Ohel Sarah Imenu

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Ohel Sarah Imenu

Postby martineB » Sun Feb 10, 2008 10:06 pm

Dag,
Heeft iemand van jullie ervaring met Ohel Sarah Imenu (Jeruzalem)?
Graag zou ik verhalen van mensen horen die hier geweest zijn. Hoe is het om op jezelf te wonen (niet in een kibboets of iets dergelijks) en te leren?
Zij vertelden mij dat ik daar met een toeristenvisum welkom ben, dus dat is voor maximaal drie maanden (met een kleine mogelijkheid tot verlenging). Je kunt dan niet werken, maar moet wel huur en dergelijke betalen. Is dat te doen?
En, niet in de laatste plaats, hoe wordt er lesgegeven??
groetjes, Martine
martineB
Active Member

Postby avital » Wed Apr 30, 2008 9:32 pm

Het is een ultra-chareidi dames leerplaats, geleidt door mevrouw Sarah Vorst.

Het is gevestigd in een normaal huis niet ver van Ben Yehuda vandaan. Er wonen een aantal dames ieder in een eigen kamer, de lessen vinden in het huis plaats of thuis bij de rebbes en rebbetzins.

Als je van plan bent om chareidi stijl a la geula / meah shearim te worden is het de perfecte plek.

In het begin heb je nog wel vrijheid, maar die wordt in de loop van de cursus steeds meer ingeperkt. Naar welke shuls je kunt, waar je heen kunt, met wie je kunt omgaan etc.

In het begin van je opleiding mag je vragen stellen in de klas, na een tijdje wordt dat niet meer op prijs gesteld.

Er wordt van je verwacht dat je net zo vroom wordt als mevrouw Vorst zelf. Dat je op dezelfde manier denkt, het met alle dingen eens bent, je zo kleedt en je zo gedraagd.

Verwacht na de eerste weken strenge controle op alles wat je doet, denkt en zegt.

Over het visum hoef je je niet zo druk te maken; als je een map open hebt met een erkend bet din dan kun je je visum verlengen.

Geld verdien je door op te passen en schoon te maken bij families, maar het is niet heel veel.

Dit is gebazeerd op de ervaringen van een aantal vrouwen die ik ken die het doorlopen hebben. Het is niet makkelijk en zwaar. Maar als je per sé op die manier wilt leven is het perfect. Oh en verwcht niet dat je na je giur me teen goede jongen uit de kehille kunt trouwen, je bent niet ´puur´ genoeg dus krijg je vaak afdankertjes aangeboden, if any.
avital
Veteran
Veteran

Postby Daniel » Fri May 02, 2008 2:26 pm

Wat een lasterlijke onzin, hierboven.

Wat 'avital' zegt komt niet overeen met wat ik gehoord heb, en wat ze aan het einde zegt is ook niet waar: je kunt wel degelijk een goed passende 'match' vinden.

Feit is dat mensen worden gekoppeld aan soortgelijke mensen: als bekeerling (ger/giores) of baal teshuva (nieuw religieuze) ben je bijna 100% zeker dat je zult trouwen met iemand die ook in die categorie ("ger/BT") valt. De andere categorie is "FFB" (frum from birth).

Dat is niet discriminatie, maar gewoon heel normaal gezond verstand. Een match tussen een ger/BT en een FFB is gewoon heel erg lastig, en kan alleen in heel bijzondere gevallen werken. Je komt uit totaal verschillende werelden, met een totaal andere achtergrond, en dat geeft gewoon problemen. Waaaaarom zou je als ger/BT per se een FFB match willen hebben?? Je bent heus niet minder als je met een ger/BT trouwt!
Daniel
Active Member

Postby avital » Fri May 02, 2008 3:33 pm

Als giyores (vrouw) ben je niet puur genoeg. Ik heb het vaak genoeg gezien dat ze geestelijk niet helemaal gezonde mannen aan hen voorstellen of weduwenaren met veel kinderen.
avital
Veteran
Veteran

Postby Daniel » Fri May 02, 2008 4:27 pm

avital wrote:Als giyores (vrouw) ben je niet puur genoeg. Ik heb het vaak genoeg gezien dat ze geestelijk niet helemaal gezonde mannen aan hen voorstellen of weduwenaren met veel kinderen.

