Is het joods worden nog wel noodzakelijk ?

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Is het joods worden nog wel noodzakelijk ?

Postby Jose » Thu Apr 22, 2004 3:29 pm

Geplaatst op 05 Oktober, 2003 om 11:48:57

Is het joods worden nog wel noodzakelijk wil je hier wonen en een gezin stichten?

Steeds vaker hoor ik verhalen van niet-joodse vrouwen met kinderen die niet gekozen hebben voor " Gioer"
Jose

Gioer, noodzakelijk?

Postby Simone » Thu Apr 22, 2004 3:30 pm

Geplaatst op 05 Oktober, 2003 om 15:41:08:

Mag ik hier een vraag aan toevoegen: heeft er iemand (vrouwen)ervaring met "joods worden".

Zijn er verschillen in het "proces" in Nederland en Israel?

Hoe worden kinderen van een niet-joodse moeder en joodse vader benaderd door hun omgeving?
Simone

Gioer, noodzakelijk?

Postby Israel Tal » Thu Apr 22, 2004 3:32 pm

Geplaatst op 07 Oktober, 2003 om 24:49:39:

I am sorry for writing in English, my Dutch is not good enough yet...

It is absolutely not necessary to be a Jew if you want to live in Israel. The question is your marital status and citizenship.

There are no civil marriages in Israel, but Israel accept civil marriages that have been registered abroad. Thus, two people of different religious background can enter Israel and live here as an officially registered married couple, including citizenship.

The situation with Giyur has nothing to do with it, but you probably know that a Jew is a person whose mother is Jewish. Therefore, a person can be an Israeli citizen, but not a Jew.

Regarding the process of Giyur: there is an orthodox procedure and a reformist one. In Israel only the orthodox way is legal, but the authorities accept a person as a Jew if he/she followed the reformist procedure abroad.

Thus, you can follow a more simple procedure in Holland, if you choose, it will probably save you a lot of time and nerves.

Regarding the kids of a non-Jewish mother and a Jewish father... ok, according to the Israeli laws they are not Jews. How it will influence their everyday life, depends where they would live.

If the environment is not religious (e.g. a kibbutz), there will be no problem. If they live in a religious neighbourhood, go to a semi-religious school, there would be problems with the integration.

But normally, they would be regarded as usual citizens will all civil rights and obligations (military service, for example).

May I ask why are you interested in the issue?
Israel Tal

Gioer, noodzakelijk?

Postby Esmee » Thu Apr 22, 2004 3:34 pm

Geplaatst op 19 Oktober, 2003 om 16:02:18:

Ik denk dat het "probleem" zo groot is als je het zelf maakt; wij -mijn partner en ik- hebben ervoor gekozen geen "gioer" te doen.

Er worden (vooral in het begin) best wel eens vragen gesteld, maar de meeste mensen maken er geen probleem van, als je zelf er maar van overtuigd bent dat je het juiste doet.

Als jouw partner naar Nederland gaat hoeft en kan hij/zij zijn joods-zijn niet eens opgeven en het wordt ook zeker niet van hem/haar verlangd.

Wij hebben samen een zoontje van bijna 3 jaar en er is niemand die hem minder geaccepteerd heeft omdat zijn moeder niet joods is. Ik heb een Zwitserse vriendin die op dit moment hier "Gioer" doet en het is echt geen pretje, ze proberen je onderhand te hersenspoelen...

Je kunt je af vragen of deze "Gioer" je uiteindelijk meer joods maakt, meestal wordt er toch gezegd "she/he became jewish", dus in feite ben je nog steeds de geconverteerde jood(se).
Esmee

Postby ng » Sun Apr 25, 2004 12:16 pm

Ik ben getrouwd met een Joodse man. Mijn man wil alleen kinderen als ik Joodse wordt. Ik snap zijn motivatie, maar deel zijn gevoelens niet.
Nu is mijn zus (jaren geleden) wel Joodse geworden (op de orthedoxe wijze) en ik heb aan haar gezien dat je dit echt moet willen om het af te maken. Ik weet van mijzelf dat ik dit niet zou kunnen, omdat ik het niet echt voor mijzelf zou doen.
Ik wil graag kinderen met mijn man en zit erover te denken om op reformistische wijze Joods te worden. Ik weet alleen niet of dit ook echt geaccepteerd wordt in Israel. Kunnen wij dan bijvoorbeeld ook in Israel (opnieuw) trouwen? Met Rabbijn en allles erop en eraan?
En misschien nog veel belangrijker: Hoe pak ik dit aan? Waar begin ik?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Esther
ng
Newby

Postby Tal van Dijk » Sun Apr 25, 2004 3:51 pm

ng wrote:Ik ben getrouwd met een Joodse man. Mijn man wil alleen kinderen als ik Joodse wordt. Ik snap zijn motivatie, maar deel zijn gevoelens niet.
Nu is mijn zus (jaren geleden) wel Joodse geworden (op de orthedoxe wijze) en ik heb aan haar gezien dat je dit echt moet willen om het af te maken. Ik weet van mijzelf dat ik dit niet zou kunnen, omdat ik het niet echt voor mijzelf zou doen.
Ik wil graag kinderen met mijn man en zit erover te denken om op reformistische wijze Joods te worden. Ik weet alleen niet of dit ook echt geaccepteerd wordt in Israel. Kunnen wij dan bijvoorbeeld ook in Israel (opnieuw) trouwen? Met Rabbijn en allles erop en eraan?
En misschien nog veel belangrijker: Hoe pak ik dit aan? Waar begin ik?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Esther

Hoi Esther,

Joods worden langs reformistische weg wordt niet erkend door het orthodoxe rabbinaat in Israel. Je kunt dan ook niet trouwen in Israel.

Nog niet. Hopelijk komt daar onder druk van partijen als Shinui en Meretz verandering in en kan er in de toekomst ook burgerlijk getrouwd worden, zodat het niet uitmaakt of je niet-joods, reformistisch joods of orthodox joods bent.

Tal
Tal van Dijk
Veteran
Veteran

Joods worden

Postby Christiaan Scholtes » Sun Apr 25, 2004 4:53 pm

Ik had begrepen dat als je in het buitenland Joods wordt op reformistische wijze, dat dan wel geaccepteerd wordt in Israel. Alleen in Israel wordt een in Israel gedane reformistische Giur niet geaccepteerd door het orthodoxe rabbinaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ken veel mensen die in Israel de orthodoxe giur hebben doorlopen, maar nog niemand gehoord die joods geworden is in het buitenland.

Groeten,

Christiaan
Christiaan Scholtes
Site Admin
Site Admin

Re: Joods worden

Postby Tal van Dijk » Sun Apr 25, 2004 6:52 pm

Christiaan Scholtes wrote:Ik had begrepen dat als je in het buitenland Joods wordt op reformistische wijze, dat dan wel geaccepteerd wordt in Israel. Alleen in Israel wordt een in Israel gedane reformistische Giur niet geaccepteerd door het orthodoxe rabbinaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ken veel mensen die in Israel de orthodoxe giur hebben doorlopen, maar nog niemand gehoord die joods geworden is in het buitenland.

Groeten,

Christiaan

Hi Christiaan,

Een goede vriend van mij is jaren geleden in Nederland liberaal joods uitgekomen, maar is hier in Israel nog bezig om ook orthodox joods te worden, volgens mij omdat het orthodoxe rabbinaat zijn liberaal joodse Gioer niet erkend.

Tal
Tal van Dijk
Veteran
Veteran

Re: Joods worden

Postby Christiaan Scholtes » Thu Apr 29, 2004 9:46 am

Volgens mij wordt er wel een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een liberale en een gereformeerde giur. Wat ik gehoord heb, is dat een giur in Nederland wel enige jaren (3-5 jaar) kan duren, terwijl, met een beetje doorbijten, een giur hier in 1 jaar geklaard kan worden. Het is geen makkelijke weg, maar je bent wel zeker van acceptatie door het rabbinaat.

Daarnaast zijn er een aantal snellere manieren om een giur in het buitenland te doen, alhoewel ik nog niemand heb gevonden die daar bereid is om over te spreken.

Groeten,

Christiaan

Tal van Dijk wrote:
Christiaan Scholtes wrote:Ik had begrepen dat als je in het buitenland Joods wordt op reformistische wijze, dat dan wel geaccepteerd wordt in Israel. Alleen in Israel wordt een in Israel gedane reformistische Giur niet geaccepteerd door het orthodoxe rabbinaat.

Groeten,

Christiaan

Hi Christiaan,

Een goede vriend van mij is jaren geleden in Nederland liberaal joods uitgekomen, maar is hier in Israel nog bezig om ook orthodox joods te worden, volgens mij omdat het orthodoxe rabbinaat zijn liberaal joodse Gioer niet erkend.

Tal
Christiaan Scholtes
Site Admin
Site Admin

Joods worden

Postby Elsina » Fri Apr 30, 2004 10:45 pm

Je kunt in Israel Liberaal Joods worden, maar ook in Nederland. Dit wordt in beide gevallen niet door het Orthodoxe rabbinaat erkend (je kunt hier dus niet trouwen, door een Orthodoxe rabbijn). Je wordt wel geregistreerd door binnenlandse zaken (misrad ha pnim) als Joods, and je toekomstige kinderen ook. Je zult dan in Cyprus of Nederland of zo moeten trouwen, terwijl je in Israel ook -daarnaast- door een Liberale rabbijn gehuwd kunt worden (geldt niet voor het misrad ha pnim). De Liberale studie is ongeveer 2 jaar afgesloten met Beth Din en Mikwe.
Elsina
Newby

Postby Elsina » Fri Apr 30, 2004 10:52 pm

Een adres in Israel (liberaal centrum Tel Aviv)
http://www.beit-daniel.org.il/eng/index.html

Nederland (liberale joodse gemeente)
http://www.ljg.nl/
Elsina
Newby

Re: Gioer, noodzakelijk?

Postby Reuven Royen » Thu Aug 05, 2004 3:21 pm

Simone wrote:Geplaatst op 05 Oktober, 2003 om 15:41:08:

Mag ik hier een vraag aan toevoegen: heeft er iemand (vrouwen)ervaring met "joods worden".

Zijn er verschillen in het "proces" in Nederland en Israel?

Hoe worden kinderen van een niet-joodse moeder en joodse vader benaderd door hun omgeving?
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Hoe moeilijk en hoe makkelijk wordt men joods.

Postby Reuven Royen » Thu Aug 05, 2004 3:52 pm

Ik las een reactie van Simone over "hoe wordt men joods"
De weg naar "Joods worden" is niet gemakkelijk. Van zowel man als vrouw worden verwacht dat zij het juk moeten dragen van de 613 mitzvoth.
De eerste vragen die hij/zij voor zich moet stellen, zijn: "Waarom word ik joods?" en "Word ik deze uit pure religieuse overtuiging?"
Als men giur wil doen in belang van iemand anders; bijvoorbeeld een huwelijk. Dan vrees ik dat dit huwelijk in de loop van de tijd ontbonden zal worden. Meestal wordt de giureth of ger tseddek na de procedure te religieus tegenover de andere partij.
Is de moeder joods geboren, dan levert dat geen probleem op. Immers haar kinderen zijn halachisch joods.
Heeft de niet-joodse moeder kinderen voor haar giur, dan kunnen deze kinderen na hun 18e jaar op vrijwillige basis giur doen. Zijn haar kinderen beneden drie jaar, dan kunnen zij giur doen en later kan deze omgezet in een giur chumre.
Als een joodse man zijn niet-joodse partner wil dwingen joods te worden vanwege de halacha op kinderen, dan wordt de giurprocedure geseponeerd.
In zulke gevallen zal een rabbi zeggen; "Ik leg onder de chupah de get prachtig naast de ketuvah"

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Aug 12, 2004 8:57 pm

Is het joods worden nog wel noodzakelijk wil je hier wonen

Waarom zou iemand dat willen? Wat kan iemand tot dit land binden, als hij niet Joods is? Wat is het land Israel voor iemand die het Joodse gevoel tegenover het land en haar achtergrond niet kan voelen? Dan maakt het toch eigenlijk niks uit of je in Israel, Nederland of China woont?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Reuven Royen » Fri Aug 13, 2004 9:48 am

E.T. wrote:
Is het joods worden nog wel noodzakelijk wil je hier wonen

Waarom zou iemand dat willen? Wat kan iemand tot dit land binden, als hij niet Joods is? Wat is het land Israel voor iemand die het Joodse gevoel tegenover het land en haar achtergrond niet kan voelen? Dan maakt het toch eigenlijk niks uit of je in Israel, Nederland of China woont?

