Mijn ervaringen met gioer

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Postby Jair » Wed Jan 21, 2009 10:06 pm

Maar in de IDF is er toch een aparte groep voor de niet Joden? Dat lijkt me nou niks namelijk. Ik heb wel gehoord dat je in het IDF gioer lessen kan volgen ofzo.
Jair
Veteran
Veteran

Postby podbaydoor » Thu Jan 22, 2009 12:40 am

Jair wrote:Maar in de IDF is er toch een aparte groep voor de niet Joden? Dat lijkt me nou niks namelijk. Ik heb wel gehoord dat je in het IDF gioer lessen kan volgen ofzo.

Wow, dat zou ik niet weten, ik dacht dat het gewoon gemengd was. En inderdaad er zijn mogelijkheden voor een gioer in het leger, maar niet verplicht.
podbaydoor
Active Member

Postby Danieel » Thu Jan 22, 2009 1:26 am

podbaydoor wrote:
Jair wrote:Maar in de IDF is er toch een aparte groep voor de niet Joden? Dat lijkt me nou niks namelijk. Ik heb wel gehoord dat je in het IDF gioer lessen kan volgen ofzo.

Wow, dat zou ik niet weten, ik dacht dat het gewoon gemengd was. En inderdaad er zijn mogelijkheden voor een gioer in het leger, maar niet verplicht.

Een maat van me zit gewoon in een gemengde eenheid met ook een paar niet-Joden. Volgens mij is er dus geen enkel probleem.
Danieel
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Thu Jan 22, 2009 5:32 am

In het IDF zijn speciala eenheden voor specifieke groepen niet Joden. Zo heb je bijvoorbeeld de Druzen, die meestal in een speurders eenheid zullen dienen.
Maar een 'gewone' niet Jood die niet van een specifieke gemeente komt, zal gewoon kunnen dienen in bijna elke eenheid.
Wel kan het zijn dat sommige eenheden, die extra geheim zijn of zo, belemmerd zullen zijn voor je. Maar dat zijn dingen die meer afhankelijk zijn van je persoonlijke details dan van een basisregel.

In het leger kan je de giur procedure volgen. Het leger werkt hier in nauw met het nationale committee wat hier over gaat.
E.T.
Veteran
Veteran

Op de koffie in Amersfoort ...

Postby gioer » Mon Mar 23, 2009 1:35 am

Zo beste forumleden,

Weer even tijd voor een kleine bijdrage uit gioer-land. Als stichter van deze thread heb ik zo mijn verplichtingen.

Het gaat weer een spannende tijd worden, want mijn leertijd bij rabbijn Daum zal toch over niet te lange tijd afgelopen zijn. Althans ... mijn leertijd voor de gioer, lernen blijf ik natuurlijk doen.
De vooruitzichten bij het NIK zijn beroerd, nu - op dit moment vanwege "bestuurlijke erosie", zie mijn post midden op pagina 3 - de technocratische rabbijnen aan de macht zijn en nog een rabbijn, waarvan - gezien de leeftijd - met ALLE respect toch niet verwacht kan worden, dat hij nog actief kan/wil particperen in dit soort aangelegenheden.
Maar enkele andere leerlingen van rabbijn Daum zijn bij de opperrabbinaten van Israel zonder problemen uitgekomen, ná in Antwerpen gelernd te hebben. "Onze" Daum heeft een goede naam en een leerling van hem wordt in Israel serieux genomen, méér dan hier in Nederland. Dat schept óók voor de leerling verplichtingen. Door de persoonlijke band wil je niet alleen voor JEZELF de lessen goed volgen, maar je wilt ook niet je LEERMEESTER te schande maken door slechte resultaten. Zo ervaar ik het tenminste.
Wordt natuurlijk weer interessant, als ik in Israel gewoon kan uitkomen en mij dan hier weer meld bij het NIK. De "niet-wetende" zou denken, dat zo'n gioer dan in Nederland automatisch erkend zal worden, maar zo simpel ligt het niet. Men denkt hier wijzer te zijn dan het (een van de) opperrabinaat van Israel.

