Kibboets Yavne

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Kibboets Yavne

Postby Femke » Sun Jun 04, 2006 11:31 pm

Hi,

Ik vroeg me af of iemand op dit forum mij informatie kon geven over de Ulpan Gyur in kibboets Yavne. Ga er misschien volgend jaar naartoe. Ik kan alleen niemand vinden die haar eigen ervaring tijdens deze ulpan met mij kan uitwisselen.

Weet iemand iets over de gang van zaken in deze kibboets? Ik smacht naar reacties!

Groetjes,

Femke
Femke
Active Member

Re: Kibboets Yavne

Postby Kachol Lavan » Mon Jun 05, 2006 7:29 am

Femke wrote:Hi,

Ik vroeg me af of iemand op dit forum mij informatie kon geven over de Ulpan Gyur in kibboets Yavne. Ga er misschien volgend jaar naartoe. Ik kan alleen niemand vinden die haar eigen ervaring tijdens deze ulpan met mij kan uitwisselen.

Weet iemand iets over de gang van zaken in deze kibboets? Ik smacht naar reacties!

Groetjes,

Femke

Kibbutz Yavne?
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Noortja » Mon Jun 05, 2006 8:40 am

Noortja
Veteran
Veteran

Postby Femke » Mon Jun 05, 2006 4:27 pm

Bedankt voor de tip. Deze site zou mij wellicht ook wel verder kunnen helpen.

Ik heb het idee dat de mensen die op dit forum komen deze kibbutz niet kennen. Het is een kibbutz voor orthodoxe gioer in Yavne....

groetjes,

Femke
Femke
Active Member

Postby E.T. » Mon Jun 05, 2006 4:38 pm

Femke wrote:Het is een kibbutz voor orthodoxe gioer in Yavne....

Ehh, sorry, maar not at all hoor...

Kibbutz Yavne is een van de oudste orthodoxe kibutzim in Israel, die verder niks met Yavne (de stad) te maken heeft (alhoewel het niet ver van elkaar is), en zeker niet 'in haar' ligt.

In Kibbutz Yavne, is een ulpan voor giur, die jaren na de kibbutz zelf is opgericht als een van de vele projecten die dit soort plaatsen opricht om verschillende redenen.

Overigens, een van de andere 'mifalim' van de kibbutz zijn de vrij bekende Yavne horloge's (Adi).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Femke » Mon Jun 05, 2006 5:01 pm

Ah, ik dacht dat deze kibbutz in Yavne lag. Heb het blijkbaar verkeerd begrepen, haha.

E.T. zou jij mij misschien meer kunnen vertellen over deze kibbutz?
Femke
Active Member

Postby E.T. » Mon Jun 05, 2006 5:31 pm

Femke wrote:E.T. zou jij mij misschien meer kunnen vertellen over deze kibbutz?

Helaas niet. Ben er meerdere keren geweest, maar behalve hem te herkennen als "een van de oudste van de kibbutz hadati" heb ik me er nooit in verdiept verder...:-).
However als je Iwrieth leest, heb je hier wat basis info:
http://www.hevel-yavne.org.il/kibutsyavne.asp
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Jun 05, 2006 5:34 pm

Kijk op deze site over de ervaringen van mensen die er geweest zijn....even registreren en dan op de knop van de Kibbuts drukken...

http://www.kibbutzreloaded.com./login.php

Succes....

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Estella » Mon Jun 05, 2006 7:44 pm

Hallo Femke,
ik ben bijna anderhalf jaar in kibbutz Yavne geweest.
Eerst heb ik daar een jaar ulpan ivriet gevolgd en daarna een half jaar giurlessen ,maar ik ben uiteindelijk via 't Beth Din in Jeruzalem joods geworden. De leraar van de giurlessen is trouwens een nederlander maar ik weet niet of hij nu nogsteeds les geeft. Als je wilt kan ik je z'n telefoonnummer geven. Ik heb je een pm gestuurd met mijn emailadres.
Estella
Veteran
Veteran

Postby Femke » Mon Jun 05, 2006 9:15 pm

Bedankt voor jullie reacties!

