Gioer via internet

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Gioer via internet

Postby Dani'el » Tue Jul 24, 2007 8:19 pm

Shalom,

Ik kwam op het internet de naam Rabbi Celso Cukierkorn van de
Adat Achim Synagogue
in Amerika tegen. Je kan volgens deze site Gioer doen via Internet.
Is er iemand die mij hier iets meer over kan vertellen? En hoe dit in z'n werk gaat? De naam van de site is http://adatachim.org

Mazzel en Broche!

Dani'el
Dani'el
Active Member

Re: Gioer via internet

Postby E.T. » Tue Jul 24, 2007 9:06 pm

Dani'el wrote:Je kan volgens deze site Gioer doen via Internet.

Ongeacht hoeveel hij er voor rekent, ik doe het voor de helft :-) (accepteer ook credit cards ;-)). En het briefje dat je van mij krijgt dat je Joods verklaard is precies evenveel waard als zijn briefje ;-).

Mazzel en Broche!

Les #1: Geen Jood ter wereld die zo praat.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Dani'el » Tue Jul 24, 2007 9:13 pm

Shalom,

Ik dacht dat ik een serieuze vraag had gesteld, maar ik begrijp niet dat ik zo'n lullig antwoord krijg....
Dani'el
Active Member

Postby E.T. » Tue Jul 24, 2007 9:19 pm

Dani'el wrote:Shalom,

Ik dacht dat ik een serieuze vraag had gesteld, maar ik begrijp niet dat ik zo'n lullig antwoord krijg....

Trust me, het antwoord is precies even lullig als de vraag :-).

Maar goed, zal het wat serieuzer proberen:

a. Het is onmogelijk giur te doen via het internet.
b. Een ieder die beweerd dat dat wel kan, liegt je maar wat voor.
c. Een verklaring dat je Joods bent na een 'internet giur' is precies even veel waard als een briefje van mij dat je de koning van Belgie bent.

Bottom line, somebody's making fun of you, and it isn't me.

En wat die "les #1" betreft, I wasn't kidding.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Rafaëla » Tue Jul 24, 2007 9:30 pm

Sommige mensen missen alleen het 'briefje' en zijn hun hele leven al joods opgevoed. Mogelijk vaderjood?
Als ik kijk hoeveel mensen het verlangen hebben volledig Joods te zijn, dan snap ik niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt, gezien de andere topic's hierover.
Rafaëla
Newby

Postby E.T. » Tue Jul 24, 2007 9:35 pm

Rafaëla wrote:Sommige mensen missen alleen het 'briefje' en zijn hun hele leven al joods opgevoed.

Het briefje maakt ze niet Joods.

Mogelijk vaderjood?

Een niet echt bestaand begrip. Betekent niks dan een "niet Jood met Joodse vader".

Als ik kijk hoeveel mensen het verlangen hebben volledig Joods te zijn, dan snap ik niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt, gezien de andere topic's hierover.

Hoezo moeilijk? Ik bood de goede man net 50% korting aan!
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Jul 25, 2007 5:41 am

Dani'el wrote:Shalom,

Je moet het hem maar niet kwalijk nemen..als een van de 'Gatekeeper's ' kan hij soms wat " lomp " uit de hoek komen...maar dat neemt niet weg dat hij in dit geval gelijk heeft mbt de procedure van gioer via internet.

Maar als je dan toch het besluit genomen hebt om het Joodse geloof te aanvaarden?...dan is de weg naar het doel er een om niet te missen en zou je daar dan ook alles voor in het werk moeten stellen.
Er zijn er die zeggen ' het doel heiligt de midelen '...en ik ken persoonlijk zo'n ' $ 10.000 " gelovige jood...tis maar wat je voor ogen hebt met Jood's worden[in dit geval].

In ieder geval?...welkom op de site,en ik ga ervan uit dat je volgende kontakten wat soepeler zullen zijn :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Wed Jul 25, 2007 8:43 am

Rafaëla wrote:Sommige mensen missen alleen het 'briefje' en zijn hun hele leven al joods opgevoed. Mogelijk vaderjood?

Zolang je binnen een geloof,welke dat dan ook is,een stroming hebt die claimt het alleenrecht te hebben over hoe het moet binnen dat geloof zul je zulke zaken tegen blijven komen helaas.

