Interessant artikel over giur

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Re: Interessant artikel over giur

Postby E.T. » Thu May 01, 2008 5:17 pm

SuzanneG wrote:kan je een ander voorbeeld geven van "zo'n nieuwe regel"? Dit alleen al omdat een aantal onder ons het alleenrecht van orthodoxe bekeringen in twijfel trekken.

Als je goed leest wat ik schrijf, zal je zien dat er no such thing als een "alleen recht van orthodoxe bekeringen" bestaat.

Dat het in twijfel wordt getrokken is exactly the whole point. We praten over dingen waar per definitie reformen/liberalen e.d. het niet mee eens zijn :-). Op elk voorbeeld wat ik je dus zal noemen, past je antwoord dat het door deze groepen in twijfel getrokken wordt.

Waarom draaien we het voor het gemak niet om? Kan je me 1 regel laten zien die in het oorspronkelijke Jodendom, dus de Tora (shebichtav of sheba'al pe) staat, waar de reformen/liberalen zich aan houden?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu May 01, 2008 5:32 pm

Regels kun of wel of niet accepteren, maar nogmaals, geen mens kan je dwingen. Je zou hier bijna de impressie krijgen dat een bepaalde stroming over het 'reine' Jodendom eisen te bewaken. Alsof er slechts een manier is om Joods te zijn.
Vanaf het moment dat de zogenaamde wijzen samenkwamen en het lef hadden om het Woord Gods te gaan interpreteren (er is nergens een indicatie dat Hij daarom vroeg of toestemming gaf), kan iedereen zijn gang gaan.
Zelfs de zogenaamde orthodoxen, die andere soorten stromingen vaak weigeren te erkennen (alsof iemand ze dat vroeg en alsof zij het recht op het patent 'Joods-zijn' beheersen), hebben, vaak om financiele en politieke redenen, diverse soorten kasjroet georganiseerd en ook zijn er diverse goochemerds die ieder op zijn eigen manier even de Torah zal uitleggen.
Al dat geeft een ieder tegenover deze groepering hetzelfde recht om het Jodendom op zijn eigen manier te intrpreteren. Me dunkt, we hebben zelfs types rondlopen die de moordenaar van onze premier eerst nog even gezegend hebben (zie de volledige bekentenis van het zwijn, waar hij uitlegt eerst advies en zegens te hebben gehaald bij rabijnen-die niet de politie hebben ingelicht).
Nu het dus duidelijk is dat iedereen die maar wil kan zeggen dat hij/zij een authoriteit is op het Jodendom en zoveel stromingen beweren het beter te weten en Joodser te zijn dan de rest, mag ook jij, Suzanne, doen wat je wilt.
En als je dan erkenning wilt van jouw manier van denken, is de oplossing simpel: sticht een partij, gebruik namen van dode mensen als stemmers, creeer scholen waar niets wordt geleerd maar eis wel subsidie, weiger dienst te doen onder het mom dat bidden en het leren van de Torah net zo belangrijk is als soldaat zijn, koop wat mensen om en wordt lid van onze Knesset. Fluitje van een cent en precies die cent is de waarde van de huidige 'reine' Joodse leiding die het over 613 mitswot heeft zonder zich aan de tien geboden te houden.

Als je een ander soort Jodendom wilt zien, kom eens naar Haifa, naar de sjoel 'Or Chadash' van rabbijn dr. Edgar Nof: de snelst groeiende en meest populaire sjoel en rabbijn in het Noorden, die door bijna geen enkele instelling wordt herkent omdat hij ook geestelijk gehandicapten Bar Mitswe laat worden, maar daardoor juist meer en meer steun krijgt. Uiteraard is hij wel wat men Liberaal noemt...dus volgens sommige mensen niet echt rein.....
siempie
Veteran
Veteran

Postby siempie » Thu May 01, 2008 5:35 pm

...en dan nog iets kleins: het feit dat ik/wij een Nederlandse Jood ben, zegt al genoeg over hoe 'rein' het Jodendom is gebleven: Mozes en de zijnen leken gegaranderd meer op onze buren, de Arabieren, dan op, ons, de Nederlanders.....
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu May 01, 2008 5:47 pm

siempie wrote:Regels kun of wel of niet accepteren, maar nogmaals, geen mens kan je dwingen.

Waar je zie iemand een ander dwingen? Je schrijft wel once in de zoveel weken dat die slechte orthodoxen mensen dwingen, maar een voorbeeld moet ik nog steeds van je horen. Uiteraard, heeft je zoveelste aanval op alles wat orthodox is geen klap te maken met het giur onderwerp. Deze reactie van jou op deze thread zou bijna doen denken dat er elke maandag en donderdag orthodoxen door de straten van Amsterdam lopen om niet Joden aan hun oren naar het rabinaat te trekken. Wil je de orthodoxie aanvallen? Jouw zaak. Wil je het doen elke keer dat er iets over religie gezegd wordt? Be my guest. Maar please man, hou het tenminste een piepklein beetje relevant.

Me dunkt, we hebben zelfs types rondlopen die de moordenaar van onze premier eerst nog even gezegend hebben (zie de volledige bekentenis van het zwijn, waar hij uitlegt eerst advies en zegens te hebben gehaald bij rabijnen-die niet de politie hebben ingelicht).

1001 keer vermeld. 0 keer bewezen.

Uiteraard is hij wel wat men Liberaal noemt...dus volgens sommige mensen niet echt rein.....

Geen mens die beweerd heeft dat liberale Joden 'niet rein' zouden zijn of zoiets, maar laat de feiten je niet in de war brengen.
E.T.
Veteran
Veteran

Previous

Return to Joods worden (Gioer)