Esther, ik was blij van jou te horen. Ik heb een email gestuurd naar het adres dat je in de pm hebt doorgegeven.

Groetjes en een fijne avond iedereen...
Femke
Active Member

Postby Kiskillilla » Tue Jun 06, 2006 8:29 am

en probeer b.v. het forum op www.kibbutzvolunteer.com
Kiskillilla
Veteran
Veteran

Postby martineB » Sun Dec 30, 2007 10:22 pm

Ha Femke,
Ik weet neit of je hier nog wel eens komt ;-) want je oproepje is al van vorig jaar. Maar ik ben benieuwd of je uiteindelijk nog naar Yavneh bent gegaan en hoe dat in zijn werk ging.
Ik heb me pas geleden aangemeld voor de gijoer procedure en zou deze ook graag in Israël doen, vandaar.
Ik hoop van je te horen! (of van anderen die recentelijk in/naar Yavneh zijn geweest)
groet, Martine
martineB
Active Member

Postby froukjevermaat » Sat Jan 05, 2008 9:42 pm

Hoi Femke en Martine,
ik ben in 1999 in Kwutsat Yavne joods geworden.
Heb er 8 maanden over gedaan. Ik heb het als een hele fijne periode ervaren.
Een hele fijne kibboets met hele vriendelijke mensen.
Ik heb tot de dag van vandaag nog contact met El Chanan, hij was toendertijd het hoofd van de Ulpan Gioer, hij geeft er nog steeds les ( is al over de 80!).
Mocht je vragen hebben dan kunnen jullie mij ook een persoonlijke pm sturen.
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Javne niet erkend in Nederland

Postby dmoelker » Sun Feb 03, 2008 3:51 pm

Beste iedereen.

Ik adviseer mensen om geen giur in Javne te doen als ze terug willen keren naar Nederland. Deze wordt namelijk sinds 2 a 3 jaar niet meer erkend in Nederland. Dus niet komen met jamaar ik.. ja dat weet ik. Maar nu niet meer.

Greetz
dmoelker
Active Member

Re: Javne niet erkend in Nederland

Postby Hans & Malie » Sun Feb 03, 2008 4:52 pm

dmoelker wrote:Beste iedereen.

Ik adviseer mensen om geen giur in Javne te doen als ze terug willen keren naar Nederland. Deze wordt namelijk sinds 2 a 3 jaar niet meer erkend in Nederland. Dus niet komen met jamaar ik.. ja dat weet ik. Maar nu niet meer.

Greetz

Zie hier de complicaties van een geloof [ elk geloof ] welke mensen eigenlijk tot elkander zou moeten brengen..een gemeenschappelijke band moet smeden..maar soms mijlenver uit elkaar ligt....en elke stroming meent te weten,of een claim legt,op wat de almachtige heeft bedoelt met zijn geschriften...

Dacht maar even wat hardop... :wink:

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

.....

Postby dmoelker » Sun Feb 03, 2008 6:27 pm

:idea: tja....
dmoelker
Active Member

Postby E.T. » Sun Feb 03, 2008 7:29 pm

Hans & Malie wrote:Zie hier de complicaties van een geloof [ elk geloof ] welke mensen eigenlijk tot elkander zou moeten brengen..een gemeenschappelijke band moet smeden..maar soms mijlenver uit elkaar ligt....en elke stroming meent te weten,of een claim legt,op wat de almachtige heeft bedoelt met zijn geschriften...

