Acceptatie van Giuriem in Nederland

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Barrels » Sun Jun 27, 2004 11:55 am

Beste Cylia,

Elk rabbinaat beslist onafhankelijk van elkaar of ze iemand als joods erkennen. Het kan dus zijn dat jouw gioer bijvoorbeeld in Australië wel wordt erkend en niet in Nieuw-Zeeland. Hetzelfde geldt voor Nederland. Het Nederlandse rabbinaat heeft een eigen bevoegdheid. Zaken die daarbij meespelen zijn: Waarom heb je je gioer-procedure niet in Nederland gedaan ? Ben je alleen naar Israel gegaan omdat het daar makkelijker is ? Leef je nog orthodox ? In het algemeen wordt de gioer-procedure in Javne niet als de meest moeilijke beschouwd. Ik adviseer je derhalve het volgende na je gioer te doen. Ga niet direkt terug na Nederland, maar ga enkele weken (bijv. 2 a 3 maanden) studeren aan één of andere (meisjes)yeshiva die veel strenger in de leer is dan Javne(bijv. Chabad) en in een geheel andere plaats (bijv. Jerusalem). Als die yeshiva door jouw toelating jouw gioer erkent dan zal het Nederlandse rabbinaat dat eveneens eerder doen (verklaring mee terug nemen naar Nederland). Het beste is natuurlijk om na je gioer in Israel te gaan trouwen, maar ja heb je al een vriend ? Als je trouwt dan lukt het je zeker in Nederland. Tenslotte in Nederland zijn drie rabbijnen die hier over gaan, te weten Lewis (askenazim Amsterdam), Jacobs (askenazim, buiten amsterdam) en Toledano (sefaradim). Daarvan doet Toledano het minst moeilijk.

Veel succes.

Barrels
Barrels
Newby

Postby MosheR » Mon Jun 28, 2004 7:15 am

Kibbutz Ein HaNatziv heeft een goede ulpan giur. Helaas heb ik geen info (meer) met wie je contact moet opnemen.

Op zich heeft Barrels gelijk dat je het beste daarna nog kunt doorleren. Ik raad je wel aan om dan eerst goed rond te kijken voordat je een keuze maakt: er zijn vele meisjes-seminars zoals Machon Ora, Nishmat, Machon Gold (ook wel Machon Gewalt genoemd ...) en zo nog vele anderen, die ieder een andere filosofie hebben.

Nog een tip: doe het rustig aan, neem niet teveel hooi op je vork. Ik vergelijk orthodox worden met een huis binnengaan. Je kan als een wervelwind binnenstormen, in je haast dingen kapot maken, tegen muren stuiteren en negen van de tien keer door de deur of een raam weer naar buiten vliegen. Je kan ook voorzichtig de deur open maken, rustig rondkijken en op je gemak je met het huis bekend maken. Uiteindelijk kan je dan de keuken volledig benutten, ten volle genieten van je lekkere fauteuil in de zitkamer en relaxed gaan slapen zodat je de volgende dag weer uitgerust de nieuwe dag kan beginnen met de uitdagingen die het biedt.

Niet in een keer proberen je aan alle 613 mitsvot te houden, dat breekt je nu of later alleen maar op. Kijken wat nu acceptabel voor je is en dan de volgende stap nemen. Stap voor stap, of zoals ze hier in Israel zeggen: para-para.

Heel veel succes!
Mijn Mokum is nu hier.
J'y suis j'y reste.
MosheR
Active Member

Postby dennise » Thu Jul 01, 2004 10:32 pm

hallo,

ik heb mijn gioer gedaan in Netanya bij rabijn tzabar, deze gioer is in het engels 5 avonden in de week 3 uur per keer..

wil je meer info laat ff weten...

groetjes denise
dennise
Veteran
Veteran

Postby Flying Dutchman » Fri Jul 02, 2004 12:05 am

Als ik Gioer in Nederland doe, dan is dat een liberale equivalent. Dat wordt in Israel dus erkend door een liberaal rabbinaat?

Sowieso lijkt het me het handigste om eerst rustig te beginnen en niet teveel hooi op je vork te nemen. De orthodoxe Gioer wil ik na afronding van de liberale Gioer in Israel doen. Ik wil daar namelijk gaan wonen, nadat ik de liberale Gioer heb afgerond en nadat ik heb geleerd om goed Hebreeuws te spreken. Dat vind ik mijn plicht tegenover het land waar ik wil gaan wonen.
Flying Dutchman
Active Member

Postby dennise » Fri Jul 02, 2004 10:24 am

[quote="Flying Dutchman"]Als ik Gioer in Nederland doe, dan is dat een liberale equivalent. Dat wordt in Israel dus erkend door een liberaal rabbinaat?

volgens mij wel alleen het lastige met liberaal is dat het niet wordt erkend door het ortodox rabbinaat en die hebben het nog altijd voor het zeggen hier in israel, dus dat zou in houden dat je niet wordt erkend als joodse in israel... dus kan je ook niet aliah maken als joodse alleen als niet joods dus heeft de liberale equivalent weinig nut als je doel is om hier in israel te komen wonen (als het je om de rechten gaat die je krijgt als joodse nieuwkomer)...
wel iets om over na te denken...

denise
dennise
Veteran
Veteran

Postby alon » Fri Jul 02, 2004 11:14 am

waarom adviseer je niet met Nederlandse rabijnen als je wilt weten of je gioer zou worden geaccepteerd. Rabijn Just in Amsterdam is een van de grootste Rabijnen in Nederland.
Rabijn Jacabos uit Amesfoort gaat volgens mij ook over gioer.

Deze mensen gaan uiteindelijk over of je wel of niet wordt geaccepteerd dus ga naar een rabijn toe in nederland die er over gaat, en vraag het hem, dan weet je ten minste zeker wat je te wachten staat.
alon
Veteran
Veteran

Postby Barrels » Sat Jul 03, 2004 10:52 pm

Sjavoe tov,

Beste Flying Dutchman,

Als je in Nederland liberaal bent uitgekomen, kun je op Aliyah gaan naar Israel. Je wordt namelijk door de Israelische regering als "voldoende joods" beschouwd om Aliyah te maken. Het Israelische opperrabinaat beschouwt je echter niet als joods. Dat betekent dat je niet in Israel kunt trouwen en ook begraven wordt moeilijk. Als je met een halachisch joodse vrouw bent getrouwd/gaat trouwen (buiten Israel) dan zijn je eventuele kinderen sowieso halachisch joods. Dus voor hen zijn er géén problemen. Is dan niet het geval, of wil je in Israel trouwen e.d. dan is het het verstandigste om in Israel alsnog een orthodoxe gioer te ondergaan. Indien je legaal in Israel woont, zijn er voldoende instanties om je daarbij te ondersteunen.

De beste reden om orthodox joods te worden, is natuurlijk omdat je van mening bent dat de beste levensstijl is die bij je past.

Veel succes,

Barrels
Barrels
Newby

Postby Barrels » Sun Jul 04, 2004 2:05 pm

Beste allemaal,

Tussen de regels door lees ik dat de meeste van mening zijn dat een liberale gioer in Nederland makkelijk is. Dat is echter niet het geval. Ook een gioer-procedure bij de liberaal joodse gemeente is een langdurig en lastigproces. Bovendien accepteren zij ook niet iedereen. Uiteraard is een orthodoxe gioerprocedure nog moeilijker, maar toch zijn er elk jaar weer één of twee mensen die het in Nederland lukt.

Het makkelijkste gaat een gioer-procedure (zowel orthodox als liberaal) in een land waar veel joden wonen, zoals de USA. De Nederlandse joodse gemeenschap heeft namelijk maar een beperkt absorptievermogen. Een te grote toestroom van niet-joden zou anders de gemeenschap te veek van karakter doen veranderen

Degenen die zich willen voorbereiden op een gioer-procedure (liberaal of orthodox, in Nederland of in het buitenland) adviseer is om allereerst Hebreeuws te gaan leren. Een goede mogelijkheid is Tarboet-ressort uit Amstelveen die overal in Nederland modern-hebreeuwse lessen verzorgt. De lessen zijn ook toegankelijk voor niet-joden.

Degenen die meer basiskennis van het jodendom willen verkrijgen, adviseer ik om lessen te volgen bij crescas. Deze organisatie organiseert ook lessen in geheel Nederland (zie www.crescas.nl). Alternatieven zijn o.a. de orthodoxe synagoge in Leiden en de Folkertsma-stichting in Hilversum. Ook die lessen zijn toegankelijk voor niet-joodse belangstellenden. Waarschijnlijk zijn er buiten de randstad nog andere mogelijkheden die ik niet ken.

