gioer in Israel

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

gioer in Israel

Postby tamar1 » Mon Jan 08, 2007 11:58 pm

Ik ben op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over gioer in Israel. Ik ben in Nederland getrouwd met een Israelische man. Wij zijn nu zeven jaar bij elkaar en in die zeven jaar heb ik veel geleerd over het Jodendom. Vorig jaar heb ik het besluit genomen om Joods te worden.Na contact gezocht te hebben met de Joodse gemeenschap in Nederland hebben wij na enige maanden besloten om hier niet mee door te gaan in Nederland. Ik ben 33 jaar en een gioerproces van ongeveer 5 jaar duurt ons te lang. Wij willen ook graag kinderen.
We hebben besloten om volgend jaar terug naar Israel te gaan om daar te gaan wonen en ik wil dan ook mijn gioer daar doen. Het is erg moeilijk om vanuit Nederland informatie te vinden over gioer in Israel. Ik ben op zoek naar een orthodoxe gioer. Ik heb zelf al contact gehad met kibbutz Yavne, maar zonder aanbevelingsbrief van je plaatselijke rabijn kun je daar niet terecht. Het rabbinaat in Nederland wil deze brief niet geven omdat zij Yavne niet orthodox genoeg vinden.
Ik hoop dat mensen mij meerdere mogelijkheden tot gioer in Israel kunnen geven, met adressen of telefoonnummers zodat ik vanuit Nederland alvast dingen kan gaan regelen zodat ik over een jaar ook daadwerkelijk kan starten.

groeten Tamar
tamar1
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue Jan 09, 2007 7:37 am

Je kan contact opnemen met rabijn Joseph Dinkevitsch. Telefoon:

972-2-6511906, of 972-54-4645985 (handig er aan te denken dat het in Israel een uur later is dan in Nederland).

Je kan hem ook bereiken via: torah@machonmeir.org.il maar zet er dan wel bij dat het voor hem is (dat is de algemene mail van het instituut, de telefoon nummers zijn van hem persoonlijk).

Ik weet er niet genoeg van af, maar laatste keer dat ik hem er over sprak vertelde (als ik me goed herinner, het is een tijdje geleden) hij dat een gewone giur procedure ca. een jaar tot anderhalf jaar duurt. In die periode wordt de kandidaat geacht 3-4 per week aanwezig te zijn bij studies.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Tue Jan 09, 2007 4:28 pm

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Machon Meir, het is goed te bereiken en je leert er twee uur per dag vooral halacha. Leeruren zijn na werktijd, dus je kunt gewoon blijven werken. Je man zal trouwens ook moeten komen.
Deze gioer is relatief snel, ik had hem na een jaar.
Dit is dus waar ET je het nummer van heeft gegeven. Als je bij de Rabanit Sarah in de klas komt, doe haar dan vooral de hartelijke groeten :D
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby tamar1 » Tue Jan 09, 2007 11:56 pm

E.T. wrote:Je kan contact opnemen met rabijn Joseph Dinkevitsch. Telefoon:

972-2-6511906, of 972-54-4645985 (handig er aan te denken dat het in Israel een uur later is dan in Nederland).

Je kan hem ook bereiken via: torah@machonmeir.org.il maar zet er dan wel bij dat het voor hem is (dat is de algemene mail van het instituut, de telefoon nummers zijn van hem persoonlijk).

Ik weet er niet genoeg van af, maar laatste keer dat ik hem er over sprak vertelde (als ik me goed herinner, het is een tijdje geleden) hij dat een gewone giur procedure ca. een jaar tot anderhalf jaar duurt. In die periode wordt de kandidaat geacht 3-4 per week aanwezig te zijn bij studies.