~ Hans ~

Je slaat hier de spijker een beetje mis Hans :-). De complicaties op gebied van erkenning van giur die de afgelopen jaren zo sterk bestaan, zijn een rechtstreeks resultaat van de Israelische burgelijke rechtbank, die met zijn zogenaamde 'mensenrechten' doctrine instanties dwingt giur uit te schrijven tegen de halacha in. Bij zulke besluiten staan veel mensen te juichen, zonder in te zien dat het ook consequenties heeft. Zie hier een voorbeeld van.
Bottom line, dit enorme probleem wat de afgelopen jaren zo versterkt/verergerd is, heeft niks te maken met stromingen within het Jodendom, maar met uitspraken van een rechtbank die geen bal begrijpt van waar hij mee bezig is en in plaats van dat toe te geven, de wereld probeert te veranderen terwijl hij niet in de gaten heeft dat hij zo vaak juist de mensen die hij pretends te helpen in de vingers snijdt.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martineB » Mon Feb 04, 2008 1:28 am

Is het wel mogelijk om naar Yavne te gaan en daarna in Nederland verder te leren??
Ik wil namelijk graag naar Israël en het is daarbij mooi meegenomen als ik veel over het Jodendom kan leren. Daarna wil ik in Nederland wel verder leren en hier mijn gioer afmaken.
Wat denken jullie??
martineB
Active Member

Postby Hans & Malie » Mon Feb 04, 2008 6:11 am

E.T. wrote:
Hans & Malie wrote:Zie hier de complicaties van een geloof [ elk geloof ] welke mensen eigenlijk tot elkander zou moeten brengen..een gemeenschappelijke band moet smeden..maar soms mijlenver uit elkaar ligt....en elke stroming meent te weten,of een claim legt,op wat de almachtige heeft bedoelt met zijn geschriften...

~ Hans ~

Je slaat hier de spijker een beetje mis Hans :-). De complicaties op gebied van erkenning van giur die de afgelopen jaren zo sterk bestaan, zijn een rechtstreeks resultaat van de Israelische burgelijke rechtbank, die met zijn zogenaamde 'mensenrechten' doctrine instanties dwingt giur uit te schrijven tegen de halacha in. Bij zulke besluiten staan veel mensen te juichen, zonder in te zien dat het ook consequenties heeft. Zie hier een voorbeeld van.
Bottom line, dit enorme probleem wat de afgelopen jaren zo versterkt/verergerd is, heeft niks te maken met stromingen within het Jodendom, maar met uitspraken van een rechtbank die geen bal begrijpt van waar hij mee bezig is en in plaats van dat toe te geven, de wereld probeert te veranderen terwijl hij niet in de gaten heeft dat hij zo vaak juist de mensen die hij pretends te helpen in de vingers snijdt.

Daarom moet de politiek uit het geloof blijven,en het geloof uit de politiek...

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Mon Feb 04, 2008 6:23 am

martineB wrote:Is het wel mogelijk om naar Yavne te gaan en daarna in Nederland verder te leren??
Ik wil namelijk graag naar Israël en het is daarbij mooi meegenomen als ik veel over het Jodendom kan leren. Daarna wil ik in Nederland wel verder leren en hier mijn gioer afmaken.
Wat denken jullie??

Het is altijd interessant om veel over het Jodendom te leren..maar of je daar nu speciaal vast een gioer voor moet op starten is een andere vraag..er zijn zoveel andere wegen om veel en uitgebreid te weten te komen van het Jodendom.....maar het zou zonde tijd zijn als je weer helemaal dit traject van voren af aan moet over doen.

Suc6 in ieder geval,

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Mon Feb 04, 2008 8:52 am

Hans & Malie wrote:
Daarom moet de politiek uit het geloof blijven,en het geloof uit de politiek...

~ Hans ~

Ik heb het verband niet zo begrepen met wat ik schreef, maar ook hier in een punt die velen niet weten: Toen de staat werdt opgericht, wouden de orthodoxen een scheiding tussen staat en religie. Het was toen ben Gurion die dat vertikte en letterlijk gezegd schijnt te hebben: "ik wil niet dat jullie als sterke instantie tegen over mij staan, ik wil controle over jullie hebben". Tja, en 60 jaar later kan dat anders bekeken worden, maar kan dat niet meer veranderd worden :-).

