Bezalel, Jeruzalem

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Bezalel, Jeruzalem

Postby hetgras » Fri Jun 12, 2009 10:20 am

Hallo allemaal,

Ik overdenk om volgend jaar (tussen maart en juni 2010) toelating te gaan doen aan de in Jeruzalem gelegen kunstacademie Bezalel. Ik zal dan toelating doen voor de studie Fotografie.

Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben? Zo ja, brand los! :D

Een jongen vertelde me dat vloeiend Hebreeuws spreken een must is, iets wat mij wat vreemd in de oren klinkt aangezien er op kunstacademies heel vaak 'import' studenten studeren. :shock: Dus in hoeverre zal dit correct zijn?

En welk type verblijfsvergunning heb je nodig als student zijnde?

Ik kijk uit naar de reacties.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Leo

P.S.: Mijn lezen en schrijven in het Hebreeuws is beter dan mijn spreken en begrijpen, maar ik train mezelf vrijwel elke dag dus ik ga er vanuit het volgend jaar wel gebrekkig te kunnen :P

P.S.2: Ik ben géén Israeli en ook niet joods.
hetgras
Veteran
Veteran

Re: Bezalel, Jeruzalem

Postby nrr » Fri Jun 12, 2009 11:33 pm

Hoi
Heb ook in Jeruzalem gestudeerd. Weliswaar niet aan Bezalel. Voorkennis van Ivriet is wel noodzakelijk, maar je hoeft het heus niet perfect te spreken. Je moest eens kijken wat Bezalel voor eisen stelt. Bijvoorbeeld, de Hebrew University stelt als eis het afmaken van niveau 3. En om af te studeren, moet je wel alle niveau's hebben gehaald. Maar om te beginnen hoef je alleen niveau 3 te hebben.
Succes!
nrr
Veteran
Veteran

Postby hetgras » Sat Jun 13, 2009 2:17 pm

Hi nrr :)

Bedankt voor je reactie.

Niveau 3 van wat?

Op de Nederlandse academies studeren internationale studenten die geen woord Nederlands spreken. Vandaar dat ik vrij verbaasd ben dat men het op Bezalel wel zou 'eisen'.
hetgras
Veteran
Veteran

Postby nrr » Sun Jun 14, 2009 9:11 am

De Hebrew University hanteert 6 niveaus. Dus niveau 3 is halverwege: je kunt redelijk een woordje verstaan en spreken.

Er zijn ook programma's voor buitenlandse studenten, waarbij alle cursusssen in het Engels gaan. Dat is natuurlijk andere koek. Maar het makkelijkst is de faculteit te vragen. Die hebben vast alle informatie. Zeker als je zegt dat er zoveel internationale studenten zitten.

Succes!
nrr
Veteran
Veteran

Postby hetgras » Sun Jun 14, 2009 11:35 am

nrr wrote:De Hebrew University hanteert 6 niveaus. Dus niveau 3 is halverwege: je kunt redelijk een woordje verstaan en spreken.

Er zijn ook programma's voor buitenlandse studenten, waarbij alle cursusssen in het Engels gaan. Dat is natuurlijk andere koek. Maar het makkelijkst is de faculteit te vragen. Die hebben vast alle informatie. Zeker als je zegt dat er zoveel internationale studenten zitten.

Succes!

Sowieso doet Bezalel uitwisselingen met de grote academies van Nederland.
En ik ken internationale studenten (toevallig allebei uit Turkije) die in Utrecht en in Den Haag studeren.

Ok, ik ga wel richting niveau 3 wat Hebreeuws betreft, haha. Tegen die tijd helemaal ;)

Nogmaals bedankt voor je reacties!
hetgras
Veteran
Veteran

Postby hetgras » Mon Jun 29, 2009 1:10 pm

Weet iemand toevallig hoe lang het ongeveer duurt voordat een studentenvisum wordt toegewezen?

En zijn daar kosten aan verbonden?
hetgras
Veteran
Veteran

Postby Erika » Thu Jul 02, 2009 7:10 pm

hai leo,

ik begin komend schooljaar in bezalel te studeren.
het klopt inderdaad wat de taalvereisten zijn; bij aanvang moet je niveau daled hebben en na het
eerste jaar wordt verwacht dat je moedertaal niveau hebt.
bezalel is hier iets strenger mee dan andere scholen, omdat het om de kunstacademie van israel gaat.
het is ook wel logisch dat je taalkennis voldoende moet zijn, het lesprogramma is gewoon in het hebreeuws.
het is ook niet te vergelijken met hoe het er bv. aan academies in nederland aan toe gaat, daar zijn veel meer
scholen en dan is er meer mogelijkheid voor buitenlandse studenten. israel heeft erg weinig design/kunst-
academies en heel veel mensen die er willen studeren.. de toelatingseisen liggen een stuk hoger.

maar als je nog een jaar hebt om je voor te bereiden en nog een ulpan of 2 te doen moet dat lukken toch?

in elk geval veel succes en misschien studeren we volgend jaar wel op dezelfde school!
Erika
Veteran
Veteran

Postby hetgras » Fri Jul 03, 2009 9:08 am

Hi Erika,

Bedankt voor je reactie.

Hoe gaan ze checken of ik niveau daled heb?
En welk niveau heb jij?

Welke studie ga je doen?
En hoe zag de toelating eruit?
Wat moest je laten zien etc.?

Ja, ik weet dat de toelatingseisen een stuk hoger liggen, maar ik ga het gewoon proberen. En na een jaar zal ik - denk ik - wel aardig Hebreeuws kunnen (omdat ik het heel graag wil, dus dan gaat het ook een stuk sneller dan wanneer je er niet echt voor gaat).
hetgras
Veteran
Veteran

Postby Erika » Wed Jul 08, 2009 10:40 pm

jeeej, de topic is weer toegankelijk :)

wat je vragen betreft; je moet kunnen aantonen dat je het niveau hebreeuws hebt door bv. ulpan gedaan te hebben en van hen een verklaring te krijgen. nogmaals, bezalel is hier veel strenger in dan shenkar of holon. daar ben ik ook aangenomen en daar werd wel gezegd dat het belangrijk is dat mijn niveau goed genoeg is, maar er zijn nooit specifieke voorwaarden van een niveau aan gesteld. ik heb gewoon een gedeelte van de toelatingsgesprekken in het hebreeuws gedaan en daarnaast erg benadrukt dat ik nog een intensieve ulpan ga doen etc.
de studie die ik ga doen omvat o.a. grafische vormgeving, dus ook veel met tekst en taal. mijn hebreeuws is nog niet daled, ik ben er hard mee bezig..

de toelating bestond eerst uit een examendag met verschillende opdrachten op het gebied van design, tekenen, kunst en cultuurkennis, teksten schrijven en beeldanalyses. had je dat gehaald, dan kreeg je bericht thuis en werd je uitgenodigd voor toelatingsgesprekken, waar je ook je portfolio mee naartoe nam.
elke studie heeft zijn eigen methodes, dus het zal bij fotografie anders kunnen zijn, maar als je tegen die tijd vragen hebt dan kun je altijd contact met me opnemen.
ik doe zelf ook veel met fotografie, het lijkt me leuk om je werk eens te zien!

veel succes en hou ons op de hoogte. :wink:
Erika
Veteran
Veteran

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel