Advies

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Advies

Postby Guest » Mon Aug 21, 2006 11:54 pm

Hallo allemaal

ik ben 17 jaar oud. Ik ben niet Joods, ik kom uit een christelijk gezin en mijn ouders hebben veel respect voor Israel. Al een tijdje voel ik me niet op mijn gemak in mijn kerk. Er wordt een veel te zweverige, linkse uitleg gegeven aan profetieen enz. Ook in kerken die wel bijbelgetrouw zijn voel ik me niet echt thuis. Sterk had ik het gevoel dat de uitleg van dominees de kern gewoon niet raakte. Na me te hebben verdiept in het Jodendom ben ik tot de conclusie gekomen dat ik Joods wil worden.
Zoals jullie misschien wel begrijpen is dat nu nog heel moeilijk.
Ik woon bij mijn ouders en het is dus moeilijk om de geboden te houden. Nu probeer ik het langzaam op te bouwen. Ik woon in Rotterdam en ik wil bijvoorbeeld diensten in de sjoel bijwonen, maar wil ook weten waar je Kosjer brood kan kopen enz.Hebben jullie misschien adviezen.
Guest

Postby Hans & Malie » Tue Aug 22, 2006 6:32 am

Tja...das niet eenvoudig...en ik,als niet jood,zal in de ogen van velen helemaal niet geschikt blijken je daarop te antwoorden...

Maar mijn reactie heeft dus eigenlijk niks te maken met jou innerlijke drang om joods te worden,want daar zal eigenlijk niemand je bij kunnen helpen....dat is een dialoog met jezelf.
Wat ik wel kan doen is je adviseren om toch in dialoog te gaan/blijven met je ouders want dat zal toch uiteindelijk de juiste weg blijken.

Als dit het is wat je hart je ingeeft,en je ouders hun kind graag gelukkig zien?,dan zal er altijd een oplossing gezocht kunnen worden waar iedereen zich in kan vinden.
Het zal aan iedereen liggen,en hun vastberadenheid om bv aan tradities vast te houden,hoe gemakkelijk dat zal gaan worden maar alles heimelijk doen zal tot confrontaties en veel hartzeer kunnen leiden....en je keuze zal nog danig op de proef gesteld worden door alles wat je nog zal gaan ondervinden...want willen is 1,en er komen is 2....

Ga hierover ook eens met de pastoor/kappelaan/dominee/rabbijn[onwillekeurige volgorde] spreken en je zult zien dat dat toch eenvoudiger zal zijn dat je denkt en wellicht kunnen die jullie ook terzijde staan.

Verder mbt het beginnen met koosjer eten?..als je al naar de sjoel gaat kun je daar dus prima informeren waar je koosjer kunt inkopen.

Verder kan ik je niet helpen,en ik waag het te betwijfelen of iemand dat wel zal kunnen doen buiten je familieleden om....het is een moeilijke weg die je ingeslagen bent,en ik wens je daar veel sterkte en succes bij.

Blijf,net zoals je hier gekomen bent met de vraag om raad,ons op de hoogte houden hoe het verloopt want dit soort zaken,in diverse uitvoeringen,spelen wel vaker....

~ Hans ~
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue Aug 22, 2006 7:59 am

Het Jodendom kent vele geboden. Onder andere kashrut waar je over schrijft, maar niet minder belangrijk (en zelfs een van de 10 geboden), is het respect voor je ouders. Ik begrijp je wil, maar de lange weg van uitkomen te beginnen met het verbreken van een heel belangrijk gebod, lijkt niet de juiste manier. True, als niet Jood zijnde gelden die geboden niet op je, maar hetzelfde geldt voor kashrut. Ook al zal je nu switchen naar 100% kosher eten, volg je daar dus in feite geen enkel gebod mee.

Het voorstel om met een rabijn of een ander er over te gaan praten, is een goed voorstel. Er zijn vele dingen die je zal moeten leren over het Jodendom, voor je echt met zekerheid kan zeggen dat dit is wat je wilt, en het gesprek met een rabijn is daar een goed begin van. Ondanks wat je nu denkt/voelt, heb je een grote kans dat als je zo'n gesprek houdt, en er meer van af leert, dat je zal besluiten dat hoe interessant/correct/leuk het Jodendom ook lijkt, er is niks fout mee om niet Joods te zijn, en misschien vrede vinden in wat je bent zonder een extreme verandering te zoeken.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Aug 22, 2006 8:59 am

Ik weet niet hoeveel je al van het jodendom af weet. Maar er zijn een aantal boeken die je kunt lezen, en een aantal stappen die je kunt nemen.

Wat betreft boeken kan ik Jom Jom van David Haussdorf aanbevelen. Het is een beetje een oud boek, en geschreven voor kinderen van 13 jaar (Bar Mitvah leeftijd) maar het geeft wel een duidelijk beeld van wat het jodendom inhoudt.

Verder is er nog een boekje dat "wegwijs in het jodendom" heet en door Chaim Pearl is geschreven.

Er is ook een boek dat "Baderech" heet geschreven door Rabbijn Vorst.

Al deze boeken kun je waarschijnlijk wel krijgen bij de joodse boekhandel Joachimsthal in Amsterdam.

Zoals met zoveel (teveel) dingen wat betreft het jodendom in nederland is Amsterdam het centrum van het joodse leven. Kosher eten buiten "Mokum" (Amsterdam) is niet gemakkelijk. Bij Joachimsthal kan je ook een agenda krijgen met alle joodse feestdagen, de lijst van koshere producten van nederland, en advertenties met bedrijven en joodse instanties.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld het christendom is er geen missie of zoals ik het soms laatdunkend noem "zieltjeswerven". Gioer is een lang en soms uitputtend proces dat je echt moet willen om het te kunnen volbrengen. Een van de dingen die je waarschijnlijk ook zult moeten ondergaan is besnijdenis. Je zult ook veel onbegrip ontmoeten van veel mensen in je omgeving.

Als je uit een kerkelijk gezin komt is het ook goed om te weten dat het jodendom Jezus niet erkent als verlosser. Dat betekend dat een groot deel van wat je altijd geleerd hebt in de kerk totaal anders bekeken wordt door het jodendom en ook al lijkt het je nu nog zo prachtig, het is een hele omschakeling. Ik zeg altijd dat het jodendom meer een levenswijze is dan een geloof. Nog veel meer dan dat bij strenge christelijke mensen het geval is. En daar is kosher eten nog maar een klein deel van.

De eerste stappen die ik je kan aanbevelen zijn:

Ga met je ouders praten. Dit is niet iets wat je kan verbergen.
Ga met een rabbijn spreken. Laat een boodschap achter bij het kantoor van de rabbijn, en wees er op voorbereid dat je niet meteen teruggebeld wordt. Laat een paar dagen later nog een boodschap achter en blijf dat doen tot er iemand reageert. Rabbijnen krijgen zoveel hatelijke telefoonberichten van sukkels (ook als de berichten eerst netjes worden ingesproken) dat het het makkelijkste is voor ze om gewoon nergens op te reageren. Wanneer je een afspraak met hem hebt, laat dan zien dat je je terdege hebt voorbereid, het is net als een solicitatiegesprek. Laat je ook niet ontmoedigen als je een tijdje van het kastje naar de muur gestuurd wordt, je wordt getest om te zien of je niet binnen de korste keren afhaakt.
Ga met je dominee spreken. Die weet veel meer dan jij en ik samen van andere stromingen in het christendom die je misschien beter aan zullen staan dat het jodendom.
Begin bij het begin. Probeer een goed mens te zijn (volgens het jodendom is een goed mens niet alleen iemand die niets slechts doet, maar je moet ook actief goede dingen doen), lees boeken, lees het eerste testament. Ga eens naar een sjoeldienst, en maak niet de fout om er compleet met gebedskleed en alles aan te komen. Doe een keppeltje op, ga ergens achterin zitten en laat het over je heen komen. Veel zul je er niet van begrijpen in het begin (het is in het hebreeuws) en dat hoeft ook niet. Bereid je terdege voor, lees over de structuur van het joodse gebed en dergelijke in de boeken die ik je hierboven heb aanbevolen.