Btw, in Israel kan geloof niet uit de politiek gehouden worden. Genoeg als je al bekijkt hoeveel burgelijke symbolen op het Joodse geloof gebasseerd zijn om dat in te zien (om maar enkele te noemen: de locatie van de staat, de vlag, het volkslied, de hoofdstad, de munt-allen zijn op het Joodse geloof gebasseerd). Maar again, hoe interessant ik dit onderwerp ook mag vinden, begrijp niet precies wat het met het topic van deze thread te maken heeft. De uitspraken van het Israelische hof in deze zijn niet gebasseerd op door politici gemaakte wetten. On the contrary, ze zijn daar tegenstrijdig mee.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby froukjevermaat » Fri Feb 08, 2008 9:23 pm

Hoe zit het met mensen die in 1999 joods zijn geworden in Kwutsat Yavne??
Ben ik nu ( en mijn kinderen) met terugwerkende kracht niet meer joods? Of ben ik nu alleen in NL niet meer Joods :? Gelukkig kom ik weer terug naar IL waar ik dan wel weer als joods word gezien, wat een toestanden zeg!
froukjevermaat
Veteran
Veteran

Postby martineB » Sat Feb 09, 2008 9:47 pm

Ik dacht dat je in Yavne ortodox joods zou worden, maar blijkbaar is dat niet zo, want jij reageerde op sjabbat?! Het kan natuurlijk ook een persoonlijke keuze van je zijn, dat staat je uiteraard vrij ;-)
Zou je me nog de contactgegevens willen mailen of pm-en? Ik heb je een tijd terug zowel een mail als een pm gestuurd naar aanleiding van jouw pm (ingewikkelde zin zeg :-p)
groetjes, Martine
martineB
Active Member

Postby siempie » Sun Feb 10, 2008 7:27 am

Ik heb het verband niet zo begrepen met wat ik schreef, maar ook hier in een punt die velen niet weten: Toen de staat werdt opgericht, wouden de orthodoxen een scheiding tussen staat en religie. Het was toen ben Gurion die dat vertikte en letterlijk gezegd schijnt te hebben: "ik wil niet dat jullie als sterke instantie tegen over mij staan, ik wil controle over jullie hebben". Tja, en 60 jaar later kan dat anders bekeken worden, maar kan dat niet meer veranderd worden .

Btw, in Israel kan geloof niet uit de politiek gehouden worden. Genoeg als je al bekijkt hoeveel burgelijke symbolen op het Joodse geloof gebasseerd zijn om dat in te zien (om maar enkele te noemen: de locatie van de staat, de vlag, het volkslied, de hoofdstad, de munt-allen zijn op het Joodse geloof gebasseerd). Maar again, hoe interessant ik dit onderwerp ook mag vinden, begrijp niet precies wat het met het topic van deze thread te maken heeft. De uitspraken van het Israelische hof in deze zijn niet gebasseerd op door politici gemaakte wetten. On the contrary, ze zijn daar tegenstrijdig mee

Effe kijken: nergens in de memoires en quotaties van Ben Goerion kan ik die uitspraak vinden... Ten tweede vermoed ik, ik weet het haast zeker, dat we in een democratie wonen en dus elke wet, elk politiek stelsel kunnen veranderen door te kiezen.

Betreffende de religieuze symbolen, ET: de locatie van de staat heeft met onze geschiedenis te maken, niet met religie (vergeet ook niet dat bina alle oprichters van de zionistische beweging niet religieus waren). De vlag heeft met de gechiedenis te maken, de vlag heeft te maken met het embleem wat David op zijn schild had maar de ster zelf is vele duizenden jaren ouder, en het volkslied...ik sta versteld van je.. het volkslied is geschreven door Imbar, een bijna atheist. Lees eens de onafhankelijkheids verklaring en zoek het woordje Almachtige eens op...

