Vraag over gan in modiin

Vragen over studeren op een Israelische universiteit en over onderwijs in Israel

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Vraag over gan in modiin

Postby Zus » Mon Mar 28, 2005 4:12 pm

Voor alle Modiiners onder ons die kleine kinderen hebben:
Ik ben op zoek naar een gan in Modiin die niet volgens het geeikte systeem gaat. Nou heb ik begrepen dat er in Modiin meerdere Montessori/antroposofische/democratische ganim zijn. Kan iemand mij daar meer over vertellen? Ik ben op zoek naar een gan die het liefst ook religieus/dati is, of is dat misschien teveel gevraagd?
Wie oh wie kan mij verder helpen?
Zus
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Tue Mar 29, 2005 11:04 am

hoi zus,

zoeken jullie alleen in Modiin, want in Jeruzalem is er wel een in Naot!
Super gan, maar je moet echt heel vroeg zijn om in te schrijven.
ik geloof zelf dat er een busje rijdt dat de kinderen ophaalt enterug brengt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
shavit-e
Veteran
Veteran

Postby Zus » Tue Mar 29, 2005 12:32 pm

Nayot? Ik heb gehoord over een meisjes montessori gan in Har Nof maar daar stuur ik mijn dames echt alleen heen als ik niks anders kan vinden!
We zijn eigenlijk bezig een huisje te zoeken om te kopen, en in de stad is het gewoon te duur. We zoeken nu dus een fijne plek om te wonen, en 1 van de belangrijkste criteria is natuurlijk goede scholen voor de kinderen.

Mijn man is allergisch voor het israelische schoolsysteem en wil daarom perse iets in de trant van montessori of democratische school. En het liefst religieus want hij zegt dat de niet-religieuze scholen ook meteen helemaal anti-religieus zijn, en daar wil hij onze kinderen absoluut niet naartoe sturen.

We hebben eventueel ook een huis in Neve Daniel (gush etzion) in gedachten, maar ook daar geldt dat er goede scholen moeten zijn en het staat mij helemaal niet aan om de kinderen elke dag vanuit daar helemaal naar de stad naar school te brengen (en te halen).

Ik dacht zelf dat Modiin best geschikt is omdat het natuurlijk een booming gemeente is met voor elk wat wils, en een heleboel scholen, en goede verbindingen naar alle richtingen. En niet onbelangrijk, het ligt binnen de groene lijn.
Zus
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Mar 29, 2005 12:52 pm

Dat van de scholen moet ik even tegenspreken....mijn kinderen zitten op een respectievelijke niet gelovige gan en basisschool.....en er is daar absoluut geen enkele spraken van anti-datiem gedrag beschreven in jou posting zoals jou echtgenoot je wil laten geloven.

Sterker nog.....er is zeer ruime tijd ingeruimd voor torah onderricht en uitleg van de joodse cultuur mbt het geloof....en wordt het,volgens mijn mening dan, de hoogste tijd dat we eens ophouden met die twee-spitsing in de maatschappij.....dat zal uiteindelijk wel eens het Waterloo kunnen worden van het volk Israel......united we stand,divided we fall

Dacht maar wat hardop... :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Mar 29, 2005 2:56 pm

Zus wrote:.

We hebben eventueel ook een huis in Neve Daniel (gush etzion) in gedachten, maar ook daar geldt dat er goede scholen moeten zijn en het staat mij helemaal niet aan om de kinderen elke dag vanuit daar helemaal naar de stad naar school te brengen (en te halen).

In de buurt van Neve Daniel zijn meerdere scholen te vinden hoor, denk niet dat iemand daar voor speciaal naar Jerushalaim gaat.
Als er niet in Neve Daniel zelf is zal er in de jishuv daar naast wat zijn, en zoniet uiterlijk in Efrat.
Als je wilt geef ik je het nummer van een vriend daar die het zeker beter zal weten.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Zus » Tue Mar 29, 2005 2:59 pm

Misschien moet ik me wat genuanceerder uitdrukken. Wat ik bedoel met anti-religieus is de wijze waarop er over de tora en religie gesproken wordt. Op een religieuze school mag het duidelijk zijn dat tora/tenach vanuit religieus perspectief benaderd wordt, maar op een niet-religieuze school is dat vaak eerder vanuit een semi-wetenschappelijk oogpunt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat er niet perse vanuit wordt gegaan dat de tora absoluut is, en/of dat de tora door God geschreven is enzovoorts.
Zus
Veteran
Veteran

Postby Zus » Tue Mar 29, 2005 3:02 pm

E.T. wrote:In de buurt van Neve Daniel zijn meerdere scholen te vinden hoor, denk niet dat iemand daar voor speciaal naar Jerushalaim gaat.
Als er niet in Neve Daniel zelf is zal er in de jishuv daar naast wat zijn, en zoniet uiterlijk in Efrat.
Als je wilt geef ik je het nummer van een vriend daar die het zeker beter zal weten.

