Mijn ervaringen met gioer

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Mijn ervaringen met gioer

Postby gioer » Sat Aug 14, 2004 1:59 am

Beste Forumleden,

Met interesse heb ik de gioer-onderwerpen gelezen op dit forum. Ik heb daar nog wel iets aan toe te voegen, want ik ben zelf al negen jaar bezig in Nederland. En het stemt mij niet blij.

Allereerst moet ik een misverstand uit de weg ruimen ... dat een gioer jaren zou moeten duren. Of dat je de Talmoed zo ongeveer van voren naar achteren moet kunnen opzeggen, enz (in feite mág je de Talmoed niet eens bestuderen als niet-Jood!). Niets is minder waar.
Helaas moet ik constateren dat gioeriem in de Nederlandse situatie bij het NIK vooral last hebben van pesterijen en chicanes van de zijde van het rabbinaat; een enkele uitzondering nagelaten (daar kom ik nog op terug).
gioer
Active Member

Mijn ervaringen met gioer - deel 2

Postby gioer » Sat Aug 14, 2004 2:27 am

Ik ga hier dus maar verder met mijn verhaal, omdat het niet mogelijk lijkt te zijn het bericht te wijzigen (waarom niet?)
Zoals gezegd ... chicanes! Ging het er maar om, dat gerechtvaardigde eisen gesteld werden, natuurlijk mag van een proselyt verlangd worden, dat hij Joods leeft, de mitswot nakomt (geen 613 zoals elders op dit forum gesteld wordt, dat kan zonder tempel-herbouw niet eens) en dat je een koshere huishouding voert. Maar daar gaat het helemaal niet om. De praktijk bestaat uit chicanes. Bijvoorbeeld niet beantwoorden van je brieven, eindeloze spelletjes waarbij bijvoorbeeld rabijn A zegt, dat rabijn B hem moet bellen, maar B wil dat A hem belt enz. (er is ook een variant met 3 of meer rabijnen), je meerdere malen laten verhuizen (naar mediene of juist uit de mediene, enz.) Je tientallen boeken laten lezen (maar nooit willen praten over de inhoud), enz. enz. enz.
Dit gedoe heeft met religie helemaal niets van doen, is vaak onnodig kwetsend en is ook oneerlijk naar de proselyten. Ergerlijk is, dat dit beleid, wat OOK door verreweg de meeste - bewust levende Joden - verwerpelijk gevonden wordt, in stand gehouden wordt door minder dan 5 figuren in Nederland. Onbetwiste leider is een rabijn (wiens naam ik hier dan maar niet zal noemen), die feitelijk ALLEEN de beslissing neemt, maar al eens een schrobbering heeft gehad vanwege zijn laksheid mbt gioeriem. (En daar moet je dus heel wat voor doen).
Ten onrechte denkt deze rabbijn, dat hoe onbeschofter je met gioeriem omgaat, des te heiliger je als rabbijn bent (zo van: Kijk eens hoe moeilijk het bij mij is ...)

Ook wordt nog wel eens vergeten, dat deze afhoudende houding tav van proselyten in het verleden helemaal niet altijd zo geweest is.
In Oud Testamentische tijden konden vreemdelingen en slaven relatief gemakkelijk deel gaan uitmaken van het Volk Israel, zolang zij zich hielden aan de wetten en zich lieten besnijden. Ze konden alleen geen priester worden. De - later toegevoegde - ONNODIGE flauwekul komt uit de koker van de rabbijnen en is helemaal niet ingegeven door Hasjem.
Waarom zou die ook?

Het enige goede dat ik ken melden over de gioer is, dat ik (en ik noem zijn naam met ere) al een geruime tijd lern bij Rebbe Stiefel uit Almere.
Een lichtend voorbeeld, hoe je én streng kunt zijn tav van de vereisten, maar niet onbeschoft en als rabijn en proselyt in respect met elkaar kunt omgaan.

Groeten.
gioer
Active Member

Postby E.T. » Sun Aug 15, 2004 3:24 pm

Ik weet er niet genoeg van af, maar als ik me niet vergis is er een halacha die de rabijnen dwingt (of opdracht als je liever wil) om iemand die giur wil ondergaan te proberen daarvan te weerhouden. Niet een keer, maar meerdere keren, op verschillende manieren. Misschien dat daar een gedeelte van het gedrag wat je beschrijft uit te leren valt. Hoe dan ook, het feit dat het vroeger anders ging is irrelevant. Vandaag de dag zijn de giur wetten enorm streng, en dat lijkt mij prima. Het Jodendom is niet een vriendenclubje waar een ieder die wat geld heeft binnen mag lopen. Ook niet iemand die even een boek leest of zo. Ik probeer niet te kleinieren wat je schrijft, het lijkt me enorm moeilijk en ik ben blij dat ik het niet hoef te ondergaan. Maar het feit op zich dat het moeilijk is, vind ik persoonlijk prima.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby gioer » Sun Aug 15, 2004 9:30 pm

Beste E.T.,

Ik kan mij niet vinden in je opmerkingen. Ik lees niet "even" wat boeken en financieel ben ik ook niet "binnengelopen". Ook zie ik het Jodendom niet als "vriendenclubje".
Dat het vroeger anders was, is naar mijn mening wel degelijk relevant. Daar baseren we een groot deel van onze sjoeldiensten, onze berachot en onze mitswot op. Het aanhangen van "vroeger" is essentieel, omdat wij daar mee tot uiting willen brengen, dat onze liefde voor Hasjem niet van korte duur is, maar eeuwig. En dat we niet gevoelig zijn voor wat later - om wat voor plausible redenen ook - is toegevoegd.

Ook ben ik het niet met je eens, dat de gioer-procedure moeilijk moet zijn. Waarom dat? Het gaat er om, dat men oprecht en serieux voor de Joodse levenswijze kiest. Dat KAN moeilijk zijn. Maar dat is bijzaak en geen hoofdzaak!

Groeten.
gioer
Active Member

Postby E.T. » Sun Aug 15, 2004 9:44 pm

gioer wrote:Beste E.T.,

Ik kan mij niet vinden in je opmerkingen. Ik lees niet "even" wat boeken en financieel ben ik ook niet "binnengelopen". Ook zie ik het Jodendom niet als "vriendenclubje".

Ik had het niet specifiek over jou, praate in het algemeen, op welke manieren men van het ene naar het andere over gaat. Somigge met geld, somiggen door te bewijzen dat ze iets gelezen hebben, enzovoort. Ik heb er als Jood geen enkel probleem mee dat de entree tot het Jodendom een stuk minder simpel en meer bindend is dan dat.

