Is het joods worden nog wel noodzakelijk ?

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Sandra Sade » Tue Dec 06, 2005 11:11 pm

Hans & Malie wrote:.......Het klopt dat mijn dochters getrouwd zijn,of gaan trouwen met gojim.....maar voor mij telt dat mijn dochters gelukkig zijn in hun leven....en als dat met gojim is..het zij zo!...want zaken van het hart laten zich nu eenmaal niet dwingen.......

Jouw schoonvader z.l. was een wijs man

Ik heb er ook voor gekozen om me niet te bekeren.Het maakt voor de naaste omgeving niks uit en degenen die zich er wel aan storen hoeven niet met mij te praten.En als mijn dochters zich willen bekeren als de tijd rijp is, dan hebben ze in ieder geval op school jodendom geleerd en de hebreeuwse taal om de gebeden te begrijpen. Zo niet dan kunnen ze altijd nog in Nederland trouwen en daar hun huwelijksreis voortzetten!
ja daaag!!! :roll:
Sandra Sade
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2005 6:40 am

Sandra Sade wrote:
Hans & Malie wrote:.......Het klopt dat mijn dochters getrouwd zijn,of gaan trouwen met gojim.....maar voor mij telt dat mijn dochters gelukkig zijn in hun leven....en als dat met gojim is..het zij zo!...want zaken van het hart laten zich nu eenmaal niet dwingen.......

Jouw schoonvader z.l. was een wijs man

Ik heb er ook voor gekozen om me niet te bekeren.Het maakt voor de naaste omgeving niks uit en degenen die zich er wel aan storen hoeven niet met mij te praten.En als mijn dochters zich willen bekeren als de tijd rijp is, dan hebben ze in ieder geval op school jodendom geleerd en de hebreeuwse taal om de gebeden te begrijpen. Zo niet dan kunnen ze altijd nog in Nederland trouwen en daar hun huwelijksreis voortzetten!

Ook ik heb van niemand de dwang gevoeld,in welke vorm dan ook,om er eens over na te denken van geloof te veranderen......geloof laat zich niet dwingen...in ieder geval niet bij mij.

Wij voeden onze kinderen " vrij " op......zodat ze van alle kanten hun input krijgen....het zijn net sponzen......ze zijn van alle zaken op de hoogte,en als ze later besluiten om voor een zuiver geloofsleven te kiezen dan weet ik in ieder geval zeker dat ze een wel overwogen keuze hebben kunnen maken en kan ik daar enkel van harte achter staan.

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Sandra Sade » Wed Dec 07, 2005 9:30 am

[/quote]... een wel overwogen keuze hebben kunnen maken en kan ik daar enkel van harte achter staan...[/quote]

Voor nederlandse maatstaven worden mijn kinderen "vrij" opgevoed, maar niet voor israelische maatstaven. Ze moeten wel degelijk respect voor mij hebben en naar mij luisteren (als ik het belangrijk vind). En ik ben voor zelf keuze maken, maar het zou mij erg bedroeven als ze later besluiten om "terug" naar het orthodox-joods (chazera latsoeva) te gaan en ik hun niet meer mag zien/bezoeken omdat ik mij daar niet streng genoeg aan hou zoals zij.
ja daaag!!! :roll:
Sandra Sade
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2005 9:47 am

Sandra Sade wrote:
Voor nederlandse maatstaven worden mijn kinderen "vrij" opgevoed, maar niet voor israelische maatstaven. Ze moeten wel degelijk respect voor mij hebben en naar mij luisteren (als ik het belangrijk vind). En ik ben voor zelf keuze maken, maar het zou mij erg bedroeven als ze later besluiten om "terug" naar het orthodox-joods (chazera latsoeva) te gaan en ik hun niet meer mag zien/bezoeken omdat ik mij daar niet streng genoeg aan hou zoals zij.

Ik denk dat als je je kinderen met een wetenschap van waarde en respect laat opgroeien dit soort " uitwassen " naar de extreme kant,zoals door jou gevreesd,wel zullen mee vallen....er staat geschreven " gij zult je ouders eren "...

In ieder geval [en volgens mijn mening]...kinderen zijn eigenlijk eigen individuen...die je eigenlijk al aan het loslaten bent vanaf de tijd dat ze geboren worden...en hoe dichter ze bij de volwassenheid komen hoe sneller dat proces zal gaan.....uitzonderingen daar gelaten natuurlijk... :wink:

Het is niet rieel in die fase in hun leven je eigen visie nog in de ring te gooien...dat had al moeten gebeuren in de voorgaande,pak weg,18 jaren van hun leven.....daarna mag je hopen dat je je best gedaan hebt en ze de wereld in moeten stappen met de rugzak aan waarde en normen die jij voor ze gevuld hebt.........en dus...als ze besluiten over te stappen naar het geloof zal je ze daarin moeten steunen al zal je innerlijk er veel moeite mee kunnen hebben....

Afiijn..... :wink:

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Dec 07, 2005 11:38 am

Sandra Sade wrote:
En ik ben voor zelf keuze maken, maar het zou mij erg bedroeven als ze later besluiten om "terug" naar het orthodox-joods (chazera latsoeva) te gaan

Niet dat het echt belangrijk is, maar 'chazara bitshuva' bestaat in dit geval niet. Uitkomen wel.

en ik hun niet meer mag zien/bezoeken omdat ik mij daar niet streng genoeg aan hou zoals zij.

Luister niet naar elk persoon met een kwart keppeltje of een journalist die wat in de krant schrijft. Geen halacha ter wereld in het orthodoxe Jodendom waar een kind zijn moeder niet mag bezoeken alleen omdat hij is uitgekomen en zij niet.
On the contrary, vele antwoorden hier over dat 'kabed et awicha we'et imecha' boven veel andere dingen komt.

Het enige geval wat ik zou kunnen bedenken dat zo'n verbod zou kunnen bestaan, is als de moeder probeert het kind te overtuigen dingen tegen de halacha te doen, maar dat geldt even goed voor een orthodox Joods kind wat niet is uitgekomen (en daar is het verbod overigens niet chas vechalila de moeder niet ontmoeten, maar het is het enige geval waar het kind niet naar zijn moeder moet luisteren).

Bottom line, ieder zijn eigen geloof en manier van opvoeden uiteraard, en ik ben niet de juiste om me te bemoeien met hoe jij dat doet. Maar ik geloof niet dat je voor dat laatste bang hoeft te zijn.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby straatje » Wed Dec 07, 2005 4:19 pm

Ook ik heb besloten me niet te bekeren. Ik geloof niet in een god en mijn Joodse man ook niet. Het zou voor ons dan ook wel heel raar zijn als ik me zou bekeren. Misschien wel gemakkelijker voor de anonieme buitenwereld, maar ik hou juist wel van een "goede mix". Verder ben ook ik van mening dat ik geen behoefte heb aan een relatie met mensen die mijn niet zouden accepteren vanwege mijn goi-dom. Wat mij betreft idemdito mbt besnijdenis trouwens...
straatje
Veteran
Veteran

Postby Estella » Wed Dec 07, 2005 6:55 pm

Mijn vader was joods en mijn moeder niet. Alhoewel hij zelf uit een orthodox gezin kwam [zijn opa was Rabijn en mohel] wilde hij niet dat mijn moeder joods zou worden voor hem. Op m'n 24ste ben ik 'officieel' joods geworden en ik kan zeggen dat dat 1 van de mooiste dagen van m'n leven was. Ik hoop dat mijn vader vanuit de hemel toch stiekem een beetje trots op me was :)
Estella
Veteran
Veteran

Previous

Return to Joods worden (Gioer)