Maarja..ik ben nu eenmaal geen lid van de club..en dus heb ik dit niet geschreven :wink:

~ Hans ~
Hans & Malie
Team Member

Postby siempie » Wed Jul 25, 2007 10:20 am

Er zijn diverse manieren om "gijoer" te ondergaan. Een gedeelte van de Joodse stromingen, vaak orthodox, soms zelfs extreem, erkennen niet alle soorten van gijoer. Dit is nu echter een politiek probleem en om het op te lossen zullen bij de volgende verkiezingen meer mensen überhaupt moeten stemmen en hopen dat de meer liberale en humane denkwijze op een goed moment zal winnen. Wat duidelijk moet zijn is dat het geen religieus probleem meer is. Anders zouden de orthodoxe leiders in Israel alleen op de Almachtige vertrouwen en niet op dealtjes in onze Knesset.

Ook in Israel zijn er meer aardige en menselijke organisaties die helpen bij gijoer die in de hele wereld, behalve door wat niksnutten met politieke kracht in Israel, wordt erkent. PM me maar als ik kan helpen.

En laat ik sluiten met een wens die al bijna 400 jaar polulair is in mijn familie en ook gebruikt wordt als kenmerk bij het afsluiten van een overeenkomst in de Joodse diamantindustrie: MAZZEL EN BROCHE!

Ik ben namelijk wel lid van de club. Zo geboren....kan er ook niks aan doen....
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jul 25, 2007 1:57 pm

siempie wrote:Een gedeelte van de Joodse stromingen, vaak orthodox, soms zelfs extreem, erkennen niet alle soorten van gijoer. Dit is nu echter een politiek probleem en om het op te lossen zullen bij de volgende verkiezingen meer mensen überhaupt moeten stemmen en hopen dat de meer liberale en humane denkwijze op een goed moment zal winnen.

Het niet erkennen van die stromingen waar je over praat zal niet veranderen door politieke spelletjes in de knesset. Het maximum wat je in de knesset zal veranderen (en niet zo snel) is wat de staat opschrijft als Joods, maar niet wat het Jodendom of de orthodoxie erkend as such. Daar is wat meer voor nodig dan een paar politici.
Wat dat betreft, ook al stemmen morgen 120 knesset members dat je van nu af aan Joods kan worden door 3X koekoerikoe te roepen, 2 rondjes te draaien bij volle maan, en $250 te betalen, zullen deze stromingen deze mensen niet meer als Joods erkennen dan daarvoor. Ze zullen ook niet meer Joods zijn dan daarvoor. Maximum zullen ze een briefje hebben. Sjoin, daar hebben we de knesset niet voor nodig :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Jul 25, 2007 5:10 pm

Hans & Malie wrote:Zolang je binnen een geloof,welke dat dan ook is,een stroming hebt die claimt het alleenrecht te hebben over hoe het moet binnen dat geloof zul je zulke zaken tegen blijven komen helaas.

Maar dan komt de vraag op, waarom zou dat een ander kunnen schelen? Stel jij wil Joods worden. Je besluit dat te doen op een manier die volgens mijn view je niet Joods maakt, maar jij bent er tevreden mee. Waarom zou het je wat kunnen schelen wat ik daar van vind? Waarom zou het je wat kunnen schelen wat de orthodoxie daar van vind?

Heb dit punt nooit begrepen (tenzij ik het afschrijf als hypocriet). Niet Joden die Joods willen worden, en dat niet volgens de regels willen doen*. Als zij tevreden zijn met de manier waarop ze dat doen en zichzelf daarna Joods voelen, moet het hun geen ene bal uitmaken wat ik of een ander daar van vind.
Aangezien het blijkbaar anders ligt, en het je wel stoort hoe de orthodoxie (bijvoorbeeld) er over denkt, zie ik maar 1 mogelijke conclusie, en dat is dat je de regels van buitenuit wil veranderen. Otherwise, zou het je een zorg wezen wat ik of een ander orthodox persoon er van vind, en zou je gewoon tevreden zijn met waar je zelf in geloofd.
(bij dit alles bedoel ik met 'jij' niet jou persoonlijk, just for sake of discussion).

* Een ander interessant punt die ik me vaak afvraag, is waarom iemand het zou willen doen not according to the regels, maar dat is een andere zaak.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Rafaëla » Thu Jul 26, 2007 11:10 am

E.T. wrote:
Maar dan komt de vraag op, waarom zou dat een ander kunnen schelen? Stel jij wil Joods worden. Je besluit dat te doen op een manier die volgens mijn view je niet Joods maakt, maar jij bent er tevreden mee. Waarom zou het je wat kunnen schelen wat ik daar van vind? Waarom zou het je wat kunnen schelen wat de orthodoxie daar van vind?

Heb dit punt nooit begrepen (tenzij ik het afschrijf als hypocriet). Niet Joden die Joods willen worden, en dat niet volgens de regels willen doen*. Als zij tevreden zijn met de manier waarop ze dat doen en zichzelf daarna Joods voelen, moet het hun geen ene bal uitmaken wat ik of een ander daar van vind.
Aangezien het blijkbaar anders ligt, en het je wel stoort hoe de orthodoxie (bijvoorbeeld) er over denkt, zie ik maar 1 mogelijke conclusie, en dat is dat je de regels van buitenuit wil veranderen. Otherwise, zou het je een zorg wezen wat ik of een ander orthodox persoon er van vind, en zou je gewoon tevreden zijn met waar je zelf in geloofd.
(bij dit alles bedoel ik met 'jij' niet jou persoonlijk, just for sake of discussion).

* Een ander interessant punt die ik me vaak afvraag, is waarom iemand het zou willen doen not according to the regels, maar dat is een andere zaak.

Je hebt voor een deel gelijk, waarom zou het 'je' iemand wat kunnen schelen wat een ander daar van vind. Een beetje joods, een beetje meer joods, een echte jood!! Dat wordt bepaald door Orthodoxen.. de hele procedure, die dan vaak wordt afgeraden, men wordt afgewezen, keihard, zonodig 3 keer. Waar is dat voor nodig. ER wordt niet gekeken naar verlangen, of naar je nesjomme, dat maakt ze geen f..k uit, of je een joodse nesjomme hebt. (meegekregen door bijvoorbeeld de genen van je vader, of nog verder terug) Hun vinden dat je maar op èèn bepaalde manier joods bent..en dan 'trappen ze je als het ware je joodszijn in'. Je blijft een, hoe noemen ze dat, gioeriem? Ook zoiets, voor altijd, blijft het altijd voelen, ik weet het van anderen. En zolang men, ik reageer op jouw reactie, men nog zo reageert als jij op deze Dani'el, en er zijn duizenden van deze daniels, zullen dezen zich daar iets van aantrekken. Weet jij, heb je een idee van hoe deze mensen ertoe komen, om joods te worden, wat.. deze mensen hebben doorgemaakt? Hoe het voelt om afgewezen te worden? Wat hun ouders hebben meegemaakt in de W.O2 ? En hoe dat mogelijk in hun opvoeding is doorgetrokken? Als dan blijkt dat ondanks dat... men nog graag Joods wil worden, is dat heel byzonder! Want velen willen er door de gevolgen van WO2 er niets mee te maken hebben. Zelfs sommige ouders niet meer.Is dat dan juist niet 'prijzenswaardig? Moeten dan dezen niet 'omarmd'worden? Juist door de Joodse gemeenschappen?
Moeten ze dan processen verzwaren? Ik probeer om je te laten voelen.. hoe het kan zijn als zogenaamde...niet -jood, vader jood of 1,4 jood of hoe dan ook.
Iemand kan joods geboren zijn, niet geloven, en toch volledig erkent worden..kan bv meedraaien in een bestuur..penningmeester ofzo. En anderen zoals ik hier boven beschreef, worden nooit erkent. Heb je enig idee van de pijn van dezen..?
Ik hoop van harte dat je niet nog een keer zo knullig reageert, probeer je in te leven. Ik ken er zovelen die wat ik boven heb geschreven, meemaken of hebben meegemaakt.
Rafaëla
Newby

Postby siempie » Thu Jul 26, 2007 1:54 pm

Even wel onthouden dat de orthodoxe Joodse stroming zizhzelf heeft uitgeroepen als "beschermer en beslisser over het Jodendom", wat natuurlijk kolder is.
Als ik het over politiek heb, bedoel ik juist de politieke manouvres bij de opperrabbijnen (om deze functie te krijgen). Daarmee, als zijregel, is het leuk te verwijzen naar het feit dat de huidige en voormalige opperrabijn (dus 2) allebei door de politie worden ondervraagt vanwege verdenken van onjuist en inproprer gedrag, wat ze aardig menselijk maakt.
terug naar ons onderwerp: in een paar jaar verwacht ik dat de meer liberale stroming in het Jodendom zodanig groeit dat zij met een gerust hart kunnen zeggen tegen de orthodoxe Joden dat ze eigenlijk niet Joods zijn. want in feite kan iedereen dat bepalen. dat doe jij toch ook, ET?