Dat het vroeger anders was, is naar mijn mening wel degelijk relevant. Daar baseren we een groot deel van onze sjoeldiensten, onze berachot en onze mitswot op. Het aanhangen van "vroeger" is essentieel, omdat wij daar mee tot uiting willen brengen, dat onze liefde voor Hasjem niet van korte duur is, maar eeuwig. En dat we niet gevoelig zijn voor wat later - om wat voor plausible redenen ook - is toegevoegd.

Wie is de 'we' die ons op vroeger baseren als ik vragen mag? Het aanhangen van vroeger is interessant, maar niemand die precies weet hoe het vroeger ging. We weten wel hoe het vandaag, en al tientallen zoniet meer dan dat jaren gaat. Waarom zouden we dat opeens moeten veranderen?

Ook ben ik het niet met je eens, dat de gioer-procedure moeilijk moet zijn. Waarom dat? Het gaat er om, dat men oprecht en serieux voor de Joodse levenswijze kiest. Dat KAN moeilijk zijn. Maar dat is bijzaak en geen hoofdzaak!

Groeten.

Ik schreef niet dat het moeilijk moet zijn, ik schreef dat voor zover ik weet de rabijn (en ik geloof ook andere Joden) de halachische plicht hebben om te proberen de niet Jood die giur wil ondergaan er daar van af te laten zien. Hem dus te overtuigen om het niet te doen. Ik schreef verder, dat dat een reden kan zijn voor de moeilijkheden die ze de kanditaten opleggen. Of dat inderdaad zo is, weet ik niet, maar de kans bestaat, en klinkt logisch onder de regel dat het wel een plicht is om te proberen dat de kandidaat niet zal willen uiteindelijk.
E.T.
Veteran
Veteran

aanvulling op mr/mrs Gioer van E.T.

Postby Reuven Royen » Wed Aug 18, 2004 3:29 pm

Hoewel ik deze lijdensweg ook betreden had, is het mij gelukt. In Nederland is het grote probleem, er zijn geen kehiloth zoals in Antwerpen, Strassbourg, London en Manchester. In Amsterdam is nog een tendens van jiddishkeit aanwezig, maar ik denk dat deze verder zal afnemen dan toenemen.
Wil iemand giur doen, dan moet hij/zij de weg van teleurstellingen en frustaties accepteren. Ook de normen voor Giur in Zwitserland als in Paris als in London zijn behoorlijk zwaar. Ook in Israel wordt in het algemeen de giur ook niet meer gemakkelijk gemaakt.
Ieder mens die giur wil doen moet eerst voor zichzelf uitstippelen, "hoe belangrijk is het religieus leven voor mij" en de variatie in de joodse cultuur van boekbesprekeningen tot het uitoefenen van een joodse kunst, wetenschap en joodse culinaire wetenschappen.
En als het gaat om financiele belangen, vriendenkringen en clubjes; dan zijn zowel Joden als niet-Joden uit het zelfde hout gesneden. Alleen de naam heeft een averechtse uitwerking als er misverstanden ontstaan.
Dat moet iedere Ger Tseddek en Giureth goed voor ogen houden.
Reuven Royen
Veteran
Veteran

Postby gioer » Wed Aug 18, 2004 9:24 pm

Beste Reuven,

Ben het helemaal met je eens.

Groeten.
gioer
Active Member

Postby Shoshannah » Mon Sep 27, 2004 4:48 pm

Beste Newby,

Ik begrijp wat je schrijft. Wat naar dat je zulke vervelende ervaringen hebt gehad. Ik heb in Israel gioer gedaan, en terugkijkend begrijp ik wel waarom rabbijnen zich zo moeilijk opstellen.

De rabbijn die een ger/giyoret accepteert, is verantwoordelijk voor de gevolgen. Wanneer hij iemand toelaat die niet serieus is, en die zich dus niet aan de mitzvot houdt, of die beweegredenen had die niet oprecht waren, dan is het zijn verantwoordelijkheid dat er een jood bij is gekomen die zich niet aan de wetten houdt. Ik zeg niet dat ik vind dat een jood die zich aan de mitzvot een beter mens is dan iemand die dat niet doet, maar dit is wel hoe het religieus bekeken zit. Zo'n 70 procent van mijn giur-klas bleek achteraf een geheime partner te hebben en leeft niet religieus, ik kan me voorstellen dat rabbijnen dat in Nederland willen voorkomen.

Maar, en dat is belangrijk, ik vind wel dat er een verschil is tussen ontmoediging en botheid. Je kunt je ook aan de regels van ontmoediging houden zonder op zo'n botte manier mensen aan het lijntje te houden. Ook vind ik dat er in Nederland duidelijker richtlijnen zouden moeten zijn over de duur van het proces, want 9 jaar vind ik ook absurd.

Maar ja, de lijn tussen ontmoediging en botheid is dun, en ik ben blij dat ik geen rabbijn ben met de verantwoordelijkheid om het beleid uit te stippelen!

Wil nog wel even zeggen, Newby, dat ik het bewonder dat je na al die jaren toch gewoon doorzet en je niet laat kisten! Veel sterkte!!!
Shoshannah
Newby

Postby Hans & Malie » Mon Sep 27, 2004 5:24 pm

Laat je inderdaad niet ontmoedigen om door te gaan want aan het einde wacht de voldoening.........

Dit gezegd hebbende is een van onze kennissen in Amsterdam ook al een eeuw bezig.
De man kleed zich reeds garediem,heeft een baard tot op de grond,zijn woning zou zou kunnen geplant worden in Me'ah Sjariem en hij komt te voet vanuit Amsterdam-noord naar de Sjoel op het Jonas Daniel Meyer plein..daar waar de rest " keurig " parkeerd op de Plantage Middelaan :shock:
Ook gaat hij naar alle Mitswot waar hij maar komen kan.....
Ik kan daar alleen maar respect voor hebben,en kan derhalve niet echt meer iets toevoegen aan wat al niet beschreven staat hier.

Een andere kennis ging naar de States en was 14 dagen later " Jood "
En ik zag ze regelmatig samen,schouder aan schouder,bidden....zeg U het maar.

Houd vol....