Het belangrijkste advies is om niet te snel naar een rabbijn te gaan, met de vraag of hij je behulpzaam wilt zijn bij het uitkomen. Het verstandigste is om zeer goed voorbereid zo'n eerste gesprek in te gaan. Een slecht eerste gesprek kan je hele gioerprocedure verpesten.

Vragen die je kunt verwachten zijn:
- Waarom wil je joods worden ?
- Ben je niet bang voor anti-semitisme ?
- Wat weet je al van het jodendom (hebreeuws, geschiedenis, halacha) ?
- Waarom wil je liberaal of juist orthodox uitkomen ?
- Waarom ga je niet naar Israel ?
- Wat ga je doen naar je gioer ?
- Ben je in staat om joods te leven (werk, woonplaats, gezinsomstandigheden)
- Wil je partner, kinderen ook uitkomen ?
- Begrijp je dat je na je gioer door vele joden niet als 100 % joods zal worden beschouwd (dat duurt 3 generaties). Hoe ben je van plan om daar mee om te gaan.
- Ben je ook sociaal-cultureel een onderdeel van het joodse volk (hou je van volksdansen, klezmer-muziek, ga je naar het joods-historisch museum, lees je het NIW e.d.)?
-ben je een stabiele persoonlijkheid (psychologisch maar ook financiëel)
- In hoeverre leef je al joods (kasjroeth, sjabbat houden, sjoelbezoek)
- Hoeveel joodse vrienden en vriendinnen heb je al ?
etc, etc,

Veel succes !!

Barrels
Barrels
Newby

Postby Bar Sadot » Thu Dec 23, 2004 3:31 pm

Ik kan NIET begrijpen als je Orthodox gioer gedaan hebt in israel en de rabbanoet in Israel accepteert jouw in Israel als Joods.
Dat ze dat in nederland niet zouden doen!

dit vind ik erg raar !!!
Kan iemand dat verklaren ?

dit las ik op een reactie en ben er nieuwschierig naar.
groetjes bar
Bar Sadot
Active Member

Postby Hans & Malie » Thu Dec 23, 2004 4:15 pm

Ik heb ook nog een klein vraagje om het e.e.a. wat makkelijker te maken..... :wink:

Wordt je nu Joods vanwegen wat je hart je ingeeft te doen....of wat "men "van je denken zal nadat je uitgekomen bent.

Als je in je hart Joods bent wat doet een mening van een ander daar nog aan af?... :?:

Ik wordt een beetje naar als ik al die kunstgrepen lees om een rabijn,van welk rabinaat dan ook,te overtuigen dat het ernst met je Joods zijn is.

Blijf jezelf en je ingeslagen koers trouw en de mening van een ander zal je een [koosjere] worst zijn :lol:

Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby Reuven Royen » Thu Dec 23, 2004 6:20 pm

Er is een groot verschil tussen joods voelen, joods zijn en joods leven. Het gevoel van joods zijn is al iets heel bijzonder, maar de essientiele vraag is, wat bedoel je met je joods voelen, houden van de joodse muziek, literatuur en kunst zonder de religie er bij te betrekken of voel je je joods door de religie. Er is geen grotere religieuze kloof dan tussen het joden en Christendom. Het joods religieus bewustzijn is veelzijdig en diep en kan op 1000 en 1 manier benaderd en uitgelegd worden. Daarnaast heeft ook het chassidisme grote invloed op het joodse denken als leven.
Het christendom heeft het joods religieus bewustzijn vergriekst en er een Herrencultuur van gemaakt.
Met name het duitse als nederlandse jodendom is hierdoor sterk beinvloed. (Jekkische Minhag)
Ik betreur het dat jekkkische rabbijnen de 613 mitzvoth teveel op een jekkische manier benadrukken in plaats van de sfardische of Oost-Europese traditie.
Reuven
Wil je giur doen uit overtuiging, dan is Israel het land bij uitstek en niet Nederland.
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby Bar Sadot » Fri Dec 24, 2004 2:55 pm

Natuurlijk MOET je Joods willen worden omdat je hart je dat ingeeft en omdat je opzoek bent naar een diepere relatie met Ha Shem.
Jammer als er andere redenen dan deze zijn !

Maar ik kan me voorstellen als iemand zijn Orthodoxe gioer heeft gedaan hiero en daarna naar Nederland terug gaat. En in Nederland accepteren ze dat niet. Dat het niet zo fijn voelt voor die persoon!
Hoe wordt hij /zij geaccepteert in de Sjoel in holland en hoe kijkt de joodse gemeenschap tegen hem/haar aan ? Kan hij./zij trouwen met een Joods iemand uit Nederland? en actief deel nemen aan de sjoel diensten ?

Wow lijkt me moeilijk voor zo iemand dat hij/zij denkt dat alles goed is en terug in nederland wordt hij/zij niet geaccepteert.
Erg rare situatie.
Veel sterkte gewenst voor de mensen die een gioer moeten doen.
Ik denk dat Ha Shem ieder mens accepteert die ernstig naar Hem op zoek is. Wie zijn wij Joden zijn volk om dat niet te doen ?????
Gelukkig hebben we Ruth wel geaacepteert want zij is in de lijn van Koning david :)
Bar Sadot
Active Member

Postby Reuven Royen » Sun Dec 26, 2004 1:20 pm

U geeft het goed aan. Hoe kijkt de Joods Nederlandse gemeenschap tegen giur aan en acceptatie. Joods Nederland staat bekend om zijn bekrompen en kortzichtigheid en het wil zich nog vromer voordoen dan de Paus in Rome. Het merendeel van joods-Nederland is niet aktiefen dat roept confrontaties op. Dat komt omdat de kennis van een ger Tseddik beter is dan een geboren jood met routine kennis.. Anders gezegd zij voelen zich hierdoor belaagd of bedreigd. Een religieuze iemand zou zich hier niet druk om maken. Iemand ie giur gedaan heeft kan zich in shul of beith ha-Midrash <ook op shabbes> beter op de achtergrond houden. Want een shul en Beith ha-Midrash zijn ontmoetingsplaatsen voor religieuse als niet-religieuse mensen.
Daarom is is het goed voordat iemand die (religieus) joods wil worden, goed moet weten, wat zich in Nederland voordoet en afspeelt.

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sun Dec 26, 2004 2:06 pm

Reuven Royen wrote:U geeft het goed aan. Hoe kijkt de Joods Nederlandse gemeenschap tegen giur aan en acceptatie. Joods Nederland staat bekend om zijn bekrompen en kortzichtigheid en het wil zich nog vromer voordoen dan de Paus in Rome. Het merendeel van joods-Nederland is niet aktiefen dat roept confrontaties op. Dat komt omdat de kennis van een ger Tseddik beter is dan een geboren jood met routine kennis.. Anders gezegd zij voelen zich hierdoor belaagd of bedreigd. Een religieuze iemand zou zich hier niet druk om maken. Iemand ie giur gedaan heeft kan zich in shul of beith ha-Midrash <ook op shabbes> beter op de achtergrond houden. Want een shul en Beith ha-Midrash zijn ontmoetingsplaatsen voor religieuse als niet-religieuse mensen.
Daarom is is het goed voordat iemand die (religieus) joods wil worden, goed moet weten, wat zich in Nederland voordoet en afspeelt.

Reuven

Beste Reuven,

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!!......misselijk werdt ik er soms van als ik geconfronteerd werd met zulk gedrag.
Er zijn er zelfs die vanuit een veilige luie stoel op en aanmerkingen hebben op leden van een site hoe men zich dient te gedragen in zijn/haar land :? .....zulk een bekrompen kortzichtigheid,grenzend aan racisme,....ongelooflijk gewoon :x....enuuuuh wel hun kortzichtige mening ventileren op sjabbes :? :?

Zo...dat is er uit :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Reuven Royen » Sun Dec 26, 2004 3:16 pm

Mijn advies is, als u aan de grens woont, meldt u zich dan bij de Orthodoxe Gemeente "Shomre Hadath" in de Terliststraat in Antwerpen. De mensen daar zijn na uw giur sneller met opname en gastvrijheid. U wordt dan volwardig joods beschouwd.
Ik weet niet waar u woont, in Nederland of in de arets Israel.