Wat een onzin. Ik weet niet in welke kringen jij verkeert, maar in normale orthodoxe / chareidi ('ultra-orthodoxe') kringen is dat absoluut niet het geval.
Daniel
Active Member

Postby E.T. » Fri May 02, 2008 4:55 pm

Daniel wrote:[ normale orthodoxe / chareidi ('ultra-orthodoxe')

Niks 'ultra orthodox' aan de 'charediem' hoor :-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby SuzanneG » Fri May 02, 2008 8:42 pm

Daniel wrote:Dat is niet discriminatie, maar gewoon heel normaal gezond verstand. Een match tussen een ger/BT en een FFB is gewoon heel erg lastig, en kan alleen in heel bijzondere gevallen werken. Je komt uit totaal verschillende werelden, met een totaal andere achtergrond, en dat geeft gewoon problemen.

Problemen zoals wat? Ik proef hier voorbarige aannames die misschien helemaal niet kloppen. Twee FFB'ers kunnen net zo goed een fatale match zijn omdat ze afkomstig zijn uit twee heel verschillende en botsende families.
SuzanneG
Veteran
Veteran

Postby martineB » Sun May 11, 2008 2:55 pm

Voordat ik me uberhaupt druk kan maken over het trouwen met een ger of een BT moet ik wel eerst Joods worden 8)

Ultra-chareidi is niet helemaal wat ik zoek... Ik zou graag naar een 'gewoon' orthodoxe leerplaats willen, liefst in of vlakbij Jeruzalem.
Heeft iemand een suggestie??

In eerste instantie wilde ik naar Yavne gaan, maar dat wordt door het rabbinaat in amsterdam niet meer geaccepteerd.
martineB
Active Member

Postby avital » Tue May 13, 2008 4:16 pm

Israel is géén oplossing omdat het in Nederland moeilijk is. Als je joods wil worden en Nederland wil wonen zul je het gewoon in Nederland moeten doen....
avital
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue May 13, 2008 4:25 pm

avital wrote:Israel is géén oplossing omdat het in Nederland moeilijk is. Als je joods wil worden en Nederland wil wonen zul je het gewoon in Nederland moeten doen....

Is dit eigenlijk gewoon niet van de gekke dat de een wel en de andere weer niet als vol geacepteerd wordt hier dan wel in Holland...hoe serieus moet je dan dat allemaal nog nemen...
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby martineB » Tue May 13, 2008 6:45 pm

avital wrote:Israel is géén oplossing omdat het in Nederland moeilijk is. Als je joods wil worden en Nederland wil wonen zul je het gewoon in Nederland moeten doen....

Het is niet zo dat ik naar Israël wil omdat ik het in Nederland te moeilijk vind. Ik heb aangegeven tijdens mijn gesprekken met een rabbijn dat ik graag in Israël wil leren omdat dat natuurlijk het land bij uitstek is om het Jodendom ten volle te beleven.
De drie rabbijnen die zich over mijn gioer procedure hebben ontfermd steunen mij hierin en moedigen het zelfs aan. Natuurlijk met in hun achterhoofd dat ik wellicht in Israël blijf. Maar ik heb ze eerlijk gezegd dat ik dat nog niet weet
martineB
Active Member

Postby martineB » Tue May 13, 2008 6:51 pm

Hans & Malie wrote:Is dit eigenlijk gewoon niet van de gekke dat de een wel en de andere weer niet als vol geacepteerd wordt hier dan wel in Holland...hoe serieus moet je dan dat allemaal nog nemen...

Tja, dat is inderdaad enorm verwarrend... Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat het rabbinaat in Amsterdam daar nu al duidelijk over is. Dat ze me niet naar Yavne laten gaan en bij terugkomst doodleuk zeggen dat alles wat ik daar geleerd heb (of zelfs de hele gioer) niets waard is.
martineB
Active Member

Postby E.T. » Tue May 13, 2008 6:57 pm

Hans & Malie wrote:

Is dit eigenlijk gewoon niet van de gekke dat de een wel en de andere weer niet als vol geacepteerd wordt hier dan wel in Holland...hoe serieus moet je dan dat allemaal nog nemen...

Logische vraag :-).
Tachles, het is onjuist om te zeggen dat Nederlandse giur in Israel niet erkend wordt, zoals het ook onjuist is te zeggen dat Israelische giur in Nederland niet geaccepteerd wordt (ook al wordt deze indruk zeker gewekt, en niet zonder bedoeling).
Het wordt alleen zo gezegd omdat dat makkelijker is dan de hele zaak uit te leggen, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt, hangt het voor geen meter uit in welk land je bent uitgekomen, maar bij welk beth dien, en zelf wie de uitkomende persoon in kwestie is.
Last edited by E.T. on Tue May 13, 2008 7:15 pm, edited 1 time in total.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue May 13, 2008 7:14 pm

Dus..de ene Bet Dien is wel gemachtigd een giur te verzorgen en de andere niet?....beiden hebben het beste voor om mensen op hun quest te helpen maar accepteren elkaars giur niet..naar wie moet je dan luisteren voordat je gaat aanvangen...en wie heeft het laatse woord?...
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Tue May 13, 2008 7:27 pm

Hans & Malie wrote:Dus..de ene Bet Dien is wel gemachtigd een giur te verzorgen en de andere niet?....

Wat heet gemachtigd for this matter? Als de staat Israel nu een beth dien machtigd, en tegelijkertijd hem regels op legt om mee te werken, die volgens sommige halachische opinies niet overeenkomen met de halacha, is dat beth dien dan gemachtigd of niet? Het antwoord daar op hangt natuurlijk af aan wie je het vraagt. Neem een ander voorbeeld. 3 Joodse mannen van dit forum vinden dat de giur makkelijker moeten zijn, en besluiten een beth dien te vormen. Na een zekere procedure bij ze te ondergaan krijg je een mooi papiertje dat je Joods bent. Was dat 'beth dien' dan gemachtigd of niet?

Over de verschillende standpunten in de halacha verwijs ik je naar: http://www.dutch-forum.com/forum/viewtopic.php?t=2439&highlight=jodendom.

Een halachisch standpunt die het strenger bekijkt, zal een giur van zo'n beth dien niet accepteren. Een andere zal dat weer wel. Een derde zaal de zaak 'per case' bekijken. D.w.z., hij zal de persoon in kwestie ondervragen, wat hij geleerd heeft, hoe het precies gegaan is enz., en naar aanleiding daarvan een besluit nemen.

..naar wie moet je dan luisteren voordat je gaat aanvangen...en wie heeft het laatse woord?...

Niemand heeft het laatste woord. Er is vandaag de dag geen erkend Sanhedrien zoals dat vroeger was. Slechts weinige bate dien over de wereld zullen automatisch door andere bate dien erkend worden. Welke dat precies zijn is niet zo relevant hier, maar wie zich er echt in verdiept kan over het algemeen vrij snel zelf aanvoelen hoe het zit en wat de juiste weg voor hem is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed May 14, 2008 5:30 am

E.T. wrote:.... Slechts weinige bate dien over de wereld zullen automatisch door andere bate dien erkend worden. Welke dat precies zijn is niet zo relevant hier, maar wie zich er echt in verdiept kan over het algemeen vrij snel zelf aanvoelen hoe het zit en wat de juiste weg voor hem is....

Dat is nu juist de kern van het topic als ik me niet vergis...iemand die will uitkomen weet dat dus nog niet en is een blinde op dat gebied...en als ik zelf lees en hoor hoeveel verschillen er zijn zou ik als starter ook graag door de bomen het bos willen zien...
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed May 14, 2008 8:40 am

Hans & Malie wrote:Dat is nu juist de kern van het topic als ik me niet vergis...iemand die will uitkomen weet dat dus nog niet en is een blinde op dat gebied...

Seems to me dat de thread opent met een vraag over een specifieke locatie, en just the other day schrijft hoe ze contact heeft met 3 rabijnen en tevreden is over de informatie die ze van hun ontvangt.

en als ik zelf lees en hoor hoeveel verschillen er zijn zou ik als starter ook graag door de bomen het bos willen zien...