Nog even een tussendoortje ... werk momenteel in een ziekenhuis te Amersfoort. Dat bracht mij op het idee maar eens naar sjoel in Amersfoort te gaan op shabbes, why not :roll:
Dus mij netjes aangemeld per mail bij rabbijn S. Evers (niet de R. Evers uit Mokum!) met vermelding van mijn credentials (if any). Daar kwam geen commentaar op, wat - door jarenlange "ervaring" geïnterpreteerd zou kunnen worden als "nou ja, als U dan zo nodig moet ..." Hartelijk is anders. :?
Aardig sjoeltje op een mooi rustig plekje van Amersfoort. Er was zo waar minjan en de sfeer was op zich gemoedelijk en er waren geen vijandige blikken in mijn richting.
Tot - tijdens het lezen van de haftara - iemand naast mij kwam zitten en vroeg wat ik ná de dienst ging doen. Ik begreep het niet meteen ... Bedoelde hij de kiddush? Het is namelijk in Amersfoort zó, dat kiddush en koffie gehouden/geserveerd worden in een huisje tegenover de sjoel. Je moet er een straatje voor oversteken.
Wel, zegt men buurman, dat moet je eerst maar aan rabbijn Evers (S. Evers dus!) vragen of je naar de koffie mág. Ik schoot in de lach, want - in welke (ultra-)orthodoxe sjoel ook ... nog nooit is mij na moesaf op shabbath-ochtend een kop koffie geweigerd. Maar de buurman wees mij op een zeer onopvallend aanwezige jongeman zonder tallit en zei: "Hij mocht pas na 3 jaar mee naar de koffie!" Ik moest nog harder lachen. Deze zotterij kende ik nog niet. Was dit een locaal Amersfoorts gebruik, gegrondvest op een of ander voor het Amersfoortse Jodendom traumatische gebeurtenis in de 11e eeuw? Nee, natuurlijk, dit kwam uit de koker van de heren Jacobs en/of Evers.
Maar buurman meende het echt! Dus ik naar Evers en vragen of ik óók naar het huisje mocht ... Antwoord: "Nu nog niet!"
Zo,n antwoord wordt dan ook gegeven met een blik op oneindig en met een lading, die je het gevoel geeft alsof je iets heel ergs hebt gedaan/gevraagd.
Dus na de dienst ... de hele kehille naar de koffie en ik het steegje uit zonder koffie TRIEST, TRIEST, TRIEST.

En (E.T.!!!, Hallo alles goed?) laat niemand nu komen met verhalen als, "ze kennen je nog niet" of "de kehille moet voorzichtig zijn met nieuwkomers" of "niet-joden mogen niet aan de kiddush meedoen".
Ik ben bij de Amersfoortse rabbijnen zeer goed bekend. Ik heb mij keurig aangemeld, mij niet onfatsoenlijk gedragen tijdens het sjachariet en doe al jaren bij het NIK mee in andere sjoels.
Een kiddush weigeren kan ik mij - met veel moeite - nog wel voorstellen, maar de koffie???

Tot zover gioer, volgende keer een verslag uit een andere sjoel.
gioer
Active Member

Re: Mijn ervaringen met gioer

Postby Erika » Tue Mar 24, 2009 5:31 pm

Gioer, ik bewoner je doorzettingsvermogen ondanks alle uitdagingen op je pad tot nu toe.
Het is duidelijk dat dit iets is wat je echt graag wilt en enerzijds denk ik dat het goed is
dat je de manier waarop je (niet) ontvangen wordt zo naast je neer weet te leggen.
Aan de andere kant vraag ik me af hoe graag wil je bij zo'n NL gemeenschap horen die zo
elitistisch is om het op z'n zachts te zeggen? Hoe on-Joods dit gedrag..onbegrijpelijk.

Maar als in Nederland Joods worden is wat je diep in je hart wilt, succes en sterkte ermee
en uiteindelijk zal het je lukken.
Uitkomen in Israel is geen optie voor je?
Erika
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed Mar 25, 2009 5:29 pm

Nou bij ons in sjoel zijn we kennelijk dan toch vriendelijker. Niet iedereen kan zomaar bninenhuppelen, maar we zijn best gastvrij als ze eenmaal binnenzijn. En ze mogen dan best mee- eten en drinken. Meestal nodigen we ze dan zelf uit.