Persoonlijk verwelkom ik een ieder die Joods wil worden, hoewel ze volgens mij een schroef los hebben zitten. Hoe kun je anders verklaren dat iemand zich wil aansluiten bij een religie die continu onder bedreiging leeft en elke zoveel jaar een uitroeiing probeert te ontwijken?

Ik zei het al eerder: Mazzel en Broche!
siempie
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jul 26, 2007 2:37 pm

Rafaëla wrote:Dat wordt bepaald door Orthodoxen..

Nee. That's where you're wrong. Wie wel of niet Joods is wordt bepaald door HaKadosh Baruch Hoe. Het verschil tussen de stromingen is in de opvatting wat wij denken dat hij bepaald. De ene stroming denkt dat hij dat bepaald volgens de moeder of op een specifieke manier uitkomen, een andere stroming denkt dat hij dat bepaald door op een andere manier uit te komen of volgens de vader, en een derde stroming denkt dat hij dat bepaald volgens het aantal dollars dat de kandidaat aan de gemeente doneerd. Elke stroming vind logicawijze dat hij gelijk heeft, maar ik zie nog steeds geen reden dat het de ene stroming zou storen wat de andere denkt.

...men wordt afgewezen, keihard, zonodig 3 keer. Waar is dat voor nodig.

Is een gedeelte van zekerheid krijgen dat de kandidaat het om de juiste redenen doet (waarzonder hij volgens de halacha niet uit kan komen). Als jij een betere methode kent, feel free om hem voor te stellen.

ER wordt niet gekeken naar verlangen, of naar je nesjomme, dat maakt ze geen f..k uit, of je een joodse nesjomme hebt.

Dat is een beetje overdreven. Ten eerste, er wordt naar 1001 dingen gekeken, en niet allemaal worden ze je punt voor punt aangewezen.
Ten tweede, waarom zou het relevant zijn? Een niet Jood, ook al herken jij een "Joodse neshomme" in hem, is daarom niet opeens Joods. Als jij vind van wel, is dat uiteraard je goed recht. Maar val mij niet aan dat ik wat anders vind.

Je blijft een, hoe noemen ze dat, gioeriem?

Een ger noemen ze dat. Dat ben je nou eenmaal als je bent uitgekomen. Wat wil je er aan doen? In het allerdaagse leven veranderd dat in de loop van de tijd. Niet van vandaag op morgen, en de officieele uitdrukking blijf je hebben tot je dood. Maar diegene met de echte Joodse neshomme zoals je dat noemt zullen daar niet veel van merken.

Weet jij, heb je een idee van hoe deze mensen ertoe komen, om joods te worden, wat.. deze mensen hebben doorgemaakt? Hoe het voelt om afgewezen te worden? Wat hun ouders hebben meegemaakt in de W.O2 ? En hoe dat mogelijk in hun opvoeding is doorgetrokken?

Nee, weet ik niet. Maar afgezien van dat ik aardiger kan reageren, maakt dat me ook niet veel uit. Ongeacht hoe moeilijk het leven van iemand was of wat hij of zijn ouders doorstaan hebben, niks van dat allen maakt hem Joods. Zo is het nou eenmaal (volgens mijn geloof). Nou kan ik natuurlijk medelijden met hem hebben. Ik kan vriendelijker voor hem zijn. Ik kan zijn handje vasthouden en met hem meeleven. Maar ik kan hem niet als Jood benoemen als hij dat niet is. En again, als jij vind dat wat zijn ouders (in theorie) hebben mee gemaakt in ww2 hem wel Joods maakt, is ook een prima opvatting. Ik val jou niet aan om jouw opvatting. Waarom val je mij aan om de mijne?

Moeten dan dezen niet 'omarmd'worden? Juist door de Joodse gemeenschappen?

Omarm ze gerust, lieg ze niet voor (niet jij, talking in general). Joods ben je wel of niet, niet afhankelijk van de ellende die je familie doorstaan heeft. Dat is mijn opvatting. Stoort mij voor geen meter als jij deze mensen een briefje wil geven dat ze Joods zijn. Het stoort jou wel dat ik ze niet zo'n briefje wil geven. Why? I don't try to change you. Stop trying to change me.

Iemand kan joods geboren zijn, niet geloven, en toch volledig erkent worden..kan bv meedraaien in een bestuur..penningmeester ofzo. En anderen zoals ik hier boven beschreef, worden nooit erkent. Heb je enig idee van de pijn van dezen..?