--Hans & Malie.
Hans & Malie
Team Member

Postby PATRICIA » Thu Sep 30, 2004 11:10 pm

IK LEES MET VERBAZING OVER HET ONDERWERP GIOER EN WIL MIJN ERVARING MET JULLIE DELEN.iK BEN 10 JAAR GELEDEN JOODS GEWORDEN EN DAT NIET OM RELIGIEUZE REDENE MAAR PUUR EN ALLEEN OM GEACCEPTEERD TE WORDEN DOOR MIJN SCHOONFAMILIE .IK HEB 5 MND GESTUDEERD IN EEN JOODSE NEDERZETTING(SAMARIA)EN HEB ENORM VEEL GELEERD VOORAL OOK OMDAT ALLES WAT IK LEERDE IK OOK IN HET DAGELIJKSLEVEN BETROK.NA MIJN GIOER EN CHUPPAH BEN IK NIET DOORGEGAAN MET HET HOUDEN VAN SHABBATH EN MITZVOT HOEWEL WE WEL AAN TRADITIE WAARDEN HECHTEN.IK PERS.VIND DAT EEN IEDER JOODS MAG WORDEN EN OP DE MANIER ZOALS IK HET HEB GEDAAN ZIJN VEEL VOORDELEN VERBONDEN OMDAT JE WERKELIJK ALLES IN DE PRAKTIJK BRENGT EN OOK LEERT.DAT IK NIET RELIGIEUS BEN GEWORDEN HEEFT ALLES TE MAKEN MET HET FEIT DAT IK NIET ECHT HEB MOGEN KIEZEN,HET WAS IMMERS NIET WAT IKZELF WILDE MAAR WAT VAN MIJ VERWACHT WERD!NU IS HET WEL ZO DAT VOOR ONZE KIDS HET PRETTIG IS DAT HUN MAMA JOODS IS GEWORDEN ER IS TOCH EEN ZEKERE ACCEPTATIE OP SCHOOL EN ONDER VRIENDJES.DE GIOER OPZICH HEEFT MIJ VEEL MEER INZICHT GEGEVEN IN HET LEVEN HIER IN ISRAEL,HET LEVEN HIER STAAT IN TEKEN VAN DE RELIGIE(FEESTDAGEN,ROUWDAGEN ETC..)IK WENS EEN IEDER VEEL SUCCES
PATRICIA
Active Member

Gioer

Postby Femke » Mon Dec 05, 2005 3:56 pm

Hi iedereen,

Ik 'zit' nu al een aantal weken op dit forum en jouw bericht over gioer interesseerde mij enorm. Het gaat over de plek waar jullie gioer hebben gedaan.
Ik zelf ben Nederlandse, 22 jaar en studeer aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik woon samen met mijn vriend Ofer. Hij is joods en in israel geboren, maar in Nederland getogen. Wij zijn nu 2.5 jaar samen en mijn interesse in het jodendom is zo verstrekt dat ik er nu al geruime tijd de thora aan het bestuderen ben. Sinds ongeveer een jaar ben ik informatie aan het zoeken over gioer. Hoe gaat het proces? Wat houdt het precies in? Waar moet ik terecht? Op deze site lees ik over het algemeen negatieve berichten over mensen die gioer in Nederland doen. Waarom heb jij gekozen voor een gioer in Israel? En zou je me misschien wat info kunnen geven hierover? Wordt jij nu bijvoorbeeld ook als Joodse geaccepteerd in Nederland? Het is namelijk wel zo dat ik mijn kinderen later Joods wil opvoeden. Mijn vriend is niet practizerend Joods. Sterker nog, sinds wij samenwonen eet hij meer 'kosher' dan toen hij nog alleen woonde. Ik moet overigens wel bekennen dat het koshere vlees hier in Amsterdam bij slagerij Marcus (waar ik al mijn vlees koop) peperduur is. Kleine indicatie= 1 kilo kipfilet= 20 euro!

Ik hoop dat jullie mij jullie ervaringen met jou gioer zou willen delen. Ik kijk er in ieder geval naar uit!

Met vriendelijke groet,

Femke
Femke
Active Member

Re: Gioer

Postby Hans & Malie » Mon Dec 05, 2005 5:57 pm

Femke wrote:Hi iedereen,

Ik moet overigens wel bekennen dat het koshere vlees hier in Amsterdam bij slagerij Marcus (waar ik al mijn vlees koop) peperduur is. Kleine indicatie= 1 kilo kipfilet= 20 euro!

Met vriendelijke groet,

Femke

Hoi Femke,

Ik kan je als niet jood niet helpen met je vragen,en die zijn er in overvloed,over de gioer....er is hier voldoende ervaring aanwezig om je daarbij te helpen.......wat ik je wel als tip kan mee geven is dat je er eens aan moet denken om met een paar mensen,die ook kosher willen eten,een trip te maken naar joods Antwerpen....je hebt een leuk daggie uit..je hebt er ruim voldoende kosher winkels met redelijke prijzen...en je kunt nog eens kiezen uit een flink aantal koshere restaurants om je trip mee af te sluiten...

Succes op je pad...

--Hans.
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby Edale » Mon Dec 05, 2005 6:18 pm

there goes nothing beyound hoffy's in Antwerpen, zit op de lange kievietstraat 5 minuten lopen van antwerpen centraal.
Edale
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Dec 05, 2005 6:45 pm

Edale wrote:there goes nothing beyound hoffy's in Antwerpen, zit op de lange kievietstraat 5 minuten lopen van antwerpen centraal.

Zie hier de broers.....

Image

--Hans.

Bron:http://www2.resto.be/hoffy/home-nl.htm
Hans & Malie
Team Member

Postby straatje » Mon Dec 05, 2005 9:22 pm

of gewoon vegetarier worden :D
straatje
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Dec 06, 2005 11:36 am

straatje wrote:of gewoon vegetarier worden :D

Goed idee ja...al zal dat ook niet echt goedkoop zijn...want als je tegenwoordig de alternatieve shop binnen stapt moet je ook voldoende pegels in je zak hebben...en daar kom je niet onderuit..je hebt nu eenmaal vlees vervangers nodig...

Klein voorbeeldje:

Niet zo lang geleden,toen ik nog een snotneus was,was fruit vol met deuken en plekken....dat wilde de consument niet meer..die wilde waar voor z'n geld en wilde dus gaaf fruit....en hup....spuiten maar om alle ongedierte die ervoor verantwoordelijk voor was voor al die plekken te bestrijden en er ook soms een plastic jasje omheen te spuiten zodat het mooi glimt in de winkel....nu is men dus wakker geworden en blijkt het dus gezonder te zijn om onbespoten fruit en groente te eten....maar dat heeft weer invloed op de prijs....niet spuiten is minder opbrengst :wink:

Volkorenbrood:

Vroeger als je weinig poen had dan at je volkoren brood....witbrood at je in het weekend....witbrood had dus zuivere bloem nodig...dat had veel behandelingen nodig = duur......volkoren werdt eigenlijk zomaar in elkaar gezet met een minimum aan handelingen....nu is men dus wakker geworden en begrijpt men dat volkoren vele malen beter voor je is.....nu als je weinig poen hebt eet je witbrood :wink:

Rare wereld....