Ja dat weet ik wel, maar wij zijn op zoek naar speciaal onderwijs. De mensen in Neve Daniel sturen hun kinderen naar Efrat of naar Alon Shvut en er komt zelfs een schoolbus om de kinderen te brengen en te halen. Maar zo ver ik weet zijn er geen montessori/democratische ganim en scholen in de buurt, en daar gaat het ons om.
Zus
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Mar 29, 2005 3:05 pm

Zus wrote: Maar zo ver ik weet zijn er geen montessori/democratische ganim en scholen in de buurt, en daar gaat het ons om.

Sorry, maar weet niet precies wat dat inhoud.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Zus » Tue Mar 29, 2005 3:11 pm

E.T. wrote:Sorry, maar weet niet precies wat dat inhoud.

Dat zijn verschillende onderwijssystemen met hun eigen filosofieen. Ik heb vroeger zelf ook op een montessori school gezeten maar dat was in Nederland. Hier in Israel heeft het montessori systeem alleen een vergunning voor gan onderwijs, helaas!!!!
Zus
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Mar 29, 2005 3:13 pm

Zus wrote:
E.T. wrote:Sorry, maar weet niet precies wat dat inhoud.

Dat zijn verschillende onderwijssystemen met hun eigen filosofieen. Ik heb vroeger zelf ook op een montessori school gezeten maar dat was in Nederland. Hier in Israel heeft het montessori systeem alleen een vergunning voor gan onderwijs, helaas!!!!

Tov, ken het niet, alhoewel de naam me bekend voorkomt. Succes in ieder geval met het zoeken.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby shavit-e » Fri Apr 08, 2005 11:06 am

Hoi,

Ik heb nog even alles opgezocht van de Gan in Nayot. ( Gan Ariella)
Die gan is voor kinderen van 3 tot dat ze naar "kita aleph" gaan.
De gemeente moet je 600 of 700 shekel betalen en daarboven op nog eens dat bedrag.
Dit omdat de leidster alleen maar houten meubels en speelgoed wil in de gan en gezond voedsel en de hulp naar haar keuze.
Grote tuin bij de Gan en het is Dati!!

Dan is er van deze gan ook een andere voor kleine kinderen van 1,5 tot 3 jaar! (Gan Gozlim)
Deze is in Rehov Arnon ( zijstraat van Agripass)
Hier is de prijs per maand 1400 shekel en dat is van 7 uur tot 1 uur, tegen betaling is er ook voor de middag.
Een super leidster (die een beetje Nederlands spreekt!) en hulp.
Een grote tuin.....
Echt een goede atmosfeer ook hier.

Als je vragen hebt kun je bellen met Nili 054-4883119 en zij kan je natuurlijk veel meer vertellen.
I
shavit-e
Veteran
Veteran

Maon/Gan in Modin vanaf maart

Postby Bano » Thu Sep 21, 2006 9:37 am

In maart 2007 verhuizen we naar Modin, dan is nl ons huis klaar. Mijn kinderen (nu 1,5 en 3 maand) moeten dan naar een Maon/Gan. Er zijn er zoveel dat ik niet weet welke goed zijn. Nu woon ik in Holon en gaat de oudste naar Maon in Rishon le Zion. Kinderen van vrienden zitten daar ook. Ik kan met een gerust gevoel werken omdat ik weet dat hij er dat fijn heeft.

Kan iemand mij Maon/Gan aanbevelen? Wij gaan wonen in wijk Buchman.

Jose :)

[/i]
Bano
Veteran
Veteran

Maon/Gan Modi'in

Postby IngridB » Thu Sep 21, 2006 10:26 am

Hallo Jose,

Ik kan je "Naamat" heel erg aanbevelen. Ze hebben geen vestiging in Buchman maar er is een nieuwe "Naamat" gestart in Kayser en ze hebben daar de creme de la creme van "ganenot" geplaatst. Meirav, de manager, is een schat en ze houdt alles heel goed in de gaten. Kortom, zeer aan te bevelen!

Zet je vraag op de Modi'in list (www.lerner.co.il), een Engelse website voor bewoners van Modi'in aangezien er veel Engelstalige bewoners in Buchman wonen en ze je zeker betere informatie kunnen verschaffen.

Kijk ook eens op de volgende websites:

www.mymodiin.com
www.modiin.muni.il

Veel succes en indien je nog meer informatie wilt hebben over het leven in onze mooie stad, kun je me altijd een berichtje sturen!

Shana Tova!

Met vriendelijke groet,

Ingrid
IngridB
Active Member

Return to Universiteiten en Onderwijs in Israel