Laten we onthouden dat voorlopig het Israelisch Hof hier de wet uitmaakt en niet religieuze clubs, die allemaal het Woord Gods op hun manier willen uitleggen en ons proberen te overtuigen dat God hun eigendom is en niet andersom.

Wel kunnen we zeggen dat een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van ons land inderdaad veel te maken hebben met religie en daar wil ik ook niet over kwisten: het vermoorden van premier Rabin, door een religieuze Jood, met de zegen van zeker vijf rabijnen.
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sun Feb 10, 2008 10:01 am

siempie wrote:Effe kijken: nergens in de memoires en quotaties van Ben Goerion kan ik die uitspraak vinden...

Gut, heb jij dan ALLE memoires van B.G. gelezen? Het is overigens nieuw voor me dat elk woord wat iemand ooit gezegd heeft per definitie in zijn memoires moet voorkomen. Gezien de man 87 jaar is geworden zou je volgens mij een jaar of 20 bezig moeten zijn met dat allemaal te lezen :-).
In ieder geval, er zijn verschillende getuigenissen over dit gezegde van hem. Zelf was ik er niet bij, maar als je prof. Jishayahu Leibovitz wil geloven, lees dan zijn boek "יהדות עם יהודי ומדינת ישראל תל אביב וירושלים תשל"ז". Op pag. 173 vind je hoe hij een persoonlijk gesprek uit de jaren 50 met Ben Gurion beschrijft: "
היום, לאחר מותו של בן-גוריון, מותר לצטט את דבריו בשיחה פרטית עמי (בשנות ה-50) כלשונם: "אתה דורש את הפרדת הדת והמדינה כדי שהדת תשוב להיות גורם עצמאי אשר השלטון המדיני יצטרך להתמודד עמו. אני שולל הפרדה זו - אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה." eind quote (dit is overigens niet de enige plaats waar dit verhaal verteld wordt).

Ten tweede vermoed ik, ik weet het haast zeker, dat we in een democratie wonen en dus elke wet, elk politiek stelsel kunnen veranderen door te kiezen.

Interessant. Dit zou betekenen dat het feit dat het niet veranderd is terwijl het 60 jaar lang mogelijk was, de inwoners van Israel het niet willen veranderen en tevreden zijn met de huidige status staat vs. religie. Anders, volgens wat jij schrijft, zouden ze dat al lang democratisch veranderd hebben.

Betreffende de religieuze symbolen, ET: de locatie van de staat heeft met onze geschiedenis te maken, niet met religie

Ehh, sorry, maar de hele locatie van de staat Israel is gebasseerd op religie. Sure, je kan het ook geschiedenis noemen. Maar je leert die geschiedenis uit de religie. De enige reden om te denken dat hier ooit (voor 1948) een Joodse staat of Joodse entiteit heeft bestaan, is door de religieuze boeken er op open te slaan (de Tanach bijvoorbeeld). Zonder dat, is er geen reden ter wereld de moderne Joodse staat niet in Uganda of elsewhere op te richten.

(vergeet ook niet dat bina alle oprichters van de zionistische beweging niet religieus waren).

True. Is ook de reden dat Herzl bijvoorbeeld niet de huidige locatie als eerste oplossing voor 'het Joodse probleem' koos, maar pas als derde. However, het woord "Zionistisch" op zich duidt al op een religieuze achtergrond, en is gebasseerd op 'de terugkeer naar Zion', weer een religieuze uitdrukking/citaat. Wie dus de Zionistische beweging oprichte, en de terugkeer naar Zion, oftewel, de terugkeer van het Joodse volk naar het huidige land promote, deed dat wel degelijk gebasseerd op religie, of hijzelf religieus was of niet.