Er is een groot verschil tussen het begrip "Israel als een staat, gelijk aan andere staten" en het land "Palestina, het land dat beloofd is aan Avraham , Itschak en Yakov avinu." Wil men joods leven, dan moet men zeker weten, dat er een Brith is tussen G-d en benei Israel. Iedere Jood met een reine Neshomme bgrijpt dit heel goed.
Als ik het <joods zijn> duidelijk moet definieren, dan leeft iedere jood in galuth. Eeuwenlang hebben wij joden tussen de Go'im geleefd en hebben het met behulp van de Mitzvoth overleefd.
Wat heten een "joodse staat en opbouw-werk" en "G-d heeft Zijn volk apart gezet omdat Hij heilig is en ons geheiligd heeft."
Als jij het zionisme bedoelt, dan moet ik je teleurstellen; het borduurt op een achterhaalde staatsideologie van het 19e eeuwse Duitsland (Bismarck) en de jonge USSR van 1918.
Als jij vanuit dit standpunt de Medine beschouwt als het land van de toekomst, kan dat weleens uitlopen op een nachtmerrie. Wat blijft dan nog over van het joodse gevoel of identiteit , als er geen "Thuisland" meer is?

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Aug 13, 2004 9:56 am

Wat blijft dan nog over van het joodse gevoel of identiteit , als er geen "Thuisland" meer is?

Ik weet niet over welk Duitse staatpolitiek anno 1918 jij het hebt, maar mijn voorouders zeggen al eeuwen lang 3 keer per dag "en laat onze ogen Uw terugkeer naar Zion aanschouwen".

Als Jood, heb ik een speciaal gevoel als ik in Israel rond loop. Het geeft mij een speciaal, beetje euphorisch gevoel als ik bijvoorbeeld in Jerushalaim kom, en droevenis in mijn hart als ik er weer weg ga. Dit is een niet uit-te-leggen gevoel. Het is een deel van wie ik ben, en een deel van mijn Joods zijn. Of ik nou wel of niet Zionistisch ben, is verder totaal irrelevant.

(bijna) Precies zoals een Nederlander een speciaal gevoel krijgt als hij na een jaar in China hebben gezeten weer in Nederland komt, een gevoel van thuis komen, zo heb ik als Jood dat gevoel als ik in Israel kom. Ik kan me niet voorstellen dat een niet Jood dat gevoel ook kan hebben. Zijn ouders en voorouders streefden nooit naar Israel, hij is niet geboren en getogen met een verlang naar Israel. Hij heeft geen enkel gemeenschappelijk gevoel met Israel. Tenminste niet een gemeenschappelijk gevoel wat hij niet heel makkelijk zou kunnen opbouwen met Belgie Nederland of China, als hij toevallig daar zou wonen.

En als ik Israel zeg, bedoel ik natuurlijk het land Israel. Het land Israel zoals elke Jood dat kent, ook al vind de helft dat de staat ergens anders mag liggen. That's not the issue hier.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby sarit » Wed Oct 20, 2004 9:34 pm

hey,
ik ben 15 en mijn vader is joods maar mijn moeder niet. ik ben al heel lang geinterresseerd in het jodendom en geloof sinds ongeveer 1,5 jaar overtuigend. ik wil heel graag joods worden. kan iemand mij helpen???
groetjes
sarit
Newby

Postby Hans & Malie » Thu Oct 21, 2004 10:31 am

Joods zijn...of joods worden....
Belangrijker is het om de mens te accepteren zoals hij is met al zijn/haar goede en foute dingen.

Als je joods [moet ] word[den] om de schoonfamilie te paaien....dan wel om je man te plezieren door hem joodse kinderen te geven,wat voor waarden hangen we dan nog aan het gegeven " geloof "?

Wist de man dan niet bij de ontmoeting dat zijn eventuele toekomstige partner niet joods was?.........of ging hij er maar gemakshalve maar van uit dat,wanneer de tijd daar was,hij genoeg gezag kon uitoefenen op zijn partner om het alsnog te kunnen regelen.

