!
Groetjes
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Tue Jun 10, 2008 6:16 pm

Nou, dan baal je zeker. Ik vroeg me dus ook al af wat dat dan betekent voor de kinderen 'als'. Aan de andere kant; als je niks vraagt krijg je ook geen antwoorden die je niet wilt horen....:)

Fijn he zo een religie, doe je zo je best om erbij te horen draaien ze het net zo hard weer terug :D
Suzanne
Veteran
Veteran

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel