Gioer mogelijk, bij huwelijk met niet-Joodse vrouw??

Vragen en informatie over het joods worden.

Moderators: Beheer, Matthew, The Dutch Forum Team

Gioer mogelijk, bij huwelijk met niet-Joodse vrouw??

Postby Ronald » Thu Mar 03, 2005 1:37 am

Ik ben gehuwd met een niet-Joodse vrouw, die dat ook wil blijven.
Ik wil echter gioer doen, hetgeen ik Nederland kennelijk onmogelijk is.

Weet iemand een oplossing??
Ronald
Active Member

Postby E.T. » Thu Mar 03, 2005 4:49 am

Andere vrouw zoeken?

Sorry dat ik het zeg, en ik ken natuurlijk de omstandigheden niet, maar je bericht klinkt mij nogal tegenstrijdig in de oren. Iemand wil Joods worden (behalve degene die dat netto voor hun huwelijk willen), omdat zij vinden dat het Jodendom de juiste religie (voor hun of in het algemeen is).
Om te beginnen te willen 'lid te zijn' van het Jodendom, zou je verwachten (wordt ook verwacht) dat degene van plan is om zich (minstens aan de minimale) Joodse wetten te houden.

Wat je in feite schrijft, is dat je dat niet van plan bent, aangezien het getrouwd zijn van een Jood met een niet Joodse vrouw een van de groundrules van het Jodendom is. Waarom dan Joods worden? Het is net alsof je iemand om hulp komt vragen en midden in de zin een klap in zijn gezicht geeft.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Thu Mar 03, 2005 8:40 am

Ik denk,los van welk geloof dan ook,dat het hebben van wederzijds respect een must is.....en zeker binnen een reeds bestaand huwelijk.

Met dwang kom je nergens.....jij wil joods worden?..prima!.
Maar jou echtgenote wil dat [ nog ] niet,en dus zul je je moeten afvragen of straks de door jou nieuw aanvaarde wetten en regels een verder normaal huwelijk niet in gevaar zullen brengen......dat is volgens mij veel belangrijker dan je af te vragen of het wel raadzaam/mogelijk is een gioer te doen en tevens getrouwd te zijn/blijven met een niet jood.

Dus....ik,in jou plaats,zou mezelf dat afvragen....is het een dermate roeping van mij dat ik er eventueel mijn huwelijk voor wil/moet opofferen.

Ik wens je sterkte met deze moeilijke keuze.....

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby Zus » Thu Mar 03, 2005 5:38 pm

Wat je je eerst goed af moet vragen is waarom je eigenlijk joods wil worden. Wat zijn jouw beweegredenen als ik mag vragen?
Zus
Veteran
Veteran

Re: Gioer mogelijk, bij huwelijk met niet-Joodse vrouw??

Postby Ronald » Thu Mar 03, 2005 7:35 pm

Ronald wrote:Ik ben gehuwd met een niet-Joodse vrouw, die dat ook wil blijven, hetgeen ik overigens prima vind, zo goed als zij mijn keuze prima vindt. In het geestelijke kan geen sprake van dwang zijn.

Ik wil echter gioer doen, hetgeen ik Nederland kennelijk onmogelijk is.

Weet iemand een oplossing??
Ronald
Active Member

Postby Zus » Thu Mar 03, 2005 8:33 pm

...?
Zus
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Mar 04, 2005 6:55 am

Ik wil echter gioer doen,hetgeen in Nederland kennelijk onmogelijk is

Ik neem aan dat je dat grondig onderzocht hebt?....want ik zie niet in waarom dat niet mogelijk is....er is een groot topic over dit onderwerp geweest met diverse adressen......

--Hans
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 10:27 am

Hans & Malie wrote:want ik zie niet in waarom dat niet mogelijk is....er is een groot topic over dit onderwerp geweest met diverse adressen......