Bedankt E.T. voor de info, ik ga er gelijk achteraan want ik weet inmiddels hoeveel tijd alles kan kosten.
tamar1
Veteran
Veteran

Postby tamar1 » Wed Jan 10, 2007 12:07 am

Suzanne wrote:Ik heb zelf erg goede ervaringen met Machon Meir, het is goed te bereiken en je leert er twee uur per dag vooral halacha. Leeruren zijn na werktijd, dus je kunt gewoon blijven werken. Je man zal trouwens ook moeten komen.
Deze gioer is relatief snel, ik had hem na een jaar.
Dit is dus waar ET je het nummer van heeft gegeven. Als je bij de Rabanit Sarah in de klas komt, doe haar dan vooral de hartelijke groeten :D

Ik ben erg benieuwd. Ik ben zowiezo benieuwd naar je ervaringen met gioer. Zijn de bijeenkomsten in het Hebreeuws of kan het ook in het Engels? Ik moet nog Hebreeuws leren.
Ik vind het erg leuk deze site te hebben ontdekt, ook leuk om te lezen hoe iedereen het leven in Israel ervaart.
Wij wonen nu 5 jaar samen in Nederland, maar hebben zelf het idee dat een toekomst in Israel beter voor ons zal uitpakken. Ik hoor dus graag reacties van andere mensen!
tamar1
Veteran
Veteran

Postby non-zionist-jew » Wed Jan 17, 2007 1:08 am

With G`Ds help Amsterdam teusday 27 Tevet
Dear ma'am
The things that were written and the coplications and difficulties linkt to them are familier .Wish to let you know or to remind you some points.
Often in your situation people wish to become Jewish meeting `so called rabbis` who have a link with politic movements so called `zionism` and their way of thinking are influend by those policit movements and getting even stronger in value for them even more then judaism and in fact what they become is `zionists` what means in a way not anymore `jewish` and such a person can difficult lead you or guid you into judaism .What such a person can do for you is : guide you into the new religouis (150 years old)so called `zionism.And that means going to the state Israel in later stadia joining the army , celebraiting the new holy days and dates of zionism , such as : the undependings day , onnering the flague of the so called state israel , and the secular leader of the state israel agrieing with the politics of the state israel (fything the arabs) and the not ending war etc etc , this is probebly not what you are surching for .Being jewish means simply `keeping the 613 laws of the thorah` and every rabbi whatever he is worldwide without link to wrong ideas will agry about this point .
Person who keeps the thorah is a jew and a person who doesn`t keep the thorah does not count as a jew .
There is no large link today between the so called state of israel and real judaism , jews are not zionist , zionists are not jews .
You can continu doing your learning and devellopping in every big orthodox jewish community in the world and going for this gioer perpes to the so called state of israel shouldn`t be condition.
non-zionist-jew
Active Member

Postby E.T. » Wed Jan 17, 2007 8:00 am

non-zionist-jew wrote:Person who keeps the thorah is a jew and a person who doesn`t keep the thorah does not count as a jew .

Dit is onzin volgens elke Joodse maatstaf. Heeft niet veel te maken met Zionisme of met de opinie van een mens tegen over Israel. Een Jood is iemand die Joods geboren is (van een Joodse moeder) of halachisch is uitgekomen. Een Jood die zich niet aan de Tora houdt, is daarom niet minder Joods (tenzij hij tijdens zijn giur al wist dat hij dat zou doen en er om loog). Je kan zelfs niet zeggen dat iemand die zich niet aan de Tora houdt een minder goede Jood is. Dat zijn calculaties van HaKadosh Baruch Hoe, waar wij, simpele mensen, geen bal van af weten. Dit ongeacht met wat voor kleur keppel we lopen, of hoe lang onze baard is.

Je mag gerust een "non-Zionist-Jew" zijn. Je mag Zionisten haten, je mag ze vreselijke mensen vinden. Je mag iedereen die pro Israel is verachten, en je mag kwaad over ze spreken. Maar nieuwe definities van "mihu Jehudi" gaan zitten verzinnen? Lijkt me een beetje overdreven (zoniet gewoonweg zielig :-)), nog afgezien van het feit dat het duidt op non-kennis van de halacha, en over het algemeen een jonge leeftijd van de schrijver er van.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Wed Jan 17, 2007 9:22 am

Als de rabbijnen meer mee zouden werken zouden heel wat mensen hun gioer gewoon in Nederland doen, de reden dat mensen uitwijken naar Israel is voornamelijk de expliciete tegenwerking van een aantal rabbijnen in Nederland. Zelfs op dit bord zijn al een paar schrijnende gevallen voorbijgekomen waar de honden geen brood van lusten.