Ik snap nooit waarom mensen giur willen doen. Maar ik snap wel waarom het ze niet zo gemakkelijk wordt gemaakt. Persoonlijk heb ik gruwelijk de pest - sorry maar het is echt zo - aan de meeste giuriem. Vooral als ze uit de ultra griffoense hoek komen (dat is de fanatieke en fundi gristelijke groep). Ik vind dat mensen die giur doen eerst moeten afkicken van al die gristelijkheid. Op fora zie je ze ook vaak. Het eerste waaraan ze beginnen is een enorme plataan opzetten over
- het nieuwe testament
- gristus aan het kruis
- allerlei onzinvragen over persoonlijke Joodse dingen
en nog veel meer.

Daar word ik echt absoluut helemaal niet goed van, om niet te zeggen absoluut gestoord en agressief.
Laat ze eerst maar bewijzen dat ze echt de eigenschappen hebben om een goeie Jood te worden. Als Jood ben ik niet geinteresseerd wat wij voor gerim klunnen doen, maar wat zij voor ons kunnen betekenen.

Het is gewoon normaal dat je minstens 3x wordt afgewezen. Overigens op een fijna manier. Joden doen niet aan zending en we moedigen zeker niet aan dat anderen ons geloof aanemen. Joods zijn is een manier van leven en zijn. Daar groei je mee op en daarom ben je het. We hebben soms (vaak) lange tenen. Als je echt bereid bent om Jood te worden, dan ga je ervoor. Je moet het wel zeker weten, want het is wel een opoffering. Oh, je moet dan wel bereid zijn om ook iets aan je onbesneden schnickel te laten doen. Yidsen dus!! :twisted: :twisted:
Ik ben niet vriendelijk, maar wel duidelijk en correct.
feibush
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Wed Mar 25, 2009 6:41 pm

feibush wrote:Nou bij ons in sjoel zijn we kennelijk dan toch vriendelijker. Niet iedereen kan zomaar bninenhuppelen, maar we zijn best gastvrij als ze eenmaal binnenzijn. En ze mogen dan best mee- eten en drinken. Meestal nodigen we ze dan zelf uit.

Ik snap nooit waarom mensen giur willen doen. Maar ik snap wel waarom het ze niet zo gemakkelijk wordt gemaakt. Persoonlijk heb ik gruwelijk de pest - sorry maar het is echt zo - aan de meeste giuriem.

Daar word ik echt absoluut helemaal niet goed van, om niet te zeggen absoluut gestoord en agressief.
Laat ze eerst maar bewijzen dat ze echt de eigenschappen hebben om een goeie Jood te worden. Als Jood ben ik niet geinteresseerd wat wij voor gerim klunnen doen, maar wat zij voor ons kunnen betekenen.

Oh, je moet dan wel bereid zijn om ook iets aan je onbesneden schnickel te laten doen. Yidsen dus!! :twisted: :twisted:
Ik ben niet vriendelijk, maar wel duidelijk en correct.

Nou bij ons in sjoel zijn we kennelijk dan toch vriendelijker. Niet iedereen kan zomaar bninenhuppelen, maar we zijn best gastvrij als ze eenmaal binnenzijn. En ze mogen dan best mee- eten en drinken. Meestal nodigen we ze dan zelf uit.

I rest my case.. Image :mrgreen:

Het mooie is dat ik hier in Israel als niet Jood nog nimmer ergens , in welke sjoel dan ook , niet welkom was of me niet welkom heb gevoeld..en hier kom ik zowat om de 100 meter 'n sjoel tegen....mee eten en drinken?...altijd met volle buik weer huiswaards...kan niet anders zeggen dat men hier in Israel gelukkig nog wat anders aankijkt tegen het gegeven " gast ".... :wink:
"....May you always walk in Beauty. ...."
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Wed Mar 25, 2009 9:15 pm

Hans & Malie wrote:Het mooie is dat ik hier in Israel als niet Jood nog nimmer ergens , in welke sjoel dan ook , niet welkom was of me niet welkom heb gevoeld..en hier kom ik zowat om de 100 meter 'n sjoel tegen....mee eten en drinken?...altijd met volle buik weer huiswaards...kan niet anders zeggen dat men hier in Israel gelukkig nog wat anders aankijkt tegen het gegeven " gast ".... :wink:

