gioer in israel

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Hans & Malie » Mon Apr 10, 2006 12:48 pm

Matthew liet ons vervolgens lachen met:
Zag vandaag dit voorbijkomen:
12:06 Shas tells Kadima it is open for talks on resolving civil marriage issue (Israel Radio)

Dank je wel voor deze posting....maar moest die niet onder de moppenhoek?

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Kachol Lavan » Mon Apr 10, 2006 12:59 pm

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:... Haat is absoluut niet het geval.

By hoe je over the orthodoxie (rabinaat was slechts een klein onderdeel van de discussie) praat, you could have fooled me...

However, het maakt niet veel uit. Jij voelt je hoe je je voelt, en ik beschouw het hoe ik het beschouw. Geen van beide heeft invloed op wat de ander denkt/voelt, dus by all means, als dat de benaming van je gevoel is waar je je prettig bij voelt, moet het niet veel uit maken wat ik daar van vind.

Het maakt me ook niet zoveel uit. Ik vond je benaming van haat te sterk. Ik kon niet op een beter woord komen. Ik geloof dat minachting de beste beschrijving is. Het gekke is dat ik veel bewondering kan opbrengen voor mensen die de wilskracht hebben om het geloof zo centraal in hun leven te hebben. Mijn minachting is voor de onrechtvaardige en hypocriete dingen die er naar mijn mening door religieuze authoriteiten begaan worden uit naam van het geloof.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 10, 2006 1:13 pm

Kachol Lavan wrote:Ik vond je benaming van haat te sterk.

Zo kwam het over (en doet het nog steeds). Herlees misschien nog even je eigen woorden over de orthodoxie.

Mijn minachting is voor de onrechtvaardige en hypocriete dingen die er naar mijn mening door religieuze authoriteiten begaan worden uit naam van het geloof.

Die zijn een stuk minder onrechtvaardig en hypocriet als je ze van de kant van het geloof bekijkt. Zoals alles, zijn ook hier 2 kanten van de zaak.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Apr 10, 2006 1:22 pm

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Ik vond je benaming van haat te sterk.

Zo kwam het over (en doet het nog steeds). Herlees misschien nog even je eigen woorden over de orthodoxie.

Mijn minachting is voor de onrechtvaardige en hypocriete dingen die er naar mijn mening door religieuze authoriteiten begaan worden uit naam van het geloof.

Die zijn een stuk minder onrechtvaardig en hypocriet als je ze van de kant van het geloof bekijkt. Zoals alles, zijn ook hier 2 kanten van de zaak.

Helemaal mee eens. Ik heb alleen het gevoel dat religie opgedrongen wordt en men vooral vanuit religieuze kant niet begaan is met hoe andere mensen denken. Voor religieuzen is er namelijk maar een weg, en al het andere is fout. Ik hou er niet van dat me dingen opgedrongen worden, dat mij verteld wordt hoe IK mijn leven moet leven. Als jij het anders wil mag dat van mij.

Jij hebt me er al eens op gewezen trouwens dat het omgekeerde ook het geval is. Ik ben er op gaan letten, en je kan als gelovige inderdaad niet fatsoenlijk een krant openslaan zonder met allerlei foto's geconfronteerd te worden die "niet kies" zijn.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 10, 2006 1:33 pm

Kachol Lavan wrote:Voor religieuzen is er namelijk maar een weg, en al het andere is fout.

Niet fout, wel anders. En dat kan ik niet hebben als ik ergens verantwoordelijk voor ben. Als je mij nu plaatst als verantwoordelijk voor, bijvoorbeeld, het eten wat geserveerd wordt tijdens een voetbal wedstrijd, zal dat eten kosher zijn, en niet minder dan dat het niveau wat ik gewend ben. Minder dan dat, of laat ik zeggen, anders dan dat, kan je ook niet van me verwachten. Wil je dat niet? Zorg er dan voor dat ik die positie niet bekleed, maar val me niet aan voor dat ik mijn baan goed doe in mijn ogen en volgens mijn opvatting.
In dit onderwerp, run naar de knesset, schrijf mk's, en zorg er voor dat het rabinaat in Israel niet bepaald wat er moet gebeuren op dit gebied. Maar zolang zij dat wel doet, val haar niet aan dat ze volgens de regels die zij als belangrijk ziet werkt. Dat is een oneerlijke aanval, die nergens op slaat.

Ik hou er niet van dat me dingen opgedrongen worden, dat mij verteld wordt hoe IK mijn leven moet leven. Als jij het anders wil mag dat van mij.

Je vergeet (zoals 9 v.d. 10 chiloniem in Israel), dat het precies hetzelfde werkt de andere kant op. Heb je er wel eens bij nagedacht, dat als jij -als chiloni- je winkel opent op Shabbes ik daar aan verlies economisch bekeken? Heb je er wel eens bij nagedacht dat als je de nationale voetbal spelen op Shabbes doet, ik per definitie niet kan genieten van voetballen in dit land? Zo kan ik je nog meerdere voorbeelden geven. Waar het op neer komt is simpel, jij dwingt mij niet minder op dan ik jou op dwing, je ziet het alleen minder.