De vlag heeft met de gechiedenis te maken, de vlag heeft te maken met het embleem wat David op zijn schild had maar de ster zelf is vele duizenden jaren ouder,

De 2 strepen op de Israelische vlag zijn genomen van de talliet, een kleed wat Joden dragen tijdens gebeden. Wat de ster van David betreft, daar heb ik me niet genoeg in verdiept om op te antwoorden. Maar de 2 strepen maken even goed deel uit de vlag, en als gebasseerd zijnde op het talliet, kan je dus rustig zeggen dat ze gebasseerd zijn op religie. Btw, ook als ik jouw woorden neem dat de ster van David op David gebasseerd is, is dat evengoed religie based. Wie was David? Wat heeft David met het Joodse volk te maken? Het antwoord zit in de Joodse religie, for better or for worse.

en het volkslied...ik sta versteld van je.. het volkslied is geschreven door Imbar, een bijna atheist.

Geen idee of Imbar een atheist was of niet, maar indien zo, heeft hij een verdomd religieus liedje geschreven.
Pratend over de ziel van een Jood (een religieus begrip), over de hoop om terug te keren naar Zion (een religieus begrip) en Jerushalaim (volgens de religie, de oude Joodse hoofdstad). Hij praat over een hoop van 2000 jaar. Moet ik je er aan herinneren waar het begrip '2000' in dit verband vandaan komt?

Bottom line, as I said, geen idee of Imbar een atheist was of niet. Maar het volkslied zit vol met religieuze symbolen. Klachten kan je bij zijn familie indienen.

Lees eens de onafhankelijkheids verklaring en zoek het woordje Almachtige eens op...

Lees de eerste zin, en daarna de eerste zin van het derde paragraaf. In de eerste zin vind je "בארץ ישראל קם העם היהודי". De woorden "erets Jisrael" (unlike 'staat Israel') zijn een religieus gebasseerd begrip. "Het Joodse volk" dito. Het begin van het derde par. praat zowel over de geschiedenis als over de traditie van het Joodse volk. Wat is volgens jou de traditie van het Joodse volk?

Hoe ik het ook bekijk, je kan het rustig "Joodse geschiedenis" noemen als je wilt. Maar de Joodse geschiedenis is bekend alleen en uitsluitend dankzij de religie. Without that, had je in 1948 geen reden ter wereld Arabieren hun huizen uit te verdrijven om hier een Joodse staat op te richten. Joodse geschiedenis en Joodse religie, is one and the same.

Laten we onthouden dat voorlopig het Israelisch Hof hier de wet uitmaakt en niet religieuze clubs, die allemaal het Woord Gods op hun manier willen uitleggen en ons proberen te overtuigen dat God hun eigendom is en niet andersom.

a. Laat ik nou gedacht hebben dat de Israelische wetmaker hier de wet uitmaakt. Niet het Israelische hof, en evenmin "religieuze clubs". Zo werkt dat namelijk in een democratie, en dat zijn we volgens jou (zie je eigen woorden hier boven).

b. Ook daar waar het Israelische hof de wet interpreteerd heb ik daar geen enkel probleem mee. Tenzij hij dat linea-recta tegen de wet in doet (wat vaak genoeg gebeurd). Maar als je dat accepteerd, moet je daarna er ook niet over zanikken. In ons oorspronkelijke verband, het Israelische hof heeft bepaald dat mensen een giur-certificaat moeten krijgen, ook als dat tegenstrijdig is met de Joodse traditie/halacha. Wees dan een man en sta daar achter. Klaag dan nu niet als mensen die giur willen ondergaan daar onder leiden.

Wel kunnen we zeggen dat een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van ons land inderdaad veel te maken hebben met religie en daar wil ik ook niet over kwisten: het vermoorden van premier Rabin, door een religieuze Jood, met de zegen van zeker vijf rabijnen.

Interessante discussie op zich, die ik met plezier met je aanga. However, over geen 1 enkele rabijn is bewezen dat hij de zegen heeft gegeven om Rabin te vermoorden. Behalve krantenkoppen, heeft de politie geen grammetje bewijs gevonden, tegen geen enkele rabijn, en zijn er geen aanklachten ingediend tegen welke rabijn dan ook.
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Joods worden (Gioer)