Langzaamaan wordt het beter

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Langzaamaan wordt het beter

Postby Kachol Lavan » Wed May 20, 2009 11:11 am

High Court orders state to fund non-Orthodox conversions

Court rules against inequality in resource distribution, says government must support private Reform and Conservative schools as well

Aviad Glickman Published: 05.20.09, 07:54 / Israel Jewish Scene

The High Court ruled on Tuesday that the State must fund private conversion classes operated by the Reform and Conservative movements, in addition to the regular funding of private Orthodox institutions.

The Movement for Progressive Judaism in Israel petitioned the High Court demanding funding for private conversion schools that are operated by the movement, and that refer their students to independent Reform and Conservative rabbinical courts at the end of the process.

According to the movement, the fact that the State currently only allocates a budget to the Orthodox stream is discriminative and undermines the State's duty to distribute its resources in an equal manner, regardless of worldview and religious affiliation.

In its reply to the court, the State claimed that the large majority of conversions are being carried out in state-funded public conversion schools, whether Orthodox or otherwise, and that the budget allocated to private bodies amounts to the insignificant sum of NIS 1.5 million (roughly $365,000).

The State also argued that there was sufficient difference between the private Orthodox schools and Reform and Conservative schools, in a manner which justified the differentiation in funding.

However, the court ruled that the State failed to uphold its obligation to equality, and that "the State does not have to support private conversion schools, but as long as it chooses to do so – it cannot give preference to one form of conversion, and must exercise equality."

Rabbi Gilad Kariv, head of the Religious Action Center of Reform Judaism, said that "following this important ruling, the communities of progressive Judaism will boost their efforts to assist thousands of olim to complete their journey to Israel and to the heart of the Jewish people."
"Don't take your organs to heaven. Heaven knows, we need them here."
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Re: Langzaamaan wordt het beter

Postby DBI » Wed May 20, 2009 11:45 am

Langzaamaan, okee, maar beter? :?: :wink: :?: :wink:
DBI
Veteran
Veteran

Postby avital » Tue May 26, 2009 1:35 am

Dus de staat is bezig mensen te sponsoren die Niet-Joods worden....
avital
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Tue May 26, 2009 7:17 am

avital wrote:Dus de staat is bezig mensen te sponsoren die Niet-Joods worden....

Waar staat in de Torah dat je orthodox moet uitkomen? Waar staat in Torah dat je uit moet komen? Waar staat in Torah dat je iets moet doen om joods te worden buiten het oprecht te willen?
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Tue May 26, 2009 8:06 am

Kachol Lavan wrote:Waar staat in de Torah dat je orthodox moet uitkomen?

Nergens, hoeft ook niet.

Waar staat in Torah dat je uit moet komen?

Nergens, hoeft ook niet.

Waar staat in Torah dat je iets moet doen om joods te worden buiten het oprecht te willen?

Nergens, dat is inderdaad het enige wat er nodig is (en dan heb je natuurlijk de vraag, hoe oprecht wil iemand Joods worden als hij dat alleen wil omdat zijn vriendin dat graag heeft e.d.).

Het Joodse volk was geen volk tot ze Na'ase wenishma verklaarde, aan berg Sinai, toen we de Tora ontvingen meer dan 3,300 jaar geleden.
Na'ase wenishma, we zullen doen, uitvoeren, en daarna pas luisteren (waarom we iets moeten uitvoeren).

Die verklaring, was wat de Israelieten tot een Joods volk maakte.

Dat is dan ook de verklaring, die een niet Jood moet afleggen om Joods te worden. Kijk naar Ruth bijvoorbeeld (wiens Megila a.s. jomtov -vrijdag- gelezen wordt). Het enige wat zij moest doen om Joods te worden, was "na'ase wenishma" te verklaren. Oftewel, wij accepteren wat G-d van ons verwacht en zijn bereid dat uit te voeren, ook wanneer wij het (nog) niet kunnen begrijpen. We doen eerst, daarna vragen we waarom.