Dat laatste woord zal het verschil maken misschien. Als je ergens komt als eenmalige gast, zal je altijd welkom zijn. Geen reden ter wereld waarom niet, of je nou Joods bent of niet (aangenomen dat men dat weet in de sjoels waar je komt). Groot verschil tussen dat en iemand die in de sjoel komt om giur te doen, zeker als men hem (nog) niet kent. Niet dat ik begrijp wat het probleem is met een kopje koffie, maar het lijkt me sterk dat een niet Jood met zijn Joodse familie die als gast voor een gelegenheid in die sjoel in Nederland komt waar het over gaat, hij weg gestuurd zal worden voor de koffie.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Danieel » Wed Mar 25, 2009 11:45 pm

E.T. wrote: Niet dat ik begrijp wat het probleem is met een kopje koffie, maar het lijkt me sterk dat een niet Jood met zijn Joodse familie die als gast voor een gelegenheid in die sjoel in Nederland komt waar het over gaat, hij weg gestuurd zal worden voor de koffie.

Volgens mij komt dat [een incidentiele gast wegsturen] zelfs in Nederland, waar toch heel veel botheid voorkomt zowel naar Joden als naar goyim, niet voor. Het zou niet alleen hoogst onbeschoft zijn maar ook nog eens een chiloel HaSjem.

Maar toch, ondanks de halachische verplichting om een potentiële geer te ontmoedigen, iemand toegang tot de koffietafel ontzeggen vind ik echt heel ver gaan. Ik weet niet wat de beweegredenen zijn van rabbijn Evers, maar voor zover ik de eerdere reacties van "gioer" heb gelezen is hij wel degelijk bekend bij deze rabbijnen. Is het echt een poging tot ontmoediging of is het gewoon botte ongastvrijheid - iets waar ook Joden die voor het eerst in een bepaalde sjoel komen last van hebben?
Danieel
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Mar 26, 2009 6:18 am

In sommige sjoels kom ik inderdaad maar eens..in andere , zoals in de sjoel die m'n schoonvader , z"l , heeft gebouwd weer met de regelmaat van de klok zo gezegd...en nogmaals..nimmer heeft men mij gevraagd wie ik ben of wat ik kom doen...ik voel me daar dus altijd welkom in die sjoels...wellicht een teken voor mij dat ik de gioer maar eens moet gaan oppakken... :mrgreen:
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Mar 26, 2009 8:36 am

Danieel wrote:Maar toch, ondanks de halachische verplichting om een potentiële geer te ontmoedigen, iemand toegang tot de koffietafel ontzeggen vind ik echt heel ver gaan. Ik weet niet wat de beweegredenen zijn van rabbijn Evers, maar voor zover ik de eerdere reacties van "gioer" heb gelezen is hij wel degelijk bekend bij deze rabbijnen. Is het echt een poging tot ontmoediging of is het gewoon botte ongastvrijheid - iets waar ook Joden die voor het eerst in een bepaalde sjoel komen last van hebben?

Denk dat laatste niet echt. Again, ik vind het ook extreem klinken, maar zou de andere kant moeten horen en zijn redenen om te weten of ik het er mee eens ben of niet. Ik was enkele jaren geleden in een sjoel in Nederland, en zag iemand die half genegeerd werdt door de anderen. Vroeg aan een bekende waarom dat was, en deze vertelde dat er om de haverklap niet Joden in sjoel komen 'om eens te kijken wat de Joden doen' en dergelijke, dan later lekker mee eten met de kiddush en zo, maar verder nergens wat mee te maken hebben. Ik kan niet zeggen hoe ik zou beslissen onder zulke omstandigheden, maar kan wel in zekere zin begrijpen dat de kehilla daar een beetje genoeg van heeft om een gegeven moment. In het hier boven beschreven geval van gioer, was het de eerste keer dat hij in deze sjoel kwam. Men kent hem niet, weet niet hoe serieus hij is, en wat hun betreft kan het even makkelijk een journalist zijn die morgen rare verhalen schrijft over Joodse rituelen of zoiets. Ik heb geen idee of dat ook de uitleg hier is, maar zou het in zo'n geval wel kunnen begrijpen, alhoewel ik persoonlijk, denk ik, nooit van mijn leven iemand zou weigeren op de koffie te komen, behalve in zeer extreme gevallen waar deze niet onder valt.