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby alice » Wed Dec 07, 2005 10:18 am

Om even op het begin terug te komen. Bij bezoeken de gemeente in Almere ook wel eens en kennen daardoor rabbijn Stiefel en zijn vrouw. De meeste leden zijn een mix van Isr-Ned. Dus de voertaal is eigenlijk Ivriet. Er is een heel warme en open sfeer. De één komt in broek, de ander met pruik, iedereen wordt geaccepteerd.
alice
Veteran
Veteran

Postby Femke » Wed Dec 07, 2005 11:31 am

Bedankt voor de tip.... hoop dat nog meer mensen mij informatie hierover kunnen geven...

BTW, morgen ga ik met een vriendin een dagje naar Antwerpen. Ik zal de gebroeders Hoffy vertellen dat er goede reclame voor ze wordt gemaakt vanuit Israel!

Liefs, Femke.
Femke
Active Member

Postby Hans & Malie » Wed Dec 07, 2005 11:56 am

Femke wrote:Bedankt voor de tip.... hoop dat nog meer mensen mij informatie hierover kunnen geven...

BTW, morgen ga ik met een vriendin een dagje naar Antwerpen. Ik zal de gebroeders Hoffy vertellen dat er goede reclame voor ze wordt gemaakt vanuit Israel!

Liefs, Femke.

Dat ze hun " dankbaarheid " mogen uiten in coupons voor Dutch-Forum leden.... :lol: :lol: :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Guest » Wed Dec 07, 2005 11:24 pm

Femke wrote:
BTW, morgen ga ik...

Ik heb het meer gezien, maar waar staat "BTW" voor? Ik heb ooit BTW moeten betalen, maar in dit verband betekend het iets als "terzijde".

Betreffen terzijde wetenschap wellicht?

Jim Hasenaar
Guest

Postby E.T. » Wed Dec 07, 2005 11:56 pm

hasenaar wrote:Ik heb het meer gezien, maar waar staat "BTW" voor?

By The Way.
E.T.
Veteran
Veteran

Re: Gioer

Postby Guest » Sun Dec 11, 2005 11:16 pm

Info over gioer:
Gioer.
Hoe spreek je dit uit? Niet als ‘chie-oer’, maar met een Engels ‘g’ en dan met de klemtoon op de laatste lettergreep: ‘giejoer’.
Dit woord is Hebreeuws en is afgeleid van het woord ‘geer’, dat oorspronkelijk ‘vreemdeling’ betekende.
Betekent ‘gioer’ dan ‘vervreemding’? Nee, het tegenovergestelde: ‘ont-vreemding’, dat wil zeggen: bekend maken, een van ons maken.
Wie gioer doet, wordt Jood, dat wil zeggen: treedt toe tot het joodse volk, wordt een van ons. Wie eenmaal gioer gedaan heeft, wordt ‘geer’ genoemd, maar dat betekent dan niet meer vreemdeling, maar bekeerling, proseliet, nieuwe Jood. Een vrouw wordt ‘gijorret’ genoemd. Met klemtoon op ‘jor’. Feitelijk is de volledige term ‘geer tseddek’ (klemtoon op ‘tsed’). Dit betekent ‘rechtvaardige vreemdeling’.
Overigens: na gioer is de nieuwe Jood in alle opzichten Jood: met alle rechten en plichten van een Jood. Een geer kan bijvoorbeeld rabbijn worden en een gemeente leiden of zitting hebben in een rabbinale rechtbank. Die joodse status is onherroepelijk. Zelfs als een geer de joodse levenswijze zou loslaten en een ander geloof zou gaan aanhangen, dan nog is hij geen vreemde, maar een afvallige Jood. Eens een Jood, altijd een Jood!

Waarom worden mensen Jood?
In de ideale situatie, volgens onze orthodoxe broeders: de enige aanvaardbare situatie, erkent men de God van de Joden als de Schepper van het heelal, ontkent men het bestaan van andere goden, wil men een zuiver joods leven gaan leiden en is men voornemens zijn toekomstige kinderen als Joden op te voeden.
Vaak hebben kandidaten andere of extra motieven.
Het best bekende motief voor gioer is een band met een joodse levenspartner. De laatste tien eeuwen erkent het joodse volk dit niet als een geldig motief: Joden moeten met Jodinnen trouwen, en Jodinnen met Joden. Bij de meeste orthodoxe rabbijnen is dit nog steeds zo, al is men onder invloed van de Israelische praktijk (die een joodse partner wel accepteert als motief, vooral als het paar al burgerlijk gehuwd is) wel langzaam van mening aan het veranderen.
Liberale rabbijnen zien dit wel als een geldige en zelfs waardevolle reden.
Historisch is dit ook goed te verdedigen: erkenden de kinderen Israel’s niet al in de woestijn gewoon iedereen die zich bij hen voegde en hun leven deelde? En was Ruth, de grootmoeder van Koning David, ook niet gewoon een vrouw van een ander volk (Moav), die met een Jood trouwde, en daardoor lid van ons volk werd?

Hoe wordt men Jood? Oftewel: hoe verloopt het gioer-proces?
Het begint bij het vaste en onherroepelijke besluit dat men Jood wil zijn.
Dit besluit moet gebaseerd zijn op kennis en op verstandelijke overwegingen. Het mag geen opwelling zijn, en ook niet voortkomen uit een tijdelijke emotionele fase.
Traditioneel ligt de macht tot het toelaten en afwijzen van kandidaten al eeuwen exclusief bij de rabbijnen. Ook hierin komt langzamerhand verandering. In de Amsterdamse joodse gemeente Beit Ha Chidush (Huis der Vernieuwing) zijn het de leden van de gemeente, die een kandidaat aanvaarden, en is het daarna de taak van de rabbijn het gioerproces te leiden.
Wie besloten heeft gioer te doen, wendt zich tot een rabbijn en verklaart Jood te willen worden. De rabbijn zal de motieven van de kandidaat toetsen. Bevindt hij hen als geldig en beschouwt hij de kandidaat als oprecht, dan zal hij deze er op wijzen, dat er voor een niet-Jood geen enkele reden is om Jood te worden.
De Rooie Rebbe zegt het zo:
"Je wilt Jood worden, omdat je voelt dat je alleen zo helemaal op je plaats zult zijn, en alleen zo gelukkig zult zijn.
De Kabbala leert ons, dat de mens zeven geestelijke behoeften heeft:
- Liefde
- Oprechtheid
- Genade
- Succes
- Onderwerping aan een hogere macht
- Toewijding aan een hogere macht of een ideaal
- Vervulling
Elk mens kan aan die behoeften voldoen en gelukkig worden; je hoeft daarvoor geen Jood te zijn.
Voor de niet-Joden is het genoeg te voldoen aan de zeven Noachidische geboden om God’s wil te vervullen:
. In God geloven (en geen afgoden dienen)
. God’s Naam niet ontheiligen (door de Naam te misbruiken of door in God’s Naam verkeerd te doen)
. Het leven beschermen en niet moorden of verwonden
. De eigendommen van anderen respecteren, door niet te stelen en niet te beschadigen
. Je relaties en die van anderen respecteren door geen overspel te plegen (noch incest e.d.)
. Geen wreedheden begaan, bijvoorbeeld door niet van een levend dier te eten
. Een sociaal en justitieel systeem opzetten waardoor deze regels gehandhaafd zullen worden

Ga heen en wees een goed mens: dat is genoeg. Daarmee volbreng je je opdracht op aarde.

Jood-zijn betekent, moeten voldoen aan een veel zwaardere, meeromvattende opdracht, waarop je ook afgerekend zult worden, door je mede-Joden en door God.
Jood-zijn betekent ook, voortdurend in gevaar leven. De Joden worden immers of niet erkend als volk van priesters van de Enige, of juist daarom benijd. Joden worden bespot, vervloekt, achtergesteld, uitgesloten en vermoord. Dat is het lot van de Joden, en zo zal het zijn tot de Masjie'ach zal komen en alle volkeren God zullen erkennen en God’s Koninkrijk op aarde gevestigd zal worden. Hopelijk zal dat spoedig en in onze dagen plaatsvinden, maar waarschijnlijk lijkt dat niet: juist de huidige generaties zijn er duidelijk niet rijp voor. En dus zal het joodse lijden niet tijdens onze levens worden beeindigd.
Je bent geen Jood: je leeft vrij en onbedreigd.
Ga heen en wees een goed mens.
Verspreid goedheid en blijdschap:
verbeter jezelf, verbeter je omgeving, verbeter de wereld.
Dat is genoeg, want daarmee volbreng je je opdracht op aarde."

Nog een ernstige waarschuwing: het is sommige geeriem overkomen, dat zij na jaren van leven als lid van een joodse gemeente, als ouder in een joods gezin, in een identiteitscrisis geraken:
ben ik dit wel echt? Of speel ik maar dat ik Jood ben?
Ben ik nu echt een Joodse moeder, of ben ik nog steeds die sjikse, die doet alsof?
RR ziet dat als overbodige vragen: de mate waarin en de wijze waarop men Jood is, zijn individuele zaken. Je kunt je Joodzijn niet langs een meetlat of op een weegschaal leggen. Je kunt niet te kort zijn of te licht bevonden worden. Als je eenmaal de status van Jood/Jodin hebt, ben je Jood/Jodin. In hoeverre dat je wezen doordrenkt, is niet bepalend. Als je twinitg jaar na je gioer weer bedenkt, dat je eigenlijk - oorsponkelijk een niet-Jood was / bent, dan is dat niet meer dan een feitelijke constatering. Het wil niet zeggen, dat je dan niet (ook) Jood bent. De meeste Joden hebben hun Joodzijn als een extra aspect van hun leven, als een extra laag. Voor de meeste Joden, vooral in onze open en vrije maatschappij, is hun Joodse identiteit maar een fractie van hun persoon: OOK ZIJ zijn eerst en vooral gewoon mensen net als al de gojiem, en daarnaast hebben ze die hanger met die davidster en dat fluwelen zakje met dat talliet, en voelen zij zich ongemakkelijk als ze varken eten en zijn ze wat gevoeliger voor foute grapjes.
Joden zijn gewoon mensen, dus verwacht niet, dat je gioer van jou een bijzonder mens maakt, en wees niet teleurgesteld, als je na je gioer nog steeds druk bent met Aardse zaken en Aardse emoties, en nog vaakt onheilige gedachten hebt. Alle andere Joden hebben dat ook, ook die rabbijn die je onderwees voor je gioer, en je ondervroeg. Probeer niet heiliger dan God te zijn, en niet roomser dan de paus:
aanvaard, dat je gewoon je feilbare zelf zult blijven, en DAT HET ZO GOED IS.
TIP: Er is niemand die verwacht dat de geer Joodser zal zijn dan de andere Joden, en de meeste Joden zouden dat zelfs irritant vinden!

De Rooie Rebbe zwerft veel langs de periferie van de Nederlandse joodse gemeenschap, en hij ontmoet daar keer op keer mensen, die hem zeggen joods te willen worden. De Rooie Rebbe is vaak bijzonder geraakt door deze mensen, en reageert altijd serieus en respectvol. Hij stelt hen meestal deze vragen:
1. Vertel: Wat voel je met betrekking tot het jodendom. Sta je buiten en kijk je naar binnen, of zit je er middenin en golft het om je heen? En het joodse volk? Kijk je toe vanaf de zijlijn, of kijk je vanuit het joodse volk naar de rest van de wereld?
2. Je vertelde over lessen Hebreeuws die je al hebt gevolgd, boeken die je hebt gelezen, maar jodendom is meer dan geloof en filosofie: het is ook een nationaliteit en een volk. Wat heb je tot nu toe gedaan in relatie tot de joodse gemeenschap? Ergens naar sjoel gegaan? Joodse plekken (JHM, Anne Frank, Hollandsche Schouwburg, Westerbork, Antwerpen, voormalige synagoges, begraafplaatsen) bezocht? Herdenkingen bijgewoond? Gedemonstreerd tegen antisemitisme? Voorstellingen afgelopen? Heb je joodse vrienden? Wel eens in Israel geweest? Ken je joodse en Israelische schrijvers? (In het kort: in welke mate ben je verbonden aan / geintegreerd in de joodse gemeenschap?
3. Vertel: Hoe goed ken je de Tenach? Hoe goed ken je de joodse geschiedenis? (Ken je de grote lijnen vanuit de joodse koninkrijken door 2000 jaar galoet [diaspora] tot aan de staat Israel?)
4. Vertel: Ben je je bewust van de minder plezierige kanten van het joodszijn, zoals (verborgen en openlijk) antisemitisme? Heb je daar ervaring mee? Hoe staat je familie (en dan vooral je directe familiekring: je ouders, broers en zussen en hun partners, je kinderen) tegenover je wil om joods te zijn, dan wel je joodszijn?
5. Vertel: Zie je de gioer als een proces dat jou gaat veranderen, of zie je het als de naturalisatieprocedure van een al geintegreerde burger? Hoe afficheer je jezelf naar de niet-joodse omgeving? Als jodin? Als would-be jodin? Als niet-jodin? Weet iedereen dat je met het jodendom bezig bent, of hou je het verborgen? Waarom vertel je het / waarom verberg je het?
6. Geloof je in God? Hoe zie jij God? Waar zit Hij in je leven?
7. Hoe ziet jouw joodse praktijk er uit? Is het een dagelijkse zaak of hou je alleen sjabbat? Als het je dagelijkse praktijk is, hoe komt dat tot uiting? Voer je bepaalde rituelen uit, zeg je bepaalde gebeden? Of gedraag je je op een bepaalde manier?
8. Hoe zie je het verschil tussen "orthodox" en "liberaal"? Waar aan geef je de voorkeur, en waarom juist daar aan?
Dit zijn enkele van de vragen die een rabbijn zal (kunnen) stellen.
In principe zijn alle antwoorden op deze vragen goed, zolang ze oprecht zijn.
De Rooie Rebbe zegt dan ook nooit hoe de antwoorden moeten luiden.
Je moet die vragen voor jezelf overdacht en beantwoord hebben, alvorens je je tot een rabbijn wendt.

Houdt de kandidaat na serieuze gesprekken over alle redenen geen Jood te worden toch voet bij stuk, en zegt hij ondanks alles Jood te willen worden, dan is de rabbijn verplicht hem te aanvaarden als kandidaat en hem te onderwijzen.
De leerperiode kan kort of lang zijn. Dit is afhankelijk van de kennis die de kandidaat al heeft vergaard, en van de ervaring in joods leven die hij al heeft opgedaan.
Er zijn leerlingen voor gioer, die klagen, dat zij geacht worden zaken te leren, die in de joodse gemeente bijna niemand weet, en dat zij moeten beloven zich te zullen houden aan regels, waaraan binnen de gemeente bijna niemand zich houdt. Die klacht is terecht, maar het antwoord is duidelijk:
we hebben al genoeg slechte Joden en accepteren alleen nog maar goede Joden. Van de geer mag worden verwacht, dat hij een aanwinst voor het volk wil zijn, geen extra belasting.
Tijdens de leerperiode moet de kandidaat behalve kennis opdoen, ook meeleven met de joodse gemeente. Hij moet een plekje veroveren tussen de leden, door aanwezig te zijn bij de sjoeldiensten, door een bijdrage te leveren (corvee, organisatie, hoorbaar meezingen tijdens diensten, meevoelend mens zijn, mensen mitswot doen). Hij moet er bij gaan horen door er merkbaar en voelbaar bij te zijn, bij alle gebeurtenissen.
Is alle vereiste kennis aanwezig en weet de kandidaat deze ook in praktijk te brengen, en heeft hij zich ingeleefd in de gemeente (en ruimer: in de landelijke joodse gemeenschap en in het volk), en is hij door een ruime meerderheid van de gemeente aanvaard, dan kan de feitelijke opname plaatsvinden.
Een Beet Dien (een religieuze rechtbank, samengesteld uit drie leden, onder wie minimaal 1 rabbijn) zal in het licht van de feiten de opname toestaan.
Een niet besneden man zal zich laten besnijden, zoals Avraham en alle mannen in zijn kamp zich lieten besnijden.
Het opnameritueel bestaat uit een onderdompeling in het mikwe (rituele bad) en het nog in het bad nazeggen van een voorgeschreven verklaring, die inhoudt, dat de ger belooft de mitswot, die God gaf aan de kinderen Israel’s, naar eer en geweten te zullen naleven. De kandidat is dan Jood. Er zijn rabbijnen, die de nieuwe Jood hun handen zullen opleggen en hem met een zegening zullen verwelkomen. Dat is een mooi gebaar, dat vaak grote emoties bij de nieuweling losmaakt.
Soms wordt ter plekke het Gioer-document (te’oedat Gioer) afgegeven, soms wordt dat enkele dagen later overgedragen.
De eerstvolgende sjoeldienst is dan een feestelijke: zelfs als er geen Tora-lezing is, waarbij de verse Jood voor het eerst opgeroepen zou worden, wordt zijn aanwezigheid wel degelijk genoemd en gevierd. Van veel kanten klinkt een welgemeend “Mazzeltov!”

Ter benadrukking van de joodse status van de bekeerling hebben de rabbijnen het verboden de bekeerling aan zijn bekering te herinneren. Een geer is een Jood. Het moment van bekering wordt juridisch gezien als een geboorte: wie je voorheen was, doet er niet toe. Sterker nog: je was niet. De Jood Jij is geboren bij het uit het mikwe klimmen.
De nieuwe Jood / Jodin heeft een Hebreeuwse voornaam gekozen, en heet voortaan [X] ben / bat Avraham. [X] zoon / dochter van Abraham.
Er zijn Joden, die stellen dat wij geriem moeten zien als gelijk aan onze verste voorouders: de eerste Joden Avraham en Sarah, omdat ook zij zelf God vonden en zich bewust en opzettelijk aan Hem onderwierpen. Reden om geriem met groot respect te behandelen: zij zijn door denken tot het inzicht en het geloof gekomen, en hebben zich ingespannen om Jood te worden. Wij kregen het gratis en moeiteloos bij onze geboorte mee.
Geriem met een joodse vader noemen zich veelal [X] ben / bat [Hebreeuwse naam van de vader].
De Hebreeuwse voornaam kiest men om uiteenlopende redenen:
het kan de naam zijn van een historische figuur die men bewondert of met wie men zich identificeert (Ruth wordt hierom vaak gekozen),
het kan een naam zijn, die qua betekenis of klank dicht bij de oorspronkelijke voornaam ligt,
het kan een naam zijn die men mooi vindt.

Je hebt je doel bereikt: je bent Jood.
Je hebt nu alle rechten, plichten en mogelijkheden van een Jood.
Je kunt je nauwgezet aan alle Tora- en rabbijnse geboden houden,
je kunt kiezen voor een minder juridisch – meer spirituele vorm van jodendoms beleving,
je kunt er voor kiezen naar een jesjieva te gaan en door te studeren tot je rabbijn bent.
Je kunt er zelfs voor kiezen je joodzijn niet meer in praktijk te brengen.
Je bent Jood, en hoe je dat bent is jouw zaak.