Begrijp dit paragraaf niet. Als ze Joods geboren zijn worden ze ook erkend, of ze nou penningmeester zijn of niet.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jul 26, 2007 2:42 pm

siempie wrote:in een paar jaar verwacht ik dat de meer liberale stroming in het Jodendom zodanig groeit dat zij met een gerust hart kunnen zeggen tegen de orthodoxe Joden dat ze eigenlijk niet Joods zijn. want in feite kan iedereen dat bepalen.

Ze mogen gerust, I don't mind. So why do they?
En again nog even belangrijk te melden dat de orthodoxie op geen enkele manier de liberalen als niet Joods beschouwd. De orthodoxie beschouwd alleen de niet Joden die bij de liberalen zijn 'uitgekomen' als niet Joods. Een heel groot verschil met net te doen alsof het hier om alle liberalen gaat.

dat doe jij toch ook, ET?

Ik bepaal niks. Erken alleen de halacha zoals deze door anderen bepaald is. Jij niet. Allebei volkomen legitiem. Het enige verschil tussen ons is dat jij vind dat ik moet veranderen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Dani'el » Thu Jul 26, 2007 6:34 pm

E.T. wrote:
siempie wrote:in een paar jaar verwacht ik dat de meer liberale stroming in het Jodendom zodanig groeit dat zij met een gerust hart kunnen zeggen tegen de orthodoxe Joden dat ze eigenlijk niet Joods zijn. want in feite kan iedereen dat bepalen.

En again nog even belangrijk te melden dat de orthodoxie op geen enkele manier de liberalen als niet Joods beschouwd. De orthodoxie beschouwd alleen de niet Joden die bij de liberalen zijn 'uitgekomen' als niet Joods. Een heel groot verschil met net te doen alsof het hier om alle liberalen gaat.

Ik bepaal niks. Erken alleen de halacha zoals deze door anderen bepaald is. Jij niet. Allebei volkomen legitiem. Het enige verschil tussen ons is dat jij vind dat ik moet veranderen.

Shalom allemaal!

Niemand hoeft te veranderen...absoluut niet!!!
het gaat er gewoon om hoe je elkaar benadert...toch? dat heet nesjomme! Vooral Jidden onder elkaar 8)

Jacov
Dani'el
Active Member

Postby Dani'el » Thu Jul 26, 2007 6:35 pm

E.T. wrote:

Shalom allemaal!

Niemand hoeft te veranderen...absoluut niet!!!
het gaat er gewoon om hoe je elkaar benadert...toch? dat heet nesjomme! Vooral Jidden onder elkaar 8)

Dani'el
Dani'el
Active Member

Postby E.T. » Thu Jul 26, 2007 6:40 pm

Dani'el wrote:Niemand hoeft te veranderen...absoluut niet!!!

Tja. Als je (en again, de "je" e.d. is tegen niemand persoonlijk bedoeld) van de orthodoxen eist dat ze hun geloof veranderen, of dingen doen die tegen hun geloof zijn, eis je wel degelijk dat ze veranderen. Daarom begrijp ik die aanval op de orthodoxie niet. Doe jij lekker wat jij juist acht, en laat de orthodoxie lekker doen wat zij juist acht.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Dani'el » Thu Jul 26, 2007 7:29 pm

E.T. wrote:
Dani'el wrote:Niemand hoeft te veranderen...absoluut niet!!!

Tja. Als je (en again, de "je" e.d. is tegen niemand persoonlijk bedoeld) van de orthodoxen eist dat ze hun geloof veranderen, of dingen doen die tegen hun geloof zijn, eis je wel degelijk dat ze veranderen. Daarom begrijp ik die aanval op de orthodoxie niet. Doe jij lekker wat jij juist acht, en laat de orthodoxie lekker doen wat zij juist acht.

Shalom E.T.
Ik heb toch gezegt: "Niemand hoeft te veranderen!" Ook de Orthodoxen niet, en de Liberalen niet, en Masorti niet, maar nogmaals...ieder moet doen wat hij moet doen. maar Jiddenm onder elkaar gaan niet zitten te zeuren tegen elkaar.
Dani'el
Active Member

Postby E.T. » Thu Jul 26, 2007 7:36 pm

Dani'el wrote:Ik heb toch gezegt: "Niemand hoeft te veranderen!"

Lees de thread nog even over.

maar Jiddenm onder elkaar gaan niet zitten te zeuren tegen elkaar.

Jidden die niet zeuren zijn geen Jidden (misschien liberaal 'uitgekomen'? :wink:).
E.T.
Veteran
Veteran

Return to Joods worden (Gioer)