Hans & Malie wrote:nimmer heeft men mij gevraagd wie ik ben of wat ik kom doen

Weet je dan wel zeker dat ze weten dat je niet Joods bent :-)? Niet dat ik denk dat als ze het weten ze je weg zullen sturen voor de kiddush, maar gewoon interessant.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby feibush » Thu Mar 26, 2009 11:07 am

Sommige rabbijnen die lid zijn van chabad gedragen zich ultra orthodoxer dan anderen. Toch is de tendens in Nl dat ze zich wat aimabeler gaan opstellen. Ik hoorde laatst dat zelfs onze nieuwe opperrabbijn vrouwen nu een hand gaf. Maar naar Goyim blijven ze gereserveerder. Maar zeker niet onbeschoft of heel bot.

Ik moet toegeven dat er soms aparte gasten op bezoek komen. Soms echt gewoon om "aapjes" te kijken. Maar gelukkig meestal uit oprechte belangstelling. Een zekere terughoudendheid van ons is gezien in het licht van de laatste ontwikkelingen volkomen begrijpelijk. Het antisemitisme rukt op. Tijdens de oorlog in Gaza moesten we wat extra op onze hoede zijn. het is dus helemaal niet gek dat je niet meteen elke vreemde goy omarmt en op de thee uitnodigt.

In onze sjoel komen vaste goyim die veel voor ons doen en die we dolgraag om ons heen hebben. We waarderen ze zeer, maar we kennen ze ook heel lang. Ze weten en accepteren dat ze er bij sommige bijeenkomsten niet bij mogen zijn. Ze zouden allemaal best een giur willen doen, maar dat is hier nu eenmaal heel moeilijk. Afgezien daarvan moeten beide partners dat willen. het brengt veel persoonlijke veranderingen met zich mee. Ook veranderingen in je huis, je familie en andere persoonlijke relaties.

De meningen onder orthodoxe Joden zijn ook verdeelt ten aanzien van Geert Wilders. Sommige omarmen hem, maar ik gruw van hem.
Ik vind het dus terecht dat mensen waarvan het niet uitgesloten is dat ze politieke gronden hebben om zich bij een joodse gemeenschap op te dringen worden geweerd. We kunnen niet voorzichtig genoeg zijn.
feibush
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Mar 26, 2009 4:42 pm

E.T. wrote:

Hans & Malie wrote:nimmer heeft men mij gevraagd wie ik ben of wat ik kom doen

Weet je dan wel zeker dat ze weten dat je niet Joods bent :-)? Niet dat ik denk dat als ze het weten ze je weg zullen sturen voor de kiddush, maar gewoon interessant.

Ik denk dat de mensen waarmee ik dan in kontakt kom dat minder belangrijk zullen vinden..maar eerst en vooral hun gastvrijheid tonen....in ieder geval zo weinig dat men het mij nimmer heeft gevraagd....en tja....in mijn wijk wonen nu eenmaal maar 5 niet joden...voor zover ik weet :wink: ....in de sjoel van mijn schoonvader , z"l , weet een ieder dat ik niet joods ben...en zelfs daar dans ik met de Thora op Simcha Thora....ze trekken me uit de banken om mee te dansen....kompleet met Thora....zal halachisch wel onverantwoord zijn...maar Jemenieten staan nu eenmaal bekend om hun eigenwijsheid.... :mrgreen:

Tot zover mijn bijdrage in dit topic...
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Thu Mar 26, 2009 4:49 pm

Hans & Malie wrote:Ik denk dat de mensen waarmee ik dan in kontakt kom dat minder belangrijk zullen vinden..maar eerst en vooral hun gastvrijheid tonen....

Kan best. Lijkt me niet dat men in een sjoel in Israel er zelfs bij nadenkt dat hun gast niet Joods kan zijn. Is nou eenmaal anders dan in Nederland. Maar precies daarom niet te vergelijken met het verhaal wat gioer schreef.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Suzanne » Sat Mar 28, 2009 12:38 pm

Ik heb de laatste bijdrage van Gioer gelezen, de reacties verder niet. In A'foort mag je als niet-jood inderdaad geen koffie, in Rotterdam ook niet. Don't take it personal, het is nu eenmaal niet anders :(
Suzanne
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Sat Mar 28, 2009 5:51 pm