Non-zionist doet er goed aan dat punt eens toe te lichten in zijn omgeving?
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jan 17, 2007 9:29 am

Suzanne wrote:Als de rabbijnen meer mee zouden werken zouden heel wat mensen hun gioer gewoon in Nederland doen, de reden dat mensen uitwijken naar Israel is voornamelijk de expliciete tegenwerking van een aantal rabbijnen in Nederland. Zelfs op dit bord zijn al een paar schrijnende gevallen voorbijgekomen waar de honden geen brood van lusten.

Non-zionist doet er goed aan dat punt eens toe te lichten in zijn omgeving?

De vraag of giur moeilijk of makkelijk is (waar dan ook ter wereld), heeft geen enkele invloed op de vraag wie wel of niet een Jood is. Volgens NZJ is iemand die de Tora niet volgt niet Joods. Dat is niet zoals de werkelijkheid is. Of de rabijnen in Nederland wel of niet mee werken, heeft geen enkel invloed op het feit dat als je moeder Joods was, jij dat ook bent, ongeacht hoe je over de Tora denkt of deze wel of niet volgt.

Als NZJ zou "toe lichten" of de rabijnen "in zijn omgeving" makkelijk of moeilijk doen, zou je geen reactie van mij zien. Hij schrijft echter heel wat anders (moet eerlijk zeggen dat ik niet precies begrijp waar je reactie op slaat, hij schrijft hele andere dingen dan waar jij op reageert).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Wed Jan 17, 2007 9:39 am

In tegendeel, hij schijft; je hoeft niet naar Israel om Joods te worden, dat kun je ook in Nederland doen, als je je maar aan de 613 mtsvot houdt. dat is technisch niet eens mogeljk omdat we geen tempel meer hebben maar daarvan afgezien; veel mensen willen joods worden om hun gezin een duidelijke joodse identiteit te geven. In Nederland zul je geen rabbijn vinden die mee wil werken aan dat proces in een redelijk tijdsbestek van pakweg twee jaar.

You can continu doing your learning and devellopping in every big orthodox jewish community in the world and going for this gioer perpes to the so called state of israel shouldn`t be condition.

Non-zionist slaat dus de plank mis; als hij in zijn eigen communitie zou uitleggen dat de reden voor alya vanwege gioer voortkomt uit de tegenwerking van de joodse gemeenschap , zou het wellicht helpen. :)
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jan 17, 2007 9:54 am

Suzanne wrote:In tegendeel, hij schijft; je hoeft niet naar Israel om Joods te worden,

Zie dat nergens in wat hij schrijft. Hij praat helemaal niet over waar giur te doen. Hij schrijft alleen dat giur bij Zionistische rabijnen o.a. inhoudt dat je "in later stadium" (dus niet voor de giur zelf), naar Israel gaat, het leger dient, etc.

In ieder geval, er is geen discussie over dat je giur op vele plaatsen kan doen etc. Maar wat hij schrijft dat iemand die zich niet aan de Tora houdt niet Joods is (en dat schrijft hij nou eenmaal), is gewoon klinklare onzin. Hij komt daar met een omweggetje in de trent van 'Zionisten houden zich niet aan de Tora'. As I said before, prima standpunt ook al ben ik het er obviously niet mee eens. Maar ook al zou dat zo zijn, minder Joods zijn ze niet, precies zoals hij, als "nonZionist" geen haartje meer Joods is.
E.T.
Veteran
Veteran

Re: gioer in Israel

Postby Bar-Yehuda » Wed Jan 17, 2007 1:22 pm

tamar1 wrote:Ik ben op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over gioer in Israel. Ik ben in Nederland getrouwd met een Israelische man. Wij zijn nu zeven jaar bij elkaar en in die zeven jaar heb ik veel geleerd over het Jodendom. Vorig jaar heb ik het besluit genomen om Joods te worden.Na contact gezocht te hebben met de Joodse gemeenschap in Nederland hebben wij na enige maanden besloten om hier niet mee door te gaan in Nederland. Ik ben 33 jaar en een gioerproces van ongeveer 5 jaar duurt ons te lang. Wij willen ook graag kinderen.
We hebben besloten om volgend jaar terug naar Israel te gaan om daar te gaan wonen en ik wil dan ook mijn gioer daar doen. Het is erg moeilijk om vanuit Nederland informatie te vinden over gioer in Israel. Ik ben op zoek naar een orthodoxe gioer. Ik heb zelf al contact gehad met kibbutz Yavne, maar zonder aanbevelingsbrief van je plaatselijke rabijn kun je daar niet terecht. Het rabbinaat in Nederland wil deze brief niet geven omdat zij Yavne niet orthodox genoeg vinden.
Ik hoop dat mensen mij meerdere mogelijkheden tot gioer in Israel kunnen geven, met adressen of telefoonnummers zodat ik vanuit Nederland alvast dingen kan gaan regelen zodat ik over een jaar ook daadwerkelijk kan starten.