Sterkte en laat nog eens wat van je horen.
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby martin » Tue Aug 22, 2006 11:31 am

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Ik herinner mij dat toen ik worstelde met alle vragen rondom het geloof (16, 17 jaar oud) er toen velen van mijn leeftijd met dezelfde vragen rond liepen. Wij hadden toen in de kerk een jeugdgroep waar over veel dingen gesproken kon worden. dat was prettig en ik kan me zo voorstellen dat dat voor jou ook relevant kan zijn.

Verder sluit ik me bij Kachol Lavan ook: ouders, dominee (of bijv ouderling, jeugdwerker etc) , rabbi. Als ik het goed inschat zal een overstap naar het jodendom moeilijk zijn voor je ouders. het christendom draait tenslotte om Jezus en de verlossing die hij brengt. dit gedeelte mist volledig in het jodendom met als gevolg dat, in de christelijke beleving (afhankelijk van de zwaarte, je als jood net zo verloren bent als wanneer je bijvoorbeeld hidoestaan zou worden.
Toch zijn er denk ik maar weinig ouders die zich niet kunnen inleven. het zal liggen aan de relatie die je op dit moment hebt met je ouders of je open met ze kunt praten. Ik zou in eerste instantie met een vertrouwenspersoon binnen je kerk praten en dan weer verder kijken.

Zoals ET al aangeeft, vanuit het jodendom gezien heeft het niet zoveel nut om bijv kosher te eten maar je ouders niet te eren. Het heeft ook niet veel zin om bijv kosher brood te eten en dan bij je ouders thuis een cordon blue of macaroni met kaas bijv te eten. En als je aan je ouders vraagt om een kosher huishouden te gaan draaien zal je ook wel wat uit te leggen hebben :-) Ik raad je aan om je in eerste instantie meer te richten op de inhoud dan op de uiterlijke vormen van het jodendom.

succes
Martin
martin
Veteran
Veteran

Postby Guest » Tue Aug 22, 2006 2:10 pm

Bedankt voor jullie suggesties. Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn stukje, maar mijn ouders zijn er wel van op de hoogte. Ze hebben er wel moeite mee maar ze verbieden mij niks. We proberen elkaar te overtuigen door elkaar artikelen en boeken aan te raden waarin rabbi's in discussie gaan met dominees of andere christelijke mensen.
Ik ben ook zeker niet respectloos tegenover mijn ouders. Alleen probeerde ik te laten zien dat het heel moeilijk is om me aan verschillende wetten te houden als ik nog bij mijn ouders woon.
Verder ben ik me er ook wel van bewust dat er niets mis mee is om christen te zijn of noachiet. Maar als je Jezus niet erkent als de messias is dat natuurlijk snel afgelopen. Bij Noachieden is wekelijkse samenkomst niet verplicht en ik heb het gevoel dat mijn geloof dan zal verwateren.
Heel erg bedankt voor al jullie adviezen.
Ik ga de komende tijd gewoon veel lezen. Volgend jaar ga ik ook naar Israel en een tijdje blijf ik dan bij een orthodox Joodse vriend. Hopelijk kan hij me dan nog verder helpen.
Guest

Postby Salomon » Tue Aug 22, 2006 6:55 pm

Al deze boeken kun je waarschijnlijk wel krijgen bij de joodse boekhandel Joachimsthal in Amsterdam.

Al lang niet meer in NL of Adam geweest zeker. Joachimstal bestaat al ruim 2 jaar niet meer.

De laatste eigenaar hield niet zo van koshere zaakjes en was plotsklaps verdwenen.
Salomon
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Aug 22, 2006 7:52 pm

Salomon wrote:

Al lang niet meer in NL of Adam geweest zeker. Joachimstal bestaat al ruim 2 jaar niet meer.