Een starter die in Israel woont kan het beste contact opnemen met een ulpan giur, of zelfs met een willekeurige orthodoxe rabijn in zijn omgeving, en zich orienteren over de verschillende mogelijkheden, en wat de beste weg voor hem is. Dat is effectiever en geloofwaardiger dan het via deze weg te doen, en geeft beide kanten een mogelijkheid elkaar te leren kennen, iets wat sterk nodig is om deze procedure te doorstaan.

Een voorbeeld van zo'n ulpan giur heb je in Machon Meir in Jerushalaim, waar je rabijn Joseph Dinkewitsch kan opbellen op: 02-6511906 of 054-3380914.
Als dat te ver voor je is ook voor een initiaal gesprek, zal de rabijn van jouw buurt waarschijnlijk giur mogelijkheden kennen die dichter bij je in de buurt zitten.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martineB » Wed May 14, 2008 9:23 pm

Ha E.T.
Als ik me niet vergis heeft Machon Meir ook een 'vrouwenafdeling', maar ik kan daar geen website van vinden, weet jij die toevallig ook?
groetjs, Martine
martineB
Active Member

Postby E.T. » Wed May 14, 2008 9:30 pm

martineB wrote:Ha E.T.
Als ik me niet vergis heeft Machon Meir ook een 'vrouwenafdeling', maar ik kan daar geen website van vinden, weet jij die toevallig ook?
groetjs, Martine

http://www.machonmeir.org.il/

Je hebt daar ook een verwijzing naar Engels, maar je hebt een icon "ulpan giur" in het midden boven aan.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martineB » Wed May 14, 2008 9:43 pm

Ja, die had ik zelf ook gevonden, maar als je op de knop giur klikt krijg je de pagina in het Ivriet en mijn Ivriet is nog niet goed genoeg om dat te kunnen ontcijferen 8)
Maar ik heb het nu uitgeprint, zal het morgen op mijn werk eens vragen aan israelische collega's.
dank!
martineB
Active Member

Postby E.T. » Wed May 14, 2008 9:52 pm

martineB wrote:Ja, die had ik zelf ook gevonden, maar als je op de knop giur klikt krijg je de pagina in het Ivriet en mijn Ivriet is nog niet goed genoeg om dat te kunnen ontcijferen

Er staat niet zoveel :-).

In het kort:

Welkom tot de ulpan giur van Machon Meir.

Het doel van de ulpan is de leerling te helpen zijn/haar leven op te bouwen als een gelovige Jood, en geaccepteerd te worden tot het volk van Israel (a.k.a. Joodse volk-E.T.) door het bevoegde beth dien daarvoor in de staat Israel.

De leerling krijgt persoonlijke begeleding van het moment dat zijn studie begint. We willen dat de leer procedure een belevenis is, en de leerling de mogelijkheid geeft de spiritueele krachten in hem te vervullen, en van daar uit positief te beinvloeden op de andere areas van zijn leven zoals familie leven, studie, werk, etc.

De studies vinden plaats in Machon Meir, en voor meisjes in Machon Ora. Jongens hebben mogelijkheid op internaat basis.
Het programma houdt o.a. gemeenschappelijke gebeden in, georganiseerde shabbatot, en tours in historische en heilige sites.

Voor meer informatie en voor geinteresseerden, rav Joseph Dinkevitsch,
02-6511906 of 054-3380914.

Dat is zo ongeveer de pagina over dit onderwerp in het Iwrieth.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby martineB » Wed May 14, 2008 10:06 pm

:D
Dank!
Zal eens contact opnemen.
martineB
Active Member

Postby avital » Thu May 15, 2008 11:28 pm

Machon meir lijkt mij inderdaad ook een betere keuze voor jou dan ohel sarah... het hangt er maar net af van wat je zelft wil!
avital
Veteran
Veteran

Postby martineB » Fri May 16, 2008 2:08 pm

Heb jij zelf ervaring met Machon Ora?
Alle info is welkom!
martineB
Active Member