groeten Tamar
Bar-Yehuda
Newby

Postby Bar-Yehuda » Wed Jan 17, 2007 1:25 pm

Hoi Tamar

Over giur in Israel weet ik alles van
Maar daar ga ik hier niks over schrijven
IK WEET DAT DE RABANOET IN NEDERLAND TE ARROGANT ZIJN, WIE DENKEN ZE WEL DAT ZE ZIJN ??? NEDERLAND MAKEN ZE HET ONMOGELIJK EN SPELEN ZE TEN ONRECHTE MET JE!

Als je meer wilt weten over de giur in israel dan moet je mij maar is bellen en leg ik je alles haar fijn uit.
Mijn e-mails is bartti_goal@hotmail.com

tamar1 wrote:Ik ben op zoek naar mensen die mij meer kunnen vertellen over gioer in Israel. Ik ben in Nederland getrouwd met een Israelische man. Wij zijn nu zeven jaar bij elkaar en in die zeven jaar heb ik veel geleerd over het Jodendom. Vorig jaar heb ik het besluit genomen om Joods te worden.Na contact gezocht te hebben met de Joodse gemeenschap in Nederland hebben wij na enige maanden besloten om hier niet mee door te gaan in Nederland. Ik ben 33 jaar en een gioerproces van ongeveer 5 jaar duurt ons te lang. Wij willen ook graag kinderen.

groeten Tamar
Bar-Yehuda
Newby

Converse into judaism or converse into zionism?

Postby non-zionist-jew » Thu Jan 18, 2007 2:32 am

With G’ds help

“Rabbi’s” in the Netherlands are often not else then ambassadors of the so called “state of Israel”.
And they are serving the interest of this state.
This state needs permanent young people to go to the army and to make this country functional.

As a secular country the secular people and especially from European background does not get much children what cost shortages of young people.
These Zionist ambassadors so called `rabbis` often taking it into consideration and sending people who are interested to make a conversion to the so called state of Israel. Mostly to non-religious organizations with borrowed Jewish image so called `rabbanut` and those ones often declare about a person as a ger-tsedek meaning conversion even he is doing it for another target and doesn’t live as a Jew keeping the commandments of the Torah
An example for this: playing in a basketball team for so called “state Israel” some conditions are require one is to be official Jew or a converse.
In the so called state of Israel they want players from abroad and these ones in order to play for those Israel teams are demanded to make a gioer.
Often non-Jews from abroad need to make this process and all this in an instant way. In the past it was discovered that against 5000 $ you can reach and get the document declaring a person as a ger-Tsedek. If this is what you want to have you can make for yourself such a document for a lot lower price these documents mean nothing more then a pace of paper.
Halachic watching a non-Jewish person who touched wine this wine is not allowed to drink for a Jewish person, for the reason called `yain nesech` .
A Jew who does not keep the rules and does not turn back to G`d in the judgment day as well so as we call tshuva on jom-kippor makes the wine that he touched yain nesech as well and a religious Jew will not drink it.
Here you see the similarity between non-Jews and a Jew that does not keep the law, he became practically into a situation almost as non-Jews are.
Halachisch as you mention he may be called a Jew but practically as in the example given above he is equal as a non-Jew as many Zionists are. And that’s why the sentence “Jews are not Zionists, Zionists are not Jews”. The intention of the so-called state Israel is to converse the Jews to the religion called `Zionism` and to make them to live like all other nations , see the example of the lifestyle of tel-aviv in what means prostitutions and drugs see the example of the southerner city’s of this state in what means criminality .
In Judaism it doesn’t exist. And in `Zionism` it does exist, now that you know this decide into what you want to get converted into a Jew or into a Zionist and where you do want to raise your children: with the sinners of tell Aviv or with the Jewish holy Torah-learners around the world?
non-zionist-jew
Active Member