Joods zijn kun je ook in je hart....het " gevoel " van thuis te zijn,wat ik hier lees,kan je ook krijgen als je niet joods bent van geboorte.....zoals ik bv. :wink:

Mijn schoonvader,gezegend zijn naam,was een rabijn/Torah-leraar,en moest toezien dat zijn dochters trouwde met niet joden.
De hele buurt sprak er schande van!

Hij heeft alle buren op 'n avond uitgenodigd voor de avond maaltijd,en ze het volgende ter overweging mee gegeven:

.......Het klopt dat mijn dochters getrouwd zijn,of gaan trouwen met gojim.....maar voor mij telt dat mijn dochters gelukkig zijn in hun leven....en als dat met gojim is..het zij zo!
Los van dat alles is het een familie aangelegenheid die buiten mijn familie om verder geen enkel lid van de sjoel slapeloze nachten hoeft te bezorgen....want zaken van het hart laten zich nu eenmaal niet dwingen.......

De man is reeds 20 dood,maar zijn naam wordt nog steeds met respect uit gesproken,en de leden van de familie met respect behandeld.
Ik maak deel uit van deze familie....en geniet als goj hetzelfde respect.....zelfs van de meest ortohodoxe leden van de sjoel.

Of ik ooit joods worden zal?
De vraag is.....wat zal het bijdragen aan het geheel van wat ik nu al niet doe en laat m.b.t het respect voor het geloof en de familie waar ik deel van uit maak...
Voorlopig is het niet aan de orde....maar never say never :wink:

In ieder geval was dit in het kort mijn levens-visie op het gegeven " geloof " welke dan dat ook mogen zijn.
En als er mensen zijn die mij niet willen/kunnen accepteren vanwegen deze mening rijst de vraag:
Wil ik wel met deze mensen mijn tijd en energie delen.....

met groet......Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu Oct 21, 2004 11:30 am

Met excuus voor de typ----vouten :o

Ortohodoxe-----orthodoxe...en wat ik nog meer over het hoofd heb gezien :wink:

Met groet...Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu Oct 21, 2004 11:58 am

sarit wrote:.........hey,
ik ben 15 en mijn vader is joods maar mijn moeder niet. ik ben al heel lang geinterresseerd in het jodendom en geloof sinds ongeveer 1,5 jaar overtuigend. ik wil heel graag joods worden. kan iemand mij helpen???
groetjes.......

Hi Sarit...
Ik denk dat je inmiddels voldoende tips gelezenhebt over het onderwerp.....en ga ook eens langst de links die een berg info verstrekken.

Heet jou vader Nafthalie S...?...want dan ben ik je oom :P

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby dennise » Thu Oct 28, 2004 11:04 pm

Ik heb zelf de gioer hier in Israel gedaan (en heb het helemaal niet ondervonden als hersenspoeling of naar!!!)
Ik had alleen een probleem met iemand die ik boos had gemaakt bij misrad hpaniem dus heb ik door zijn dwars liggen 2 jaar moeten wachten op mijn ok (dit lag niet aan de gioer of het bet dien het was gewoon een macht spelletje van een zielig persoon...)

maar een goede vriendin heeft de gioer in Amerika gedaan (was ook orthodox) maar toch moet ze hier alsnog naar les en een 2e keer naar een bet dien omdat ze deze gemeentschap niet erkennen

en dit komt nog wel eens voor tussen de verschillende gemeentschappen (ook hier in israel heb ik hier mee te maken gehad)

dus als je de gioer wilt doen . Heb ik nog een adres voor je dit zijn lessen in de avonden dus je hoeft niet in een kibbuts te leven je kan gewoon "thuis" wonen als dit je afzou schikken...

sterkte met je keuze...

denise
dennise
Veteran
Veteran

Postby gabi » Sat Nov 27, 2004 5:19 pm

Het is een heel gedoe om orthodoxse gioer te doen, maar op het laatst lukt het je toch wel, kwestie van volhouden. Wie wil die kan.

Trouwen, kinderen, kinderen trouwen, paspoort, het is allemaal weer minder gecompliceert als je othodoxe gioer hebt gedaan.