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby channa » Tue Dec 28, 2004 12:18 am

Hmmm, een Israëlische Giur wordt in principe meestal WEL geaccepteerd door het Nederlandse rabbinaat ; wel wil men graag weten of je inderdaad orthodox leeft na je giur (ervairingen uit het verleden met giurtoeristen die alles dumpten zodra ze weer buiten Israël waren). Ja, daar zijn ze voor ingehuurd, voor halachische zaken.En met de acceptatie valt het echt wel mee. Vervelende mensen zijn er overal - wie zei dat alle joden per definitie aardig zijn? - maar racistisch is, neem me niet kwalijk : kul.
channa
Active Member

Postby Hans & Malie » Tue Dec 28, 2004 6:41 am

channa wrote:Hmmm, een Israëlische Giur wordt in principe meestal WEL geaccepteerd door het Nederlandse rabbinaat ; wel wil men graag weten of je inderdaad orthodox leeft na je giur (ervairingen uit het verleden met giurtoeristen die alles dumpten zodra ze weer buiten Israël waren). Ja, daar zijn ze voor ingehuurd, voor halachische zaken.En met de acceptatie valt het echt wel mee. Vervelende mensen zijn er overal - wie zei dat alle joden per definitie aardig zijn? - maar racistisch is, neem me niet kwalijk : kul.

Klaarblijkelijk heeft u de klok horen luiden en .... :lol:
Niemand heeft op dit forum de uitspraak gedaan dat Joden racistisch zijn,maar er zijn wel individuen die hier postings plaatsen die op de rand van racisme zijn gevoed door een kortzichtige overtuiging dat enkel het joodse volk het alleen-recht schijnt te hebben op dit land,en dat dan ook nog eens doen vanuit een veilige luie stoel in Holland.
Ik zou zeggen,kom eerst maar eens even de dagelijkse praktijk ervaren van het leven in dit land voordat je een oordeel velt over de diverse groeperingen die hier in het land een bestaansrecht hebben/of aan het opbouwen zijn.
En of deze mensen dan graag hun tradities hoog houden zijn dan niet de zaken van deze personen om te bepalen wie een kerstboom zoekt en wie graag sinterklaas naar een kleuterschool wil uitnodigen :wink:

Daarbij uiten zij zich uitermate vernederend naar andere geloofs-groepen binnen deze maatschappij die net zoveel bestaansrecht hebben als het joodse volk.

Ik zou u derhalve willen verzoeken voortaan eerst even de postings in alle topics eens goed door te lezen,want er halverwegen inspringen is blijkbaar te kort aan informatie om een uitspraak te kunnen doen gebaseerd op feiten zoals hier geuit door bepaalde leden. :wink:

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar daar is dit forum niet voor in het leven geroepen :wink:

--Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Tue Dec 28, 2004 7:05 am

Ik wilde nog even duidelijk gesteld hebben dat,met name ik persoonlijk,de term " borderline racisme " heb gebruikt.

De Van Dale verwoord het zo:

.....ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie......

Ik ben derhalve van mening,gelet op de betreffende postings,dat mijn stelling niet overdreven blijkt.

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby mir » Tue Dec 28, 2004 7:21 pm

inderdaad Hans&Malie, je hebt gelijk
mir
Veteran
Veteran

Postby channa » Wed Dec 29, 2004 8:42 pm

Heel prettig dat je alles schijnt te weten van mijn achtergrond en dat het ook zeer duidelijk is dat ik nooit iets lees voor ik een mening geef.
Dank u voor deze beleefde diskussie.
channa
Active Member

Postby mir » Wed Dec 29, 2004 11:03 pm

Nu ja, ik bedoelde met 'je hebt gelijk' dat ik het ook jammer vind dat hier in sommige discussies echt dingen worden geschreven die volgens mij ook nogal een beetje rascistisch zijn, wat betreft je achtergrond of hoe je dingen leest, sorry, daar doelde ik niet op, dus sorry, het spijt me, ik bedoelde niet iemand te kwetsen.
mir
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Dec 30, 2004 6:39 am

channa wrote:Heel prettig dat je alles schijnt te weten van mijn achtergrond en dat het ook zeer duidelijk is dat ik nooit iets lees voor ik een mening geef.
Dank u voor deze beleefde diskussie.

Inderdaad weet ik niets van jou achtergrond.....maar dat doet in deze materie ook niet ter zaken.
Waar het hier om gaat is een discussie,waar je geen deel aan genomen hebt,die op de rand van racisme verliep.
Als je zelf daarna stelt dat dat niet zo het geval is dan,of je leest de postings maar half,of je wilt het niet lezen/weten. :wink: feit blijft dat er hier leden zijn die zich racistisch uiten tegen over een ander wat en wie/hoe deze dan ook zich manifesteerd in dit land waarvan de auteur dan steld dat het expleciet "zijn "land is.