Hier leer je ook uit, waarom de giur dafka orthodox moet zijn. Dat hoeft hij dus niet, maar de kandidaat moet wel bereid zijn, in volle eerlijkheid en oprechtheid, na'ase wenishma te verklaren.
For better or for worse, liberaal/reform/etc giur accepteerd de na'ase wenishma niet. In plaats daarvan, wordt er verklaard 'lo na'ase, wekodem nishma'. Oftewel, we willen eerst de logica begrijpen, en vandaar uit bepalen wat we doen. Dat is het tegen over gestelde van "na'ase wenishma". Het tegen over gestelde van wat dit volk tot een (Joods) volk maakte. En dus, wil iemand oprecht en eerlijk giur afleggen en Joods worden, moet hij dat doen bij een richting die hard op verklaard, ook vandaag de dag: NA'ASE WENISHMA. For better or worse, daar is maar 1 richting voor waar hij dat echt kan doen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed May 27, 2009 9:02 am

Ik weet niet of het juist is om te zeggen dat het langzaam beter wordt.
Het wordt in elk geval duidelijker.
Het duidelijker worden van de regels is al heel wat, maar veranderen? Ik denk beslist niet dat het gemakkelijker wordt.

Dat moet ook niet. Als iemand pers'e Joods wil worden dan komt dat van binnenuit. Het vereist een omslag in
denken en doen. Ik geef weleens cursussen aan gristenen over Joodse onderwerpen. Ik moet dan vaker uitleggen dat
om sommige Joodse dingen te begrijpen je eerst de je gedachten daarover moet ongristelijken.
Dat is hetzelfde proces dat plaats moet vinden bij mensen die giur doen.
feibush
Veteran
Veteran

Postby Kachol Lavan » Wed May 27, 2009 9:11 am

feibush wrote:Ik weet niet of het juist is om te zeggen dat het langzaam beter wordt.
Het wordt in elk geval duidelijker.
Het duidelijker worden van de regels is al heel wat, maar veranderen? Ik denk beslist niet dat het gemakkelijker wordt.

Dat moet ook niet. Als iemand pers'e Joods wil worden dan komt dat van binnenuit. Het vereist een omslag in
denken en doen. Ik geef weleens cursussen aan gristenen over Joodse onderwerpen. Ik moet dan vaker uitleggen dat
om sommige Joodse dingen te begrijpen je eerst de je gedachten daarover moet ongristelijken.
Dat is hetzelfde proces dat plaats moet vinden bij mensen die giur doen.

En als het een atheist betreft die joods wil worden?
Kachol Lavan
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed May 27, 2009 10:57 am

Kachol Lavan wrote:
feibush wrote: gristenen

christenen
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed May 27, 2009 5:18 pm

Deze reactie is door het Forum beheer verwijderd. Wij verzoeken iedereen met respect te reageren op elkaar, zo niet dan zal het forum kwetsende reacties verwijderen.
feibush
Veteran
Veteran

Postby DBI » Wed May 27, 2009 6:06 pm

Als een niet-jood jidden o.i.d. schrijft staan wij op onze achterste benen maar wij mogen vrijelijk schrijfwijzen gebruiken die anderen - ik weet dat uit ervaring, in het geval van (gr)christelijk - als kwetsend kunnen ervaren. Gezien jouw gebruik van het woord 'selectief' doe je dit bewust. Schrijf christelijk, christen etc. nu maar gewoon zoals het hoort, waarom zou je de weinige niet-joodse vrienden die we nog hebben onnodig op de tenen trappen?
DBI
Veteran
Veteran

Postby Frederike » Wed May 27, 2009 7:09 pm

[quote="feibush"]

quote]

Mag ik je dan verzoeken om een beetje respect te hebben?
Ik zelf ben christelijk en neem dit zeer kwalijk!
Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, maak er een mooie dag van!!!
http://www.colminee.com
Frederike
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed May 27, 2009 8:11 pm

Ik ben geen gristen, maar ook geen hypocriet.
Ik zeg niet iets terwijl ik achteraf denk gr.
Ik zeg wat ik denk.
Als jij je gekwetst voelt zegt dat niets over mij.

Er is een gezegde dat luidt "wees vriendelijlk doch niet bevriend"
Ik ben gewoon sceptisch en voorzichtig want als iemand z'n tanden ontbloot betekent dat nog niet dat ie met je lacht.
Als iemand Jood wil worden vind ik dat prima, maar dan mag ik ook enige scepsis hebben. Als ie eenmaal Jood is zijn we lid van hetzelfde verbond.