--Hans

Misschien omdat het onmogelijk is (orthodox) giur te doen als je niet van plan bent je (orthodox) Joods te gedragen? Maar dat is niet alleen in Nederland zo, maar over het hele Jodendom.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Mar 04, 2005 11:40 am

Liberaal dan maar?......het orthodox joods leven kan je altijd nog oppakken..toch?

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 12:40 pm

Hans & Malie wrote:Liberaal dan maar?......het orthodox joods leven kan je altijd nog oppakken..toch?

--Hans.

Het is natuurlijk een individuele vraag, maar ik zou al die moeite niet doen om iets te bereiken wat later door het grootste gedeelte van het volk toch niet erkend wordt. Dan liever nog wat door zetten en het gelijk goed doen.
Maar again, that's just my personal opinion...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Mar 04, 2005 1:03 pm

Ik kan het nauurlijk mis hebben,maar joods wordt je toch voor jezelf?.....en ik denk dan dat liberaal,en de bestaande situatie van het reeds gehuwd zijn met een dan niet joodse,een betere kombinatie zal zijn dan het orthodox joods leven?....het zal zo wie zo niet eenvoudig blijken.

Goed sjabbes voor iedereen.....Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 1:20 pm

Hans & Malie wrote:Ik kan het nauurlijk mis hebben,maar joods wordt je toch voor jezelf?

I don't know. Je kan (neem ik aan) Joods willen worden omdat je dat voor jezelf wil, en je kan het willen omdat je tot de conclusie bent gekomen dat dat de beste/ware religie is op deze aardbol.

Hans & Malie wrote:.....en ik denk dan dat liberaal,en de bestaande situatie van het reeds gehuwd zijn met een dan niet joodse,een betere kombinatie zal zijn dan het orthodox joods leven?

Dit heb ik niet helemaal begrepen. Vergeet niet dat liberaal uitkomen voor het grootste deel van dit volk helemaal niet als uitkomen wordt beschouwd. Het kan dan natuurlijk een leuke oplossing zijn voor iemand die een papiertje wil hebben dat hij is uitgekomen, maar daar blijft het zo ongeveer bij. Zeker in dit geval waar er blijkbaar geen motivatie of mogelijkheid is om daarna ook een Joods leven te gaan leiden.

Hans & Malie wrote:
het zal zo wie zo niet eenvoudig blijken.

Dat is het nooit...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Von79 » Fri Mar 04, 2005 2:26 pm

What's the point ? je vrouw heeft geen behoefte om uit te komen...weet niet of er plannen zijn voor gezinsuitbreiding, maar je toekomstige kinderen zullen dan niet-joods zijn, dus niemand om het aan door te geven. Joods "worden" is ook zo'n rare zin, het is meer dan een religie alleen, je bent het of je bent het niet...maar goed, wie ben ik om te oordelen..
Von79
Veteran
Veteran

Postby tamida » Fri Mar 04, 2005 2:46 pm

ook bij de liberalen is het niet mogelijk gioer te doen wanneer de partner niet mee wil doen.
tamida
Newby

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 2:49 pm

tamida wrote:ook bij de liberalen is het niet mogelijk gioer te doen wanneer de partner niet mee wil doen.

Hai Tamida. Varieert dat wat je schrijft niet wel van land tot land? D'er wordt altijd verteld dat het bij de liberalen/reformen in Amerika een stuk makkelijker zou moeten zijn. Maar ik heb dat uiteraard van vertellen, nooit zelf onderzocht.
Dit unlike de orthodoxen, waar over de hele wereld ongeveer dezelfde regels gehandhaaft worden.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby tamida » Fri Mar 04, 2005 3:05 pm

E.T. wrote:
tamida wrote:ook bij de liberalen is het niet mogelijk gioer te doen wanneer de partner niet mee wil doen.