Een ander voordeel is weer dat je na je gioer veel meer begrijpt van je man, je omgeving en het land.
Al is je man seculier, woon je in een moderne omgeving en heb je boekje over israel gelezen, na je gioer studie zie je meer.

Het is ook leuk wanneer je Joodse dingen beter en preciezer weet dan gewone israeliers/joden om je heen. Vanwege je gioer weet je meestal meer dan de gemiddlede Jood, en dat maakt je weer sneller geaccepteerd/gerespecteerd.

volgens mij is het makkelijker om echt een jaartje op othodox over te gaan, dan de rabbijn om de tuin te lijden, al kan ik daar wel wat tips over geven.

Ik ken een meisje dat even in dagelijkse slofie (=kort zomerjurkje ) een flesje melk in the super om de hoek ging kopen, en zich achter een chips-stand heeft moeten verschuilen omdat net de vrouw van de rabbijn ook in diezelfde supermarket winkelde.

gabi
gabi
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Mar 31, 2005 5:46 pm

Zojuist heeft het hooggerechtshof uitspraak gedaan in de zaak van het joods worden in het buitenland.....deze zaak liep reeds zo'n 6 jaar.

In grote lijnen komt het hier op neer dat,wanneer de gioer [ orthodox ] hier begonnen wordt,en ergens anders wordt afgemaakt,deze mensen dezelfde rechten hebben als terugkerende Joden volgens de Israelische wet......dus kompleet met het Israelisch staatsburgerschap.

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Sat Apr 02, 2005 10:43 pm

Hans & Malie wrote:Zojuist heeft het hooggerechtshof uitspraak gedaan in de zaak van het joods worden in het buitenland.....deze zaak liep reeds zo'n 6 jaar.

In grote lijnen komt het hier op neer dat,wanneer de gioer [ orthodox ] hier begonnen wordt,en ergens anders wordt afgemaakt,deze mensen dezelfde rechten hebben als terugkerende Joden volgens de Israelische wet......dus kompleet met het Israelisch staatsburgerschap.

--Hans.

Moet je natuurlijk wel de punchline er bij vermelden, "het ergens anders wordt afgemaakt" waar het niet orthodox hoeft te zijn, dus in feite wordt hier mee reform/liberaal/conservatief uitkomen helaas erkend door de staat.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Yael » Wed May 11, 2005 7:56 pm

E.T. wrote:Als Jood, heb ik een speciaal gevoel als ik in Israel rond loop. Het geeft mij een speciaal, beetje euphorisch gevoel als ik bijvoorbeeld in Jerushalaim kom, en droevenis in mijn hart als ik er weer weg ga. Dit is een niet uit-te-leggen gevoel. Het is een deel van wie ik ben, en een deel van mijn Joods zijn. Of ik nou wel of niet Zionistisch ben, is verder totaal irrelevant.

Hoewel ik niet Joods ben herken ik dit wel een beetje. Vond het fantastisch in Israel te zijn. En het gevoel wat ik had bij de Klaagmuur zal ik never vergeten, trouwens hoe zou je Jeruzalem kunnen vergeten. :wink: Nu ben ik weer terug in Nederland maar mis Israel elke dag...
Yael
Active Member

Postby Hans & Malie » Wed May 11, 2005 9:27 pm

Yael wrote: Nu ben ik weer terug in Nederland maar mis Israel elke dag...

Vandaar dat bij het Alyah kantoor in Amsterdam een poster hangt met mooie uitzichten in Israel en met daaronder de tekst..: Kom maar gewoon hierheen,je hart is al hier... :wink:

Trouwens,in het oude deel van Jerusalem is een kantoor voor sociale opvang,want er raken jaarlijks veel mensen [even] het touwtje kwijt omdat men zo overmand is met emoties tijdens het bezoek aan de oude binnenstad dat hulp nodig blijkt......

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Yael » Tue May 17, 2005 5:34 pm

Hans & Malie wrote:Vandaar dat bij het Alyah kantoor in Amsterdam een poster hangt met mooie uitzichten in Israel en met daaronder de tekst..: Kom maar gewoon hierheen,je hart is al hier... :wink:

haha wat grappig! zo is het maar net eigelijk :wink:

Trouwens,in het oude deel van Jerusalem is een kantoor voor sociale opvang,want er raken jaarlijks veel mensen [even] het touwtje kwijt omdat men zo overmand is met emoties tijdens het bezoek aan de oude binnenstad dat hulp nodig blijkt......