Suzanne wrote:Ik heb de laatste bijdrage van Gioer gelezen, de reacties verder niet. In A'foort mag je als niet-jood inderdaad geen koffie, in Rotterdam ook niet. Don't take it personal, het is nu eenmaal niet anders :(

Das dan toch op z'n minst vreemd te noemen...je bent bezig alle aspecten te leren..en dat valt er dan buiten....het gaat niet om de koffie...maar om het geheel...vreemd :?
Hans & Malie
Team Member

Postby feibush » Sat Mar 28, 2009 7:28 pm

shavua tov,

Ik snap het wel hoor. Er zijn genoeg niet-Joden die onze gewoonten en gebruiken kenne. Maar sommigen komen echt aapjes kijken.

Laatst hadden wij een katholieke prick op visite. Heel uitdagend had hij een kruis van een meter zowat om z'n nek hangen. Nou, dat noodt niet uit tot samen koffie drinken. Vandaag was ik na sjoel met een bijzonder aardige goi gaan kijken op een markt van een gristelijke club. Ik kwam er iemand tegen die ik kende. Die vroeg of ik de pinkstergemeente kende en je zus. Ze wilde me er graag iets over vertellen.

Daar had ik dus geen enkele behoefte aan. en zei dat ik net uit sjoel kwam.
Die goi lachte zich een kriek.

Ik bedoel maar. Wij doen niet aan zending, maar van sommige grrrrr wordt ik helemaal ibbel!
Dus geen koffie drinken en dus ook geen gristelijke gesprek.
feibush
Veteran
Veteran

Postby Danieel » Mon Mar 30, 2009 9:34 am

feibush wrote:Laatst hadden wij een katholieke prick op visite. Heel uitdagend had hij een kruis van een meter zowat om z'n nek hangen. Nou, dat noodt niet uit tot samen koffie drinken. Vandaag was ik na sjoel met een bijzonder aardige goi gaan kijken op een markt van een gristelijke club. Ik kwam er iemand tegen die ik kende. Die vroeg of ik de pinkstergemeente kende en je zus. Ze wilde me er graag iets over vertellen.

"Kent u Jesjoe al?"

"Nee, maar wat ik over hem gehoord heb geeft geen aanleiding hem verder te willen kennen :)"

Nee maar zonder dollen Feibush, dit soort lui moet je er uit trappen. Dat is typisch een "extreme" situatie, naar sjoel komen met een kruis om je nek om te provoceren. Volgens mij mag iemand met een kruis niet eens aanwezig zijn in sjoel, zeker niet als Josjke er aan hangt zoals bij katholieken gebruikelijk is, maar goed, al hing-ie er niet aan, gewoon de deur wijzen :D
Danieel
Veteran
Veteran

Postby feibush » Mon Mar 30, 2009 10:11 pm

Nou, dat kun je niet maken Danieel. Joden zijn beschaafde en verdraagzame mensen :oops: :mrgreen:

Maarreh ik heb een vervelende vraag. Tenminste je kunt het als vervelend ervaren.
Ben jij dezelfde persoon als Daniel Yehuda??? :evil:
In dat geval moet jij toch ook alles weten over giur?? :oops:

No offence, just screwing your balls off :mrgreen:
feibush
Veteran
Veteran

Vayoel Moisje

Postby Danieel » Tue Mar 31, 2009 12:53 am

feibush wrote:Nou, dat kun je niet maken Danieel. Joden zijn beschaafde en verdraagzame mensen :oops: :mrgreen:

Maarreh ik heb een vervelende vraag. Tenminste je kunt het als vervelend ervaren.
Ben jij dezelfde persoon als Daniel Yehuda??? :evil:
In dat geval moet jij toch ook alles weten over giur?? :oops:

No offence, just screwing your balls off :mrgreen:

Ja zeker weten, ik ga nog even verder lezen wat Rav Taitelbaum heeft geschreven over de verderfelijke tsioynische Staat Israel. Vayoel Moisje, mijn favoriete verhaaltje voor het slapengaan.