Hai Tamida. Varieert dat wat je schrijft niet wel van land tot land? D'er wordt altijd verteld dat het bij de liberalen/reformen in Amerika een stuk makkelijker zou moeten zijn. Maar ik heb dat uiteraard van vertellen, nooit zelf onderzocht.
Dit unlike de orthodoxen, waar over de hele wereld ongeveer dezelfde regels gehandhaaft worden.

dat is inderdaad een probleem dat dit van de liberalen word beweerd. maar ook de regels voor het uitkomen bij de liberalen worden steeds meer aangescherpt. het is echter nooit zo geweest dat je al kon uitkomen door het betalen van een flinke som geld.

ook voor het uitkomen bij de liberalen heb je dus een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig en de wetenschap dat je partner het ook moet willen.
tamida
Newby

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 3:11 pm

tamida wrote:
dat is inderdaad een probleem dat dit van de liberalen word beweerd. maar ook de regels voor het uitkomen bij de liberalen worden steeds meer aangescherpt. het is echter nooit zo geweest dat je al kon uitkomen door het betalen van een flinke som geld.

Dat schreef ik ook niet, maar ik dacht wel dat de Nederlandse liberalen een stuk 'moeilijker' zijn wat dit betreft dan de Amerikanen.
Maar again, ik weet er (gelukkig wel te verstaan) niet genoeg van af om dit met zekerheid te zeggen.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 3:14 pm

Op de volgende site: http://judaism.about.com/od/abcsofjudai ... isajew.htm

vond ik het volgende stukje over deze vraag:

quote:
The Reform movement questions the need for the ritual bath and circumcision based on a debate in the Talmud (Yebamot 46a) between Rabbi Eliezer, Rabbi Yehoshua and the other sages. However, the major disagreement between the Orthodox and Reform concerning the conversion process is over the need for the convert to accept the yoke of the commandments which means making a lifelong commitment to Orthodoxy. eind quote.

Komt er dus wel op neer dat je volgens reform Amerika binnen 24 uur instant 'Joods' kan worden...
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Fri Mar 04, 2005 3:49 pm

ET schreef ons:[Q]Komt er dus wel op neer dat je volgens reform Amerika binnen 24 uur instant 'Joods' kan worden...[/Q]

Kan...ik weet ervan...koste de persoon zo'n 15000$ en 2 dagen " leren ".
Ik heb dat al eens beschreven in het andere topic over dit onderwerp....

Maaaar...nogmaals...goed sjabbes to all

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Postby E.T. » Fri Mar 04, 2005 4:02 pm

Hans & Malie wrote:
Kan...ik weet ervan...koste de persoon zo'n 15000$ en 2 dagen " leren ".
Ik heb dat al eens beschreven in het andere topic over dit onderwerp....

Maaaar...nogmaals...goed sjabbes to all

--Hans.

Hij had bij mij moeten komen. Voor slechts $12,000 verklaar ik alles wat je wil over je...:-).
E.T.
Veteran
Veteran

Postby Ronald » Sat Mar 05, 2005 6:48 am

E.T. wrote:Andere vrouw zoeken?

Sorry dat ik het zeg, en ik ken natuurlijk de omstandigheden niet, maar je bericht klinkt mij nogal tegenstrijdig in de oren. Iemand wil Joods worden (behalve degene die dat netto voor hun huwelijk willen), omdat zij vinden dat het Jodendom de juiste religie (voor hun of in het algemeen is).
Om te beginnen te willen 'lid te zijn' van het Jodendom, zou je verwachten (wordt ook verwacht) dat degene van plan is om zich (minstens aan de minimale) Joodse wetten te houden.

Wat je in feite schrijft, is dat je dat niet van plan bent, aangezien het getrouwd zijn van een Jood met een niet Joodse vrouw een van de groundrules van het Jodendom is. Waarom dan Joods worden? Het is net alsof je iemand om hulp komt vragen en midden in de zin een klap in zijn gezicht geeft.

Ik begrijp je reactie niet helemaal, waarom zou iemand niet gioer kunnen doen en daarbij gehuwd zijn met een niet-Joodse vrouw. Komt vaker voor, gemengde huwelijken lijkt mij.
Ronald
Active Member

Postby Ronald » Sat Mar 05, 2005 6:51 am

Hans & Malie wrote:Ik denk,los van welk geloof dan ook,dat het hebben van wederzijds respect een must is.....en zeker binnen een reeds bestaand huwelijk.