Postby Hans & Malie » Thu Jan 18, 2007 6:28 am

Waar maak jij je in Holland nu zo druk over?...
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Jan 18, 2007 8:03 am

Hans & Malie wrote:Waar maak jij je in Holland nu zo druk over?...
Obviously is de schrijver geen oorspronkelijke Jood, maar een die giur heeft gedaan en gelijk de meest extreme opvattingen die er bestaan heeft aangenomen. De aanval op andere Joden, hun verklaren als niet Joden en het afkraken van rabijnen die niet tot dezelfde stroming behoren is in zo'n geval een bekende fenomeen, wat meestal na een tijdje over gaat. Is een beetje de drang om orthodoxer dan de paus te zijn, waarbij alles gebruikt mag worden, of het waar of niet is (zo kan je bijvoorbeeld geen 1 enkele basketball player noemen die voor "team Israel" speelt en halachisch is uitgekomen om die reden). Komt meestal door gesprekken gevoerd met Joden die het leuk vinden om nieuw-komelingen dit soort onzin te vertellen, waarna hij denkt dat het allemaal waar is en deze opvattingen begint rond te bazuinen, terwijl de vertellers, die de waarheid toch iets beter kennen, dat nooit zullen doen omdat zij het toch wat beter kennen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby daantje » Sun Jan 21, 2007 2:24 pm

Het rabbinaat in Nederland wil deze brief niet geven omdat zij Yavne niet orthodox genoeg vinden.

Beste Tamar,

Voor Yavne heb je inderdaad aanbevelingsbrieven nodig. als je genoeg vooraanstaande mensen kent in de Joodse gemeenschap van Nederland dan is dat toch wel te doen op zich. De gioer van Yavne wordt inderdaad in NL niet zomaar klakkeloos erkent, maar dat geldt met de meeste gieoriem van het buiten NL. Men wil namelijk wel weten of wel echt een joods leven leidt, das al.

Ik zou het gewoon toch bij Yavne proberen als je toch hebt besloten om in IL te blijven wonen. Je niet meteen laten afschrikken en zo. In NL is de lange duur een reden voor mensen om af te haken, men kan dat dan ook zien als een tekort aan motivatie om echt joods te willen worden.

Ik ken een gezin dat al getrouwd was, kinderen had. De vrouw heeft een gioer gedaan en de 2 kinderen zijn daar in mee gegaan. die hebben als het ware ook een gioer gedaan. Dus dat hoeft niet perse een belemmering te zijn. Ik denk dat een rabbijn er heus wel begrip voor heeft dat je niet gaat wachten tot je in de 40 bent om een gezin te starten.

Veel succes in ieder geval!!!!
guttegut, niet eens een bedankje.....;-)
daantje
Veteran
Veteran

Geen structuur , duidelijkheid en veel vaagheden...

Postby darkelf » Wed Jan 24, 2007 6:03 am

Ik bevind mij zelf in een moeilijke situatie want mij is "gezegd" dat mijn ma joods is maar helaas bewijzen vind ik niet en kreeg ik niet.
Ik heb twee jaar geleden besloten alles te doen om joods te worden dus het gioerprocces aanvatten.
Helaas voor een volwassene kunnen situaties zoals persoonlijke problemen de boel behoorlijk vertragen , in mijn geval kon ik er tot nu te weinig tijd aan besteden door relationele problemen , misschien herkenbaar want naast religie als volwassen persoon heb je natuurlijk nog andere zaken aan je hoofd zoals je werk enz...

Ik ben in het begin naar een rabijn gegaan en die zei me dat ik twee families moest hebben waar ik elke shabbat en feestdag zou doorbrengen en deze mensen moesten mij dan een "aanbevelingsbrief" bezorgen.
Dit systeem vind ik enerzijds leerzaam omdat je het van dichtbij meemaakt maar anderzijds is het natuurlijk afwachten of je door zo een gezin beoordeeld wordt op je joods gedrag of op het feit dat ze je wel of niet mogen als mens...weinig neutraal dus.
Ik kreeg via de families twee rabijnen aangeraden waarbij ik dan les kon volgen wekelijks, dat is natuurlijk wél neutraler.