Ik heb hetzelfde probleem als andere Joden - ik spreek echter niet voor en namens hen - met het gristelijk religieus dogma.
sorry.
feibush
Veteran
Veteran

Postby DBI » Wed May 27, 2009 8:59 pm

feibush wrote:Als jij je gekwetst voelt zegt dat niets over mij.

Dat zegt wel degelijk iets. Als iemand jou vriendelijk doch dringend verzoekt om hem/haar en/of zijn/haar geloofsgenoten aan te duiden op een algemeen aanvaarde ( en qua Nederlands juiste ) manier en je kiest er bewust voor om dat niet te doen, ook al weet je dat jouw schrijfwijze hem/haar en anderen kwetst, dan geef je ondubbelzinnig blijk van een grof gebrek aan respect ( ik zou het onbeschoftheid willen noemen, maar dat klinkt weer zo lelijk ). Ik heb trouwens de indruk dat jij hier vooral komt om te provoceren ( stoken, noemden wij dat thuis ), en vraag me serieus af of je wel zo Joods en/of religieus onderlegd dan wel begaan bent als je het doet voorkomen.
DBI
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed May 27, 2009 9:32 pm

Hah, whatever you may think say or do.
Ik laat de discussie voor wat het is.
Geen zin om de kwestie te laten escaleren.
Ik heb gezegd wat ik zei en dat zal ik altijd zo zeggen.

groet
feibush
Veteran
Veteran

Postby Matthew » Thu May 28, 2009 9:11 am

Beste Feibush,

het Dutch Forum heeft je eerdere reactie in dit topic verwijderd, wij verzoeken je bij deze om met respect te reageren, on topic te blijven en niet zoals je nu doet, al dan niet bewust, mensen kwetst. BVD!
Matthew
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu May 28, 2009 10:30 am

Beste Feibush,

Het is mij in ieder geval zeer duidelijk , alles gelezen hebbende de laatste tijd , dat je er grote moeite mee hebt dat er anderen , en dan vooral Christenen , een poging ondernemen om tot jou "exclusieve clubje" toe te treden waarvan je in ieder geval de schijn ophoud het " exclusieve alleen recht " door geboorte te hebben .
Zelfs het op bezoek komen van deze groep mensen zie je liever niet dan wel...en als ze dan toch komen zie je ze liever achterin en vooral mondje dicht.
Feit blijft dat er een mogelijkheid bestaat om een Gioer te doen.
Daar kun je het mee eens zijn of niet...maar de groep te beledigen die daar mee een aanvang neemt is niet de juiste weg en zijn ook niet jou zaken.
Als je er problemen mee hebt dan moet je je geestelijke leiders daarop aanspreken en niet de vernoemde groep mensen die besloten hebben de Joodse G*d te zoeken.
In ieder geval verdienen deze mensen , net als dat je zelf wilt in je felle pleidooi voor je " clubje " , het respect die ze toekomt totdat het tegendeel is bewezen.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby feibush » Thu May 28, 2009 2:56 pm

Je mag natuurlijk wel op het andere (echte) Joodse forum lezen hoe erover gedacht wordt.
Ik ga het hierbij laten.
Vindt wat je wilt vinden.
Ik denk zoals ik denk.
Zo is het
feibush
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu May 28, 2009 4:34 pm

feibush wrote:Je mag natuurlijk wel op het andere (echte) Joodse forum lezen hoe erover gedacht wordt.
Ik ga het hierbij laten.
Vindt wat je wilt vinden.
Ik denk zoals ik denk.
Zo is het

Ik denk dat je je een weinig hebt verkeken op dit forum.
Dit is [voornamelijk] een forum voor Nederlanders in Israel...waarbij zaken als het Joodse geloof , daar er velen om welke reden dan ook Joods willen worden , een onderdeel vanuit maakt maar niet de hoofdmoot is.
Derhalve is dit dus geen specifiek Joods forum...daarvoor zul je dus 'n deurtje verder moeten.
En als je blijft , en hier ook posten wilt ,zul je in ieder geval het respect op moeten kunnen brengen voor diegenen die op hun weg zijn met hun Gioer.
Dat jij het niet begrijpen , en/of accepteren kunt , is nogmaals niet hun fout maar zegt meer over jou onverdraagzaamheid dan over hun quest en hoe men dat aan pakt.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Return to Joods worden (Gioer)