Maar goed, I won't take it personal. Vraag me alleen ten zeerste af waar je de vooronderstelling vandaan haalt dat ik Daniel Yehuda zou zijn...daar ben ik toch wel buitengewoon benieuwd naar. Afgezien van mijn naam natuurlijk.
Danieel
Veteran
Veteran

Postby feibush » Wed Apr 01, 2009 9:53 am

Geen idee. Als je Daniel Yehuda niet bent, dan heb jij geen giur gedaan. Tenminste, dat denk ik. Daniel Yehuda is de beheerder van dat orthodoxe forum waarmee ik een jaar geleden samen met nog wat andere Joden van af gesodemieterd ben. We hadden het lef om een thread te beginnen over die zwarte jassen en de schtreimels. We vinden dat ze nogal heftig roken in de warmte en te weinig gelucht werden.

dat mochten we helemaal niet zeggen en dus zijn we unregistered.
Maar Daniel Yehuda heeft zelf giur gedaan (afkomstig uit de gereformeerde hoek of zoiets).
Hallo, dit is GEEN lashon hara, maar gewoon een eerlijk antwoord op je vraag.
feibush
Veteran
Veteran

Postby Danieel » Wed Apr 01, 2009 9:58 am

feibush wrote:Geen idee. Als je Daniel Yehuda niet bent, dan heb jij geen giur gedaan. Tenminste, dat denk ik. Daniel Yehuda is de beheerder van dat orthodoxe forum waarmee ik een jaar geleden samen met nog wat andere Joden van af gesodemieterd ben. We hadden het lef om een thread te beginnen over die zwarte jassen en de schtreimels. We vinden dat ze nogal heftig roken in de warmte en te weinig gelucht werden.

Maar Daniel Yehuda heeft zelf giur gedaan (afkomstig uit de gereformeerde hoek of zoiets).
Hallo, dit is GEEN lashon hara, maar gewoon een eerlijk antwoord op je vraag.

Hahahaha :D

Goed, ten eerste hoef ik geen gioer te doen. Ten tweede heb ik jouw ruikervaring niet, en voor zover ik nu begrepen heb heb ik geen behoefte mijn neus beter open te zetten :)

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom je dacht dat ik Daniel Yehuda zou zijn 8)
Danieel
Veteran
Veteran

Postby Beheer » Wed Apr 01, 2009 10:09 am

Beste discussie genoten,

Bij deze het verzoek wanneer er gepost wordt dat dan on-topic te houden , en al het andere via e-mail/pm verder uit te zoeken.

Mvrgr,

Beheer.
Beheer
Team Member

Postby feibush » Wed Apr 01, 2009 10:14 am

Je kunt alle informatie over die giur kwestie nalezen op het forum.
En anders kan ET je antwoord geven. Die is daar een van de moderators smen met Daniel Yehuda.
feibush
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Wed Apr 01, 2009 6:24 pm

feibush wrote:Daniel Yehuda is de beheerder van dat orthodoxe forum waarmee ik een jaar geleden samen met nog wat andere Joden van af gesodemieterd ben. We hadden het lef om een thread te beginnen over die zwarte jassen en de schtreimels. We vinden dat ze nogal heftig roken in de warmte en te weinig gelucht werden.

En anders kan ET je antwoord geven. Die is daar een van de moderators smen met Daniel Yehuda.

Niemand is ooit van dat forum af "gesodemieterd" hoor. Het onderwerp werdt gesloten, en wie dat niet leuk vond heeft zich zelf verwijderd. Dat is uiteraard een ieder zijn recht. maar om dan net te gaan doen alsof hij er nebbish af gegooid is? Thought you were older than that...
E.T.
Veteran
Veteran

Relevance?

Postby Danieel » Thu Apr 02, 2009 5:35 am

Okay, ik vat het nu totaal niet meer maar ik geloof ook niet dat dat erg belangrijk is. De enige vraag - waar ik nog steeds erg garag een antwoord op wil - is waarom ik verward werd met Daniel Yehuda. Daar ben ik ten zeerste benieuwd naar.

Sorry moderators...
Danieel
Veteran
Veteran

Postby feibush » Thu Apr 02, 2009 10:17 am

is ook niet belangrijk.
Ik verwar je niet, maar omdat je de naam Danieel gebruikt. Maar er zijn meer hondjes die fikkie heten :mrgreen:

Voor het overige kunnen we beter het onderwerp van dat andere forum laten rusten. Je weet dat ET altijd gelijk heeft al denkt ieder ander daar anders over. Uiteindelijk blijven ze dan maar weg. Van mij mag tie. Ik ga niet meer met een tembel in discussie.