Jij hebt me er al eens op gewezen trouwens dat het omgekeerde ook het geval is. Ik ben er op gaan letten, en je kan als gelovige inderdaad niet fatsoenlijk een krant openslaan zonder met allerlei foto's geconfronteerd te worden die "niet kies" zijn.

Ik schreef tot hier zonder dit gedeelte van je reactie te zien. Zo zie je, het zijn voorbeelden, maar er zijn er helaas genoeg van.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Mon Apr 10, 2006 2:02 pm

E.T. wrote:
Kachol Lavan wrote:Voor religieuzen is er namelijk maar een weg, en al het andere is fout.

Niet fout, wel anders. En dat kan ik niet hebben als ik ergens verantwoordelijk voor ben. Als je mij nu plaatst als verantwoordelijk voor, bijvoorbeeld, het eten wat geserveerd wordt tijdens een voetbal wedstrijd, zal dat eten kosher zijn, en niet minder dan dat het niveau wat ik gewend ben. Minder dan dat, of laat ik zeggen, anders dan dat, kan je ook niet van me verwachten. Wil je dat niet? Zorg er dan voor dat ik die positie niet bekleed, maar val me niet aan voor dat ik mijn baan goed doe in mijn ogen en volgens mijn opvatting.
In dit onderwerp, run naar de knesset, schrijf mk's, en zorg er voor dat het rabinaat in Israel niet bepaald wat er moet gebeuren op dit gebied. Maar zolang zij dat wel doet, val haar niet aan dat ze volgens de regels die zij als belangrijk ziet werkt. Dat is een oneerlijke aanval, die nergens op slaat.

Ik hou er niet van dat me dingen opgedrongen worden, dat mij verteld wordt hoe IK mijn leven moet leven. Als jij het anders wil mag dat van mij.

Je vergeet (zoals 9 v.d. 10 chiloniem in Israel), dat het precies hetzelfde werkt de andere kant op. Heb je er wel eens bij nagedacht, dat als jij -als chiloni- je winkel opent op Shabbes ik daar aan verlies economisch bekeken? Heb je er wel eens bij nagedacht dat als je de nationale voetbal spelen op Shabbes doet, ik per definitie niet kan genieten van voetballen in dit land? Zo kan ik je nog meerdere voorbeelden geven. Waar het op neer komt is simpel, jij dwingt mij niet minder op dan ik jou op dwing, je ziet het alleen minder.

Ik schreef tot hier zonder dit gedeelte van je reactie te zien. Zo zie je, het zijn voorbeelden, maar er zijn er helaas genoeg van.

Dat is dan ook een van de redenen dat ik een koshere keuken heb thuis. Dat iedereen bij mij kan eten. Maar als je gaat zeggen dat ik niet op shabbat ergens uit mag gaan eten, dan vindt ik dat te ver gaan. Ik dwing jou niet om dat wel te doen, en jij dwingt mij niet om dat niet te doen.

Er zijn ook gevallen waar chiloniem verliezen omdat gelovigen niet kopen bij hun. Jij krijgt korting op je autoverzekering (een paar procent) omdat je niet rijdt op shabbat. Zo heeft iedereen wel wat.

Ik ga nu niet verder schrijven. Ik vlieg morgenochtend naar mijn schoonouders in Los Angeles met de hele familie. Ik heb nog een paar dingen te doen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Mon Apr 10, 2006 2:15 pm

Kachol Lavan wrote: Maar als je gaat zeggen dat ik niet op shabbat ergens uit mag gaan eten, dan vindt ik dat te ver gaan.

Heb ik ook nergens gezegd. Heeft het rabinaat ook nergens gezegd. Het enige wat het rabinaat wel gezegd, en dat is volkomen terecht volgens elke normale maatstaf, dat als je een certificaat wil VAN het rabinaat dat je kosher bent, dat je dat dan niet kan, want dat is een halachisch probleem. Als je dat certificaat niet wil, is er niemand in dit land die je verteld dat je je restaurant moet sluiten op shabbes.

Zo heeft iedereen wel wat.

En DAT is exactly the point!!! Beide kanten verdienen/verliezen wel eens. Ik herhaal: BEIDE kanten.
Het afschetsen dat alleen de chiloniiem zo zielig zijn omdat dingen opgedwongen worden op ze door de orthodoxen, is dus klinklare onzin. Als je dat inziet, en inziet dat het opdwingen een 2-richting verkeer is, ben ik tevreden.

Ik vlieg morgenochtend naar mijn schoonouders in Los Angeles met de hele familie.

Goede reis en vlieg voorzichtig.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Joods worden (Gioer)