De laatste eigenaar hield niet zo van koshere zaakjes en was plotsklaps verdwenen.

Wel in nederland, maar mijn boeken koop ik bijna nooit meer in een reguliere boekenwinkel. Vandaar... En jammer van de boekenwinkel van Joachimsthal. Ik vond het altijd een leuke winkel.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue Aug 22, 2006 8:07 pm

Chaim1989 wrote:Bedankt voor jullie suggesties. Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn stukje, maar mijn ouders zijn er wel van op de hoogte. Ze hebben er wel moeite mee maar ze verbieden mij niks. We proberen elkaar te overtuigen door elkaar artikelen en boeken aan te raden waarin rabbi's in discussie gaan met dominees of andere christelijke mensen.
Ik ben ook zeker niet respectloos tegenover mijn ouders. Alleen probeerde ik te laten zien dat het heel moeilijk is om me aan verschillende wetten te houden als ik nog bij mijn ouders woon.
Verder ben ik me er ook wel van bewust dat er niets mis mee is om christen te zijn of noachiet. Maar als je Jezus niet erkent als de messias is dat natuurlijk snel afgelopen. Bij Noachieden is wekelijkse samenkomst niet verplicht en ik heb het gevoel dat mijn geloof dan zal verwateren.
Heel erg bedankt voor al jullie adviezen.
Ik ga de komende tijd gewoon veel lezen. Volgend jaar ga ik ook naar Israel en een tijdje blijf ik dan bij een orthodox Joodse vriend. Hopelijk kan hij me dan nog verder helpen.

Klinkt als een goed plan. Als je het echt wil zal die tijd van leren je niet van je plan afbrengen, en je zal een betere beslissing kunnen nemen als je er meer vanaf weet. In ieder geval succes, en laat nog eens wat van je horen.

P.S. als je van lezen houdt kan ik je het boek "de dode zeerollen en de verzwegen waarheid" van Micheal Baigent en Richard Leigh aanbevelen. Het is een boek over de vroege christenen aan de hand van de dode zeerollen. Lees het eerst en laat het dan je ouders lezen.
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Salomon » Tue Aug 22, 2006 8:31 pm

Hallo allemaal

Ik ben 17 jaar oud. Ik ben niet Joods, ik kom uit een christelijk gezin en mijn ouders hebben veel respect voor Israel. Al een tijdje voel ik me niet op mijn gemak in mijn kerk. Er wordt een veel te zweverige, linkse uitleg gegeven aan profetieen enz. Ook in kerken die wel bijbelgetrouw zijn voel ik me niet echt thuis. Sterk had ik het gevoel dat de uitleg van dominees de kern gewoon niet raakte. Na me te hebben verdiept in het Jodendom ben ik tot de conclusie gekomen dat ik Joods wil worden.
Zoals jullie misschien wel begrijpen is dat nu nog heel moeilijk.
Ik woon bij mijn ouders en het is dus moeilijk om de geboden te houden. Nu probeer ik het langzaam op te bouwen. Ik woon in Rotterdam en ik wil bijvoorbeeld diensten in de sjoel bijwonen, maar wil ook weten waar je Kosjer brood kan kopen enz.Hebben jullie misschien adviezen?

Hallo,

Neem de tijd voor alle beslissingen, je hoeft morgen immers geen beslissing te nemen. Buiten dat ben je nog zo jong, je hebt gewoon nog alle tijd. doe waar je je goed bij voelt. Je lijkt mij geen jongen die dit verkeerd oppakt. Verdiep je in de zaken die je interesseren. Uiteindelijk zal dát je helpen bij het nemen van de juiste beslissing. Maar hou je zelf voor : Er is geen tijdsdruk!

Kom een keer op bezoek in Israël! Er is veel te doen en te beleven op vele gebieden.

Succes met al je plannen.
Salomon
Veteran
Veteran

Return to Joods worden (Gioer)