Maar jou echtgenote wil dat [ nog ] niet,en dus zul je je moeten afvragen of straks de door jou nieuw aanvaarde wetten en regels een verder normaal huwelijk niet in gevaar zullen brengen......dat is volgens mij veel belangrijker dan je af te vragen of het wel raadzaam/mogelijk is een gioer te doen en tevens getrouwd te zijn/blijven met een niet jood.

Dus....ik,in jou plaats,zou mezelf dat afvragen....is het een dermate roeping van mij dat ik er eventueel mijn huwelijk voor wil/moet opofferen.

Voor mijn vrouw en mij zijn dit geen problemen, kwestie van wederzijds respect. Alleen wordt het onmogelijk gemaakt in Nederland om onder deze condities gioer te doen.

--Hans.
Ronald
Active Member

Postby Ronald » Sat Mar 05, 2005 6:52 am

Ronald wrote:
Hans & Malie wrote:Ik denk,los van welk geloof dan ook,dat het hebben van wederzijds respect een must is.....en zeker binnen een reeds bestaand huwelijk.

--Hans.

Voor mijn vrouw en mij zijn dit geen problemen, kwestie van wederzijds respect. Alleen wordt het in Nederland onmogelijk gemaakt om onder deze condities gioer te doen.
Ronald
Active Member

Postby E.T. » Sat Mar 05, 2005 6:44 pm

Ronald wrote:
Ik begrijp je reactie niet helemaal, waarom zou iemand niet gioer kunnen doen en daarbij gehuwd zijn met een niet-Joodse vrouw. Komt vaker voor, gemengde huwelijken lijkt mij.

Omdat de Joodse halacha, oftewel het Jodendom, dat verbied en daar vierkant op tegen is.

Iemand die giur wil doen, die lid wil uitmaken van deze zeer speciale club die van alleen Joden bestaat, heeft zich aan de regels van deze club te voldoen, for better or for worse.
Daarom is bepaald (al eeuwen geleden zoniet nog langer terug), dat een niet Jood die Joods wil worden, dus giur wil doen of wil uitkomen als je het liever zo noemt, hij moet tonen dat hij bereid en van plan is om zich aan de Joodse wetten te houden. Dat is een basis conditie om uit te komen (nogmaals, tenzij je het via de liberalen doet waardoor je maar door een zeer klein percentage van het volk als Jood beschouwd zal worden), en iets waar zonder het niet kan.
Nou is een van de basis regels van het Jodendom, dat een Jood niet mag trouwen (oftewel niet getrouwd mag zijn) met een niet Jood. Dat er somigge Joden zijn die zich hier niet aan houden, veranderd die basis regel niet.
Als jij dus nu Joods zou willen worden, zou het eerste wat je moet doen zijn, aan tonen dat je van plan bent volgens de Joodse regels te leven. Jouw bericht begint echter met "goede morgen, ik ben van plan me niet aan de Joodse wetten te houden. Waar wordt ik Joods?".

Met alle respect, dat slaat dus nergens op, en duidt alleen op een volkomen verkeerd begrip over wat het Jodendom uberhaupt is.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby E.T. » Sat Mar 05, 2005 6:46 pm

Ronald wrote:
Voor mijn vrouw en mij zijn dit geen problemen, kwestie van wederzijds respect. Alleen wordt het in Nederland onmogelijk gemaakt om onder deze condities gioer te doen.