--Hans.

dat kan ik wel begrijpen. kwas zelf ook ff de draad kwijt bij de Klaagmuur. :wink:
Yael
Active Member

Postby Hans & Malie » Tue May 17, 2005 6:27 pm

Yael wrote:
dat kan ik wel begrijpen. kwas zelf ook ff de draad kwijt bij de Klaagmuur. :wink:

Dan zou ik,als ik jou was,maar eens serieus gaan nadenken over de tekst op de poster :lol: :lol: :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby LIsette » Wed May 18, 2005 11:20 am

Yael, heb ik met jou in Kitah Alef Ivriet in Leiden gedaan?

Ik heb met veel interesse alle opmerkingen over dit onderwerp gelezen, aangezien ik over veel dingen ben gaan nadenken nadat ik een fantastische lieve Joodse jongen heb ontmoet. Al ben ik nog onbekend met veel aspecten van geloven in het algemeen, het Joodse geloof in het bijzonder en het bekeren tot een ander geloof, ik weet wel dat ik moeite heb met het idee dat iemand niet zelf op volwassen leeftijd kan kiezen voor een geloof dat het beste bij hem of haar past. Voor mij zou het een reden kunnen zijn om Joods te worden, om zoals inderdaad iemand al schreef: mijn vriend en zijn achtergrond beter te begrijpen, me meer thuis te voelen in Israel, maar ook uiteindelijk mijn plaats op deze aarde beter te begrijpen. Gelukkig vragen mijn vriend en zijn familie niet van me dat ik Joods word (ik vraag me ook af hoe dat binnen mijn familie zou vallen), want vooralsnog ben ik van mening dat ik alleen tot deze stap zou overgaan vanuit eigen overtuiging, niet omdat ik dan meer geaccepteerd zou worden (ook al verwacht ik ook dat je altijd een 'andere' Jood zult zijn, 'she became Jewish'). Aan de andere kant, is dit niet iets wat al eeuwen voorkomt, dat mensen een bepaald geloof kunnen omarmen, om daarmee bij hun geliefde te kunnen zijn? En uiteindelijk ook met volle overtuiging kunnen geloven volgens die religie? Een andere reden kan zijn, dat je je niet kunt vereenzelvigen met het geloof waar je mee opgevoed bent en er na veel studie er achter komt dat je je veel meer thuis voelt bij een ander (verwant) geloof. Ik kan me nu nog niet voorstellen hoe dat is, maar ik denk niet dat ik zou pretenderen ooit volledig te begrijpen wat het is om Joods te zijn of om hetzelfde te kunnen voelen als iemand die Joods is geboren. Ik verwacht dat dat een gevoel is dat je heel moeilijk kunt omschrijven, alleen kunt ervaren. Je kunt wel het geloof aannemen, maar niet geheel hetzelfde voelen, omdat je niet van het Joodse ras bent, geen Joodse voorouders hebt (correct me if I'm wrong).
Twee maanden geleden ben ik met m'n ouders in Israel geweest (dit was voor hen de eerste keer), heel veel gezien en gedaan en met weer heel veel indrukken en mooie herinneringen terug gekomen. Mijn ouders hebben het nog steeds over deze reis, en dat terwijl ze al heel wat gezien hebben van de wereld. Ik werd ook weer emotioneel bij de klaagmuur, om meerdere redenen, en ook op m'n ouders had 't een bijzondere uitwerking merkte ik.
Voorlopig ben ik weer in Nederland, maar een deel van mij is achtergebleven in Israel.

Lisette
LIsette
Active Member

Postby Hans & Malie » Wed May 18, 2005 11:34 am

LIsette wrote:Voorlopig ben ik weer in Nederland, maar een deel van mij is achtergebleven in Israel.

Als je het zo sterk aanvoelt........dan ook voor jou het [juiste?] advies om eens die poster te gaan bekijken bij het kantoor voor de Alyah :lol: :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Joods worden (Gioer)