Ik vind het jammer dat er geen of weing instituten bestaan waar men de nodige les kan volgen en waar men je dan objectief kan beoordelen.
Ook hoor en lees ik vaker dat het vaak heel erg lang duurd en dat er vaak zware kosten bijkomen door verplichte reizen naar buitenland enzo...
Het is logisch dat joods worden niet zomaar of te snel moet kunnen en men mag inderdaad van je verwachten dat je het echt meent natuurlijk.
Maar ook daarin is teveel variatie , zo hoorde ik mensen die het op één jaar deden en het andere uiterste 20 jaar.
En dat is jammer want dat geeft toch de indruk dat het niet erom gaat dat je echt en oprecht joods leeft en de nodige kennis hebt , ook hierin zouden ze vaste regels moeten maken zodat het bilijk verloopt.

Wat de joodse mensen zelf betreft is de ervaring de persoonlijke althans zoals bij andere groepen mensen , je hebt individuen in allerlei soorten en bij een deel wordt je gioeres gemotiveerd en zeer aangenaam onthaald en bij andere wordt je tot op het racisitische af behandeld en hoor je onophoudelijk opmerkingen over hoe achterlijk en dwaas de "goyem" wel zijn.
Laat je dus niet gekdraaien door mensen en hun persoonlijke meningen en kwetsende opmerkingen tegen je .In ieder volk , ras of religie hebben je heel verschillende individuen , het is aan ons de juiste uit te zoeken die echt leven voor Hashem en zeker met dit : heb je naasten lief , want mensen die andere mensen afbreken alleen maar op het feit dat deze uit een andere groep komen dan die van hun (ander ras,huidskleur , geloof) zijn erg kortzichtig en veroordelend .

Dat werkt ook nare dingen in de hand want als je maar vaak genoeg hoort dat je "maar een stomme undermensh GOY bent " ja dan durf je zelfs niet meer zeggen dat je bezig bent met een gioeres ...
Ik heb het persoonlijk ervaren dat rasicme en het was extreem pijnlijk geloof me , ik wist en weet niet zeker of mijn moeder echt joods is maar er werd me verteld dat ik maar beter kon zeggen dat ik zeker was want dat een gioeres toch nooit echt wordt aanvaard door de "naasten" en ik was ertegen want ik wou eerlijk zijn.
En op een gegeven moment ben ik zo gebroken dat ik dat dan maar deed "zeggen dat ik zeker was om niet uitgestoten te worden" maar dat zal ik nooit meer doen , ik ben trots op mezelf en laat me niet meer doen .
Ik zal mijn gioeres doen en niemand zal mij meer tegenhouden en wie dat niet kan hebben heeft lekker pech en maar bitter weinig van "naastenliefde" begrepen ...een mooi bewijs dat een religiueze geboortebewijs en joodse opvoeding geen enkele garantie geven voor goed gedrag.

Denk altijd : wie zegt dat het G'd het goed vind dat sommige mensen die joods zijn geboren zichzelf het recht mogen geven goede mensen die zich willen bekeren tot het joodse geloof de grond in te stampen???
Geloof in jezelf want tenslotte ben je oprecht en met je hele hart er aan begonnen om G'd op de juiste manier te dienen , jij , wij kiezen voor de thora en het is eerst en vooral een zaak tussen G'd en jezelf .
Dus als ze ons de wereld rondsturen en van het kastje naar de muur laat ze maar , onderga het want je komt er wel op die dag die de mooiste van je leven zal zijn.
darkelf
Active Member

Postby Bar-Yehuda » Wed Jan 24, 2007 10:01 am

groeten Tamar

ik heb je e-mail adres niet
sorry, even opnieuw contact opnemen graag
Bar-Yehuda
Newby

Orthodoxe Giyur in Israel

Postby Mazzel » Wed Feb 07, 2007 11:48 am

Nadat ik uitgebreid heb bekeken wat jullie bezighoud, ook maar even mijn bijdrage...

Ik volg op dit moment (sinds September 2006) de cursus Giyur in Tel Aviv en ben erg enthousiast en blij met de manier waarop het is geregeld. Dit valt voor het grootste deel toe te schrijven aan een geweldige lerares (Vered) die zich met hart, ziel en humor inzet om je zoveel mogelijk bij te brengen. (Ja da's weer eens een andere toon....nietwaar?)