Dat is hoe het hele proces verloopt.
Helaas is het in Nederland bijna onmogelijk het proces te starten. De orthodoxe rabbijnen van het Nederlands Israelietisch Kerkgenootschap lijken er een sport van te maken zoveel mogelijk kandidaten voor gioer af te wijzen. Ze schuwen er daarbij niet voor, om basisvoorschriften uit de Talmoed te negeren. Deze rabbijnen werken vanuit een getto-mentaliteit: iedere buitenstaander stoort, is verdacht, moet verjaagd worden.
De rabbijnen van het Verbond van Liberaal-Religieuze Joden krijgen gezamenlijk gemiddeld 1 aanvraag per dag binnen.
Hun gemeenten groeien sterk, en kennen daardoor veel leden, die wel joods zijn, maar weinig of geen joodse achtergrond hebben. De rabbijnen en de besturen zijn van mening dat de capaciteit tot opname van nieuwkomers beperkt is. Teveel nieuwkomers zouden bijvoorbeeld het familie-gevoel in de gemeenten kunnen verstoren. Die voorzichtigheid en zorgvuldigheid is ongetwijfeld terecht, en zeer zeker bewonderenswaardig, maar hoe moet het nu met de serieuze kandidaten die nergens terecht kunnen?
De liberale gemeenten hebben prioriteiten gesteld:
in de eerste plaats worden kandidaten binnengelaten, die banden hebben met het joodse volk, dwz mensen die van joodse afkomst zijn of een joodse partner hebben. Die kandidaten komen in zo grote getale, dat er nauwelijks nog plaats is voor de overigen: de lossen, de buitenstaanders.
De conservatieve beweging in Nederland is zo klein, dat het geen praktische mogelijkheden voor gioer heeft.

In feite is gioer in Nederland dus bijna onmogelijk.
In andere landen ligt de zaak anders:
jongeren kunnen naar Israel gaan en daar bij het Israelisch opperrabbinaat orthodoxe gioer aanvragen, terwijl ze voor levensonderhoud in een kibboets werken. Een zo verkregen gioer wordt in Nederland door alle stromingen erkend.
Een reeele optie voor elke kandidaat is gioer op afstand. Op het internet zijn sites van joodse organisaties die gioer faciliteren. Veelal vindt de studie thuis plaats en is het contact overwegend via email en telefoon, terwijl de gioer-procedure in de Verenigde Staten wordt afgerond. Een voorkomende eis is, dat men in het land van herkomst aansluiting heeft bij een joods gezin van dezelfde gezindte als de betreffende organisatie (orthodox, liberaal of conservatief) en dat men getuigenissen kan overleggen, dat men het geleerde al in praktijk brengt. Het rabbinaat van het NIK erkent dit soort gioer veelal niet.
Het rabbinaat van het Verbond erkent gioer uit het buitenland als die orthodox is of uitgevoerd door rabbijnen die, net als het Verbond, aangesloten zijn bij de World Union for Progressive Judaism. Voorwaarde is daarbij echter, dat men minstens een jaar in het betreffende buitenland heeft gewoond, en de hele procedure daar heeft doorlopen. Gioer op afstand wordt, vooralsnog, niet erkend. De steun, die de rabbijnen voor dat beleid genieten, is niet algemeen: veel leden van liberale gemeenten hebben niet-joodse partners en/of niet-joodse familieleden en vrienden, die graag joods willen worden, maar door het Beet Dien noodzakelijkerwijs buiten de deur gehouden worden. Die leden zien het leed dat zo berokkend wordt, en zij zien ook wat een goede mensen er weggestuurd worden.
Niet voor niets schreef ik: dat gioer-op-afstand 'vooralsnog' niet erkend wordt.
'Vooralsnog', omdat tijden veranderen. Het Israelische opperrabbinaat leidt via het internet buitenlandse orthodoxe rabbijnen op: die studenten komen alleen naar Israel voor hun examens. Het is een kwestie van tijd tot ook het Nederlandse liberale Beet Dien zich zal aanpassen. De mogelijkheden tot gioer zonder Nederlandse rabbijnen zijn nu al zo ruim, dat veel afgewezen kandidaten voor een van de alternatieven zullen kiezen, en zo zal een nieuwe groep Nederlandse Joden ontstaan: met een legale joodse status, maar niet geaccepteerd door de Nederlandse rabbijnen. Zo'n situatie zal niet lang houdbaar zijn: op den duur zal ook het Nederlandse liberale Beet Dien mee moeten gaan in de stroming der volkeren. Het internet maakt afstanden onbelangrijk: het maakt al niet meer uit, waar je woont. Intensief contact, zelfs visueel, is al mogelijk tussen mensen die aan verschillende kanten van de wereld wonen, en ook de cultuurverschillen tussen de landen worden snel kleiner. De eis van een lang verblijf in het land van het Beet Dien waarbij men gioer doet, is niet meer van deze tijd: dat land is elk land, en elk land is hier. The internet rules!
En bovendien: ook het joodse volk laat zich allang niet meer protestloos besturen door de traditionele elites. Het wordt niet meer aanvaard dat sommigen een monopolie bezitten op bepaalde aspecten van het jodendom. Het joodse volk en het jodendom zijn van ALLE Joden, niet van alleen van de besturen, en ook niet alleen van de Batee Dien.
In de nieuwe joodse gemeente Beet Ha Chiedoesj zijn het de gemeenteleden, die bepalen welke kandidaat er in aanmerking komt voor gioer (het volk dus), en daarna is het de rabbijn, die de procedure leidt. Veel kandidaten kan die kleine gemeente echter niet verwerken. Beet ha Chiedoesj erkent echter wel via het buitenland / via buitenlandse rabbijnen uitgevoerde gioeriem!

Advies aan in Nederland afgewezen kandidaten, die met die afwijzing niet kunnen leven, en voelen dat zij Joden MOETEN zijn, zich tot buitenlandse rabbijnen te wenden.

Zie www.convertingtojudaism.com voor reform (liberale) gioer en http://www.conversion2judaism.org voor orthodoxe gioer.
Guest

Postby Suzanne » Tue Dec 13, 2005 6:12 pm

ik dank je hartelijk voor deze verhelderende en uitgebreide bijlage, erg interressant en herkenbaar

Suzanne
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Femke » Wed Dec 14, 2005 2:49 pm

Rooie Rebbe,

Bedankt voor dit verhaal. Ik heb uw site gisteren uitgebreid gelezen en ik werd er zeer blij van....