Verder hou ik er over op...want je kunt een paard wel naar de vijver brengen....maar je kunt het niet dwingen te drinken :wink:
Lees wat je lezen wilt.....maar kom vervolgens dan wel aub met een wel
overwogen reactie dat komt de duidelijkheid wel ten goede..

Ook u bedankt voor deze beleefde discussie...! :wink:

--Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu Dec 30, 2004 7:23 am

Hans & Malie wrote:
.......Verder hou ik er over op...want je kunt een paard wel naar de vijver brengen....maar je kunt het niet dwingen te drinken :wink:

Enuuuuh...voordat hier weer misverstanden en postings over gaan ontstaan,dan wel dat zich iemand beledigd voelen gaat,of welke eventuele gedachte gang dan ook.......het is slechts een metafoor :lol:

--Hans & malie
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Thu Dec 30, 2004 8:55 am

mir wrote:.....wat betreft je achtergrond of hoe je dingen leest, sorry, daar doelde ik niet op, dus sorry, het spijt me, ik bedoelde niet iemand te kwetsen.......

Ik vindt het een nobele geste van jou Mir.......en ik pretendeer absoluut niet de wijsheid in pacht te hebben,of te mogen/kunnen bepalen wat iemand doen of laten moet in zijn/haar leven.....want daar vecht ik zelf zeer fel tegen.....maar ik persoonlijk zie de reden van dit excuus niet :?: ...daar ik denk dat het bericht aan mij gericht was en niet aan jou omdat je de dingen ook zo zag gebeuren en derhalve mij in mijn stelling ondersteunde[ waarvoor nog mijn dank ] :wink:

Maar je zult mij dat zeer zeker nog even kunnen :idea: oplichten :D :D

--Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby mir » Thu Dec 30, 2004 1:23 pm

Nu, ik wist niet op welk deel van het bericht zij dacht dat ik vond dat je gelijk had, vandaar.
mir
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Dec 30, 2004 5:34 pm

Heel goed nieuws voor al diegenen die zich zorgen maakte dat de staat Israel haar joodse indentiteit aan het verzliezen zou zijn met al die kerstbomen en sinterklazen met hun speculaas en het nieuwe jaar vieren van al de niet joden. :wink:

Zo juist zijn de jaarcijfers bekend geworden over het jaar 2004 mbt de bevolkingssamenstelling....hou je vast daar gaan we! :lol:

-- 76 % Joden...

-- 20 % Arabieren.....

-- 4 % Anderen.......

Dus haal opgelucht adem....en wellicht dat je zelfs een of twee vuurpijlen de lucht in kan laten gaan morgenavond :lol: :lol: :lol: :lol:

De beste wensen voor iedereen en vooral een gezond 2005!

--Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby Hans & Malie » Fri Dec 31, 2004 6:51 am

Hans & Malie wrote:
......Zo juist zijn de jaarcijfers bekend geworden over het jaar 2004 mbt de bevolkingssamenstelling....hou je vast daar gaan we! :lol:......

-- 76 % Joden...

-- 20 % Arabieren.....

-- 4 % Anderen.......

Was gisteren vergeten te vermelden op welk een inwonerstal deze cijfers betrekking hebben........dat is dus 6.8 miljoen inwoners.

--Hans & Malie
Hans & Malie
Team Member

Postby Reuven Royen » Wed Jan 05, 2005 1:59 pm

Tja, ik kijk op van het woord racisme. Wie zijn eigenlijk de architecten van het racisme, zijn het belijders van het christendom die uit of in naam van G-d of Jesus miljoenen joodse mensen hebben gefolterd en vermoord of gedwongen te hebben te converteren naar het Christendom, idem met dweepzieke moslims die in Toledo als Cordovah de geboorteplaats van de Rambam als in Marokko als in Jemen hetzelfde hebbben gedaan. Of waren het Erasmus als later Kant, Nietsche en Hitler in de 20e eeuw. Zover ik weet weet, houdt het judaisme zich niet bezig met dit soort theorien maar belichten de weg van de mens Adam ha Rishon, via Noach, Avraham, Itschak en Jakov en Moishe Rabeinu. Als we de weg van de Brith (het verbond) volgen, moet iedere Jood begrijpen dat Hij Benei Israel apart gezet heeft en dat wij een status van kedusha hebben.
En dat is het knelpunt als botsing tussen tussen haimische joden en mensen die giur gedaan hebben. Mijn vraagstelling is; heb ik als ger tseddik de weg van het jodendom gekozen om ergens bij te horen of heb ik gekonverteerd uit religieuze overtuiging.
Het gevoel van "uitgesloten voelen" komt, denk ik dat nieuwkomers zich na de giur zich op een "christelijke" manier opdringen. En niet iedereen is ervan gediend om de wetten voorgeschoteld te krijgen.
En dan nog giur in Israel en erkenning van de klaf in Nederland ja of nee. Elke Ger Tseddik legt voordat hij in het mikve gaat de belofte af dat hij/zij shoimer Toireh is.
Als hij en zij later de belofte in de wind slaan, kan ik me voorstellen dat het rabbinoth in Amsterdam als in Amersfoort/Hilversum (IPOR) een giur niet erkend.
Wie zijn nu de racisten; nieuwkomers en rabbijnen die klakkeloos een klaf uitschrijven en dat het beiden geen biet interesseert of het rabbinoth dat de spiegel van de emeth moet voorhouden.
Daarom wil ik me onthouden van dergelijke uitspraken als "racisme binnen het jodendom"
Als het gaat om rekenschap afleggen aan ha-Shem, geen enkele jood kan zijn verantwoording ontlopen.

Reuven
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Jan 15, 2005 6:55 pm

Ik weet niet genoeg van giur issues af om echt mee te doen met de discussie, maar moet het woord racisme altijd negatief zijn? Als ik zeg dat ik vind dat Israel een Joodse staat is, zeg ik dan in feite niet iets heel racistisch?

Het Jodendom op zich, is racistisch in many ways. Minder misschien dan andere religies (b.v. de Islam), maar op zich is de hele onderscheid die het Jodendom maakt tussen Joden en niet Joden een vorm van racisme.

Ik persoonlijk, zie dat niet als iets fouts. Het is een onderdeel van wat en wie ik ben, en waar ik in geloof. Maar als ik het een vorm van racisme vind, betekent dat wel dat (i.m.o.) niet alle racisme automatisch negatief moet zijn. Wel zullen de uitingen er van negatief zijn. Als ik nu beslis bijvoorbeeld dat alle niet Joden mindere mensen zijn, of dat ik geen niet Joden in mijn huis wil alleen omdat ze niet Joods zijn. Aan de andere kant, als ik zeg dat Israel een Joodse staat is, blij ben om meer Joden die hier komen door het demographische probleem wat in deze thread genoemt werdt, en dus in feite minder niet Joden hier wil, ben ik dan wel of niet een racist?
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Jan 15, 2005 9:39 pm

E.T. wrote:..... Aan de andere kant, als ik zeg dat Israel een Joodse staat is, blij ben om meer Joden die hier komen door het demographische probleem wat in deze thread genoemt werdt, en dus in feite minder niet Joden hier wil, ben ik dan wel of niet een racist?......

In de zin des woords wel natuurlijk...maar je moet natuurlijk de zaak wel realistisch bekijken.
Er komen nu eenmaal veel niet joden naar Israel,en een deel daarvan zijn de gemengde huwelijken....hoe pas je deze groep dan in zo'n maatschappij?...of de werkers die het zwaar en vuil werk opknappen hier....en dus zo zwart/wit is het nooit.

De staat Israel zal nooit haar Joodse identiteit verliezen daarvoor zijn de wortels te diep in het land gegroeid over de eeuwen heen......maar Israel zal wel een manier moeten vinden om wat " gemoedelijker " om te gaan met de niet Joodse inwoners binnen haar grenzen.

Of het met het geloof te maken heeft?
Ik denk van wel....want elke streng gelovige,in welk geloof dan ook, zal het niet kunnen accepteren dat er on-gelovigen op zijn plekkie een bestaan willen opbouwen.....kijk het nieuws er maar op na.
Dus,een staat gekoppeld aan het geloof zoals in dit geval Israel,zal altijd met geheven wenkbrouwen bekeken worden hoezeer je ook je best doet.

Racisme?.....ik ben van mening dat een groot deel gevormd wordt door de omstandigheden en hun omgeving en of dat nu Israel is,of Indonesie,kwijt raken zullen we het nooit.....helaas.

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Joods worden (Gioer)