Postby cindy » Sun Jul 20, 2008 4:08 pm

martineB wrote:Heb jij zelf ervaring met Machon Ora?
Alle info is welkom!

hi. ik zit sinds een korte tijd bij Machon Ora. je kunt de lessen volgen in het hebreeuws of in het engels. ik zelf doe het in het engels op dinsdag en donderdag van 3 tot 6.
De groep is klein met vrouwen van verschillende nationaliteiten. alle aspekten van het jodendom worden besproken. ben zeer tevreden. wil je meer informatie kun je altijd contact met me opnemen.
cindy
Active Member

Postby martineB » Sat Jul 26, 2008 10:23 pm

Toevallig was ik begin juni voor een choepa in Jeruzalem, dus ik heb een gesprek gehad met rav Dinkevitch en een les gevolgd. In september ben ik daar weer voor een nieuwe afspraak (hopelijk met de goede papieren van de rabbijnen hier... :-s)
Hoe heb jij dat gedaan met huisvesting?
martineB
Active Member

Postby avital » Mon Jul 28, 2008 1:57 am

Wellicht een stiekum vriendje :wink: .
avital
Veteran
Veteran

Postby cindy » Wed Aug 06, 2008 4:31 pm

ja dat klopt. ik heb een vriendje. Maar dat er zijn heel wat vrouwen in mijn klas die geen relatie hebben. En hebben alleen touristen visa. Wat ik je kan aanraden is neem contact op met Rav. Dinkevitch. Hij heeft mij een half jaar geleden heel er geholpen toen ik echt niet meer wist wat ik moest gaan beginnen met mijn gioer omdat ik zoveel dingen had gehoord. Hij neemt de tijd voor je en legt alles heel precies uit. Ik heb iedere week een uur les van hem en na dit uur kunnen we bij hem op gesprek komen als we vragen of problemen hebben.
In het begin lijkt het allemaal heel moeilijk maar na een gesprek met hem kom je echt verder. veel succes ieder geval
cindy
Active Member

Over Ohel Sarah Imenu

Postby podbaydoor » Mon Nov 10, 2008 11:35 am

Ohel Sarah Imenu zou ik nooit aan iemand aanraden en adviseer je iedereen te waarschuwen voor deze school. De mishandeling die daar plaats vind is niet normaal, ze doen het alleen voor het geld, laten je maanden van te voren betalen en geven het niet terug. Het kan hun niet interesseren wat voor een schade zij aanrichten, of wordt aangericht door hun leraren. Ook wordt een leraar onderzocht; verschillende studentes hebben hem beschuldigd van verkrachting. De school was al eerder ingelicht over zijn gedrag in een ander dorp, waar hij is veroordeeld, maar toch laten ze hem les geven.

Meer lezen; http://www.jewcy.com/post/haredi_most_wanted?
Last edited by podbaydoor on Tue Nov 11, 2008 12:48 am, edited 1 time in total.
podbaydoor
Active Member

Re: Over Ohel Sarah Imenu

Postby E.T. » Mon Nov 10, 2008 5:14 pm

podbaydoor wrote:De mishandeling die daar plaats vind is niet normaal,

Zonder deze school te kennen, is dit niet een beetje overdreven? Als je mishandeld bent stap dan naar de politie. Als dat niet het geval is lijkt deze opmerking me niet echt op zijn plaats. Ook niet als jij (of een ieder ander) tot de persoonlijke conclusie is gekomen dat deze school niks voor hem/haar is.

Ook wordt een leraar onderzocht; verschillende studentes hebben hem beschuldigd van verkrachting.

a. Onderzocht betekent niet dat hij schuldig is.
b. 1 leraar zegt nauwelijks wat over de hele school. Zoals in elke maatschappij, heb je ook de foutere mensen. Moet zeker behandeld worden, maar zegt verder niet zo veel over de maatschappij zelf.

Wat de link betreft die je aanhaald, behalve de onzin die er in staat beside de paar correcte feiten, lijkt het niet veel meer dan iemand die even zijn verhaaltje tegen de orthodoxie kwijt moet.
E.T.
Veteran
Veteran

Next

Return to Joods worden (Gioer)