Liefs,

Femke.
Femke
Active Member

Gioer; 9 jaar en nog verder ...

Postby gioer » Fri Dec 16, 2005 1:02 pm

Vorig jaar augustus heb ik binnen deze threat het eerste bericht geplaatst en ik heb er - moet ik eerlijk toegeven - een tijd niet naar gekeken. Ik dank iedereen voor de positieve bijdragen en bemoediging.
Hoe is het nu met MIJN gioer na 16 ( + die 9 jaar) maanden?
Wel, zero, zero.

Rabbijn Lewis voelde zich al lange tijd niet meer geroepen zich met mijn zaak bezig te houden, maar dat had de goede verstaander al wel begrepen. Rebbe Stiefel - bij wie ik met veel plezier heb gelernd - wil eerst een "letter of credit" zien, omdat hij - terecht - zijn tijd niet wil besteden aan een zinloze gioer. Lewis gaf die natuurlijk niet.
Maar Lewis is weg en wat nu? Officieel schijnt Rebbe Ralbag nu over deze zaken te gaan, maar die zit meestentijds verweg in Brooklyn. En als die in Nederland komt heeft hij wel wat anders te doen waarschijnlijk. Dus bel je maar weer of je mailt en zo gaan de jaren voorbij.
Ik ben het met RR eens. Je zou het best naar Israel kunnen gaan, maar ik ben 55 jaar en heb daar qua inkomen/werk natuurlijk geen perspectief. Als je 20 bent is dat wel een goede oplossing.
Het erge is, dat men beter - al 10 jaar geleden - had kunnen zeggen, dat de procedure feitelijk gesloten is. Nu ben ik een oude(re) man.
Het kan wel zijn, dat als ik 93 ben en terminaal, dat de een of andere rebbe mij uit medelijden nog wel in de mikwe wil gooien, maar dan ben je feitelijk toch niet meer van waarde voor de Joodse gemeenschap en in zekere zin ook voor de niet-joodse, want daar hoorde je immers ook al niet meer bij.
Het is niet het hoofddoel geweest, maar ik had - na een uitkomen - nog graag een Joods gezin gesticht en nog (ik heb al oudere kinderen) een kind joods willen opvoeden. Een wens, die ik uiteraard aan mijn oudere kinderen niet kan opleggen. Die kans is nu echt voorbij, met dank aan die paar mensen, waarover ik het had in het eerste artikel.
Ik maak van mijn hart - na zo veel jaren ervaring - geen moordkuil. Het hele gedoe in Nederland - de goeden zoals Rebbe Stiefel uitgezonderd - is in en in droevig. Maar ik zal niet over een kam scheren. Ik hoor - gelukkig - nog bemoedigende woorden; helaas van mensen, die over de gioer niets te zeggen zullen hebben.
gioer
Active Member

Postby Suzanne » Fri Dec 16, 2005 3:04 pm

Ach daar word ik dus een beetje treurig van :cry: , ik herken zo die wens om Joods te willen worden, een pijn in je hart.....gelukkig kon ik naar Israel...
En toch zou ik je willen aanraden om te kijken naar de mogelijkheid om een jaartje naar Israel te komen, de procedure zul je ongetwijfeld glad kunnen doorlopen hier, al je kennis heb je al voorhanden.Of misschien toch een 'quicky' in Amerika?Dan ga je daarna weer terug naar Nederland en ben je voor jezelf Joods.Wat een ander daarvan vindt zal jou toch worst zijn?

Laat je droom niet voorbijgaan, hoewel ik allang niet meer streng religieus ben zoals toen heb ik geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Mijn meisjes zijn Joods en zo voed ik ze ook op.
Teruggaan naar Nederland zou ik niet meer willen, oa vanwege de schofterige behandeling die ik daar heb gehad. (uitgezonderd Rabijn Boosman in Amersfoort die zijn huis met alle warmte voor me openstelde).

Geef de moed niet op!Wees doortastend! Veel zeuren!En je mag altijd je hart hier spuien.....

Hartelijke groet en een hart onder de riem,

Suzanne
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Dec 16, 2005 3:10 pm

Ja dat is triest om iemand op deze wijze zo te verpletteren in zijn wens.

Ik had al eens dat verhaal beschreven van de 2 kennissen van me uit Amsterdam.

De een wil het via de gangbare weg doen en doet er werkelijk alles aan...zelfs lopend naar de sjoel vanuit Amsterdam noord...en das 'n stevige wandel terwijl de rest gewoon met de auto komt.Overal is hij bij voor de mitswot.

De andere moest/wilde joods worden om te kunnen trouwen in Israel met zijn jeminietje :wink: ....ging naar the good old US of A en kwam 3 weken later herboren weer terug.
En de eerste strompeld maar door op z'n pad.

Hou vol als je kunt...

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Lobke » Tue Jan 17, 2006 4:35 pm

Ik ben erg nieuwsgierig hoe diegene het zo snel in amerika heeft weten te doen, heb je daar toevallig meer info over.
Alvast bedankt.
Lobke
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Tue Jan 17, 2006 5:17 pm

Lobke wrote:Ik ben erg nieuwsgierig hoe diegene het zo snel in amerika heeft weten te doen, heb je daar toevallig meer info over.
Alvast bedankt.

Hoe de weg is kan ik je helaas niet vertellen want ik hou me daar verder niet mee bezig....ik ken de persoon,die deze spoed-procedure gedaan heeft,persoonlijk en heb het dus van erg dichtbij mee kunnen maken.
Wel weet ik dat het je een pak geld gaat kosten als je die weg kiest :wink: ....het kan,heb ik me laten vertellen,ook in Marokko op die snelle wijze.

Wellicht kan iemand anders je aan een naam helpen waar je mee verder kunt.....de vraag is echter of het wel de juiste weg zal zijn,maar er werken rabijnen aan mee en dus kan je daar grote vraagtekens bij zetten,maar dat zijn natuurlijk mijn zaken ook verder niet :wink:

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Lobke » Tue Jan 17, 2006 5:22 pm

Thanxs voor je snelle reactie.....
Ik ga wat verder zoeken, maar het lijkt allemaal wat verborgen te zijn (niet al te gek natuurlijk)
Als er nog meer mensen zijn met info hierover, hoor ik het graag.
Lobke
Veteran
Veteran

Next

Return to Joods worden (Gioer)