Niet alleen in Nederland. Je ziet volgens mij niet in, dat het onder deze condities onmogelijk is om giur te doen. Het probleem ligt tussen jou en het Jodendom, niet in Nederland of elders.
E.T.
Veteran
Veteran

Postby dmterhorst » Sun Mar 06, 2005 12:58 am

Beste Ronald,

Misschien moet je erover nadenken Noachite te worden, ik kon geen Nederlandse website vinden maar kijk op www.noachide.org.uk

Noachites beginnen al aardig voeten in aarde te krijgen en worden ondersteund door de Orthodoxe gemeente. (tenminste hier in Israel)

Zelf ben ik met een Giur bezig hier in Israel, na 6 jaar in New York gewoond te hebben en 5 jaar studie daar, ben ik naar Israel gekomen. Ik heb begrepen dat als ik in Nederland wil uitkomen dat ik dan opnieuw 7 jaar studie moet doen. Sterker nog, nadat ik hier ben uitgekomen houdt niet in dat ik als Joods in Nederland geaccepteerd word.

Ga je al naar een Shul in Nederland en heb je al met een Rabijn gesproken?

Ook Reform of Concervative Giur wordt in geen enkele Orthodoxe gemeente als Joods geaccepteerd. Hier leer ik veel mensen kennen die door verschillende Giur programma's zijn geweest en het nu weer opnieuw moeten doen omdat ze Concervative Giur hebben.

Ik hoop dat dit helpt.

Shavua Tov iedereen.
dmterhorst
Veteran
Veteran

Postby dmterhorst » Sun Mar 06, 2005 1:18 am

Ik heb misschien nog wat boeken tips voor je:

Who is a Jew? by Jacob Immanuel Schochet
The Path of the Righteous Gentile by Chaim Clorfene and Yakov Rogalsky
To be a Jew by Hayim Donin
To Pray like a Jew by Hayim Donin
This Is My God by Herman Wouk

Nog wat sites:
www.beingjewish.com/conversion/becomingjewish.html
www.convert.org

Ik wil je niet afschrikken, maar misschien moet je jezelf goed inlichten wat Jodendom precies inhoudt. Dit is inclusief de regels dat je een Kosher en Shomer Shabbos (Shabbat houden) huishouden moet hebben.
dmterhorst
Veteran
Veteran

Postby Ronald » Mon Mar 07, 2005 1:46 am

dmterhorst wrote:Ik heb misschien nog wat boeken tips voor je:

Who is a Jew? by Jacob Immanuel Schochet
The Path of the Righteous Gentile by Chaim Clorfene and Yakov Rogalsky
To be a Jew by Hayim Donin
To Pray like a Jew by Hayim Donin
This Is My God by Herman Wouk

Nog wat sites:
www.beingjewish.com/conversion/becomingjewish.html
www.convert.org

Ik wil je niet afschrikken, maar misschien moet je jezelf goed inlichten wat Jodendom precies inhoudt. Dit is inclusief de regels dat je een Kosher en Shomer Shabbos (Shabbat houden) huishouden moet hebben.

Shalom,

dank je voor je waardevolle tips.

Ik ben er zo langzamerhand achter dat de mogelijkheden in Nederland nul zijn om gioer te doen als je vrouw niet meedoet met het gioer proces.

Weet je of er mogelijkheden zijn om in het buitenland gioer te doen zonder dat ik lang in het buitenland daarvoor hoef te verblijven.
Ik heb een gezin/werk en kan dus niet een aantal maanden in Israel of elders in de wereld verblijven voor mijn gioer.

Dank je nogmaals,

Shalom we lehitraot,
Ronald
Active Member

Postby Zus » Mon Mar 07, 2005 9:32 am

Waarom wil je eigenlijk joods worden?
Ik weet uit ervaring wat een geweldige leuke mooie en fantastische religie het is, maar wat doet het um nou voor jou?
Zus
Veteran
Veteran

Postby Hans & Malie » Mon Mar 07, 2005 10:53 am

Het is wellicht een no-no vraag.....maar wat is het bezwaar wat jou echtgenote heeft om samen met jou de weg te gaan?...omdat ik tussen de regels lees dat het haar eigenijk niet veel uitmaakt....toch?

--Hans.
Hans & Malie
Team Member

Next

Return to Joods worden (Gioer)