Orthodoxe Giyur in Israel kun je op twee manieren opstarten, bij twee instanties die onderling een politieke strijd voeren (hier kom ik later op terug). Aangezien ik begonnen ben bij de een, en ben overgestapt naar de ander, kan ik de nodige aanbevelingen doen... ;-)

De algemene procedure is dat je een CV (en dan meer in de zin van een "levensverhaal") in het ivrit en een flink aantal (10-20) testimonials van vrienden en bekenden, tezamen met een lijst van telefoonnummers van "aanbevelers" (mumlatzim) inlevert bij de betreffende instantie. Je krijgt vervolgens een intake gesprek waarin je je nobele motieven uiteen mag komen zetten. Laat ik er in dit verhaal vanuit gaan dan je oprecht zin en motivatie hebt om giyur te doorstaan... Mensen zonder enige ("bijbel"/thora)kennis of met motieven als "joods huwelijk" etc. krijgen het
zondermeer moeilijk... de toelating moet je worden gegunt, en de heren kennen de klappen van de zweep al een paar jaar ;-) Het “faken” van het NIET hebben van een relatie (zodat je partner niet meehoeft in het proces) is iets wat het je eerder lastiger maakt, dan dat het je voordeel geeft.

Als je wordt toegelaten (en daar kan zo een half jaar overheen gaan)...
dan duurt de cursus van de hagim (September) tot het begin van het volgende Joodse jaar September/Oktober). Je wordt geacht een adoptie/sponsor familie te hebben, waarmee je met enige regelmaat shabat en feestdagen viert. Dit om je te helpen praktische ervaring op te doen in allerlei onderdelen van het Jodendom die moeilijk "van horen zeggen" eigen te maken zijn. Als je in het begin nog niemand hebt die je kan helpen, dan kunnen zij je helpen bij het vinden van een geschikt gezin in de buurt van waar je woont. Het is tenslotte een mitzva....

1) De officiele (en "lastigste") weg is via het rabbinut in Tel Aviv.
Daar zetelt de man die de giyur in Israel regelt de rav Drukman. Als je hier wordt toegelaten, dan ga je drie avonden in de week van 18:00 tot 21:00 naar de Beit Din in T.A. voor een avondklas. Ik ben hier begonnen, en dat viel me niet mee. Een heel rap tempo, “droge kost”, veel Russische kornuiten, dus weinig sociale contacten gecombineerd met het thora hebreeuws.... EN DAT 3(!) avonden in de week.... Hou dat maar eens een jaar vol naast een voltijdsbaan en twee kids, plus 40km op en neer naar huis.....

2) De beter manier, via de Machon Lelimudei Hajadut” (http://www.giyur.org/). De rav die hier de scepter zwaait is Avishai Daum, een sluwe vos in guyr aangelegenheden. Hij runt “zijn” school aan Jabotinsky 123 in Tel Aviv. Zijn machon valt onder auspicien van de opperrabijn uit Kiryat Shmona, Sfania Drori. En het gaat er iets gemoedelijker aan toe. (Dit mag ik natuurlijk niet schrijven...) Je gaat twee keer in de week van 19:00 tot 21:00 naar de les, ook een heel joods jaar lang. En aan het eind doe je examen voor een "va-ad" waar Rav Drori de leiding heeft. De lerares, Vered, is geweldig! Ze heeft jaren lesmateriaal ingekort en samengevat tot de ware essentie. Geen oeverloze Talmut discussies, maar “tachles” studeren wat je moet weten, en dan vrijblijvend aangevuld met wijsheden en anekdotes en de wekelijkse “parashat shavua”, Aan bod komen: Thora (geschreven en be-alpeh), Neviim (profeten) Ktuvim (samen Tenach) en ook Mishna en Talmut, en elementen als Brechot, Kashrut, Tfilot, alle Hagim enz. enz.

Ik heb het er best naar mijn zin, en heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik iets “moest”... Nou heeft dat er waarschijnlijk mee te maken dat ik dit geheel voor mijn eigen “leering ende vermaeck” doe... Ik ben al getrouwd met een joodse, heb twee kids, woon hier al 7 jaar, en “HOEF” voor niemand.... behalve mezelf.

(Voor meer informatie kun je me mailen via het forum)
Haratson lenatseach-tnai rishon lenitsachon.
Mazzel
Veteran
Veteran

Return to Joods worden (Gioer)