Maar nogmaals vragen over giur roepen altijd reacties op. Niks vreems aan, want dan weten mensen waaraan ze beginnen.

Het is jammer dat het oorspronkelijke Joodse forum ineens verdwenen was. Daar vond nog weleens een leuke inhoudelijke discussie plaas.
Wat wel heel vervelend was, waren al die goyiem die zich overal mee bemoeiden. Ik heb liever een stevige discussie met een andere Jood. Er is genoeg verscheidenheid tussen Joden onderling. Daar heb ik geen anderen bij nodig.
feibush
Veteran
Veteran

Re: Relevance?

Postby Beheer » Thu Apr 02, 2009 10:51 am

Danieel wrote:
Sorry moderators...

Nogmaals , en met klem , verzoek ik jullie dit soort vragen niet in het topic te plaatsen.
Het vervuild het topic en kan [vaak] reden zijn een anders zeer interessant onderwerp in zijn geheel te laten ontsporen.
En dat kan in het belang van informatie vergaring nimmer het doel zijn.
Mochten jullie derhalve van mening zijn aan deze reeds 2 verzoeken ,wat een uitzondering is , geen gehoor te hoeven geven gaat het topic op slot en zullen alle niet relevante postings worden verwijderd.
Tevens kunnen hardnekkige "overtreders" aanvullende maatregelen tegemoet zien.
We gaan er vanuit dat dat niet nodig zal blijken en dat we met volwassen leden te maken hebbben.

Mvrgr,

Beheer.
Beheer
Team Member

Postby gioer » Fri Sep 18, 2009 1:50 pm

Goedendag allemaal op deze laatste dag van het jaar!

Tijd om nog even naar "mijn" thread te kijken en ik zie, dat er weer van alles bijgezet is. Overigens wat mij betreft ... mag deze thread door "beheer" wel wat uitgedund worden en alle niet gioer-zaken verwijderd. Dat leest voor de belangstellenden wat makkelijker :)

Ik ga het niet meer over de "koffie" hebben, behalve dat ik als POSITIEVE ervaring jullie met plezier kan mededelen, dat ik ná "Amersfoort" nog HEEL VEEL koffie heb mogen drinken in sjoels in tal van plaatsen.

Rest mij nog slechts even de "voortgang" van mijn gioer (zo begon ik ook in 2004 op dit forum) te vermelden ...

Ik lern nu ruim een jaar bij rebbe Daum in Antwerpen en wij zijn nu op het punt gekomen, dat wij allebei vinden, dat ik beter in Antwerpen kan komen wonen voor de verdere voortgang. In principe zal ik bij één van de beide opperrabinaten in Jeruzalem gioer kunnen doen. Welke, daar valt nog veel over te zeggen, maar niet NU.

Het positieve van "de Antwerpen-weg" is, dat ik echt kan zien, dat het werkt. De gang van zaken is helder en ik spreek ook regelmatig mensen, die zo ook hun gioer met succes hebben afgerond.
Overigens lern ik alleen in België, maar doe niet de gioer daar, daar de rabbijnen in België geen gioer doen. Het is overigens een misverstand, dat het in België BIJ WET verboden zou zijn gioer te doen. Maar van de rabbijnen aldaar zal men weinig medewerking kunnen verwachten om dit misverstand uit de wereld te helpen.

Zoals gezegd, is het stimulerend regelmatig mensen te spreken, die hun gioer afgerond hebben. Minder positief is wel, dat ik OOK hoor, dat er in Nederland nog steeds rabbijnen rondlopen, die mensen met gioer-aspiraties bij hen laten lernen, zonder hen te zeggen, dat zij nooit zullen uitkomen of in ieder geval niet op termijnen van minder dan 15 - 25 jaar.
Daar hoor ik heel trieste verhalen over.

Ik ben - de omstandigheden in aanmerking genomen - nu redelijk tevreden met de gang van zaken en - enigszins - optimistisch over de toekomst. Gioer is dus gewoon mogelijk en je hoeft niet per se een halve of hele profeet te zijn om dit te bewerkstelligen.

Ik wens iedereen een goed Nieuwjaar!
gioer
Active Member

Previous

Return to Joods worden (Gioer)